Na 100 milionů v obratu se dostali bez jediného vývojáře. Ukazujeme, že to jde, hlásí startup Adam
Projekt, který začínal s malováním bytů, působí ve dvanácti zemích včetně Austrálie. Kromě své základní služby nabízí už i renovace a elektrikáře.
Roman Sysel a Jakub Dvořák, zakladatelé startupu Adam
„Není nutné mít desítky milionů a obrovské zkušenosti, aby bylo možné stavět mezinárodní startup,“ říká Roman Sysel. A ví, o čem mluví. Společně s Jakubem Dvořákem před čtyřmi roky rozběhli startup Adam, který po třech letech fungování překonal roční obrat sto milionů korun a letos míří na dvojnásobek. Po Praze otevírá svou druhou pobočku v indickém městě Hajdarábád, zákazníkům nabízí malování pokojů či kanceláří ve dvanácti zemích od Velké Británie až po Austrálii a postupně se v regionech rozšiřuje i s nabídkou renovačních či elektrikářských prací.
První vývojáře do týmu přitom Adam nabírá teprve nyní. Doteď fungoval na takzvaných low-code a no-code platformách, které umožňují řešit i komplexnější úkoly bez nutnosti ovládat programování. I tento přístup dokazuje, že zakladatelé Adamu usilují o co největší efektivitu růstu, na kterou si zvykli v Boltu. V estonské platformě pro rozvoz lidí, jídel a služeb oba pracovali několik let, Sysel v ní byl zaměstnancem číslo třináct a později řídil celou střední Evropu, Dvořák byl šéfem pro Česko.
Projekt Adam pak před dvěma lety jako investor podpořil i zakladatel Boltu Markus Villig, spolu s ním pak i český fond Presto Ventures. Letos startup uzavřel další kolo ve výši 76 milionů korun od britského fondu Brighteye. „Doteď máme peníze z první investice, z té nové jsme zatím neutratili ani korunu. Ale teď šlápneme na plyn, rok 2025 bude velký,“ komentuje Dvořák. Prostředky mají firmě pomoct s vybudováním vývojářského týmu, ale také s expanzí do nových regionů i do dalších vertikál.
V rozhovoru pro CzechCrunch zakladatelé startupu, jehož tým aktuálně tvoří asi šedesát lidí, mluví mimo jiné právě o vstupu na australský trh a o tom, proč kvůli tomu otevírali pobočku v Indii. Ale také o fungování byznysu bez vývojářů, v čemž chtějí být inspirací dalším. „Lidem to může přidat odvahu jít podnikat i s málem, zvládnout to může každý. Je ale pravda, že náš přístup je hodně specifický, zejména investorům jsme to při nabírání peněz museli dost vysvětlovat,“ přiznávají.
Předpokládám, že rozhodnutí fungovat bez vývojářů souvisí s vaším silným zaměřením na efektivitu?
JD: Ano, je to tak. Často čteme o jiných zakladatelích, že chtějí mít perfektní produkt, hodně do něj investují a až pak jdou na trh. Bohužel se někdy stane, že proinvestují spoustu peněz, ale úspěch se nedostaví, protože už nezbyl čas.
Narážíte tím na někoho konkrétního?
RS: Jde o různé příběhy a zkušené lidi. Samozřejmě nemůžeme říct, že jejich přístup je špatný – třeba už v předchozích firmách vyvinuli jeden systém, který se ukázal nedokonalý, pak jej museli opravovat anebo celý přepisovat. My jsme podobnou zkušenost nabrali také, ale v Adamovi jsme k tomu přistoupili naopak.
Naopak oproti čemu?
RS: Když startujete nový projekt, najmete developera, třeba i juniorního, ale pořádně nevíte, jak má produkt vypadat. Stavíte jej rok dva nebo tři, reagujete na trh. A pak musíte celý systém hodit do koše a začít znovu, protože stojí hodně peněz na udržování a záchranu. My si hlídáme efektivitu, proto jsme si řekli, že to uděláme bez vývojářů a pracujeme s takzvanými low-code a no-code řešeními. Tím jsme se zbavili nutnosti nabírat drahé vývojáře a dokázali jsme vytvořit produkt, který není o tolik jiný, než jaký by vyvinuli oni.
Teď už jsme ale ve fázi, kam se dostane většina startupů – po letech vývoje už nabíráme ajťáky, kteří nám platformu postupně vyvinou. Bude to drahé, ale my jsme ušetřili tři roky vývoje. Jsme na stejném místě, ale s nižšími náklady. Navíc už přesně víme, co programovat, jaké má mít produkt funkcionality, co vyžaduje trh, protože jsme to už třicetkrát testovali a upravovali. To doporučujeme i ostatním.
JD: Tím ale netvrdíme, že ostatní jsou špatné strategie. Je to jedna z možností. Můžete najmout drahý seniorní tým a investovat do něj s rizikem, že kvůli delší době vývoje nebudete mít okamžitou odezvu trhu a nemusí vám to vyjít. Další možnost je mít juniorní vývojáře, kteří nevyvinou tak kvalitní produkt.
Pořád se zmiňuje poučka, že každý startup musí mít technologického zakladatele, ale není to pravda. Není to nutné.
Nenarazili jste ale na limity low-code a no-code platforem? Ty asi nebudou dostatečně komplexní.
RS: Každý z těch způsobů má své limity a omezení. Co funguje v jedné firmě, nemusí fungovat v druhé. Ale bylo by dobré, kdyby budoucí zakladatelé v Česku věděli, že existuje i levnější způsob, jak stavět produkt.
JD: Díky tomu, že je tento způsob mnohem levnější, jej může využít víc lidí. Nemusíte shánět obrovské množství peněz a věnovat hodně času vývoji. Zakladatelé, když jsou například po škole, nemají naspořené miliony a na trhu není zástup investorů čekajících na lidi, kteří nemají dostatečné zkušenosti. Toto je cesta s nízkými náklady, kterou může každý z nich využít, když má dobrý nápad.
Svůj přístup jste museli o to víc vysvětlovat i potenciálním investorům. Vnímali jej jako problém?
RS: Hodně z nich s takovým přístupem jednoduše nemělo zkušenost, protože všichni ostatní to dělají jinak. Slyšeli o A a B, ale my jim ukazovali C. Museli jsme je přesvědčit, že i to může být správná cesta. Navíc se pořád zmiňuje poučka, že každý startup musí mít technologického zakladatele, ale není to pravda. Není to nutné.