Přepravní startup Taxify v Česku zařazuje zpátečku. Nově už v Praze přijímá pouze licencované řidiče

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxify-praha2
0Zobrazit komentáře

Přepravní služba Taxify loni zažila v České republice pořádně turbulentní rok. Nejprve se rozšiřovala z Prahy do dalších čtyř českých měst, aby se následně několikrát objevila u soudu, až nakonec musela svůj provoz v těchto městech zase přerušit. Aktuálně tak působí opět jen v Praze a od 1. ledna 2019 má navíc nové podmínky: po všech svých řidičích vyžaduje všechny potřebné licence.

To je od estonského startupu velká otočka oproti situaci před několika měsíci, kdy Taxify tvrdilo, že nic takového od svých partnerských řidičů nepotřebuje, protože není skutečným provozovatelem taxislužby, ale pouze vyvíjí a spravuje softwarovou platformu, prostřednictvím které se pak cestující propojují s řidiči. Ostatně Taxify na této argumentaci nadále trvá – přesto však od 1. ledna letošního roku sáhlo ke změně svých pravidel, která podmínkám provozování taxislužby odpovídá.

Všichni zájemci, kteří chtějí pro Taxify jezdit, musí nově ke schválení jejich registrace nahrát průkaz řidiče taxislužby, mít vozidlo zapsané v evidenci vozidel taxislužby a nahrát koncesovanou živnost na silniční motorovou dopravu pro přepravu do 9 osob. Tyto podmínky doplňují již existující povinnosti s nahráním občanského a řidičského průkazu a technického průkazu spolu s dokumenty o pojištění vozidla.

taxifyapp

Poprvé se dostalo Taxify do výraznějších problémů loni v říjnu, kdy se konkurenční český startup Liftago u soudu domohl, aby Taxify v Českých Budějovicích, Olomouci, Ostravě a Plzni začalo využívat pouze licence řidiče. Zástupci estonské firmy už tehdy argumentovali tím, že se za klasickou taxislužbu nepovažují, a proto nemusí licencované řidiče mít, nicméně soud jejich argumentaci několikrát nepřijal. Ani ve stejném případu v Praze totiž Taxify o pár týdnů později neuspělo.

A jelikož Taxify ve zmíněných městech na konci roku jezdilo i nadále s některými řidiči bez příslušných licencí, udělil mu soud v rámci exekučního řízení pokutu ve výši 590 tisíc korun, což nakonec vedlo až k tomu, že Taxify v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích před Vánoci ukončilo provoz. Nadále však tuzemští zástupci původem pobaltského startupu tvrdí, že s rozhodnutími soudu nesouhlasí a že ani nejnovější změna o nutnosti nahrávání všech licencí s nimi nesouvisí.

boom-supersonic-overture2

Přečtěte si takéStartup Boom získal 100 milionů dolarů na vývoj nadzvukového letounu, který přepraví až 55 cestujícíchStartup Boom získal 100 milionů dolarů na vývoj nadzvukového letounu, který přepraví až 55 cestujících

„Tento náš krok s rozhodnutím soudu nesouvisí. Rozhodnutí Městského soudu v Praze je nepravomocné a chystáme se proti němu odvolat. Městský soud nepravomocně zakazuje Taxify provozovat a zprostředkovávat taxislužbu řidičům bez licence. Jsme přesvědčeni, že tuto činnost neděláme. Taxify vyvíjí a spravuje platformu pro své uživatele, cestující a řidiče, přičemž na okruh uživatelů (a jeho případné omezení) využívajících jakoukoliv aplikaci se v ČR nevztahuje žádná právní norma,“ opakuje pro CzechCrunch velmi podobný argument již několik měsíců šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko Roman Sysel.

taxifytop

Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko

Podle Sysla se Taxify k vyžadování taxikářských licencí rozhodlo v návaznosti na dialog s úřady a chystanou novelu zákona o silniční dopravě. „Přistoupíme již nyní k aktivní kontrole těchto povinností partnerských řidičů i přesto, že to po nás současná legislativa nevyžaduje,“ tvrdí Sysel. Vzhledem k tomu, že by ale jeho firmě i v Praze – pokud by nadále využívala řidiče bez licence – mohla hrozit podobně vysoká pokuta jako v rámci ostatních měst, případně další postihy, rozhodlo se Taxify podmínky změnit.

