Přál bych si, aby data byla skutečně otevřená, stát je spíše zavírá, říká šéf Monitory a Merku Tomáš Berger

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas_berger-2-minRozhovor

Foto: Imper

Tomáš Berger založil a vede firmy Imper (služby Merk a Leady) a Monitora

0Zobrazit komentáře

Tomáš Berger postavil svůj byznys na práci s daty. V roce 2009 v rámci firmy Imper nejdřív spustil databázi Merk, v níž u všech českých a slovenských firem sleduje na sto různých parametrů. Nad těmito daty pak v rámci služby Leady umožňuje firmám hledat potenciální klienty či získávat další vhledy o dění na trhu či konkurenci. Ke dvojici služeb pak v roce 2015 přibyla firma Monitora Media poskytující monitoring médií a další související funkcionality.

Na trhu se byznysu šestatřicetiletého podnikatele daří. V týmu o čtyřiceti lidech obsluhuje na dva tisíce klientů, což mu přináší obraty na úrovni 100 milionů korun ročně. Ostatně v loňském žebříčku Deloitte Fast 50, mapující nejrychleji rostoucí technologické firmy našeho regionu, Monitora zaznamenala deváté místo v kategorii Rising Stars, když za poslední tři roky vyrostla o 750 procent.

V rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Berger mluví o dění na trhu i tendencích zavírat přístup k datům, byznysu stojícím na nich i technologických řešeních a překážkách, které se s touto prací pojí.

tomas_berger-min

Foto: Imper

Tomáš Berger, zakladatel společností Imper a Monitora Media

Váš byznys je do určité míry postaven na veřejných datech, jejich otevřenost je velkým tématem. Jaké trendy v oblasti pozoruješ?
Problém otevřených dat vidím v tom, že se zavírají nebo omezují důležité datasety, které fungují desítky let, a otevírají se informace, jejichž praktická využitelnost je často nízká nebo žádná. Přál bych si, aby data byla skutečně otevřená a dostupná všem, aby existovala transparentnost a aby i k nim mohli nadále přistupovat běžní občané i firmy, které nad nimi mohou stavět další přidanou hodnotu.

Zatímco v éteru se tedy mluví o otevřených datech, stát ta svá spíše uzavírá?
Vnímám to tak. Český statistický úřad nedávno eliminoval pásma obratů živnostníků, tato data se přitom publikovala posledních dvacet let. Mluví se o omezení volného přístupu k registru živnostenského podnikání. Tento registr spolu s obchodním rejstříkem tvoří základní zdroj dat, díky kterému lze určit, zda je daná firma transparentní, kdo ji vlastní, jestli je důvěryhodná a nemá například rizikový kapitál nebo rizikové vazby a podobně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Váš byznys zavírání dat neohrožuje?
Otevřená data jsou volně dostupná, my je také využíváme, ale naše přidaná hodnota je jinde. Zavírání těchto dat nepřímo ohrožuje každou firmu, která má firemní klienty v České republice. Pokud dojde k omezení těchto zdrojů, nebude možné snadno určit koncového vlastníka firem a podnikatelské prostředí bude méně transparentní, určit rizikové firmy těžší. Tím se zvýší rizikovost dodavatelsko-odběratelských vztahů a s tím stoupne i nedůvěra k novým partnerům, které nebude možné volně ověřit, zjednoduší se korupce.

Čistě teoreticky, kdyby například přestala fungovat justice.cz, budete pořád v pohodě?
Pokud by přestala fungovat justice.cz, nebude žádná firma „v pohodě“, protože nebude možné ani ověřit, zda firma existuje či nikoliv, jakou má adresu, kdo ji vlastní a podobně.

„Nedodáváme jen data, ale nové příležitosti.“

Jak vznikl nápad na založení byznysu postaveného na firemních datech?
Když jsme začali dělat databázi firem Merk, databáze firem určené k hledání či ověření firem existovaly jen na CD, která vycházela jednou za měsíc. Díky onlinu jsme zvládali informace aktualizovat řádově rychleji. Za tři dny, během kterých CD putovalo poštou, jsme aktualizovali desítky tisíc údajů. To byla příležitost.

