PPF skončila v pololetí skoro osm miliard v minusu. Může za to stažení z Ruska, hlásí
O rok dřív ve stejném období si skupina naopak připisovala zisk 4,57 miliardy. Rozdíl měl udělat především odchod Home Creditu z ruského trhu.
Skupina PPF ohlásila za první pololetí letošního roku ztrátu ve výši 318 milionů eur, tedy v přepočtu asi 7,7 miliardy korun. O rok dřív přitom slavila pozitivní hospodaření, když zůstala v plusu s výsledkem 188 milionů eur, tedy dnešním kurzem kolem 4,57 miliardy. Podle vyjádření firmy za to můžou hlavně náklady spojené s odchodem z ruského bankovního trhu. Z něj skupina stáhla svou značku Home Credit, odchod ze země plánovala finanční skupina rodiny Kellnerových už delší dobu.
„Ztráta vyplývá ze stažení Home Creditu z ruského trhu. V tomto kontextu pro mě představuje spíše vyjádření dobrých mravů než neúspěch,“ uvedl k výsledkům CEO skupiny PPF Jiří Šmejc. „I proto bych chtěl moc poděkovat všem manažerům, kteří v daném období naše firmy vedli. Díky jejich úsilí a erudici dosáhly ostatní sektory, ve kterých působíme, skvělých výsledků a celkovou ztrátu PPF dostaly na tak nízkou úroveň, jak jen to bylo možné,“ říká. Blíž však PPF důvody ztráty nerozváděla.
O prodej svých aktivit v Rusku se PPF snažila ještě před vypuknutím války na Ukrajině. Po zahájení agrese Kremlu se podnikatelské aktivity ve federaci staly podobně jako pro mnoho jiných společností ještě větší přítěží, a to jak z ekonomického, tak i reputačního hlediska.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsUzavřít dohodu se však podařilo až v květnu. To se společnosti povedlo pro bankovní aktivity na tamním trhu najít několik kupců, v jejichž čele stojí Ivan Tyryškin. Ten je jedním ze zakladatelů burzy SPB, na níž se obchodují finančně-technologické firmy v regionu.
Další řadu měsíců finanční skupina jednala o tom, komu by prodala byznysy Home Creditu na Filipínách a v Indonésii. Ty nakonec koupilo hned několik tamních finančních institucí, které za obchod zaplatily skoro 15 miliard korun.
Jinde jsme si až na problémy vedli dobře
Když loni PPF oznamovala finanční výsledky za první půlrok, chválila, že se dostala z předchozí ztráty. „Výsledky PPF za první pololetí ukazují, že skupina je schopna překonat okamžité, ale i déletrvající dopady pandemie na byznys, a to díky oborové a geografické diverzifikaci svého portfolia,“ chválila tehdy finanční ředitelka a členka řídicího výboru PPF Kateřina Jirásková.
Dnes skupina k výsledkům doplňuje, že v zisku byly jak firmy O2, Yettel a Cetin, tak mediální holding CME či výrobce dopravních prostředků Škoda Group. Home Credit si pak měl vést stejně dobře jako v předchozím období v Evropě, střední Asii i jižní a jihovýchodní Asii. Trhem, kde však přetrvávají problémy kvůli proticovidovým opatřením, zůstává Čína.
Home Credit byl pro finanční výsledky skupiny vždy důležitý a dlouhé roky klíčovým zdrojem jejích zisků. Loni a letos PPF uskutečnila několik klíčových transakcí, kromě zmíněného prodeje části asijského Home Creditu byl mezi nimi prodej 40procentního podílu v Mall Group nebo 30procentního podílu v Cetin Group (zde si však zachovala majoritní kontrolní část). Celkově to pro ni znamenalo výnosy více než tři miliardy eur, tedy asi 73 miliard korun.