Produkt, který vám na webu doporučí naše umělá inteligence, vás bude zajímat, slibují čeští Databreakers

Iva BrejlováIva Brejlová

nikol-honova-2

Foto: Databreakers

Nikol Honová, spoluzakladatelka Databreakers

Pokud nakupujete na internetu, s nástrojem zvaným Booster jste se už možná setkali. A jestli brouzdáte po e-shopech s řadou produktů, nejspíš už vám ušetřil hodně času. Uzpůsobuje totiž web tak, abyste viděli to, co odpovídá vašim zájmům. Tak trochu jako příští doporučené video na YouTube – také vás bude lákat na to, co se vám podle něj bude líbit. Čeští Databreakers, kteří jej vyvinuli, už ho mají u desítek větších klientů. A teď chtějí do celého světa.

Je to jednoduše řečeno skript. A právě tato skutečnost znamená, že se dá snadno nasadit kamkoliv. Vkládá se totiž do útrob internetové stránky. Což přináší do celého procesu, během kterého Databreakers do firem vstupují, až paradoxní situace.

Občas se stane, že pracují doslova navzdory IT oddělením firmy. Nikol Honová, spoluzakladatelka Databreakers a šéfka obchodu, postupně z jednání s některými budoucími zákazníky pochopila, že občas vede cesta jedině mimo ně.

„Klienti jsou v zajetí vlastního nebo externího IT. Přejímá vládu nad jejich byznysovým směřováním. Někdy nám majitelé velkých e-shopů zmiňují, že jejich IT oddělení říká, že to prostě nejde. Jinde vytvoří odhad, že je třeba projekt zkoumat a zkoušet řadu mandayů. Tak jsme udělali experiment,“ usmívá se.

Experimentem byl projekt pro Kytary.cz. O zavedení nástroje, který pracoval s daty o klientech, vkládal se do webové stránky a měnil zobrazení produktů na webu, tamní IT oddělení vůbec netušilo. „To bylo opravdu velké haló! Že jsme to zvládli a nic jsme nerozbili,“ říká druhý spoluzakladatel Databreakers Jan Černý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zvládli a nerozbili to u desítek zákazníků, mezi které patří například Siko, Makro, Lagardere, Footshop nebo třeba Bushman. Umělá inteligence a personalizace se osvědčila i u menších klientů, jako jsou Tescoma, Econea nebo Country Life. Někteří působí v dalších zemích, takže se tuzemský nástroj (přestože se zatím věnuje jen klientům s vedením v Česku nebo na Slovensku) dostává i daleko za hranice.

Třeba Notino jej využívá u všech svých zahraničních webů a jazykových mutací. „Je nám totiž jedno, v jakém jazyce web je. Může být třeba arabsky nebo japonsky. Pro nás jsou důležitá jen data,“ dodává Černý. Databreakers ani nechtějí znát trh, místní poměry nebo marketingový mix. Je to zbytečné.

Váš internet a můj internet

Právě Černý je otcem myšlenky i původního algoritmu. Teoretickým algoritmům a možnostem využití umělé inteligence v nich se věnuje od studií na ČVUT a s kolegy ze školy také později založil firmu, která se daty zabývá.

Nikol Honová za sebou měla roky práce v obchodních odděleních společností jako Microsoft nebo HP Symantec. Na doporučení se setkala s Černým právě v jeho firmě, kde začala pracovat. Spolu řešili, jak využívat data, a ze spolupráce v rámci jednoho startupu se stala potřeba tuto myšlenku otestovat na trhu. „Ten jako jediný dává reálný feedback, a navíc je ochoten za produkt zaplatit,“ vysvětluje.