Jaká tedy byla prvotní myšlenka?
Dodat firmám maximálně kvalitní a aktuální informace, které jim pomohou najít nové klienty, odhalit nový potenciál u těch stávajících a určit obchodní riziko.

Co všechno u firem sledujete?
Základem je velmi aktuální a obsáhlá databáze firem v České republice a na Slovensku, kde u každé firmy sledujeme přes 100 parametrů. Jaký má obor, banku, počet zaměstnanců, obrat, zisk, růst, kolik má provozoven, jaký má vozový park, jaké využívá technologie, jaké zaměstnance hledá, jak je marketingově aktivní a mnoho dalšího. Nad tím dále stavíme rating, scoring, sledujeme, jak se o firmě píše v médiích a podobně.

Díky tomu pak v datech umíme hledat B2B firmám nové potenciální klienty, vytvářet lookalike analýzy, aktualizovat CRM, eliminovat obchodní riziko, upozornit, pokud v jejich portfoliu najdeme nové riziko nebo novou příležitost.

Tak vznikl i váš druhý produkt, Leady, který mimo jiné doplňuje ověřené kontakty k firemním návštěvníkům webů?
Ano, obchod a marketing našich klientů se snažil obchodní příležitosti hledat nebo složitě vytvářet. To je nejen otravné, ale obvykle velmi neefektivní. Aplikace Leady jim je umožňuje strojově identifikovat a soustředit se na jejich uspokojení. Leady identifikují firmy, které přišly na konkrétní web, zjistí, o co se tam zajímaly, a doplní ověřené kontakty. Nedodáváme tak jen data, ale nové příležitosti, a to jak malým B2B firmám, tak i velkým korporátům.

„Většina firem má jen velmi mlhavou představu o svých klientech, konkurenci či trhu.“

Koho v této oblasti považujete za svou konkurenci?
Záleží na segmentu, v B2B datech hlavně Salesforce, D&B. V leadgenu Hubspot nebo specializované firmy ve Velké Británii, globálně je podobných firem šest nebo sedm.

Očekával bych, že máte konkurence víc. Čím to je?
Sbírat, validovat a aktualizovat informace o firmách v aktuálně 37 zemích světa tak, abychom mohli s velkou mírou pravděpodobnosti říci, že včera navštívil vaši webovou stránku třeba Canon nebo menší firma z Gruzie, a o co se tam zajímala, není úplně triviální. Jen v Česku je 2,8 milionu aktivních ekonomických subjektů, každý měsíc jich několik tisíc vznikne i zanikne a zaregistrujeme stovky tisíc změn či nových údajů.

Tedy i na úrovni relativně malého regionu, jakým je Česko, se jedná o hodně dat s vysokou frekvencí změn. A kvůli tomu je i pro velké firmy těžké sledovat riziko nebo nové příležitosti v jejich portfoliu na denní bázi. Mít jasný přehled o trhu a konkurenci. Určit svou cílovou skupinu, mít spočítaný potenciál v segmentech a podobně.

Firmy tedy nemají takový „základní“ přehled?
Pomáháme jim s tím, protože většina B2B firem v Česku má dle našich zkušeností jen velmi mlhavou představu o svých klientech, konkurenci či trhu, a je jedno, jestli jde o malou firmu nebo korporát. Často slýcháme dojmy, jen vzácně se setkáme s firmou, která má aktuální a úplná data u každé firmy v CRM, obchodníci nemusí nic datlovat, má spočítanou velikost trhu a svůj podíl v tržních segmentech, ví, u jakých klientů se jí daří více či méně, kolik takových je a kdo jsou. Pokud toto chybí, obchodní strategie je často tvořena na základě dojmů, ne na základě dat.