Pokud by začalo Taxify vyžadovat veškerá oprávnění od svých řidičů celoplošně, mohlo by se zřejmě vrátit také do dalších měst, kde od loňského léta vydrželo jen pár měsíců, ale podle Sysla to prý zatím není na pořadu dne. „Tahle změna na naše působení v těchto městech vliv nemá. Z Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic jsme odešli kvůli nepříznivé situaci vůči novým technologiím. I přes velkou poptávku obyvatel těchto měst po Taxify tedy návrat momentálně neplánujeme. Vrátíme se až ve chvíli, kdy menší města budou na změnu připravena. Doufáme, že to nastane s přijetím nové legislativy ještě tento rok,“ dodává Sysel.

Český přepravní startup Liftago vyrostl loni o třetinu a utržil téměř 300 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ondrej-kratky-liftago-top4

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, CEO Liftaga

0Zobrazit komentáře

Na poli alternativních taxislužeb a přepravních startupů se toho v loňském roce dělo poměrně hodně. České Liftago měnilo investorskou strukturu, když získalo přes 100 milionů korun od technologické firmy Livesport, a také svou přepravní službu rozšiřovalo do dalších měst. V řeči čísel to znamená, že startup pod vedením Ondřeje Krátkého vyrostl o třetinu, a to jak v počtu zákazníků, tak v obratu. V loňském roce Liftago dosáhlo na obrat ve výši téměř 300 milionů korun.

Významnou akcí loňského roku bylo rozšiřování Liftaga do dalších tuzemských regionů. Po Praze, Brnu, Ostravě, Liberci a Zlínu od září působí také v Plzni, Českých Budějovicích a v Ústí nad Labem a plánuje další expanzi. Vedle toho jezdí i ve slovenské Bratislavě. Do vývoje své technologie Liftago investovalo loni přes 100 milionů korun a letos plánuje zvýšit investice zejména do marketingu a také pokračovat v aktivním zapojení do modernizace legislativy.

„V minulém roce se nám dařilo stabilně růst, ačkoliv navýšení řidičů i investice do marketingu byly po většinu roku minimální. Například v Praze máme meziročně pouze o 5 % řidičů více, ale počet jízd rostl oproti tomu několikanásobně rychleji. To odpovídá naší snaze o efektivnější vytížení stávajícího počtu komerčních řidičů místo ‚rychlého byznysu‘, tedy přidáváním nových,“ říká Ondřej Krátký s tím, že cílem Liftaga je i nadále hledání udržitelných cest ke stabilnímu růstu.

V letošním roce chce Liftago také představit nové funkce pro soukromou, firemní i hotelovou klientelu. V roce 2018 se tuzemskému přepravnímu startupu zvedl počet nových zákazníků oproti minulým rokům o třetinu a podle Krátkého navíc více než polovina z nich přichází na doporučení. „Je to pro nás důkaz toho, že velká část soukromých i firemních pasažérů preferuje naše zaměření na kvalitu a bezpečnost služby místo pouhé konkurence cenou,“ doplňuje Krátký, podle něhož je také důležité, že cenotvorba Liftaga je přirozeně tržní.

To znamená, že je stanovení cen za odvoz od Liftaga dáno poptávkou zákazníků i volbou řidičů, díky čemuž nedochází k přetahování pasažérů z MHD, což bývá podle Krátkého typickým efektem digitálních platforem v zahraničí. Vedle tradičních zákazníků se chce Liftago soustředit více také na firemní klientelu.

starwarspark

Přečtěte si takéZábavní park ve stylu Star Wars se otevře v červnu. Šéf Disney odhalil i detaily o nové streamovací služběZábavní park ve stylu Star Wars se otevře v červnu. Šéf Disney odhalil i detaily o nové streamovací službě

„Firemní klientela je pro nás v současnosti klíčová a je jedním ze zdrojů dalšího růstu firmy. Díky benefitům digitální platformy v kombinaci s odpovědným přístupem k prověřování kvality řidičů nyní obsluhujeme malé a střední progresivní firmy, stejně jako velké korporace se stovkami jízd měsíčně,“ říká Krátký, jehož firma začala v prosinci spolupracovat s cestovatelskou platformou Splyt, takže obsluhuje i lidi přijíždějící ze zahraničí.