Proč platit za reklamu Facebooku, když můžeme platit lidem. Startup Millions rozdává peníze investorů na Twitteru

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

millions3

Foto: Millions

Startup Millions získává publikum rozdáváním peněz

0Zobrazit komentáře

Jak se dnes získává pozornost? Většinou si ji můžeme buď zaplatit, nebo se ji pokusit vygenerovat organicky virálním obsahem. Zatímco první možnost se typicky spojuje se startupy nebo firmami, druhá s influencery. Proč je ale nespojit? Právě pro to se rozhodl americký fintechový startup Millions. Na Twitteru organizuje pravidelné soutěže, kde lidé za sledování, retweetování nebo stažení aplikace mohou získat stovky až tisíce dolarů. Nebo až rovnou milion.

Zatím není jasné, co startup bude dělat, ani kdo za ním stojí. Hlavními informacemi jsou tak tři miliony dolarů získané v počátečních investicích, nějaké spojení s fintechem a hry na sociální síti, kterých je hned několik. Pro zúčastnění si nemusíme nic kupovat a hlavní cenou je sedmiciferná částka. Získat ji lze potenciálně každý týden po dobu deseti týdnů, možná zajímavější jsou ale menší výhry.

Zatímco pro šanci na milion dolarů totiž musíte uhádnout šest čísel na speciálním webu, každý den se na twitterovém účtu @Millions několikrát objevují příspěvky dávající možnost vyhrát za retweet, tagování přátel a podobně. V každém případě jde o situaci prospěšnou pro obě strany – my se můžeme s minimální námahou trochu (nebo zásadně) obohatit, tajemný startup zase získá publikum.

Logika jeho zakladatelů je jednoduchá: proč by dávali peníze korporacím provozujícím sociální sítě, když je pro stejný efekt mohou dát lidem? „Když si vezmete náklady na získávání uživatelů – a to je trochu kontroverzní –, platí se prostě Facebooku nebo Instagramu, Applu nebo Googlu. Snaží se získat lidi, ale neplatí se lidem,“ vysvětlují pro magazín TechCrunch nejmenovaní podnikatelé.

millions-mycard-startup-2

Milion dolarů za uhádnutí šesti čísel

Základní mantrou Millions má být výrazná změna takových pořádků v duchu virálního fungování sociálních médií. „My nepotřebujeme reklamy. Dáváme peníze přímo lidem a ti pak snad budou sledovat náš vývoj, odebírat naše novinky a budou u spuštění našeho produktu,“ zaznívá z vedení startupu. Soudě podle plánů na další hry i na jiných platformách mimo Twitter je k ohlášení produktu ještě daleko. Víme ale, že i on by se měl týkat získávání finančních odměn.

Ačkoliv zakladatelé Millions zůstávají oficiálně anonymní, TechCrunch na základě dostupných dokumentů z americké federální agentury SEC zjistil, že by jimi mohli být Kieran a Rory O’Reillyové. Jejich jména zná asi málokdo, desítky milionů lidí ale použily jejich web Gifs.com pro tvorbu gifů. Vzhledem k hravému pojetí plnému barev je pravděpodobné, že veselé vizuály Millions, doplňující zjevný a přitom chytrý nápad, by mohly mít stejný původ.

Jeden z nejzajímavějších aspektů celé věci je fakt, že se rozdávají peníze investorů. I když soutěže na Twitteru nemusí působit moc seriózně, do Millions vložilo kapitál hned několik prominentních lidí z americké startupové scény. Je mezi nimi třeba jeden ze spoluzakladatelů Twitteru Biz Stone, spoluzakladatel teniskové firmy Allbirds Joey Zwillinger a ředitelé Warby Parker, Dave Gilboa a Neil Blumenthal.

Všichni z nich za startup nejen ručí, ale jsou z jeho přístupu nadšení a v náznacích přitom prozrazují, co má za lubem. „Tahle firma přetváří jinak nudnou každodenní nutnost přejíždění kreditní kartou v něco příjemného. Do Millions jsme investovali, protože v lidech vyvolají radost, a myslíme, že tradiční složitý model sbírání bodů u aerolinek a hotelů je vyčerpaný a zralý na něco nového,“ říká Zwillinger.

Současný model, kdy Millions získávají publikum pro firmu rozdáváním peněz, není ničím novým. S podobným formátem už před téměř šedesáti lety přišla americká společnost Publishers Clearing House, která spojuje soutěže o peníze s nabízením předplatných na časopisy. Začínající startup chce podle vlastních slov tuto myšlenku přenést do virálního světa internetu.

Samozřejmě přitom nepředpokládá, že by i přes velké výhry v blízké době rozdal byť jen zlomek ze získaných investic. Ačkoliv stovky dolarů rozdává každý den a někdo v jedné z loterií stoprocentně dostane deset tisíc dolarů, milionový jackpot je takřka nedosažitelný. Šance na uhádnutí šesti číslic mezi 1 a 99 jsou totiž výrazně nižší než šance u mnohonásobně vyšších jackpotů známějších loterií.

Skoro nic to ale nestojí, tak proč ne. Millions navíc přicházejí v době probíhající pandemie koronaviru, kdy miliony lidí po celém světě přišly o práci nebo velkou část příjmů. I když startup nejspíš nikomu jen tak nepřinese velké bohatství, mnohým přináší alespoň trochu radosti. Za relativně malé peníze přitom buduje potenciálně velkou značku. Avšak co z toho nakonec bude, to teprve uvidíme.