Prémiový elektromobil za rozumnou cenu. Čínská automobilka Byton se chystá zahájit své evropské tažení

byton-m-byte

Foto: Byton

Byton M-byte

0Zobrazit komentáře

Pokud jste až doposud o automobilce Byton neslyšeli, v tom případě byste se výslovnost jejího jména měli pomalu začít učit. V příštím roce totiž tento čínský výrobce luxusních vozů plánuje vstoupit do Evropy a jeho M-byte plánuje okouzlit plno zdejších řidičů. A to nejen svým vzezřením, ale také atraktiví cenovkou.

O značce Byton, jejíž název je odvozen od americké fráze byte on wheels (bajty na kolech), se v poslední době hodně mluvilo především díky prémiovému designu SUV modelu M-Byte a neotřelému pojetí jeho interiéru, tedy i s obřím displejem táhnoucím se po celé délce palubní desky.

Byton již od počátku tvrdil, že cenovka vozu bude minimálně stejně atraktivní jako jeho vzhled, což se v poslední době stává hlavní zbraní řady čínských automobilek. Ovšem Byton je jednou z prvních, která chce tuto strategii přinést i do Evropy.

Evropská kampaň Bytonu a jeho modelu M-Byte bude zahájena na trzích ve Švédsku, Norsku, Nizozemsku, Německu, Švýcarsku a Francii, kde své vozy bude prozatím prodávat prostřednictvím tamních partnerů.

byton-m-byte3

Foto: Byton

Byton M-byte je prémiové SUV s elektrickým pohonem a zajímavou cenovkou

Že Byton nesází vše na divokou kartu, dokazuje 25 tisíc čistě evropských předobjednávek na model M-Byte, které z celkových 65 tisíc objednávek automobilka prozatím obdržela. To mu dává určitou sebejistotu, že o jeho vozy by mohl být na starém kontinentu zájem, i přestože se zde vydává na bojiště, ve kterém již nějaký ten pátek svádí boje evropští velikáni jako Mercedes-Benz, Audi či BMW.

„Uvědomujeme si, že naši evropští zákazníci mají vysoké standardy, pokud jde o technologii, kvalitu, bezpečnost a služby. Jsem si jist, že Byton spolu s našimi obchodními a servisními partnery a zákaznickou infrastrukturou nabíjení evropský trh přesvědčí,“ řekl Daniel Kirchert CEO Bytonu.

Prémiové elektrické SUV za necelý milion a půl

Samotný vstup na evropský trh by měl nicméně proběhnout až v roce 2021, kdy plánuje Byton v postupných vlnách dobývat více a více zemí. Výše zmíněné země spadají do vlny první, v těch dalších by měly přijít na řadu trhy v Itálii či Rakousku. Zda se Byton chystá proniknout i do České republiky, není v současné chvíli známo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Předobjednávat model M-Byte by však mělo být možné již v druhé polovině tohoto roku. K předobjednávce bude stačit složit zálohu ve výši 500 eur (přibližně 12,5 tisíce korun). Konečná cena vozu je stanovena na 45 tisíc eur bez DPH (přibližně 1 125 000 korun), s daní tedy u nás necelých 1,4 milionu korun, což je cenovka, která by mohla oslovit nejednoho zákazníka. Navíc by měla pevně platit pro všechny trhy, do kterých bude Byton vstupovat.

byton-m-byte1

Foto: Byton

Obří hlavní displej vévodí celému interiéru Bytonu

Za tuto částku se mnohou zájemci těšit na prémiové SUV, které bude mít v základní konfiguraci akumulátor o kapacitě 72 kWh a elektromotor o výkonu 200 kW. Dojezd vozu na jedno nabití je 360 kilometrů dle cyklu WLTP.

collison

Přečtěte si takéPlatební brána Stripe vstoupila do Česka. Miliardový startup tu chce jako ve světě konkurovat zavedeným hráčůmPlatební brána Stripe vstoupila do Česka. Miliardový startup tu chce jako ve světě konkurovat zavedeným hráčům

Komu by to nestačilo, bude moci sáhnout po výkonnější konfiguraci s pohonem všech kol, která přinese výkon 300 kW a baterii o kapacitě 95 kWh. Ta se postará o dojezd až 435 kilometrů na jedno nabití. A pak je tu ještě verze 2WD se stejným motorem, která zvládne na jedno nabití ujet až 450 kilometrů.

