Pro jednoho odpad, pro druhého poklad. Digitální odpadové tržiště Cyrkl napomáhá k lepší udržitelnosti
Dostat ekonomiku do uzavřeného kruhu je jedním ze způsobů, jak chránit naše životní prostředí. Snaží se o to i Cyrkl, digitální odpadové tržiště Cyrila Klepka, které přichází s konceptem, který zatím nemá ve světě obdoby.
Čím vyspělejší lidská populace je, tím více zatápí životnímu prostředí, ve kterém žije. Doprava, zemědělství, průmyslová výroba, to všechno jsou sektory lidské činnosti, ve kterých mnohdy vítězí lidské ego a touha po mamonu před morálkou a zdravým rozumem, a zářez na oné pověstné větvi, se stává stále hlubším.
Naštěstí se v poslední době objevuje stále více projektů, které na problematiku nadměrného zatěžování životního prostředí upozorňují, nebo tento problém přímo řeší. Jedním takovým je i český Cyrkl, který se snaží ohnout přímou linku ekonomiky a spojit její dva konce do udržitelného kruhu s vyšší produkční efektivitou zapojených podniků.
Způsob, jakým se Cyrkl snaží této velké výzvy dosáhnout, je nově spuštěné digitální odpadové tržiště, které vychází z pilotního projektu Burza druhotných surovin. Její služby pravidelně využívalo na 400 společností z Česka i Slovenska a po ročním zkušebním provozu uskutečnily více než 260 obchodů.
„Pro jednu společnost jsou často odpady něčím, pro co už nemají využití, pro jinou společnost ale ukrývají potenciál velmi zajímavého materiálu pro výrobu nebo zdroj, ze kterého se může úpravami stát hodnotná druhotná surovina nebo nový výrobek,“ vysvětluje podstatu Cyrklu jeho zakladatel a ředitel společnosti Cyril Klepek.
Celý systém funguje na principu strojového učení. Technologie se stará o rozpoznání druhu materiálu, zjistí jeho množství a kvalitu. Pokud nalezne shodu poptávky s nabídkou, automaticky každé ráno přeposílá nabídku zájemcům. Cyrkl se zároveň stará o edukaci zákazníků v oboru odpadového hospodářství.
Jak velký přínos může takový projekt pro životní prostředí představovat, dokazuje množství ušetřeného oxidu uhličitého v rámci pilotního projektu. U zmíněných 260 obchodů došlo k poptání 7 800 tun materiálu, což je úspora přibližně 15 tisíc tun CO2. Pro lepší představu se jedná o stejné množství ušetřených emisí, jaké by vyprodukoval osobní automobil, který by obkroužil naši planetu hned devětkrát.