Analýza big data je přitom trendem již delší dobu.
Analýza je jedna věc, aplikace zjištění do praxe pak druhá a zvlášť v B2B obchodu a marketingu jsou pořád velké rezervy. Navíc když nemáte aktuální data, těžko můžete něco analyzovat. Nejdříve je nutné maximálně eliminovat manuální zadávání, automatizovat aktualizaci dat a doplnit k „mikro datům“ z firmy „makro data“ dostupná na trhu a vědět o svých stávajících či potenciálních klientech maximum. Aktuální data lze pak dále analyzovat.

merk

Foto: Merk

Vyhledávání v Merku

Umí tedy B2B firmy s vlastními daty nebo business intelligence obecně pracovat?
Myslím, že se to učí. Všechny B2B firmy chtějí mít efektivní obchod a marketing, nestřílet naslepo, obchodníci a markeťáci nechtějí datlovat data do CRM nebo oslovovat firmy, kde není jasný potenciál, jen často neví, jak na to.

Je to tak složitá disciplína?
Není to tak složité. Pokud o každé firmě v CRM máte aktuální informace, znáte obrat, zisk, riziko, obor, lokalitu a desítky dalších informací, je snadné spočítat obchodní potenciály, velikost segmentů a úspěšnost u jednotlivých cílových skupin, nebo zda se v některých segmentech nedaří obchodně lépe než v jiných. Pak lze snadno zjistit, že pokud firma v posledních šesti měsících hledala obchodního ředitele, jsme u ní o 30 % obchodně úspěšnější, pokud jí roste meziročně zisk o více než 20 %, šance na up-sell se násobí, a podobně. Pokud v datech nalezneme a kvantifikujeme takové „obchodní spouštěče“, můžeme je hledat strojově.

Před čtyřmi lety jste jako další vertikálu představili Monitoru sloužící na monitoring médií. Jak ta zapadá do vašeho byznysu?
Náš byznys je stavět nad daty další, pokud možno unikátní přidanou hodnotu. To se nám podařilo. Navíc zde byl podobný setup jako dříve v datech, byl tu jen jeden hráč a trh se moc nevyvíjel, protože ani neměl důvod příliš inovovat. Monitoring jsme byli schopni dělat skokově rychleji, téměř v reálném čase, přičemž předtím to bylo ex-post až druhý den. V PR chcete vědět, co se děje nyní, ne co se dělo včera, a to nám umožnilo rychle vyrůst a na trh přinášet další inovace.

„Chtěli bychom se zařadit mezi TOP 5 globálních firem.“

Jaké máte pokrytí médií?
Máme největší pokrytí monitorovaných zdrojů v Česku i na Slovensku. Hodně jsme také vylepšili archiv, máme ho nyní od roku 1913.

1913?!
Ano, od 2. ledna 1913. (smích.) Hodně na tom pracujeme, na začátku byl archiv naše slabina, protože jsme byli na trhu noví, neměli jsme zpracován archivní tisk. Kde jsme mohli, jsme jej doplnili, dokonce včetně náhledů.

Jaký je při monitoringu médií technologický přesah?
Máme vlastní velmi pokročilou technologii, která zachytí nový článek prakticky v reálném čase a sleduje mnoho metadat. U každého článku víme, jak dlouho byl na titulní straně, kdo jej napsal, o čem dalším daný autor psal, sentiment článku, zásah na sociálních sítích, jak byl textově unikátní a mnoho dalšího. Měsíčně se jedná o miliony článků nejen v Česku, ale i globálně. Díky tomu jsme schopni velmi dobře měřit mediální zásah a média analyzovat.

