Pro běžné lidi mapování datových toků v prostředí velkých IT firem pravděpodobně není dostatečně „sexy“. Investoři to ale vidí jinak. Do českého startupu Manta zakladatele Tomáše Krátkého, který vyvíjí právě takové řešení, poslali 35 milionů dolarů, v přepočtu o něco málo více než 800 milionů korun.
„Data patří k nejcennějším aktivům každé firmy a automatizovaná platforma startupu Manta mění způsob správy dat díky přehledné vizualizaci veškerých datových toků, čímž šetří zákazníkům čas, peníze i lidi,“ komentuje Marieke Christmann, ředitelka společnosti Forestay Capital, která investici vedla.
Na takzvaném kole Series B se kromě Forestay Capital podíleli také stávající investoři Credo Ventures, Bessemer Venture Partners, SAP.io a Senovo, nově se zapojil i spoluzakladatel české antivirové firmy Avast Eduard Kučera či Evropská banka pro obnovu a rozvoj. V prvním kole startup historicky získal pět milionů dolarů, následně v roce 2020 v rámci Series A dalších 13 milionů dolarů. Podle informací CzechCrunche se valuace startupu nyní pohybuje na úrovni osmi miliard korun.
Manta vznikla v roce 2008 jako interní nástroj pro mapování datových toků (takzvaný data lineage), v roce 2015 pak začala fungovat jako samostatná firma. Klientům umožňuje získat kompletní přehled nad všemi systémy, které používají na zpracování dat. Jinými slovy – jednoduše pochopit svá data. Mezi uživatele patří střední a velké společnosti a korporace zejména z finančního, telekomunikačního a zdravotního sektoru po celém světě.
„Jsme nadšeni, že můžeme přivítat jak nové, tak i stávající investory a pokračovat v rychlém rozvoji firmy. Stále více firem vnímá reálnou hodnotu datových toků a potřebu jim rozumět. Nové financování nám umožní pokračovat v globální expanzi a v dalším rozvoji produktů, které zákazníkům pomáhají překonávat slepá místa ve stále složitějších datových systémech,“ říká Tomáš Krátký.
Investiční kolo startup uzavírá v době, kdy zaznamenal blíže nespecifikovaný „významný růst“ a otevřel nové kanceláře v portugalském Lisabonu a irském Dublinu. Hlavní sídlo firmy je v Praze, ve Spojených státech má své pobočky v New Yorku a floridské Tampě. Celkem Manta zaměstnává více než 150 zaměstnanců po celém světě.
„Manta nalezla niku na trhu a umístila do ní svůj produkt. Nadšení zakladatelé a jejich tým mají s pomocí investorů velkou naději uspět globálně. U toho přece nemůžu chybět,“ komentuje své rozhodnutí zúčastnit se investičního kola Eduard Kučera, jeden ze spoluzakladatelů Avastu.
Zatím není úplně běžné, aby český startup kupoval jiný český startup. Na nákupy však poprvé vyrazil Productboard a do košíku vložil projekt, který by měl jednak ideálně zapadnout do jeho služeb a posílit jeho růst, jednak v sobě nese hned několik zajímavých investičních příběhů. Akvizičním cílem historicky druhého českého jednorožce, tedy startupu s hodnotou přesahující miliardu dolarů, se stala společnost SatisMeter, do níž vložili své peníze Martin Rozhoň, Josef Matějka nebo akcelerátor StartupYard. A všichni se z toho teď těší.
Productboard je aktuálně nejhodnotnější český startup. Investoři ho v posledním kole financování z počátku roku ocenili na 1,7 miliardy dolarů. Jeho zakladatelé Hubert Palán s Danielem Hejlem s dnes již téměř pětisethlavým týmem budují nástroje, které pomáhají firmám po celém světě lépe porozumět trhu a stavět díky tomu lepší produkty pro své zákazníky. SatisMeter zase vyvíjí nástroj, který sleduje spokojenost uživatelů a pomáhá identifikovat prostor ke zlepšování produktů. A tak je propojení obou firem logické.
„Dopřávat uživatelům výjimečnou digitální zkušenost je klíčový prvek v dodávání produktů s co možná nejvyšší přidanou hodnotou. Očekávání klientů rostou neuvěřitelným tempem a konkurence je enormní. Vnímáme proto, že dnes víc než kdy jindy je nezbytné, aby produktové týmy dokázaly zpětnou vazbu od zákazníků zapracovávat v každém kroku životního cyklu produktu,“ říká k vůbec první akvizici Productboardu jeho výkonný ředitel Hubert Palán. Získání SatisMeteru podle něj ještě více podpoří inovační strategii firmy.
Známá jména na jednom místě
Startup SatisMeter se začal rodit v roce 2015, tedy rok po vzniku Productboardu. Tehdy ještě primárně v hlavách bratrů Sedláčkových, kteří ze svých předchozích štací v programátorské a obchodní branži zjistili, že na trhu není nástroj, který by jednoduše měřil spokojenost zákazníků a dal se snadno napojit do různých firemních systémů. A tak se dali do vývoje SatisMeteru, který o rok později podpořil tuzemský akcelerátor StartupYard.
