Na objednání si odvozu přes mobilní aplikaci si Češi rychle zvykli. Místo mávání na klasické žluté taxíky stačí sáhnout do kapsy a v aplikaci Liftago, Uber nebo Bolt si zařídit přistavení vozu i s řidičem. Menší problém ovšem nastal v případě, že si odvoz chtěla objednat větší skupina osob, která se do jednoho auta nevešla. Drtivá většina vozů je totiž jen pro pět lidí včetně řidiče.
Právě na rostoucí poptávku po vozech, které by dokázaly převést větší skupiny osob, nyní reaguje původem estonský startup Bolt (dříve Taxify). V rámci nové kategorie XL začíná v Praze nabízet přepravu vozidly, jež disponují minimálně šesti místy pro cestující.
„Kategorie XL je primárně určena pro větší skupiny lidí, které by si jinak musely objednat dvě auta. Takto si objednají jen jedno, což je vyjde levněji, a řidič si zároveň vydělá více peněz. Navíc místo dvou aut pojede v ulicích jen jedno. Je to výhodné pro všechny strany – cestující, řidiče i město, a to je naším cílem,“ říká Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední Evropu.
Foto: Bolt
Aplikace Bolt
Právě tak, že si musela dosud vícečlenná skupinka objednávat alespoň dva různé taxíky, pokud chtěla využít mobilních aplikací tří hlavních tuzemských hráčů, dosud přeprava fungovala. Možnost vybrat si před jízdou větší auto zatím nenabízí ani Liftago, ani Uber (který má podobnou službu XL zatím jen na některých trzích) a Bolt by se tak mohl stát pro pět a více osob zajímavou volbou.
Cena služby v kategorii XL má být na Boltu zhruba o 60 procent dražší než jízda ve standardní kategorii. Zároveň je to ale logicky méně, než kdybyste si objednávali dvě auta. Bolt chce většími vozy oslovit také větší skupiny, které do Prahy přijíždějí z letiště, nebo při rozvážení z firemních večírků. V nabídce by se měly objevit vozy typu Mercedes-Benz Vito, Viano nebo Volkswagen Transporter.
Automobilový průmysl prochází v současné době zásadními změnami, které se týkají především nových způsobů řízení vozidla za využití autonomních technologií a také hledání bezemisních pohonných systémů nahrazujících konvenční motory. V podstatě každá automobilka již dnes nabízí, nebo v horizontu několika let plánuje nabízet hybrid či elektromobil.
Najdou se však i takoví výrobci, kteří vidí budoucnost v alternativních řešeních. Příkladem může být Toyota a její program na vývoj automobilů s vodíkovým pohonem a poslední dobou přibývá také výrobců, kteří vidí potenciál ve slunečních paprscích.
Mezi ně patří například německý startup Sono Motors, který pracuje na svém solárním elektromobilu Sion, a solární panely se objeví také na připravovaném SUV společnosti Fisker.
Foto: Lightyear
Elektromobil Lightyear One
Mezi automobilky pracující s technologií solárních panelů patří i společnost Lightyear, která má s výrobou solárních vozů bohaté zkušenosti. V minulosti se jí podařilo s vozy Stella a Stella Lux několikrát vyhrát World Solar Challenge, což je závod, kterého se účastní pouze vozy na solární pohon.
Tajemstvím úspěchu startupu založeného studenty z Technické univerzity v Eidhovenu bylo zkonstruování vozů z extrémně lehkých materiálů, jako je hliník či karbon, díky kterým byly vozy schopné dojet extrémně daleko.
Veškeré zkušenosti nabyté v soutěži se společnost rozhodla přetavit do nového projektu, kterým však již není studentské vozítko, jehož jediným cílem je dojet co nejdále, ale plnohodnotný osobní vůz využívající solární technologie. Výsledkem jejich snažení je Lightyear One, poměrně působivý pětimístný elektromobil s extrémně aerodynamickým designem, který by měl nabídnout dojezd až 725 kilometrů.
Foto: Lightyear
Elektromobil Lightyear One
Lex Hoefsloot, spoluzakladatel a generální ředitel Lightyear, během odhalení vozu v nizozemském Katwijku řekl: „Tento okamžik představuje novou éru cestování vozem. Dva roky snění, přemýšlení a tvrdé práce vedly k tomuto důležitému okamžiku, který je obrovským skokem směrem k dosažení čisté mobility dostupné všem.“
Inovativní technologie solárních článků
Ve voze je možné nalézt čtveřici nezávislých elektromotorů umístěných v kolech vozu. Celkový výkon vozu není znám, známe však jeho akcelerační schopnosti, kdy je vůz z 0 na 100 km/h schopen zrychlit za 10 sekund.
Stejně tak nebyla potvrzena ani kapacita baterie vozu, nicméně největší zajímavostí je, že ji má být možné nabíjet skrze solární panely umístěné na karoserii vozu. Navíc články, které panely tvoří, fungují nezávisle, což znamená, že v momentě, kdy je část panelů zastíněna, osvícená část článků nadále vyrábí energii a vůz dobíjí.
Výkon článků by měl podle výrobce poskytovat možnost dobít baterie za hodinu až na 12 kilometrů dojezdu. Nevypadá to jako příliš velké číslo, ovšem podle výpočtů Lightyearu ten, kdo má průměrný roční nájezd 20 tisíc kilometrů a jezdí pouze po Česku, dokáže s vozem při tuzemských podnebných podmínkách najet přibližně 40 % tohoto nájezdu jen na solární energii.
Automobil by měl navíc zvládnout i 60kW rychlonabíjení, díky čemuž nebude řidič trávit dlouhé desítky minut čekáním na to, než se automobil nabije. Lightyear má v plánu automobil začít dodávat začátkem roku 2021 a prvních 100 kusů ze speciální edice je již zarezervováno. Zájemci při rezervaci složili zálohu ve výši 119 tisíc eur (přibližně 3 miliony korun).
Celková částka, za kterou je vůz prodáván, činí 149 tisíc eur (zhruba 3,8 milionu korun). Další tisícovka zájemců bude muset složit zálohu ve výši 19 tisíc eur (téměř půl milionu korun). Cena vozu skutečně není malá, a proto Lightyear nabízí možnost leasingu při platbě 1 879 eur měsíčně (48 tisíc korun). Je tedy jasné, že tento automobil není záležitostí pro široké masy.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.