Pražský internetový byznys a středočeské autosalony. Havrlant a Louda jsou mezi podnikateli roku

Soutěž EY Podnikatel roku vyhlásila vítěze v Praze a Středočeském kraji. Jsou jimi zakladatel Rockaway Capital a majitel velké sítě autosalonů.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

havrlant-louda2

Foto: EY Podnikatel roku

Jakub Havrlant a Pavel Louda jsou mezi podnikateli roku

0Zobrazit komentáře

Oba přitahoval byznys už de facto od dětství. Zatímco jeden k němu přičichl ještě před revolucí, druhý začal budovat projekty na internetu. Ať už mluvíme o Pavlu Loudovi, který má po celém Česku síť autosalonů, nebo Jakubu Havrlantovi, jenž stojí za investiční skupinou Rockaway Capital, v obou případech platí, že se nezastavují ani po letech v nejvyšším byznysu. A to jim teď vyneslo také ocenění v rámci regionálních kol soutěže EY Podnikatel roku. Pavel Louda uspěl v rámci Středočeského kraje, protože jeho byznys se řídí z Poděbrad, a Jakub Havrlant zase v Praze. Spolu s dalšími budou na konci února usilovat o vítězství v národním finále.

Podnikatelský příběh Pavla Loudy se datuje do doby před revolucí, kdy s otcem poprvé vycestoval do západní Evropy a tam se mu zalíbily privátní autosalony. V roce 1992 pak v tehdejším Československu otevřeli první vlastní. Dnes již pod značku Louda Auto patří třiatřicet autosalonů a dalších devatenáct servisů po celé republice. Z poděbradského rodáka se stal největší dealer vozů Škoda a Hyundai v Česku, celkově zastupuje jedenáct značek včetně Audi či Fordu. Jen u prodeje aut ale devětačtyřicetiletý podnikatel nezůstal. Provozuje také carsharingovou platformu Car4Way, jejíž sdílené vozy jezdí v Praze a Brně.

V průběhu let navíc Pavel Louda vykročil též mimo svět automobilů. V roce 2008 se rozhodl zachránit poděbradské sklárny, později přikoupil rovněž další sklárnu ve Světlé nad Sázavou a dnes patří jeho firma Crystal Bohemia mezi největší výrobce křišťálu v Česku. V Loudově holdingu nalezneme i nástrojárnu Louda Alform, která vyrábí sklářské formy nebo díly pro automobilový sektor, a činný je rovněž v realitách. Jeho developerská společnost má několik projektů v Poděbradech, Nymburce či Pardubicích.

louda-auto

Foto: Louda Auto

Louda Auto je největším dealerem vozů Škoda a Hyundai v Česku

Zatímco Pavel Louda navazuje na tradiční české průmyslové obory, pražský podnikatel roku Jakub Havrlant se rozhodl uspět na internetu. V roce 2007 ještě při studiích na vysoké škole spustil portál Bezrealitky.cz, z něhož je dnes přední online hráč v pronájmu či prodeji domů a bytů. Havrlantovi už sice dávno nepatří, ale dnes osmatřicetiletý podnikatel nikdy nechtěl založit jen jednu firmu. Proto v roce 2013 rozjel investiční skupinu Rockaway Capital se zaměřením na digitální ekonomiku a byznys na internetu. Dnes jeho skupina působí v sedmnácti evropských zemích a agregované tržby se počítají v desítkách miliard korun.

Do portfolia Rockaway Capital patří například velká cestovní skupina Invia, cenový srovnávač Heureka, online supermarkety Košík.cz a Bringmeister nebo vydavatelství Euromedia Group. Dlouhé roky spolu s Danielem Křetínským, Patrikem Tkáčem a finanční skupinou PPF budovali také rozsáhlou skupinu e-shopů Mall Group, kterou předloni prodali polskému Allegru. S Poláky má ostatně Havrlant velmi dobré zkušenosti, kdysi jim prodával i již zmíněné Bezrealitky a předloňský prodej Mall Group za v přepočtu více než 20 miliard korun mnozí považovali za byznysový majstrštyk, i kvůli tomu, že byla celá skupina dlouho ve ztrátě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Rockaway se dlouhodobě věnují také investicím do startupů. Mezi nejcennější zářezy v portfoliu patří aktuálně nejhodnotnější český startup Productboard a také projekty Campiri, BudgetBakers, ThreatMark nebo Manifesto. Opět společně s Křetínským, Tkáčem a PPF ovládá Havrlant skupinu Fast, která se soustředí na velkoobchodní i maloobchodní prodej elektroniky, a pod hlavičkou RockawayX jeho skupina významně investuje do kryptoprojektů. Svět byznysu pak Havrlant stále více propojuje také s kulturou. Rockaway je strategickým investorem Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech nebo festivalu Colours of Ostrava.

