Pro Francouze koření, pro Italy dárek. Český Pepper Field milují i na kambodžských plantážích

Pomáhají farmářům v Kambodži i těm, kteří si lámou hlavu s výběrem dárku, který nebude k ničemu.

pepperfield1

Foto: Pepper Field

Klára Dohnalová a David Pavel, zakladatelé Pepper Fieldu

Vánoce jsou nejen svátky klidu a míru, ale i konzumního šílenství. Těžko říct, jak by vypadaly, pokud by Tři králové k jesličkám dorazili s prázdnou. Nicméně zlato, myrha a kadidlo byly předány, proto je dnes obdarovávání jedním z leitmotivů celých Vánoc. Jenže dárky jsou dost často zdrojem stresových situací. Trn z paty dokáže vytáhnout nejlepší pepř světa. Jak chutná, naučila české kuchaře i velké firmy společnost Pepper Field, která s černým zlatem, jak se pepři dříve přezdívalo, chce zaujmout i v gurmánských destinacích, jako je Francie či Itálie.

Příběh Pepper Fieldu, za kterým stojí David Pavel, Klára Dohnalová, Lukáš Hejtmánek a Lenka Trchalíková, se začal psát před pěti lety, kdy Dohnalová s Pavlem dorazili coby turisté mezi pěstitele pepře na plantáže v kambodžské provincii Kampot. Všimli si, že pěstitelé za svou tvrdou práci zhmotněnou do kuliček pepře, který je přezdíván i jako šampaňské mezi pepři, dostávají jen velmi nuzné odměny a jsou obchodníky vykořisťováni.

Rozhodli se proto pomoci. Pepř začali od pěstitelů vykupovat formou přímého obchodu, aby měli jistotu, že je farmářům vyplácena adekvátní odměna, a pepř dovážet do Čech. Zde byl ovšem prémiový pepř nová komodita, proto museli začít s budováním zcela nového segmentu, který našel u zákazníků zalíbení a zájem o špičkový pepř vyletěl vzhůru především v době pandemie.

„I navzdory letošní situaci v e-commerce rosteme, byť už ne tak raketově jako v době covidu. Dokonce se nám podařilo zachovat pro zákazníky většinu cen a nezdražovali jsme téměř žádný z produktů – jen ty, kde to bylo nezbytně nutné,“ pochvaluje si Pavel s tím, že prioritní je pro firmu B2C segment, tedy běžní zákazníci přicházející na e-shop, případně na Rohlík.

pepper-field6

Foto: Pepper Field

Podpora komunity farmářů je jednou z naplní Pepper Fieldu

Právě s největším českým online supermarketem má Pepper Field uzavřenou exkluzivní dohodu a obchod slouží společnosti i jako kanál pro expanzi, například na maďarský trh. Mimo to začali zakladatelé Pepper Fieldu kampotský pepř v tomto roce dodávat také na západ, do Francie, Německa či Itálie, byť se expanze pořádně rozběhla až nyní. „Válka na Ukrajině téměř vše zastavila. Trhy se nám rozjely až v posledních měsících, a to jen díky tomu, že na prioritní země, jako je Itálie a Francie, máme své regionální zástupce, kteří tam tráví spoustu času a energie,“ vysvětluje Pavel.

Díky, to se hodí

Jak se totiž ukázalo, že každý trh má svá specifika, pepř tamní zákazníci vnímají trochu jinak. Například ve Francii si zákazníci pepř kupují především pro své vlastní potřeby, zatímco v Itálii, ale i v Česku slouží nejčastěji jako dárek. Proto se stal jedním z hlavních pilířů podnikání Pepper Fieldu také takzvaný luxury gifting, tedy balení pepře do luxusních obalů a vytváření dárkových sad.

Darovat pepř totiž dává v mnoha ohledech smysl. Doma jej používá téměř každý, navíc ten z Kampotu svou chutí výrazně předčí klasiku ze supermarketu a jídlu dává víc než jen palčivou chuť. A svou váhu má při rozhodování i fakt, že je jeho nákupem podporována dobrá věc a udržitelnost. Ostatně Pepper Field jsme letos zařadili do výběru Udržitelné firmy 2022, mezi 11 českých projektů, které mohou svým přístupem k udržitelnosti inspirovat ostatní.

pepper-field3

Foto: Pepper Field

Se svým pepřem společnost nedávno zazářila i na gastronomických Oscarech Great Taste

Díky tomu se pepř od Pepper Fieldu v poslední době často dostává i do hledáčku velkých firem, které jeho prostřednictvím vyjadřují dík svým obchodním partnerům či zaměstnancům. Podle Dohnalové je totiž citlivý výběr dárků v B2B segmentu možná ještě důležitější než u jednotlivců.