Navíc neděláte jen psaný text.
Ano, dokážeme strojově monitorovat rozhlas, internetové i televizní vysílání, což kromě přepisu voice-to-text znamená zaznamenat například popisek na obrazovce a podobně. Naše technologie televizi doslova strojově sleduje a umíme to jako jediní ve střední Evropě.

b-2000×1500-min

Přečtěte si takéJak jsme nadvakrát dělali Atlas cen, kvůli kterému nám vyhrožovali žalobou, píše Michal Makoš ze startupu ReasJak jsme nadvakrát dělali Atlas cen, kvůli kterému nám vyhrožovali žalobou, píše Michal Makoš ze startupu Reas

Kam dál lze monitoring médií podle tebe posouvat?
Vidím velký prostor v měření a analýze médií. V marketingu je možné dnes velmi přesně měřit zásah, cílit, sledovat konverze a podobně, chceme tyto nástroje přinést i do PR a brand managementu. To znamená média nejen monitorovat, ale také pokročile měřit, analyzovat a následně cílit. Strojově měřit jak funguje značka, konkurence, jaká jsou nosná témata, jak se komunikují a s jakou intenzitou, jaký je přesah na sociálních sítích, jaký je reálný vliv značky a její komunikace na byznys a podobně. PRistům budeme schopni počítat návratnost investic, pomáhat dělat strategická rozhodnutí na tvrdých datech. V tom vidím příležitost, na kterou se soustředíme.

Takže s Monitorou dojde i na větší expanzi, kromě loňského vstupu na slovenský trh?
Naším cílem není být jen lokální jednička. Díky tomu, že přidání dalšího regionu je pro nás technologicky snadné, jsme schopni Monitoru dělat i globálně. Zatím by ale bylo předčasné mluvit o tom, kterým směrem nebo kdy se do dalších zemí vydáme, nicméně v budoucnu bychom se chtěli zařadit mezi TOP 5 globálních firem.

Co se týče byznysového rozdělení vašich příjmů, když se podíváme na data a na média, jak jsou na tom jednotlivé kanály?
Všechny kanály jsou příjmové a růstové, neškatulkujeme je na jednotlivé segmenty. Pro nás to jsou produkty nad nějakými daty, u kterých se neustále snažíme hledat způsoby, jak je zlepšovat a rozvíjet – tedy dávat datům přidanou hodnotu.

monitora1

Foto: Monitora

Nástroj Monitora

Plánujete nějakým způsobem integrovat jednotlivé nástroje mezi sebou?
Tam, kde to dává smysl, jsou nástroje již propojeny. Zaměřujeme se hodně na napojení firemních dat na CRM, ERP, CMS, fakturační software, business inteligence nástroje a podobně. Aktuálně jsme schopni napojit naše data do stovek systému a aplikací třetích stran přes nativní spojení či konektory a na cokoliv dalšího přes API.

Jak takové propojení může fungovat v praxi?
V praxi se nová příležitost v CRM sama vygeneruje i s obchodními argumenty, kvantifikuje, založí se firma, pokud už není založena, včetně IČ, DIČ, adresy, kontaktů, ratingu, scoringu, přiřadí se danému obchodníkovi dle nastavených pravidel, naplánuje se mu aktivita a vytvoří nový deal, strojově se navrhne pricing na základě historických obchodů a vygeneruje personalizovaná nabídka či návrh smlouvy. Systém pak vyhodnocuje obchodní proces a určuje, co vede k prodeji, a pak hledá firmy, které jsou podobné těm, kterým se daří prodávat.

Napojení také sleduje portfolio a upozorní na možné riziko – insolvenci, negativní informaci, zhoršení ratingu, dluh DPH, úpadek firmy ve skupině a podobně. Nebo napojení naopak hledá v portfoliu nové příležitosti, firmy, které rychle rostou, přijaly či hledají nové lidi na konkrétní pozice, nasadily určitou technologii, vyhrály zakázku, vyšel o nich článek a podobně. To vše bez zásahu člověka.

Jakým směrem se bude vaše práce s daty ubírat do budoucna?
V e-commerce je obchod snadno měřitelný, díky online konverzi lze snadno určit, jaký kanál vám nosí klienty, s jakým nákladem a jaký ne. Chceme tyto možnosti přinést do B2B, kde se konverze realizuje ve více lidech a emailem nebo offline – v zasedačce, na pobočce, po telefonu a podobně.

