Prémiovým teniskám fandí i Čupr. Český startup FlexDog získal od známých investorů desítky milionů
Online katalog exkluzivních tenisek, který vznikl pod Footshopem, roste. Vedle Čupra do něj investují i Credo Ventures a Kaya.
Ještě před pár lety byl byznys s prémiovými teniskami v Česku naprosto nepochopený. I díky aktivitě tuzemské služby FlexDog, která vznikla pod křídly Footshopu a slouží jako místo pro hledání zpravidla dražších tenisek, ale celá oblast na lokálním trhu nabírá na atraktivitě. Jejímu potenciálu věří také investoři včetně zakladatele Rohlíku Tomáše Čupra, který se podílel na nové investici v řádech desítek milionů korun. Pomocí ní chce FlexDog dál růst a expandovat do zahraničí.
Doby, kdy se náctiletí pravidelně scházeli před pražským Palladiem v oblečení od drahých streetwearových značek a chlubili se svým módním stylem (slangově řečeno flexili), už odezněly. V mnohých z nich ale vášeň k exkluzivním teniskám zůstala. A nemusí jít jen o ně – takzvané teniskové kultuře, slangově řečeno sneakers culture, propadli i dospělí, kteří si drahé boty kupují jako investici, protože – pokud správně vyberou – jejich hodnota může být za pár let násobně větší.
Teď do tohoto světa naplno pronikají i těžké váhy místního venture kapitálového světa. Nekupují si přitom přímo boty, ale investují do projektu FlexDog, díky kterému si lidé mohou prohlížet tenisky, zjišťovat jejich ceny a rovnou hledat obchody, kde se dají koupit. Ambiciózní projekt byl pod hlavičkou velkého streetwearového obchodu Footshop spuštěn před rokem a teď přilákal první velkou investici. Nižší desítky milionů do firmy posílají vedle Tomáše Čupra také fondy Credo Ventures a Kaya VC.
Neobvyklá investice
„FlexDog od začátku přináší produkty zákazníkům, spolupracuje s prodejci, výrobci i přeprodejci a také s globálními tržišti jako StockX. Dlouhodobým cílem je posouvat se ještě dál – využívat know-how a data trhu, digitální a IT know-how našeho týmu a přinášet přidanou hodnotu všem stranám zapojeným do trhu s teniskami a módou. To všechno je ještě před námi,“ říká pro CzechCrunch Peter Hajduček, zakladatel Footshopu, který je duchovním otcem myšlenky, ale sám má za sebou velmi náročné měsíce.
Ve Footshopu zažil nejtěžší období své kariéry, když musel propouštět a v nastávající ekonomické krizi škrtit opasky, ale jak popisoval v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch, to nejtěžší má již za sebou a celá firma jede dál. Platí to také o FlexDogu, který se po úspěšném prvním roce od své mateřské společnosti osamostatnil a pod vedením svého šéfa Jakuba Mandáta si došel pro zmíněnou investici. Získává přitom nejen kapitál, ale také značné zkušenosti, které ke stolu mohou investoři přinést.
Například pro renomovaný venture kapitálový fond Credo Ventures jde o netypickou investici, protože obvykle investuje do softwarových startupů, které své produkty prodávají firmám. „Primárním kritériem pro nás je vždy kvalita týmu a velikost příležitosti. Jakkoliv je tento sektor pro naše investování spíše neobvyklý, není žádných pochyb o tom, že příležitost je v něm obrovská. Jakub a Peter jsou podle našeho názoru přesně tou správnou kombinací, která může díky svým zkušenostem v této oblasti hodně dokázat,“ říká pro CzechCrunch Jan Habermann, Partner v Credo Ventures.
Podle Habermanna dynamika na trhu s teniskami a celkově s „pouličním oblečením“ nahrává tomu, aby někdo s novým přístupem mohl v této oblasti mohl vybudovat úspěšnou firmu. „Tradiční značky hledají stále nové kanály, které by jim pomohly prodávat. Pozorujeme také trend většího a většího propojení nakupování a médií. A to vše má FlexDog ambice nabízet,“ doplňuje investor z Creda. V týmu prý sami mají celou řadu nadšenců do tenisek, s úsměvem však říká, že se zatím nikdo z nich nerozhodl investování do startupů vyměnit právě za boty.
Kultura okolo sneakers globálně roste. V zahraničí už je mnohem rozvinutější a rychle se zvětšuje také sekundární trh s teniskami, kde se přeprodávají klidně za mnohonásobné částky exkluzivní nebo již nedostupné modely. Podle odhadů serveru Statista má tento specifický segment vyrůst v roce 2030 na hodnotu okolo 30 miliard dolarů, tedy na pětinásobek ve srovnání s rokem 2019. Tenisky, které se už oficiálně neprodávají a jsou tak dostupné pouze z druhé ruky, mohou mít hodnotu v řádech desítek tisíc korun. Nebo klidně přes 200 tisíc.