Booster vyladili do nástroje, který ze stovky algoritmů, s nimiž pracuje, velmi rychle odhaduje uživatele jednotlivých webů. Tedy, jednoduše řečeno, váš internet a můj internet nebude stejný. Bude se uzpůsobovat našim zájmům. Je to něco, co už dělá Google při vyhledávání nebo reklamní systémy při jakémkoliv vašem i mém brouzdání. A občas to dělají i jednotlivé weby.

jan-cerny-databreakers

Foto: Databreakers

Jan Černý, spoluzakladatel společnosti Databreakers

Jenže Booster se soustředí na konkrétní internetové stránky. Často jsou to prodejci, ale ne výhradně. Jeho zmíněné stovky algoritmů přitom návštěvníky stále odhadují a svůj odhad zpřesňují. Podle toho, co na internetové stránce vyhledáváme. Ovšem řeší i to, jak se na ní pohybujeme. Na co klikáme. A další spousta informací je použitelná ještě předtím, než na konkrétním webu učiníme jakýkoliv první krok.

Třeba odkud se přihlašujeme. Zařízení, které k procházení webu používáme. Booster odhaduje lidi od prvních kroků na stránce. Jde mu ale o vytřídění informací tak, aby dávaly smysl právě jemu. Každý další krok na webu už odhad výrazně zpřesňuje. Algoritmy s dalšími pohyby mění, co člověk vidí. Kombinuje se navíc s pokročilým systémem pro hledání s umělou inteligencí, který se stále učí. A zpracovává i synonyma vyhledávaného slova nebo překlepy. Výsledek pak v reálném čase personalizuje.

Odlišná může být už domovská stránka. Mění se nabídka dalšího zboží při scrollování stránky. Nebo návrhy toho, co ještě přidat do košíku. „Těch pozic může být pět nebo třeba dvacet. Záleží na klientovi,“ říká Nikol Honová.

Honová je bojovnice proti nepoužitým datům. Těm, která podle ní provozovatelé e-shopů či jiných internetových stránek tak jako tak k dispozici už dávno mají. Jen je podle její zkušeností nevyužívají.

Víc dat, víc muziky

Firma se chlubí velmi konkrétními čísly. E-shopu Makra třeba dokázala během tří týdnů zvýšit tržby o 11 procent. A když vezme v potaz jen klienty, na které jejich doporučení cílilo nejvíc, pak hlásí nárůst o 34 procent. Přitom na zdejší obchod nechodí nakupovat lidé, ale firmy, které si obvyklé košíky spíš jen obnovují a další zboží bez důvodu nehledají.

Společnosti Lagardere vytvořila pro projekt Youradio v zásadě osobního DJ s umělou inteligencí. Ten v personalizovaném rádiu přehrává písničky, které by se posluchačům měly líbit – podobně jako doporučuje další videa YouTube. Jenže tento DJ se ohlíží i na náladu nebo třeba denní dobu. Výsledkem se stal výrazný nárůst v užívání služby a počtu písniček, které si lidé během jednoho zapnutí rádia pustí.

nikol-honova-databreakers

Foto: Databreakers

Nikol Honová Nikol Honová má za sebou roky práce pro Microsoft nebo HP Symantec

Pro Siko dokázali Databreakers vyřešit nesprávně přiřazené příslušenství v objednávkách – do té doby to zaměstnanci firmy opravovali ručně. V Databreakers nakrmili algoritmy správnými i špatnými volbami, aby se tak naučily zboží párovat správně. Zásadně tak automatizovaně snížili chybovost v objednávkách. Dosáhli nárůstu tržeb o 14 a marže o 18 procent.

Knihy Dobrovský díky Boosteru a nástroji, který řeší možnosti vyhledávání včetně překlepů a dalších tendencí uživatelů, zvýšily tržby o 21 procent. A příjmy pocházející z vyhledávání rovnou o 48 procent.

Dosah na desítky tisíc klientů. Nebo miliony

Firmu založili v roce 2015. Začínali rychle. Sehnali investorku a během tří měsíců měli první platící klienty. Do černých čísel se Databreakers dostali za deset měsíců a mířili vysoko. Tehdy si spoluzakladatelé představovali, že v roce 2021 budou globální firmou. „Chtěli jsme, aby když se řeknou chytrá data, vybavili by se vám Databreakers, stejně jako když nyní řeknete search, tak se vám vybaví Google,“ vzpomínají. „Jenže cestou nás samozřejmě potkala řada fuckupů,“ dodávají k tomu.