Soutěž EY Podnikatel roku vzdává hold výjimečným osobnostem a probíhá v téměř šedesáti zemích světa. Louda s Havrlantem se nyní spolu s dalšími vítězi regionálních kol, mezi něž patří Tomáš Dudák z plastikářské firmy SPUR či zakladatel Kentica Petr Palas, budou ucházet o celorepublikové prvenství. Vítěz bude vyhlášen 28. února a následně bude Českou republiku reprezentovat v celosvětovém finále. V regionech Prahy a Středních Čech přitom vždy panuje největší konkurence a také letos právě odsud pochází přes čtyřicet procent účastníků soutěže.

„V letošním ročníku soutěže mají oba regiony velmi silné zastoupení, jak počtem přihlášených, tak kvalitou podnikatelských osobností. Těší mě, že téměř čtvrtinu přihlášených tvoří ženy podnikatelky,“ uvádí Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY v České republice. A dodává: „Výběr vítěze byl pro porotu jedním z nejtěžších v historii těchto krajských klání. Moc oběma oceněným podnikatelům gratuluji.“ V porotě zasedl jak loňský vítěz a zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr, tak jeho předchůdci včetně Josefa Průši, Olivera Dlouhého, Radky Prokopové, Eduarda Kučery, Františka Piškanina či Zbyňka Frolíka.

Rohlík se vyšplhal na téměř 14 miliard. Tlačíme na zisk, příležitost v Evropě je velká, říká Tomáš Čupr

Online supermarket chce začít vydělávat také v Německu a Rakousku, aby mohl dál expandovat. Poprvé mu půjčily peníze na rozvoj i banky.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cupr

Foto: Rohlik Group

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Máme před sebou jedinečnou příležitost, kterou chceme beze zbytku využít. Tak Tomáš Čupr otevřel debatu nad výsledky svého online supermarketu Rohlík, který dováží potraviny a další zboží ve stále více evropských městech. V loňském roce obsloužil 1,5 milionu zákazníků, kterým dovezl v Praze, Mnichově, Vídni či Budapešti necelých dvanáct milionů objednávek. Jeho celkový obrat se vyšplhal na 574 milionů eur, to je v přepočtu zhruba 13,7 miliardy korun a meziroční růst o třetinu. Firma významně investuje do svého rozvoje na stávajících trzích, kde se chce brzy otočit do zisku, a poprvé na to získala také dluhové financování od tradičních bank přesahující miliardu korun.

Příležitost, kterou před sebou Tomáš Čupr jako zakladatel a šéf Rohlíku vidí, tkví v obsazení řady evropských měst, kde chce pro tamní obyvatele rozvážet nákupy. Aktuálně Rohlik Group vedle domácího trhu operuje v Maďarsku, Rakousku, Německu a Rumunsku a v pokročilé fázi jsou přípravy na vstup do španělského Madridu či italského Milána. S ohledem na makroekonomické dění v Evropě však loni Čupr se svým týmem některé aktivity přehodnotil a teď se zaměřuje na to, aby začal vydělávat vedle Česka a Maďarska také ve Frankfurtu, Mnichově a Vídni. Je to totiž zásadní aspekt pro další rozvoj celé skupiny.

„S firmou jsme zakývali, abychom s penězi, které máme, vydrželi teoreticky navždy,“ říká Tomáš Čupr. Loni v květnu dokázal do Rohlíku přilákat další investory, kteří na rozvoj firmy poslali 220 milionů eur (přes pět miliard korun). Byla to investice provedená takzvaně za pět minut dvanáct – firmě jednak docházely kvůli náročné a nákladné expanzi peníze a s ohledem na ekonomické dění na trhu už navíc byli investoři k tak obrovským sázkám skoupí. Čuprovi se jim ale podařilo prodat unikátní pozici Rohlíku v rámci celé Evropy, kterou chce nyní maximálně zužitkovat. Zároveň si uvědomuje, že další peníze od venture kapitálových investorů nemusí v nejbližších letech vůbec přijít.