Kam byste jako firma chtěli dojít, jaká je vaše vize?
Pomáháme firmám monitorovat, měřit, analyzovat a posilovat jejich obchod, marketing a značku pomocí dat a datových nástrojů. Lokálně jsme v tom na špici, globálně se o to snažíme.

Z deseti tisíc aut týdně takřka na nulu. Pandemie proměnila bazary i ceny ojetých vozů a nabídla příležitost k modernizaci

autobazarInsider

Foto: AAA Auto

Autobazarům pandemie narušila byznys, mají ale příležitost k modernizaci

0Zobrazit komentáře

Příchod koronaviru do České republiky ze dne na den utlumil hlasitě pulsující tempo některých sektorů do téměř netečného stavu. Platí to i pro trh s ojetými vozy. Ty se nedovážejí, neprodávají a prodejci jsou kvůli tomu nuceni měnit jejich ceny.

Striktní opatření, které vyhlásila vláda v momentě, kdy se začali i v České republice vyskytovat nakažení onemocněním COVID-19, změnila mnohé. Karanténa i uzavření hranic a většiny prodejen učinily z posledních týdnů pro mnohé to nejsložitější období za celou dobu jejich podnikání. A platí to i o prodejcích ojetých vozů.

Asi netřeba dlouho popisovat onen specifický vztah českých řidičů k ojetým vozům. Češi jsou k ojetým vozům velice nakloněni, a přestože se v poslední době začíná tuzemský vozový park omlazovat, stále patří k jedněm z nejstarších v Evropě.

Mezi hlavní příčiny české náklonnosti k ojetinám patří nízké finanční částky, které čeští řidiči za nově pořizovaný vůz chtějí, nebo mohou zaplatit. Z průzkumu, který v polovině minulého roku provedla agentura Behavio pro tuzemský startup Driveto, který se snaží povýšit operativní leasing, vyplývá, že z tisícovky oslovených respondentů se při pořizování nového vozu vešlo do částky 200 tisíc korun 65 % z nich.

Vůz až před dům, tak by mohla vypadat budoucnost nakupování ojetých vozů

Za tuto částku seženete zcela nový vůz horko těžko, čemuž nasvědčuje i fakt, že třetina oslovených si pro svůj nový vůz zajela do autobazaru, 17 % ke svému známému a 15 % k člověku, který vůz prodával přes inzerát. Pouze 31 % osob navštívilo dealera, u kterého však mohli taktéž nakupovat ojeté předváděcí vozy.

Z desítek tisíc aut měsíčně takřka na nulu

Jenže s příchodem nového typu koronaviru do České republiky je zase všechno jinak. Začátkem března byli z důvodu nařízení vlády nuceni uzavřít brány svých prodejen nejen oficiální dealeři, ale také provozovatelé autobazarů. Téměř ze dne na den se tak staly mihotající barevné vlaječky nad střechami stojících vozů jediným živým elementem autobazarů.

„Z údajů, které dlouhodobě sledujeme, vyplývá, že se český trh s ojetými vozy v souvislosti s opatřeními krizového stavu prakticky zastavil. Z téměř 10 000 prodávaných vozů týdně se v současnosti prodávají nejvýše desítky ojetých aut,“ vysvětluje současnou krizi na trhu s ojetými vozy Jakub Šulta, spoluzakladatel společnosti Carvago, která se specializuje na online prodej vozů především dealerům a autobazarům.

jan-lukacevic

Přečtěte si takéOd vědy k občanské pomoci. Vědec Jan Lukačevič radí, jak v současné době udržet motivaci a zároveň pomáhatOd vědy k občanské pomoci. Vědec Jan Lukačevič radí, jak v současné době udržet motivaci a zároveň pomáhat

Nejenže se ojeté vozy neprodávají, ale spolu se zavřenými hranicemi se také rapidně zmenšil počet nově nabízených vozů. Podle AAA Auto se v březnu na trhu objevilo o 12 % méně vozů než v únoru a o 19 % méně než v lednu.

Lidé se do pořizování nového vozu v této době příliš nehrnou i ze strachu. Koronavirová situace přináší hrozbu ekonomické krize, do které rozhodně není rozumné jít bez finančního polštáře, byť s novým vozem před okny.

