Praha se chystá nabídnout sdílená kola na 15 minut zdarma. Zapojí se i Rekola či Nextbike
Sdílená kola si získávají oblibu jako alternativní dopravní prostředek napříč celou Českou republikou. Atraktivitu jejich využití chtějí zvýšit také v Praze, kde radní hlavního města schválili projekt, v rámci něhož by si majitelé časových kuponů na městskou hromadnou dopravu mohli zapůjčit sdílené kolo na prvních 15 minut zdarma. S jednotlivými poskytovateli sdílených kol Praha jedná, ale pro CzechCrunch již několik z nich potvrdilo zájem.
Zkušební projekt s bezplatnou čtvrthodinovou jízdou na sdílených kolech dnes schválili radní města, jeho spuštění magistrát předpokládá na začátku října. Projekt dostal na starosti organizátor pražské MHD Ropid, který po dokončení zkušební fáze vyhodnotí zájem ze strany cestujících a navrhne další postup.
Sdílená kola jsou podle vedení města přínosným doplňkem veřejné dopravy. „Na krátké a střední vzdálenosti se jedná o nejekologičtější individuální dopravní prostředek,“ píše se ve schváleném materiálu. Cílem projektu je ověřit, jaký je mezi pražskými cestujícími MHD o využívání sdílených kol zájem, a nabídnout majitelům časových kuponů další možnost dopravy v metropoli na kratší vzdálenosti.
Na kola s Lítačkou
Mezi oslovenými subjekty jsou i bikesharingové společnosti Rekola a Nextbike, které v Česku dlouhodobě působí. „Jsme velmi vděční za to, že se město rozhodlo otevřít pilotní projekt všem poskytovatelům bikesharingu za pevně danou cenu místo vybrání jednoho poskytovatele – náš mikromobilitní segment se tak rychle mění, že upsat se jen jednomu poskytovateli v rámci výběrového řízení by byl z našeho pohledu krok zpátky,“ říká pro CzechCrunch Jan Střecha, marketingový šéf Rekol.
Podle něj dává Pražanům zapojení více poskytovatelů do pilotního projektu možnost vybrat si takové sdílené kolo, které je zrovna nablízku, případně které lépe pokrývá oblast, v níž se pohybuje. „Věříme, že v rámci pilotního projektu společně s dalšími poskytovateli dokážeme, že bychom měli být součástí Lítačky. S MHD se skvěle doplňujeme a nejsme si konkurencí, jak to bylo vidět například při poskytování náhradní cyklodopravy ve Vyšehradském tunelu,“ doplňuje Střecha.
Možnost zapůjčit si na první čtvrt hodinu kolo zdarma se bude týkat majitelů kuponů vázaných na jméno v pásmu P zahrnujícím linky pražské MHD, a to od měsíčních po roční. Na zkušební provoz město vyčlenilo částku 2,4 milionu korun, po jejímž vyčerpání Ropid projekt ukončí a vyhodnotí. Bližší detaily včetně informace o tom, jak často budou moci uživatelé tyto výhody čerpat, budou teprve upřesněny.
„Jako jeden z několika poskytovatelů sdílených služeb jsme byli osloveni a seznámeni s intencemi tento projekt realizovat. Samozřejmě jsme rádi, že pilotní projekt dostal zelenou, a určitě se budeme chtít připojit. V současné době řešíme spíše záležitosti technického řádu a myslím, že na základě dnešního schválení se celý proces výrazně akceleruje,“ potvrzuje pro CzechCrunch Tomáš Karpov, provozní ředitel firmy Nextbike.
Právě Nextbike se stal po boku Rekol, které v Česku byznys se sdílenými koly prokopávaly, nejviditelnějším hráčem na trhu. Začátkem roku více než pět tisíc jeho sdílených kol jezdilo v 19 městech a teď jich je už třiadvacet. Dle svého vyjádření firma spolupracuje s provozovateli hromadné dopravy po celém světě, a tak vítá podobný projekt také v Česku. „Toto téma zajímá více českých měst a myslím, že úspěšný pilotní projekt v Praze by byl skvělým odrazovým můstkem i pro další města,“ doplňuje Karpov.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV Praze dále provozují sdílená kola či elektrokola také Bolt, který tu má rovněž taxíky, elektrické koloběžky a rozváží jídlo i potraviny, nebo Homeport se svou značkou Freebike. Město Praha plánuje s provozovateli uzavřít memorandum a následně smlouvy o spolupráci, které by měly být se všemi jednotlivými službami stejné. Pro spuštění projektu bude také nutné upravit odbavovací systém tak, aby lidé mohli k zapůjčení kola využít například mobilní aplikaci PID Lítačka.
Praha již v minulém volebním období jedno memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků uzavřela. Jako problematická se však ukázala společnost Lime, která v metropoli provozuje sdílené elektrokoloběžky a kterou kritizuje magistrát i centrální městské části za to, že podle nich nedostatečně vymáhá pravidla pro odkládání vozítek a jejich pohyb na chodnících. Současné vedení města v roce 2019 memorandum s firmou vypovědělo.
Připravované nové memorandum má podle dřívějších informací zahrnovat jak provozovatele sdílených kol, tak elektrokoloběžek. Zároveň zastupitelé města v červnu schválili, že Praha navrhne novelu zákona, která by umožnila omezit rychlost jízdy pro kola a elektrokoloběžky na chodnících, kde mohou díky výjimkám jezdit, na méně než stávající limit 20 kilometrů za hodinu.
S přispěním ČTK.