Ještě nikomu se to nepovedlo, my jsme blízko

„O ziskovosti je důležité se bavit, protože firma, která něco vydělá, byť málo, tu bude dlouho, zatímco firma, která je jen závislá na venture kapitálu, dříve nebo později zanikne, protože kapitál dříve nebo později vyschne,“ říká čtyřicetiletý zakladatel Rohlíku. Celkově už investoři do tuzemského online supermarketu poslali přes dvanáct miliard korun, zdaleka nejvíce ze všech českých startupů. Před dvěma lety ostatně z Rohlíku udělali prvního českého jednorožce, tedy startup s hodnotou přesahující miliardu dolarů. „Díky tomu, že jsme loni získali 220 milionů eur, jsme v rámci Evropy v unikátní pozici. Nikomu dalšímu se už loni takové peníze získat nepovedlo,“ připomíná Čupr.

Na mysli má dění na trhu s doručováním potravin, při němž došlo k ochlazení zájmu investorů. Například německý startup Gorillas, který rychle vyletěl během pandemie a sliboval doručování nákupů do deseti minut, musel zásadně snížit svou valuaci a pod cenou ho nakonec akvírovala konkurenční turecká firma Getir. Mezi premianty trhu dlouho patřily holandský Picnic či norská Oda (dříve Kolonial). „Picnic se ale soustředí víceméně výhradně na Holandsko a Oda, která v roce 2021 získala peníze na expanzi do Německa, teprve minulý týden otevřela Berlín. Nepovažujeme je za signifikantní konkurenty,“ říká sebevědomě Čupr. Dobře si přitom uvědomuje, že ani jeho Rohlík zatím nemá vyhráno.

gurkerl-rohlik

Foto: Rohlik Group

V Rakousku funguje Rohlík jako online supermarket Gurkerl.at

V Česku už je sice firma v provozním zisku, který se měl za loňský rok vyšplhat těsně pod miliardu korun, a černá čísla vykazuje také v Maďarsku, ale pro budoucnost celé skupiny bude klíčové, aby to stejné dokázala také na západních trzích, kde vystupuje jako Gurkerl (Rakousko) a Knuspr (Německo). V Maďarsku operuje jako Kifli, v dalších zemích už používá jednotný brand Sezamo. „Na všech trzích, kde teď jsme, bychom chtěli být ziskoví ještě letos,“ plánuje Čupr a zdůrazňuje, že ziskovost patří s ohledem na makroekonomické klima skutečně mezi ty hlavní cíle jeho firmy. „Udělat profitabilní Německo se ještě v našem byznysu nikomu nepodařilo, my jsme blízko,“ dodává.

Jakmile totiž bude ziskový německý a rakouský trh, může se Rohlík vydat ve své evropské expanzi dál. Proto zatím Čupr se svými kolegy pozastavil spuštění rozvozu nákupů v Madridu či Miláně, kde již má připravenou půdu. Koncem loňského roku naopak přidal provoz v Bukurešti, který zatím rychle roste a firma tam po dvou měsících registruje tisíc objednávek denně. Další trhy se ale budou otevírat až později. „Kdybychom pálili peníze v Německu, Rakousku, Rumunsku a ještě na dalším trhu, mohli bychom se dostat do situace, kdy budeme potřebovat další peníze, které nám ale nikdo na současném trhu nedá,“ ví Čupr.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Začít vydělávat v Německu a Rakousku nebude jednoduché, ale Tomáš Čupr má se svým týmem jasný plán, jak toho dosáhne. K profitabilitě se prý nedostane bez automatizace skladů, do níž už firma investovala zhruba 50 milionů eur (1,2 miliardy korun). První robotizovaný sklad Rohlík otevřel loni v Chrášťanech u Prahy a podle Čupra to je budoucnost celé firmy. Automatizační technologii nakupuje Rohlík, podobně jako třeba Alza, u norské společnosti AutoStore a významně díky ní zvyšuje efektivitu skladu. „Pro nás je to zásadní průlom. Pokud takový sklad postavíme u každého velkého německého města, nikdo s námi nemůže soupeřit,“ míní šéf Rohlik Group.