Čas na změnu

Co tedy dělat v situaci, kdy zákazníci nemohou přijít k prodejcům? Prodejci musí k zákazníkům a pokud možno rovnou až do obývacího pokoje. Neznamená to však, že by museli nasadit obleky, do rukou vzít kufříky a obcházet domy s katalogovými nabídkami. 21. století jim umožňuje představit své vozy zákazníkům online formou, což je věc, kterou řada větších autobazarů provozuje již delší dobu. Až nyní se ale výrazně mění i tento způsob prodeje.

Dříve si sice zákazník mohl ojeté vozy nabízené některými autobazary na internetu prohlédnout, pro jejich koupi ale bylo stejně nutné zajet na prodejnu, vůz si zde vyzkoušet a osobně vyřídit veškerou potřebnou dokumentaci. S karanténou a uzavřenými prodejnami se ale tento prodejní model mění.

ojete-vozy2

Foto: AAA Auto

Prodejna AAA Auto

„Náš trh dostal obrovskou ‚pecku‘ a očekáváme, že se hodně věcí, především inovací a otevření prodeje v online kanálech, výrazně urychlí. U silných prodejců, kteří úměrně s růstem celého trhu dosud relativně bezstarostně prodávali, je to vidět nejvíce. Ve výsledku je to ohromná příležitost pro všechny – zmobilizovat síly a přinést zákazníkům nové služby a standardy a zároveň najít obchodníkům nové odbytové kanály, které bez online budou hledat jen těžko,“ říká Jakub Šulta.

Jeho slova potvrzuje vyjádření Karolíny Topolové, generální ředitelky a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto. „Po uzavření prodejních prostor na pobočkách kvůli opatřením vlády proti šíření koronaviru síť AAA Auto, která zahrnuje i značku Mototechna, převedla veškeré své kapacity na zajištění prodeje vozů online a přes call centrum. Zakoupené automobily jsou následně zákazníkům bezplatně doručovány až do jejich bydliště.“

pavel_voparil-min

Přečtěte si takéBonami otvírá prodejny a spouští vlastní dopravu. Chceme být první volbou při vybavování bydlení, říká jeho šéf VopařilBonami otvírá prodejny a spouští vlastní dopravu. Chceme být první volbou při vybavování bydlení, říká jeho šéf Vopařil

Podobné mechanismy, kdy si zákazník může vůz objednat před dům, popřípadě na vybrané místo, a rovnou na místě vyřídit nákup vozu, třeba i na úvěr, zavedla celá řada dalších prodejců ojetých vozů. Mezi ně patří i Auto ESA. „Spustili jsme prodej v režimu online, kdy klient vybere svůj vůz na našem webu a je mu buď doručen do místa jeho bydliště, nebo si jej může vyzvednout na výdejním místě mimo provozovnu,“ popisuje v podstatě totožný prodejní model Auto Esa Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje společnosti.

Přizpůsobení situaci ze strany prodejců nám potvrdil i portál Sauto, který aktuálně nabízí okolo 86 tisíc starších či zánovních vozů specializovaných prodejců i soukromníků.

„Významná skupina prodejců velmi brzy reagovala zavedením aktivit pro podporu online prodeje vozů včetně např. služby přistavení automobilu zájemci až domů. Tyto služby u nás aktuálně nabízí přes 250 prodejců, jejichž inzerce nese označení ‚Auto domů‘. Z pohledu vývoje poptávky po zavedení této novinky je jasné, že se podobný krok vyplácí – evidujeme až 50% nárůst poptávky oproti předchozím dnům,“ uvedl Pavel Kolář, manažer produktového týmu divize Služby ze Seznam.cz.

jakub-sulta-2

Foto: Carvago

Jakub Šulta, spoluzakladatel startupu Carvago

Jak ovšem připomíná Jakub Šulta z Carvago, aby byl prodej vozu mimo provozovnu autobazaru pro zákazníka co nejbezpečnější, je nutné dodržovat několik předpokladů, mezi něž patří potvrzení všeobecných obchodních podmínek, upravených pro internetový obchod a online odeslání objednávky, vyřízení financování a pojištění vozu, stejně jako uzavření kupní smlouvy. Zároveň by měl autobazar v souvislosti s preventivními opatřeními zajistit také logistiku předání vozu a platby bez nutnosti fyzického setkání s prodejcem.