„Když sáhne vedle firma, dostane nevhodný dar několik set až tisíc lidí. Proto jsme moc rádi, že jsme v Česku naučili firmy, aby nakupovaly něco, co má hodnotu, smysl, bylo chutné, užitečné – a navíc zabaleno udržitelně a reprezentativně,“ říká Dohnalová s tím, že v letošním roce je ze strany firem velký zájem nejen o samotný pepř, ale i oceňované speciality, které společnost vyrábí ve spolupráci s dalšími českými projekty. Takovýchto dárků už poslali do Česka a dalších koutů Evropy v řádu tisíců.

Ve spolupráci je síla

Příkladem za všechny je gin s pepřovým základem, který pro Pepper Field vytvořil známý lihovarník Martin Žufánek. „O spolupráci jsme diskutovali přibližně rok a dávali jsme Martinovi prostor pro inspiraci. Jednoho dne mi z ničeho nic napsal: ,Mám to! Postavím to poprvé v historii na vínovici a bude to celé v italském stylu, bude to pecka!’“ vzpomíná Dohnalová na Žufánkovo, nakonec naplněné, proroctví. Z původní limitky 2 260 lahví, kterou nabízí obě značky, dnes zbývá na skladu zhruba jen 500 kusů.

Aby vše působilo nanejvýš reprezentativně a šlo naproti luxury giftingu, spojil se Pepper Field s další českou firmou, se kterou dává dohromady nejen designové, ale především ekologické obaly. Společnost Kartoons je vyrábí z recyklovaného kartonu, upravovaného přesně na míru jednotlivým produktům. „V Kartoons nám nakonec zvládli ze stejného materiálu na míru vyrobit i prodejní stojany, nábytek na veletrhy a naše první bezobaly. Ty už máme exkluzivně na prodejnách Steiner & Kovařík,“ dodává Dohnalová.

pepper-field4

Foto: Pepper Field

Mlýnky a pepř Pepper Fieldu uložený v boxu vyrobeném z recyklovaného kartonu

Pepř, ale také čokoládové speciality s pepřem od čokoládoven Herůfek či Steiner & Kovařík, pepřové pivo od pivovaru Proud či mořskou sůl (taktéž dováženou z Kampotu) si tak lze nechat zabalit do kartonových, skleněných či dřevěných obalů. Ty lze jednoduše recyklovat, případně najít pro obal další využití v rámci upcyklace.

Dámy z MasterChefa

Spolupráce se tak postupem času stala dalším ze základních stavebních kamenů společnosti, což se promítlo i do nejnovější formy, s jakou Pepper Field seznamuje veřejnost s příběhem kampotského pepře. K jeho vyprávění využívá renomé vítězek uplynulých ročníků soutěže MasterChef. S pomocí Kristíny Nemčkové, která soutěž vyhrála v roce 2019, Pepper Field ukázal, jak působí přímo v Kambodži. Do ní Nemčková zavítala osobně, aby viděla, jak probíhá proces výkupu pepře od farmářů.

„Chtěli jsme lidem prostřednictvím někoho nezaujatého ukázat, jak probíhá fair trade výkup a jak zde jako značka fungujeme. Neměla od nás danou žádnou korekci ani cenzuru – a to věřte, že v Kambodži je spousta situací a momentů, které Evropan málokdy pochopí a zvládne vstřebat,“ říká Dohnalová s úsměvem a dodává, že skrze Nemčkovou Pepper Field ukázal především autenticitu a dobro, jež jejich výrobky obsahují.

V případě spolupráce s Veronikou Beskydiarovou, výherkyní minulého ročníku soutěže MasterChef, naopak Pepper Field ukazuje jedinečnou chuť pepře. „Veronika napsala krásnou barevnou kuchařku a my jsme její součástí. Díky tomu tak s námi konečně mohou zákazníci pepřit a vařit a naučit se, jak s kampotským pepřem a solí během vaření pracovat a jak je párovat,“ vysvětluje Dohnalová.

pepper-field5

Foto: Pepper Field

Kristína Nemčková během své návštěvy Kambodži

Díky chystaným spolupracím navíc bude možné chuť pepře z Kampotu objevovat v nových produktech. Rýsuje se spolupráce s výrobcem müsli Mixit či biopekárnou Zemanka. V plánu je expanze na pět nových trhů a také každoroční cesta do Kambodži, ve které se stává Pepper Field lovebrandem.

Co tento pojem znamená, nikdo z místních netuší. Televize funguje omezeně a reklama je téměř neznámý pojem. Přesto se Pepper Fieldu podařilo si svým přístupem v zemi vytvořit jméno, které vnímají pozitivně farmáři i představitelé tamní asociace, která vývoz pepře ze země zastřešuje.

Partnerem článku je Pepper Field. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.