Praha bude potřebovat kvůli vysokorychlostním vlakům uvolnit klíčová nádraží. Plánuje proto metro S
Příští zastávka Opera. Chystá se metro S, průjezdný železniční tunel, který by uvolnil kapacitu na pražských nádražích pro vysokorychlostní vlaky.
Sotva se v hlavním městě začala stavět čtvrtá linka pražského metra, už se začalo mluvit o tom, kam by se doprava v metropoli měla ubírat dál. Mluví se i o větší kapacitě pro příměstské vlaky, podobně jako je tomu třeba v Berlíně. Mohl by tak vzniknout železniční uzel, který by sloužil především příměstské dopravě. Kapacitu pro příměstskou dopravu by nově mělo obsloužit takzvané metro S, které by tvořily právě příměstské vlaky.
V současnosti na metro S stát pořizuje takzvanou studii proveditelnosti, která by měla ukázat na různé varianty. Uvažuje se například o vzniku zastávky v centru města, respektive pod ním. Stanici u Státní opery se jednoduše přezdívá Opera, název by mohla nést ale i jako ostatní stanice v blízkosti, tedy Václavské náměstí. Mělo by se z ní dát vyjít jak do stanice Muzeum, tak na Hlavní nádraží. Ze zastávky by mohly vlaky vést v jednom směru na Negrelliho viadukt, ve druhém by se v Karlíně napojila na železnici, po které jezdí osobní vlaky.
„Všechny příměstské vlaky, dnešní Elefanty, které jedou z jihu, končí dnes na Hlavním nádraží, ty ze severu pak na Masarykově. Obě nádraží to velmi zatěžuje. Obrat těchto vlaků trvá a dlouho blokují nástupiště. Průjezdná stanice by mohla intervaly vlaků přiblížit metru. Cílem je, aby na hlavních linkách byl ve špičce interval sedm a půl minuty,“ vylíčil pro CzechCrunch Zdeněk Völfl z kanceláře náměstka pro územní rozvoj na pražském magistrátě.