I proto podle Šulty segment čistě ojetých vozů na internetu dosud nikdo neprovozoval. „Historicky se objevilo několik projektů, které se snažily různou formou o prodej ojetých vozů online, ale šlo spíše o modernější autobazary. Všechny tyto pokusy skončily nezdarem – ať už bylo důvodem špatné načasování, neadekvátní byznys model a nebo tým poskládaný spíše z entuziastů než lidí s prokazatelnými zkušenostmi v automotive segmentu,“ vysvětluje Šulta.

„Dříve jsme prodávali online 3 až 4 automobily měsíčně. Současný nárůst na zhruba 350 aut týdně je tedy v řádu stovek procent.“

Právě Carvago se rozhodlo tuto skutečnost změnit a je jedním z prvních tržišť v Evropě zaměřujícím se na nákup a prodej ojetých vozů kompletně online. Prozatím se jedná o B2B model, ke kterému by se měl podle Jakuba Šulty již brzy přidat i B2C model. „Ten bude zahrnovat veškeré služby spojené s prodejem vozu včetně technické certifikované inspekce s kompletní fotodokumentací, podepsání kupní smlouvy a VOP, sjednání financování, pojištění, záruky s možností jejího prodloužení a finální zajištění logistiky tzv. od dveří ke dveřím. Vše kompletně online.“

 Carvago nefunguje pouze jako zprostředkovatel prodeje, ale veškeré vozy nakupuje do svého vlastnictví a před prodejem pečlivě ověřuje. „Pro tyto účely jsme ve spolupráci s logistickým gigantem GEFCO vybudovali moderní testovací centrum, kde auta prochází důkladnou technickou kontrolou, která se skládá z 270 úkonů. Díky tomu jsme schopni se před samotným prodejem za vozy 100 % zaručit a poskytovat na ně prodlouženou záruku v délce až 2 let,“ vysvětluje Šulta. 

Zájem o online nákupy vozů

Během dvou týdnů od prvních nařízení vlády dodalo online způsobem AAA Auto novým zákazníkům 700 vozů, což je asi pětina ze standardního počtu prodaných vozů. Stejně tak hlásí zvýšení zájmu o nákup vozů online o desítky procent i Auto Esa, i u něj se ale jedná o nižší počty prodaných kusů denně. Pro zákazníky je tento způsob nakupování vozů v současné době totiž jediný možný, ovšem svou posilující roli by si mohl udržet i po skončení omezení, která se začínají rozvolňovat tento týden.

ojete-vozy4

Foto: AAA Auto

Karolína Topolová

Shodují se na tom i velké autobazary. „Dříve jsme prodávali ‚online‘ způsobem přibližně 3 až 4 automobily měsíčně. Současný nárůst na zhruba 350 aut týdně je tedy v řádu stovek procent. Věříme, že tento způsob prodeje bude i po odeznění epidemie koronaviru a po otevření poboček dále pokračovat jako významný způsob prodeje s vyšším podílem než v minulosti,“ uvedla Karolína Topolová z AAA Auto.

