Prémiové bydlení loni táhlo. Realitka Svoboda & Williams prodala i nemovitost za 280 milionů
Ačkoliv realitní makléři či rezidenční developeři nemají za sebou příznivý rok, o prémiové bydlení byl zájem, ukazují čísla Svoboda & Williams.
Loňský rok se na českém realitním trhu nesl spíše ve znamení útlumu. Hypoteční sazby se držely po celou dobu vysoko, zájem Čechů o koupi vlastního bydlení tak v porovnání s předchozími lety výrazně ochladl. Co se však segmentu prémiových nemovitostí týče, realitní kanceláře hlásí trochu jinou situaci. Například podle Svoboda & Williams došlo v druhé polovině roku 2023 k obratu a po plošné stagnaci na realitním trhu znatelně stoupla poptávka po nemovitostech, které se nacházejí na výjimečném místě, nabízejí nadstandardní vybavení nebo jinak vybočují.
„Nabídka zajímavých nemovitostí na trhu je omezenější než dříve, současně platí, že kupující si nemovitost více vybírají a déle se rozhodují. Proto jsou špičkové standardy provedení či prémiová lokalita stále důležitějšími parametry,“ vysvětluje možný důvod rozproudění trhu s prémiovými nemovitostmi Prokop Svoboda, šéf pražské realitky, která se na ně zaměřuje.
Poptávka po nemovitostech v nabídce Svoboda & Williams v druhém pololetí roku 2023 stoupla v porovnání s tím prvním o 22 procent, což se odrazilo i na průměrných cenách. Hodnota metru čtverečního u novostaveb se mezipololetně zvýšila o 0,9 procenta na 157 258 korun, u přeprodejů pak došlo k ještě výraznějšímu růstu o 2,7 procenta na 141 248 korun.
Bylo patrné, že kupující v druhém pololetí své investice více zvažovali. Proti předchozímu půlroku se totiž průměrná doba prodeje zvýšila o 64 dní. Naopak se zmenšila plocha prodaných nemovitostí. Průměrný prodaný pražský byt měl 85 metrů čtverečních, což je o 9,5 procenta méně než v předchozím období. I proto došlo k poklesu průměrné ceny za prémiový byt, která byla oproti prvnímu pololetí roku 2023 o 7,7 procenta nižší – klesla na bezmála 13 milionů korun.
I přes rostoucí poptávku však pražská realitní kancelář očekává v porovnání s předchozím obdobím pokles tržeb. „Objem tržeb za poslední uzavřený fiskální rok (od 1. května 2022 do 30. dubna 2023) dosáhl 262 milionů korun, úhrnem se za toto období podařilo realizovat zhruba tisícovku transakcí. S ohledem na stagnaci v uplynulém období očekáváme v kalendářním roce 2023 pokles tržeb o přibližně 10 procent,“ vyčísluje Svoboda.
Nejdražší transakce v segmentu rezidenčních nemovitostí, na které se kancelář Svoboda & Williams loni podílela, měla cenovku 280 milionů korun. Nemůže k ní však sdělit více podrobností. Zároveň se realitce podařilo prodat 77 rodinných domů v rezidenčním projektu v pražských Čakovicích Na Pramenech, více než 60 bytů v komplexu Barrandez-Vous či všech 23 apartmánů v rekreačním projektu Lakeside Apartments Lipno.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Vedle zdařilého prodeje novostaveb se nám loni podařilo realizovat prodeje vyšších desítek prémiových rezidenčních nemovitostí s cenovkou přes milion eur (v přepočtu bezmála 25 milionů korun – pozn. red.). V segmentu nájemního bydlení jednoznačně vyčnívá pronájem všech 140 bytů v karlínském projektu Fragment,“ doplňuje Svoboda.
Co se zmíněného nájemného týče, jeho výše v Praze se v rámci nemovitostí sledovaných kanceláří Svoboda & Williams mezi prvním a druhým pololetím zvýšila na průměrných 39 088 korun měsíčně, což je nárůst o jedno procento. K nejpatrnějšímu zvýšení došlo na Praze 8, což lze nejspíš přikládat i zmíněnému projektu Fragment, kde se průměrné nájemné po kolaudaci pohybovalo na 620 korunách za metr čtvereční. Zatímco v prvním čtvrtletí roku tak vyšlo průměrné nájemné v této části města na 37 388 korun, na konci roku se vyšplhalo na 43 653 korun.
Realitní kancelář Svoboda & Williams založili v roce 2006 Prokop Svoboda a Marion Williams, od začátku se přitom zaměřovali na trh prémiových nemovitostí. Kancelář dlouhou dobu sídlila v pražském centru, na počátku roku se přestěhovala do rezidenční čtvrti na pomezí Dejvic a Bubenče do vily z období první republiky.
Po 18 letech také představila novou vizuální identitu včetně vlastního fontu od typografa Vojtěcha Říhy. „V posledních letech se naše komunikace přesunula zejména do digitálního prostoru, proto jsme chtěli, aby rebranding značky změny reflektoval, ovšem s respektem k dosavadní tradici,“ popisuje nový koncept šéfka marketingového oddělení firmy Natálie Bartošová.