Přepravní služba Bolt pokračuje v dobývání nejen Česka. Od investorů získala přes 15 miliard korun

Filip HouskaFilip Houska

bolt-1

Foto: Bolt

Koloběžky, kola a vůz firmy Bolt

0Zobrazit komentáře

Od alternativních taxíků přes sdílená kola i koloběžky až po rozvážení obědů či potravin. Estonský startup Bolt, který působí také v Česku, pokračuje ve své velké jízdě a po zhruba pěti měsících nabírá další masivní investici. Tentokrát od investorů získal 628 milionů eur, respektive zhruba 15,3 miliardy korun. A výrazně navyšuje svou valuaci.

Bolt začínal jako alternativní taxislužba, tehdy ještě pod názvem Taxify. Postupem času ale prošel transformací a pustil se i do mikromobility, v rámci které začal ve městech nabízet sdílená kola a koloběžky. Poté ucítil potenciál v rozvozech jídla, stejně tak jako v bleskovém dovážení potravin, což se týká i Prahy, kde soupeří s Woltem či Dáme jídlo.

Na svůj rychlý produktový vývoj ale potřebuje financování. Loni v březnu proto od investorů získal 20 milionů eur, aby za dalších pět měsíců nabral masivních 600 milionů eur. A aby ono „pětiměsíční období“ dodržel, připisuje si teď další velkou injekci. Více než 15 miliard korun nabírá od investorů v čele s fondy Sequoia Capital, Fidelity Management a Research Co.

Spolu s tím navýšila estonská platforma pod vedením Markuse Villiga svou valuaci na 7,4 miliardy eur – v předchozím, srpnovém kole financování investoři firmu ohodnotili na čtyři miliardy eur. „Po desetiletí byla města stavěna pro auta, ne pro lidi. Důsledkem je neudržitelný stav, kdy automobily znečišťují ovzduší ve městě či zabírají veřejný prostor na parkování. To považujeme za překonaný přístup,“ říká Villig.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Spolupracujeme s městy na zavádění lehkých prostředků osobní dopravy jako jsou koloběžky a elektrokola i na rozvíjení sdílené mobility ve formě taxíků či carsharingu tak, abychom města dělali přátelštější k lidem. Proto jsme rádi, že můžeme oznámit toto nové kolo financování, největší v naší historii, které nám pomůže budovat udržitelnější a efektivnější budoucnost pohybu po městě,“ doplňuje.

Bolt se navíc musí i ohlížet, jelikož má okolo sebe silnou konkurenci, a to jak v oblasti sdílených jízd, tak rozvozu jídla, respektive potravin. Konkurenci má tedy jak v Uberu, tak například ve finském Woltu, nizozemském Just Eat Takeaway.com nebo americké službě DoorDash, která nedávno vstoupila do Evropy akvizicí zmíněného Woltu za osm miliard dolarů.

Své služby poskytuje Bolt více než 100 milionům zákazníků ve 45 zemích a ve více než 400 městech napříč Evropou a Afrikou. Od roku 2015, tedy dva roky po svém založení, působí také v Česku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Největší dopravní letoun světa Airbus A380 se vrací do Prahy. Aerolinky Emirates s ním opět plánují létat do Dubaje

airbus-a380

Foto: Wikimedia

Airbus A380 v barvách Emirates Airlines

0Zobrazit komentáře

Legenda mezi dopravními letouny se chystá znovu na pražskou Ruzyni, aby odsud v barvách aerolinek Emirates Airlines přepravovala pasažéry do Dubaje. Praha je totiž jedním z pěti měst, ve kterých bude Airbus A380 nově znovu operovat. Dalšími jsou Birmingham, Kodaň, Hongkong a Kuala Lumpur. Naposledy největší sériově vyráběný letoun světa v Praze přistál před propuknutím pandemie v březnu roku 2020. Pak jej nahradil menší Boeing 777–300ER.

S Airbusem A380 přichází výrazné navýšení kapacity pro přepravu cestujících, a to o více než 250 sedadel. Do Airbusu se totiž vejde hned 615 cestujících, kteří budou moci volit mezi ekonomickou a byznys třídou. Z nabídky zcela zmizí první třída.

Na lince Praha–Dubaj by měl Airbus A380 začít operovat se zahájením platnosti zimního letového řádu pro tento rok, tedy 30. října. Jak ovšem upozorňuje web Simple Flying, toto datum je poměrně daleko a spousta věcí se do té doby ještě může změnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve hře stále zůstává možnost, že by mohl být letoun na lince nasazen dřív. Ostatně v Hongkongu, Kuala Lumpuru a také Birminghamu, které bude A380 spojovat též s Dubají, bude létat ji od 1. července. V úvahu připadá ale i možnost, že se kvůli měnícím pandemickým podmínkám letoun z Prahy opět stáhne.

Jak uvádí web Zdopravy, oživení provozu A380 naznačuje optimismus Emirates, které věří v růst počtu cestujících na dálkových trasách. Mimo Emirates dnes model A380, který je v komerčním provozu od roku 2007, využívají i další letecké společnosti jsou Singapore Airlines, British Airways či Quantas.