Nabíjení bez starostí

Byton evropským zákazníkům přináší také co možná nejmodernější možnosti nabíjení jejich vozu. Součástí výbavy je mobilní nabíječka o výkonu 22 kW, kterou lze využívat během cest, a také wallbox, který je možné nainstalovat doma v garáži. S jeho použitím je vůz možné nabít na 100 % za 4,5 hodiny. Byton však zvládne nabíjení o výkonu až 150 kW, pomocí kterého bude 95kW baterie dobita na 80 % za 35 minut.

ck76cgedb654h2smx38gthl0x-byton-charging-fastcharging-fullhd-3-2-1

Foto: Byton

Byton přichází s unikátním řešením pro co nejpohodlnější nabíjecí proces

Byton vyvinul ve spolupráci s mnichovskou společností Digital Charging Solutions plně integrované nabíjecí řešení, které umožní zákazníkům cestovat po celé Evropě v klidu s vědomím, že kompatibilní dobíjecí stanice je vždy poblíž.

Základem je nabíjecí roaming, který umožní nabíjení ve více než 28 evropských zemích u 150 tisíc dobíjecích míst. Mezi tato místa budou patřit i poskytovatelé jako Ionity, FastNed, EnBW, Allego nebo Innogy. Platba za energii bude probíhat prostřednictvím Byton ID či RFID karty, které budou vedeny pod jedním účtem. Součástí systému je samozřejmě i chytré plánování tras s doporučenými zastávkami u nabíjecích stanic.

Automobilka má v plánu zpečetit své evropské tažením postupným otevřením 20 nových poboček do konce roku 2021. Je ovšem otázkou, zda realizaci veškerých plánů Bytonu nepřekazí problémy spojené s šířícím se koronavirem, což během online konference připustil Andreas Schaaf, obchodní ředitel automobilky.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Hudebníci díky algoritmu vygenerovali 69 miliard melodií. V boji proti autorskému právu je umístili zdarma na internet

Filip HouskaFilip Houska

Participant

Foto: Oskar Sahlin/Red Bull

Hudební kreativita je často napadána autorskými právy

0Zobrazit komentáře

Hudba je jedno z nejkreativnějších řemesel. Tvůrci díky ní mohou svobodně vyjadřovat své pocity a zároveň přinášet nové zážitky do života běžných lidí. Na druhou stranu ale mnohdy čelí problémům za nevědomé porušování autorských práv kvůli melodiím, které už někdo jiný použil před nimi. S příchodem algoritmu, který všechny melodie sbírá a nechává je legálně opatřovat licencí s následným volným použitím, však může být tento nešvar jednou provždy vyřešen.

Nemusíte být žádným hudebním znalcem, abyste v daných skladbách slyšeli podobnou směsici tónů a rytmů, které jste už zaregistrovali někde jinde. O to víc v dnešní době, kdy máte přístup k nejrůznějším hudebním službám a zvládnete konzumovat stovky odlišných písní denně.

Ačkoliv vy to nijak zvlášť nemusíte řešit, interpreti, kteří narazí na melodicky podobnou skladbu té jejich původní, mohou hnát celou věc k soudu, kde se věci začínají výrazně komplikovat.

