Prezidentské drama v USA vrcholí. Český startup Rossum spočítal, o jaké státy Trump a Biden nejvíce bojují v televizích
Už jen hodiny dělí Spojené státy od uzavření volebních místností, kde si Američané vybírají nového prezidenta. Třetí listopad znamená vyvrcholení celoročního maratonu, během kterého mimo jiné americké televize vysílaly reklamy Donalda Trumpa a Joea Bidena za stovky milionů dolarů. A právě ty zanalyzoval český startup Rossum, aby se podíval na to, o jaké státy oba kandidáti bojují v televizi nejvíc.
Rossum ve spolupráci s iniciativou e.ventures zkombinoval svůj hlavní produkt, umělou inteligenci schopnou analýzy dokumentů a desítky tisíc faktur, které obě kampaně povinně podávají k Federální komunikační komisi. Ruční analýza by kvůli množství souborů byla takřka nemožná, ale Rossum díky svým technologiím dokázal vytvořit podrobnou mapu států, v nichž se za televizní reklamy utrácelo nejvíce.
„Ukazujeme, že umělá inteligence a big data mohou ohledně voleb informovat jak veřejnost, tak kandidáty. Díky novým průlomům v oblasti umělé inteligence jsme schopni jako první extrahovat z faktur klíčová data, jako zadavatele reklamy, jméno televizní stanice či celkové časy vysílání spotů,“ říká technologický ředitel Rossum Petr Baudiš.
Lze totiž předpokládat, že ve státech, kam mířilo nejvíce peněz, budou výsledky nejtěsnější. Jedná se o takzvané swing states, jak se nazývají nerozhodnuté státy, v nichž mají obě hlavní politické strany vyrovnanou podporu obyvatelstva. Zejména jsou klíčové ty z nich, které díky vysokému počtu volitelských hlasů (odvozených od počtu obyvatel + 2 volitelé za každý stát) mohou volby rozhodnout.
Rossum upozorňuje, že konkrétní data z různých mediálních výzkumů se mohou lišit, ostatně český startup analyzuje pouze televizní reklamy a nikoliv data z rádia nebo internetu. Přesto mají jeho výstupy poskytnout reprezentativní obrázek, který se v klíčových s závěrech neliší od dat z jiných průzkumů.