Další miliony pak do firmy vložili také Martin Rozhoň, zakladatel Vivantisu, a Josef Matějka, zakladatel CZC, přičemž minoritním podílníkem byl i Jakub Nešetřil, který úspěšně prodal startup Apiary a je duchovním otcem iniciativy Česko.Digital. Teď jejich společná cesta končí, Productboard totiž kupuje v SatisMeteru stoprocentní podíl.
Foto: SatisMeter
Tým startupu SatisMeter
Za jakou částku Productboard firmu, jejíž roční tržby se podle odhadu CzechCrunche pohybují v desítkách milionů korun, koupil, nechce ani jedna ze stran prozradit. Pohybovat by se však mohla řádově v nižších jednotkách milionů eur. Jakub a Ondřej Sedláčkovi spolu s celým týmem nicméně ve firmě zůstávají a postupně se začlení do Productboardu.
Nadpoloviční většinu ve výši 53 procent ve firmě dosud držel Jakub Sedláček, jeho bratr Ondřej měl lehce přes 20 procent. Přes devět procent patřilo shodně vehiklům Spirit Element Martina Rozhoně a Nextech Ventures Josefa Matějky. Přes osm procent si uloupl StartupYard a čtvrtinu procenta držel Jakub Nešetřil.
„Satismeter jsme akcelerovali v roce 2016, kdy na něm pracovali jen bratři Sedláčkovi, a od té doby jsme jim pomáhali. Jde o skvělou službu s celosvětově uznávanými zákazníky, takže jsem na ně hrdý a mám radost, protože je to náš jedenáctý exit ve StartupYardu,“ říká pro CzechCrunch šéf StartupYardu Cedric Maloux.
Naopak premiérové exity v rámci svých startupových investic zaznamenali Martin Rozhoň a Josef Matějka. První jmenovaný se po prodeji e-shopu Vivantis zaměřil na investování do lídrů s dobrou karmou a vedle projektů jako VRgineers, Snuggs, uLékaře.cz nebo Retino podpořil také právě SatisMeter. „Je to můj první a úspěšný exit v mém portfoliu téměř dvaceti zainvestovaných startupů. Těší mě, že je to prodej skvělému jednorožci s českými kořeny,“ uvedl pro CzechCrunch Rozhoň.
V lecčems podobný příběh má také Josef Matějka. I ten úspěšně prodal svůj e-shop CZC.cz a následně se vrhl mimo jiné na investice do startupů. Podpořil DIVR Labs, Lafluence a na SatisMeter narazil v roce 2017 díky StartupYardu. „Líbil se mi jejich produkt, globální myšlení i výsledky, které v té době již měli. SatisMeter se stal naší první přímou investicí do startupu v Nextech Ventures. Je příhodné, že je také po pěti letech naším prvním exitem,“ prozradil pro CzechCrunch Matějka.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Investor Martin Rozhoň
Celý obchod těší také Jakuba Nešetřila, který získal svůj podíl díky mentoringu v začátcích firmy. „Mám velkou radost, když úspěšné české startupy jsou kupovány ještě úspěšnějšími českými startupy. To je situace zatím ojedinělá, ale doufám, že bude čím dál častější,“ uvedl. Lákavé bylo spojení s Productboardem i pro samotné zakladatele SatisMeteru. Jakub Sedláček pro CzechCrunch prozradil, že jeho firma je velmi zdravá, a tak by prý případně neměla potíže získat další financování, ale nakonec si spojení s tuzemským jednorožcem vyhodnotil pro svůj produkt i tým jako nejlepší cestu.
„Hlavním posláním SatisMeteru je pomáhat produktovým manažerům a jejich týmům dobře chápat, co jim jejich zákazníci říkají. A to během všech fází vývoje produktu. Productboard jsme pochopitelně sledovali a vždy jsme obdivovali, jak prostřednictvím svého nástroje umožňují zákazníkům vyvíjet lepší produkty. Moc se těšíme na to, že spojením našich sil, zkušeností, dovedností a odbornosti posuneme produktový management o velký krok dál,“ říká Jakub Sedláček, který dříve působil ve společnosti GoodData. Tu v Americe vede Čech Roman Staněk a působil v ní i Hubert Palán a Jakub Nešetřil.
Obchodní model SatisMeteru stojí na předplatném a na množství doručených dat. Jeho nástroje totiž pomocí dotazů sbírají zpětnou vazbu od uživatelů uvnitř webových i mobilních aplikací, následně získaná data analyzují. Dnes je využívá přes 340 společností po celém světě, například Calendly, Hunter nebo Meltwater. SatisMeter bude nadále existovat jako samostatný produkt, postupně se však zcela začlení do produktové platformy Productboardu. K tomu by mělo dojít v průběhu příštího roku.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.