S tímto způsobem prodeje však pro prodejce stoupají nároky na plánování, logistiku a personální zajištění. Kdo však dokáže tento systém perfektně vyřešit, může podle Pavla Foltýna z Auto Esa brzy sklízet plody své práce. „Prodej vozů v režimu online bude mít určitě stoupající tendenci. Velkou výhodu bude mít ten hráč na trhu, který perfektně zvládne kompletní logistiku, která není úplně snadná,“ míní,

disneyland1-min

Přečtěte si takéZábavní parky zejí prázdnotou. Etalon úspěchu Disney bojuje o přežití a na burze ho předběhl hodnotnější NetflixZábavní parky zejí prázdnotou. Etalon úspěchu Disney bojuje o přežití a na burze ho předběhl hodnotnější Netflix

Důvodů, proč by mohl zájem o online nákupy ojetých vozů do budoucna stoupat, je hned několik. Důležitá je především řada výhod, které tento způsob nakupování vozů přináší jak kupujícímu, tak i prodávajícímu. Nejenže je nakupování vozů stejně snadné jako například nákup spotřební elektroniky online, ale zákazník při něm může být i mnohem více v klidu.

„Z pohledu zákazníka bude hrát hlavní roli opravdu ohromná nabídka vozů a veškeré služby s nákupem spojené na jednom místě. Zákazník vše vyřídí online – smlouvu, financování i pojištění. Prodávajícím a dealerům se otevřou nové odbytové kanály i zdroje vozidel, díky nimž se dostanou ke kvalitním vozům s vysokou obrátkou. Díky pokročilé datové analýze navíc prodejci přesně ví, po kterém modelu poptávka je a bude nejvyšší,“ uvádí Jakub Šulta z Carvaga.

Koronavirus ovlivňuje cenu ojetých vozů

V současné době se také nabízí otázka, jakým způsobem aktuální krize ovlivnila a bude nadále ovlivňovat vývoj cen ojetých vozů na našem trhu. Jak to tak vypadá, kdo si chce pořídit ojetý vůz, neměl by otálet. Současná krize totiž nutí prodejce jít s cenami dolů, což potvrzuje Karolína Topolová z AAA Auto: „Vozy již od uzavření poboček prodáváme bez marže, v řadě případů jsme šli dolů dokonce ještě pod nákupní cenu.“

 Takové změny sleduje i Carvago. „Již nyní vidíme, že prodejci museli v průměru snížit cenu prodávaných vozů zhruba o celou marži daného vozu. V procentech je to přibližně 6 až 10 %. Krize tak ještě více urychlí nutnou změnu na trhu s ojetými vozy, který stále trpí problémem stáčených kilometrů a nevyváženou nabídkou a poptávkou,“ vysvětluje Jakub Šulta.

auto-esa

Foto: Auto ESA

Ojeté vozy jsou v Česku velice populární komodita

A změny cen hlásí také Sauto. Podle něj jsou slevy u vybraných modelů v řádu desítek tisíc korun. Například tolik oblíbený model Škoda Octavia kombi s dieselovým pohonem a nájezdem okolo 200 tisíc kilometrů je v průměru o 10 tisíc korun levnější než v období před omezeními.

Tento vývoj by se ale mohl s postupným uvolňováním nařízení zcela obrátit a ceny vozů by naopak mohly začít růst. „Po skončení vládních opatření lze podle AAA Auto čekat zcela zásadní dopad na trh automobilů. Zatímco nových aut bude nedostatek, ojeté vozy budou stále k dispozici, i když se zde samozřejmě projeví odložená poptávka. Řada výrobních závodů mnoha značek funguje buď omezeně, nebo vůbec. To se nutně projeví v nedostatku nových aut na trhu po odeznění epidemie a v dlouhých čekacích lhůtách,“ vysvětluje Karolína Topolová.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Autobazary se spolu s dealerskými prodejnami vozů začínají postupně otevírat již dnes, v rámci první rozvolňovací vlny vládních opatření. To jejich provozovatelé pochopitelně kvitují, protože jim pomalu začnou naskakovat i tržby z klíčového osobního prodeje. Nyní je tak otázka, jak se budou chovat zákazníci, kteří jsou sami zasažení krizí a stále mezi nimi panují obavy, zda je nyní bezpečné fyzicky do autobazarů a prodejen docházet.

Jisté je minimálně to, že kdo bude dál investovat do onlinu a nezahodí aktuální příležitost, bude si moci v budoucnu ukrojit větší podíl na internetovém trhu s ojetými vozy.