Pražská zastávka Hlavní nádraží se přesune před novou odbavovací halu. Uleví se tak tratím v centru
Součástí projektu tramvajových kolejí do horní části Václavského náměstí je i odbočka k nové odbavovací hale Hlavního nádraží.
Příští zastávka Hlavní nádraží. Docela obyčejné hlášení v pražských tramvajích dostane zcela nový rozměr. Zatímco teď vozy zastavují několik desítek metrů od nové odbavovací haly v ulici Bolzanova, nově budou stavět přímo před ní. To vše je součástí širšího plánu, který má přivést tramvaje zpět na Václavské náměstí. Nebo aspoň do jeho horní části.
Koleje by se měly začít stavět už příští rok. Dopravní podnik pro ně má stavební povolení. Záměr za 1,25 miliardy korun se dává do souvislosti především se zmíněným Václavským náměstím. Významně ale zasáhne i do prostoru kolem samotného nádraží.
Nová trať má kromě lepšího dopravního spojení přinést úlevu přetížené tramvajové síti v centru, která je závislá na klíčových tratích, jako jsou ty ve Vodičkově a Lazarské nebo v Ječné ulici. Ty v případě nehody nejdou objet, budovaná trať má potřebnou objízdnou trasu zajistit.
Tramvaje by měly vést z Vinohradské ulice. Už teď jsou u Národního muzea vidět koleje, respektive u rekonstruovaných Čelakovského sadů. Zatím ještě vedou odnikud nikam, v budoucnu by ale měly na jedné straně navázat právě na ty ve Vinohradské ulici, odkud povedou dolů směrem k magistrále, kde ji překročí a zatočí na nejznámější pražské náměstí. Tady se napojí na již stávající trať ve Vodičkově ulici.
U muzea se ale koleje rozdvojí a ty druhé z nich povedou po magistrále kolem budovy Federálního shromáždění až ke Státní opeře. Před ní opět překročí magistrálu a trasa povede dál Washingtonovou ulicí. Odtud budou pokračovat rovně skrze Vrchlického sady před novou odbavovací halu. Přímo před ní bude nově stanice.
Z těchto míst pojede tramvaj jednou z existujících cest – tam, kde se trasa směrem k současné zastávce rozdvojuje, povedou koleje po lince vedoucí vlevo směrem do Opletalovy ulice. Tady se napojí na zastávku, která už v místě provizorně stojí. Dál bude tramvaj pokračovat na Žižkov nebo do Jindřišské.
„Nová tramvajová trať by neměla být bariérou v území, ale naopak svým návrhem přinést do území nové kvality. Zřízení tramvajové trati významně přispěje ke zlepšení dostupnosti Hlavního nádraží z lokalit v užším i širším centru města, které dnes nejsou obslouženy linkami metra,“ uvádí zadávací dokumentace k projektu zvanému Nový Hlavák.