Přes Crowdberry investoři za šest let poskytli startupům 780 milionů korun, teď samo získává desítky milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

crowdberry_tim

Foto: Crowdberry

Tým investiční crowdfundingové platformy Crowdberry

0Zobrazit komentáře

Footshop, Boataround, GymBeam nebo Ecocapsule. To je několik příkladů známých firem a startupů, které v posledních letech využily možnost získat finanční injekci přes investiční crowdfunding Crowdberry, který investorům umožňuje investovat do českých a slovenských společností a nemovitostí. Nyní se strany obrátily a původem slovenská platforma od devětadvaceti soukromých investorů získala 40 milionů korun na další rozvoj a otevření trhu.

Investiční crowdfunding je v posledních letech stále populárnějším nástrojem zhodnocování peněz pro investory, ale také jako alternativní zdroj financí pro firmy. Samotné Crowdberry funguje od roku 2015, od té doby investoři přes platformu poskytli kapitál v objemu přes 780 milionů korun na růst devatenácti českých a slovenských firem. Dalších 286 milionů pak bylo investováno do dvaceti slovenských startupů prostřednictvím fondu Crowdberry ve správě CB Investment Management, který má celkový objem 600 milionů korun.

Podpořené projekty v oblasti nemovitostí pak zahrnují například centrum pro pacienty s Alzheimerovou chorobou a seniory Dúbravská oáza nebo distribuční centra a retail park developera KLM. Letos navíc Crowdberry spustilo fond kvalifikovaných investorů CB Property Investors, jenž je regulovaný Českou národní bankou a zaměřuje se na investice do nemovitostí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Crowdberry umožňuje soukromým, respektive individuálním investorům spoluvlastnit společnosti z jejich okolí a přímo se podílet na růstu jejich hodnoty a na výnosech, které odpovídají riziku takových investic. To je v protikladu k některým druhům dluhopisů, které omezují výnos investorů navzdory tomu, že s sebou nesou vysoké riziko,“ popisuje jeden z pěti partnerů platformy Peter Bečár.

Aktuálně se Crowdberry připravuje na zavedení evropských harmonizovaných pravidel pro platformy kolektivního financování, tzv. ECSP regulace. Získání přeshraniční licence ECSP umožní zajistit další rozvoj online platformy, rozšířit investiční nástroje a zlepšit dostupnost růstového kapitálu pro české firmy. Na naplňování dalších plánů teď navíc Crowdberry získalo téměř 40 milionů korun.

„Zájem investorů být součástí Crowdberry dvojnásobně předčil naše očekávání. Po pěti letech práce tak dostáváme silný mandát, abychom dále rozvíjeli univerzální platformu pro přímé financování dynamických firem a nemovitostí,“ doplňuje další z partnerů Crowdberry Hynek Bartík s tím, že investice bude využita zejména na prohloubení digitalizace přímého vstupu do firem a nemovitostí a s tím související vývoj online platformy.

Miliony dolarů pro digitální avatary. Do českého startupu Facemoji posílá peníze i společnost Twitter

Filip HouskaFilip Houska

facemojix1

Foto: Facemoji

Avataři česko-amerického startupu Facemoji

0Zobrazit komentáře

Nejprve chtěl pouze skrýt svůj obličej během streamování her, nakonec ho ale napadlo, že na virtuálních animovaných avatarech postaví zajímavý byznys. To je v rychlosti příběh českého designéra Robina Raszky a jeho startupu Facemoji, který na další vývoj získává novou investici ve výši tří milionů dolarů (66 milionů korun), na níž se mimo jiné podílela i společnost Twitter.

Byznys původem českého startupu (byť se sídlem v New Yorku) je založen na tvorbě podkladů s animovanými avatary, které mohou vývojáři používat pro své aplikace. Tvůrci si tak mohou vzít jeho sadu vývojových nástrojů, implementovat ji do svých softwarů a využívat. Použili ji i například vývojáři mobilní kvízové hry Trivia Royale, která byla jednu dobu populárnější než TikTok.

Díky tomu se tak v aplikacích může objevit nespočet různorodě vyladěných postaviček, které se od sebe nebudou lišit jen pohlavím, vlasy nebo barvou pleti, ale také piercingy a dalšími doplňky. Samozřejmě dokážou být i pohyblivé a reagovat na mimiku uživatelů – ostatně podobně, jako to dělají například Memoji od Applu, které jsou dostupné na iPhonech a iPadech.

„Avataři jsou budoucností toho, jak se budeme připojovat online. Jejich technologie je ovšem stále na úrovni, kde byly platby v roce 2009, než se objevila firma Stripe. Vytvářet digitální prostory nové generace a úžasně vypadající 3D obsah, který není spojen s neohrabaným uživatelským prostředím, je nákladné, pomalé a obtížné. My to ale měníme,“ říká technologický šéf Facemoji Karel Petránek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pětatřicetiletý podnikatel pro CzechCrunch potvrdil, že nová investice, na které se podílely fondy Play Ventures a Roosh Ventures, společnost Twitter a osobnosti z herního byznysu, poslouží zejména pro výzkumné a vývojové aktivity v Česku a Polsku. Část z ní poputuje také na najímání nových lidí, kterých je v týmu aktuálně osmnáct a jsou rozmístěni po celém světě.

„Máme v plánu několik dalších integrací pro velké firmy, o kterých ale teď ještě nechci mluvit, a chceme se vydat i do dalších oblastí. Za loňský rok jsme utržili více než milion dolarů, tudíž můžu říct, že se nám daří. Na tržby se ale tolik nezaměřujeme, zajímá nás hlavně růst,“ dodává Raszka k finanční situaci startupu i dalším plánům.

Nové finance Facemoji pomohou také v oblasti tržiště, na kterém jeho vývojáři průběžně pracují. V rámci něj si uživatelé budou moci nakupovat mnohdy i exkluzivní avatary, přičemž k nim budou moci přistupovat jako ke sběratelství. I proto art directorka startupu Tereza Průšková dodává, že v dohledné době plánují více prozkoumávat neustále rostoucí kryptosegment NFT.