Představte si, že jste umělcem, který dlouhé měsíce pracoval na nové hudbě a měl za to, že je jeho skladba tvořena originální kombinací tónů. Takové, která nemá podobnost s žádnou jinou. Novou písničku vydáte, těšíte se velké oblibě od posluchačů a následně vám přijde upozornění na porušení autorských práv od tvůrce, jehož melodie zní téměř stejně, ale měl ji mnohem dřív než vy. V té době reálně nemáte žádnou efektivní zbraň, jak se bránit.

damien-riehl-1

Foto: TEDx Talks/YouTube

Damien Riehl, spolutvůrce programu pro generování melodií

V nitru duše víte, že jste nic nezkopírovali, ale možná jste jednou zaslechli skladbu, která vás podvědomě a „nedobrovolně“ inspirovala ke složení podobné hudby. Právě tehdy nastává problém – technicky jste autorská práva původního interpreta porušili a musíte zaplatit nemalou finanční sumu, která může ovlivnit dosavadní kariéru. Zda se jedná o férový přístup, to je otázka, ale podle hudebníků–programátorů Damiena Riehla a Noaha Rubina nikoliv.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dvojice se problematikou hudby a použitých melodií v návaznosti na právní procedury zabývala již nějakou dobu. Oba tomuto průmyslu ze svých pozic hudebních umělců rozumí, k tomu se navíc Riehl vyzná v právu a také programování. V těchto oborech pak dvojice našla ideální průsečík, na kterém postavila unikátní algoritmický systém, který dokáže v kombinacích generovat všechny populární tóny – ty, které existují, i ty, které mohou existovat.

Až 300 tisíc melodií za vteřinu

Nelze říct přesné číslo, kolik melodií je možné kdy vyprodukovat. Protože jde o sekvence tónů, které v širším hledisku nemají žádné hranice, jde o nekonečné množství. Pokud se však vezmou v potaz klávesy na klavíru, kterých je 88, a například dvanáctitónová sekvence, může vzniknout až 216 triliard melodií. I to je však natolik obrovské číslo, v němž se podle Riehla a Rubina nemá smysl příliš pitvat.

Mnohem zajímavější je počet tónů, které jsou využívány v dnešní populární hudbě, která má tendenci zasahovat do hudebních žebříčků a drtivá většina novodobých „mainstreamových“ interpretů v ní operuje. Jak Riehl objasňuje v přednášce na TEDx Talks (viz níže), největší problém, co se týče porušování autorských práv, nastává v melodiích od oktávy C výše. A tam už je algoritmus, fungující na bázi brute-force, pro jejich generování efektivní využívat.

piano

Klavír, jeden z nejtradičnějších hudebních nástrojů

Ve výsledku se Riehlovi a Rubinovi podařilo prostřednictvím tohoto systému vygenerovat kolem 69 miliard melodií, a to v tempu zhruba 300 tisíc prvků za vteřinu. K jejich uchování používali formát MIDI, standardní počítačový hudební framework, který je mimo jiné klíčový v tom, že má takzvané hmatatelné pojetí. Jinak řečeno na něj jdou uvalit ochranné známky, což také dvojice udělala.

Na všechny melodie založené na osmi tónech zaopatřila autorská práva a následně celý balík (včetně samotného open-source softwaru) umístila veřejně na internet pod licencí Creative Commons Zero. Ta je založena na principu nulového vlastnictví práv a technicky funguje stejně jako takzvaná public domain – může jí svévolně využívat naprosto každý. Byť je otázka, jak se to ukáže v praxi a jak na to budou reagovat soudy.

ondrejbartos

Přečtěte si takéSázka na umělou inteligenci ve zdravotnictví se Credu vyplácí. Britská Cera s českými kořeny získala 1,6 miliardySázka na umělou inteligenci ve zdravotnictví se Credu vyplácí. Britská Cera s českými kořeny získala 1,6 miliardy

Minimálně ale jde o zajímavou iniciativu, která jednou může změnit hudební průmysl k lepšímu a odstranit další podobné právní situace, s nimiž se potýkal například Mark Ronson s úspěšnou skladbou Uptown Funk, Sam Smith (Stay With Me) nebo Katy Perry (Dark Horse).

„Čísla jsou pod autorským zákonem brána jako fakta, která mají právně slabý copyright, skoro žádný copyright nebo vůbec žádný copyright. Takže jestli tato čísla existovala od začátku času a my je jen skládáme k sobě, možná jsou pouhou matematikou, která je faktem, tudíž není podmíněna autorskými právy,“ vysvětluje obtížnou problematiku Reihl v návaznosti na to, zda je vůbec správné, aby byly melodie zaopatřeny copyrightem.