Přepravní startup Taxify v Česku zařazuje zpátečku. Nově už v Praze přijímá pouze licencované řidiče

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxify-praha2
0Zobrazit komentáře

Přepravní služba Taxify loni zažila v České republice pořádně turbulentní rok. Nejprve se rozšiřovala z Prahy do dalších čtyř českých měst, aby se následně několikrát objevila u soudu, až nakonec musela svůj provoz v těchto městech zase přerušit. Aktuálně tak působí opět jen v Praze a od 1. ledna 2019 má navíc nové podmínky: po všech svých řidičích vyžaduje všechny potřebné licence.

To je od estonského startupu velká otočka oproti situaci před několika měsíci, kdy Taxify tvrdilo, že nic takového od svých partnerských řidičů nepotřebuje, protože není skutečným provozovatelem taxislužby, ale pouze vyvíjí a spravuje softwarovou platformu, prostřednictvím které se pak cestující propojují s řidiči. Ostatně Taxify na této argumentaci nadále trvá – přesto však od 1. ledna letošního roku sáhlo ke změně svých pravidel, která podmínkám provozování taxislužby odpovídá.

Všichni zájemci, kteří chtějí pro Taxify jezdit, musí nově ke schválení jejich registrace nahrát průkaz řidiče taxislužby, mít vozidlo zapsané v evidenci vozidel taxislužby a nahrát koncesovanou živnost na silniční motorovou dopravu pro přepravu do 9 osob. Tyto podmínky doplňují již existující povinnosti s nahráním občanského a řidičského průkazu a technického průkazu spolu s dokumenty o pojištění vozidla.

taxifyapp

Poprvé se dostalo Taxify do výraznějších problémů loni v říjnu, kdy se konkurenční český startup Liftago u soudu domohl, aby Taxify v Českých Budějovicích, Olomouci, Ostravě a Plzni začalo využívat pouze licence řidiče. Zástupci estonské firmy už tehdy argumentovali tím, že se za klasickou taxislužbu nepovažují, a proto nemusí licencované řidiče mít, nicméně soud jejich argumentaci několikrát nepřijal. Ani ve stejném případu v Praze totiž Taxify o pár týdnů později neuspělo.

A jelikož Taxify ve zmíněných městech na konci roku jezdilo i nadále s některými řidiči bez příslušných licencí, udělil mu soud v rámci exekučního řízení pokutu ve výši 590 tisíc korun, což nakonec vedlo až k tomu, že Taxify v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích před Vánoci ukončilo provoz. Nadále však tuzemští zástupci původem pobaltského startupu tvrdí, že s rozhodnutími soudu nesouhlasí a že ani nejnovější změna o nutnosti nahrávání všech licencí s nimi nesouvisí.

boom-supersonic-overture2

Přečtěte si takéStartup Boom získal 100 milionů dolarů na vývoj nadzvukového letounu, který přepraví až 55 cestujícíchStartup Boom získal 100 milionů dolarů na vývoj nadzvukového letounu, který přepraví až 55 cestujících

„Tento náš krok s rozhodnutím soudu nesouvisí. Rozhodnutí Městského soudu v Praze je nepravomocné a chystáme se proti němu odvolat. Městský soud nepravomocně zakazuje Taxify provozovat a zprostředkovávat taxislužbu řidičům bez licence. Jsme přesvědčeni, že tuto činnost neděláme. Taxify vyvíjí a spravuje platformu pro své uživatele, cestující a řidiče, přičemž na okruh uživatelů (a jeho případné omezení) využívajících jakoukoliv aplikaci se v ČR nevztahuje žádná právní norma,“ opakuje pro CzechCrunch velmi podobný argument již několik měsíců šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko Roman Sysel.

taxifytop

Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko

Podle Sysla se Taxify k vyžadování taxikářských licencí rozhodlo v návaznosti na dialog s úřady a chystanou novelu zákona o silniční dopravě. „Přistoupíme již nyní k aktivní kontrole těchto povinností partnerských řidičů i přesto, že to po nás současná legislativa nevyžaduje,“ tvrdí Sysel. Vzhledem k tomu, že by ale jeho firmě i v Praze – pokud by nadále využívala řidiče bez licence – mohla hrozit podobně vysoká pokuta jako v rámci ostatních měst, případně další postihy, rozhodlo se Taxify podmínky změnit.

Pokud by začalo Taxify vyžadovat veškerá oprávnění od svých řidičů celoplošně, mohlo by se zřejmě vrátit také do dalších měst, kde od loňského léta vydrželo jen pár měsíců, ale podle Sysla to prý zatím není na pořadu dne. „Tahle změna na naše působení v těchto městech vliv nemá. Z Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic jsme odešli kvůli nepříznivé situaci vůči novým technologiím. I přes velkou poptávku obyvatel těchto měst po Taxify tedy návrat momentálně neplánujeme. Vrátíme se až ve chvíli, kdy menší města budou na změnu připravena. Doufáme, že to nastane s přijetím nové legislativy ještě tento rok,“ dodává Sysel.