Proč Seznam vlastní firma z Kypru? Ochrana před politiky. Mladí lidé nás berou, říká jeho šéf Pavel Zima
V Seznamu je od 90. let, přes 15 let pak v nejužším vedení. V CzechCrunch Podcastu popisuje, jak se česká internetová jednička mění i jak vydělává.
Ivo Lukačovič, psík Krasty a Pavel Zima. Tak nějak vypadá pomyslná trojice tváří, které se vybaví, když se řekne Seznam.cz. Zakladatel a majitel Seznamu Lukačovič s médii moc nekomunikuje, Jack Russell teriér víc štěká než povídá, a tak být mluvčím české internetové jedničky musí být její dlouholetý šéf a člen nejužšího vedení Zima. „Jsem taková fosilie,“ říká v novém dílu CzechCrunch Podcastu muž, který v Seznamu působí od konce 90. let. Samotný portál má ale do fosilií daleko a k životu se má víc než dost: za loňský rok vykázal rekordní tržby i zisk a ani letos neplánuje zpomalovat.
Tržby vyhledávače, který postupně svůj záběr rozšířil o plnohodnotné zpravodajství, několik inzertních serverů, službu Mapy.cz nebo srovnávač Zboží.cz, loni poháněl mimořádný zájem o reklamu. Obrat přesáhl 5,6 miliardy korun a hrubý profit se dostal ke dvěma miliardám. „Plánovali jsme vyrůst o pět až šest procent, konečných 13 procent bylo opravdu nad očekávání, byť se nedá říct, že by to úplné překvapení. Během roku jsme viděli, že se věci vyvíjí dobře,“ říká sedmačtyřicetiletý Zima.
Celý svět přitom aktuálně řeší, jak se zpomalí ekonomika, slabší výhled už naznačili globální hráči jako Google, Microsoft nebo Meta. Seznam se podle Zimy drží starších predikcí a počítá, že poroste i letos, a to o jednotky procent. „Ovšem o jednotky procent z těch strašidelných čísel z loňského roku. Nicméně zatím se držíme plánu,“ upřesňuje Zima, který v rotujícím pětičlenném vedení aktuálně zastává pozici předsedy představenstva, v novém díle CzechCrunch Podcastu. Ten si můžete pustit níže nebo v podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.
Pavel Zima se potkal se zakladatelem Seznamu Lukačovičem na ČVUT, jak ale říká, zatímco on se věnoval studiu, Ivo založil miliardovou firmu. Nastoupil do ní ovšem zanedlouho v roce 1997 a od roku 2006 se drží na různých pozicích v jejích nejvyšších patrech, byl technickým ředitelem i CEO. A je její dlouholetou tváří a tím, kdo vystupuje za společnost navenek.
V novém díle CzechCrunch Podcastu například detailněji popisuje, jak se Seznam mění, aby udržel krok s dobou a byl atraktivnější i pro nastupující generaci. Že by se mu to nepovedlo, prý nepřichází do úvahy, brzy například nabídne českou variaci na úspěšnou blogovou platformu Medium.com: „Na naší hlavní stránce by měla přibýt služba, kterou dáme lidem šanci si napsat článek, a když bude dobrý, systém ho doporučí až třem milionům čtenářů.“ O příjmy z reklamy se pak s autorem prý podělí a zvažují, že zavedou i určité formy předplácení, jaké mají portály typu Patreon nebo Substack.