Hospodářský výsledek za celou skupinu zatím Tomáš Čupr prozrazovat nechce, ale podotýká, že jen v loňském roce Rohlík proinvestoval přes 100 milionů eur (2,4 miliardy korun), ať už v rámci expanze či automatizace. Vydělávat peníze jen na online prodeji a doručování potravin se nedaří prakticky nikomu na světě, ale zakladatel Rohlíku věří, že jeho firma má dostatečné množství predispozic, aby se jí to podařilo prolomit. Čeští zákazníci už berou jako samozřejmost, že si na Rohlíku nakoupí nejen potraviny, ale také další produkty včetně drogerie nebo lékárenského sortimentu. V Evropě to ale zdaleka není standard, mnoho hráčů totiž doručuje jen čistě supermarketové zboží.

„Je to jeden z důvodů, proč náš trh dříve nikdy příliš nerostl. Lidé totiž takovou službu tolik nepotřebují. Supermarkety jsou blízko, lidé se v nich vyznají, chodí do nich dvacet let a je těžké jejich návyk změnit. Proto bylo klíčové, že jsme začali doplňovat další sortiment, jako jsou farmářské a lokální produkty, pekárna či lékárna, protože zákazníkovi nešetříme jen jednu cestu do supermarketu, ale hned několik cest do různých obchodů. A to už je významnější časová úspora, kvůli které je zákazník ochotný své chování změnit,“ popisuje Čupr. O tom, že jeho propozice v Evropě funguje, svědčí minimálně rostoucí číslo v kolonce obratu.

rohlik-chrastany-3

Foto: Rohlík

Systém AutoStore výrazně zvyšuje efektivitu skladu

Za rok 2022 Rohlík napříč všemi trhy vykázal obrat 574 milionů eur (13,7 miliardy korun). To je třetinový růst proti předloňskému roku, v němž skupina v obratu dosáhla na 428 milionů eur (10,2 miliardy korun). Ještě rok předtím to bylo 252 milionů eur (šest miliard korun). Letos má v plánů růst opět minimálně o třetinu a cílí na obrat přesahující 750 milionů eur (17,9 miliardy korun). Je možné, že k tomu již přispěje i třeba Madrid, kde Rohlík plánuje v budoucnu operovat, ale zatím není jasné, zda k jeho spuštění dojde ještě letos. Otevření nových trhů je totiž kapitálově velmi náročné a firma na ně potřebuje dostatek peněz.

david

Přečtěte si takéŽidle za dva miliony a kávovar za milion. Patřily Davidu LynchoviSkládací stolička za dva miliony? Seděl na ní David Lynch, jeho kávovar se v aukci prodal za milion

„Raději budu postupovat ze svých zdrojů pomaleji, protože hra na našem trhu se neodehraje během dvou tří let. Máme technologicky a talentově nabito, a když budeme v příštích pěti letech růst pomaleji, bavíme se o obratu kolem tří až pěti miliard eur. Pokud půjdeme rychleji, může to být deset miliard. Oba scénáře jsou dobré, je to jen funkce kapitálu. Nechci spustit další dvě města, abychom následně zjistili, že nám něco hapruje v Mnichově a vrátili jsme se tam, kde jsme byli loni v květnu. Pokud přijde v budoucnu příležitosti získat další kapitál od investorů, dáme je do dalších trhů, ale teď s nimi nepočítáme,“ doplňuje Čupr.

Na rozvoj firmy nicméně i tak získal další důležitou kapitálovou injekci, která má v nákladných plánech pomoci. Tentokrát však nejde o investici výměnou za podíl ve firmě, nýbrž provozní financování. Na přelomu roku se Rohlíku podařilo uzavřít vůbec první dluhové financování, na němž se podíleli tradiční bankovní domy. Celkem 45 milionů eur (více než miliardu korun) poskytli Česká spořitelna, J&T Banka a BNP Paribas. „Jednání byla opravdu dlouhá, ale je to další nepřímý důkaz o stabilitě firmy. Tradiční banky málokdy půjčují velice rizikovým společnostem,“ říká Čupr.