Seznam zažil až nečekaně vydařený rok. K téměř dvoumiliardovému zisku pomohlo i zlepšení služeb

Růstu dosáhla i domovská stránka Seznam.cz, která loni generovala o 23 procent návštěv více než předloni.

seznamcz

Foto: Seznam.cz

Vstup do sídla firmy Seznam.cz

Vysoká návštěvnost domovské stránky, vybraných obsahových služeb, nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz. To jsou stěžejní pilíře úspěchu Seznamu za loňský rok, během kterého česká internetová jednička rostla v hlavních finančních ukazatelích – v meziročním srovnání dokázala zvýšit zisk před zdaněním o dvaadvacet procent na 1,96 miliardy korun a utržit 5,6 miliardy korun, tedy o více než třináct procent více než předloni.

I přes to, že Seznam v loňském období očekával růst, jedná se pro něj podle slov spolušéfa firmy Pavla Zimy o překvapivě dobré výsledky. „Při plánování roku 2021 jsme byli v důsledku koronavirové pandemie hodně opatrní. Na rozdíl od konkurence jsme sice stále očekávali růst, ale naše odhady se pohybovaly v nižších jednotkách procent,“ píše Zima na firemním blogu a dodává, že růst předčil i čísla z minulých let, nikoliv jen roku 2021.

Nadprůměrné obchodní výsledky pak tuzemská internetová jednička, která se proslavila hlavně pro svůj vyhledávač, přisuzuje i zkušenostem, které nabrala v prvním covidovém roce. „Upravili jsme obchodní strategii i ceník tak, aby odpovídaly potřebám, které naši klienti řešili během lockdownů. Mnoho z nich si více hlídalo peníze, které investují do marketingu, a soustředili se pouze na mediatypy, které měřitelně fungují,“ píše Zima.

„Online reklama od Seznamu tak i díky stovkám našich obchodníků, kteří poskytují inzerentům individuální péči, akcelerovala svůj růst a byla pro většinu našich partnerů hlavním kanálem pro udržitelný rozvoj podnikání i během koronavirové pandemie,“ doplňuje. Bez produktové nabídky by se ale téměř dvoumiliardový zisk a více než pětimiliardové tržby jen stěží uskutečnily. A velkou roli v tom hrála domovská stránka Seznamu.

Jak firma přibližuje na svém blogu, díky obchodním partnerům dokázala na své domovské stránce generovat o třiadvacet procent více návštěv než v roce předchozím, s čímž se výrazně navyšovaly i příjmy ze zpravodajských článků a videí. Vedle toho se vylepšení dočkaly i její e-mailová služba Email Profi, navigace Mapy.cz, služby typu Sport.cz a Sauto.cz a videoportál Stream (spojený se spuštěním nové aplikace pro televize).

Dařit se mělo i webu Seznam Zprávy, jehož redakce během loňského roku dala vzniknout dedikovanému ekonomickému zpravodajství, které se podle čísel firmy stalo nejnavštěvovanějším ekonomickým portálem na českém internetu. Nejen díky těmto službám má nyní Seznam ambici posilovat svou roli v tuzemském online prostředí. „Naším cílem je stát se platformou obsahovou, reklamní, znalostní, komunikační, sociální, e-commerce nebo třeba cloudovou,“ dodává Zima.

„To úzce souvisí také s identitou uživatele a jeho přihlášením na našich službách. V tomto ohledu jsme aktivní i z obchodního pohledu, kdy pro trh společně s partnery vytváříme takzvaný Czech Ad ID – nástroj, který zajistí udržitelnost cílené reklamy i po konci cookies třetích stran,“ upřesňuje Zima nejbližší plány.

Seznam mimo jiné plánuje velké investice do vlastního hardwaru a výstavby datových center. Vedle vzniku nového datového centra Nagoja v Benátkách nad Jizerou, jehož spuštění je plánované na rok 2023, se rozšíří i Kokura, kterou Seznam využívá od roku 2015.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.