Jedním úkrokem stranou od dosavadního směřování byl projekt na míru, do kterého byli Databreakers přizváni velkým klientem, aby pomohli s datově řízeným AI přístupem k pojištění vozidel. „Přestože šlo o velkého klienta a zajímavý projekt, který pro firmu znamenal stabilní přísun peněz, byl to úkrok stranou od našeho vlastního produktu. Když jsme projekt ukončili, byl začátek celé pandemické situace. A my se začali vracet k našemu core byznysu, nabírat nové klienty a pomalu růst,“ vysvětluje Černý.

jan-cerny-databreakers-2

Foto: Databreakers

Jan Černý, otec původního algoritmu, na kterém stojí Databreakers

Od loňska se firma rozšířila ze sedmi lidí na patnáct. Její obrat se loni blížil k 70 milionům korun. Plány, o kterých hovoří Nikol Honová, však počítají s tím, že letos tržby zdvojnásobí. „Chceme růst přes chytrá řešení a sami. Věříme, že dokážeme vybudovat firmu s mnohamilionovým obratem a udržet si malý expertní a výkonný tým. Experimentujeme třeba i s čtyřdenním pracovním týdnem,“ zmiňuje s tím, že je to podle ní kromě benefitu pro lidi při správném nastavení zároveň i cesta k větší efektivitě.

Původní sen být v této době světově známou firmou se tedy zatím nedostavil. Kroky k němu teď přesto v Databreakers dělají. Okolo dat se činnosti ve firmě točí a věří si natolik, že svůj Booster nabízejí na měřený AB test firmám na měsíc zdarma. Takže výsledky klienti vidí přímo. A když k nástroji přistoupí, odměna pro Databreakers se počítá z toho, co zákazníkům vydělají.

Společnost se aktuálně dohodla s Shoptetem, platformou pro e-shopy, aby byl Booster součástí jeho nabídky. Takže se jako volitelný plug-in nabízí zhruba 28 tisícům internetových obchodů, které na platformě fungují. V plánech je vývoj plug-in verze i pro platformu Shopify. Tu po celém světě používá přes 1,5 milionu obchodníků. „Chceme se zaměřit na expanzi a dostat se do povědomí středně velkého e-commerce byznysu po celém světě,“ plánují oba zakladatelé.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je firma Databreakers. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Amazonu pomohl k rekordnímu zisku ztrátový výrobce elektroaut. A Snapchat ukázal Facebooku, jak odrazit Apple

Luboš KrečLuboš Kreč

jeff-bezos2

Foto: Daniel Oberhaus/Flickr

Jeff Bezos, zakladatel Amazonu

0Zobrazit komentáře

Akcie automobilky Rivian sice od poloviny prosince klesaly a jsou na polovině listopadové hodnoty, ovšem Amazon díky nim vykázal rekordní kvartální výsledky. Největší e-commerce skupina světa oznámila za poslední čtvrtletí roku 2021 zisk bezmála 15 miliard dolarů (320 miliard korun), do nějž započítala právě dramatický nárůst hodnoty jejího podílu v Rivianu. Jenže ve chvíli, kdy Amazon výsledky oznamoval, už jeho minorita takovou hodnotu ani zdaleka neměla.

Amazon měl v Rivianu před jeho podzimním vstupem na burzu pětinový podíl, který si v září cenil na 3,8 miliardy dolarů. Na konci roku pak v americké automobilce s továrnou ve městě Normal oficiálně držel 17,7 procenta, tedy 158 milionů akcií. To by při ceně jedné akcie těsně nad 100 dolary, kde se pohybovaly ještě na přelomu roku, odpovídalo 16 miliardám dolarů. A když se od nich odečte zářijová valuace, vyjde suma kolem 12 miliard dolarů, tedy tolik, kolik si Amazon přičetl ke svému zisku za poslední čtvrtletí roku 2021.

„Součástí čistého zisku za poslední kvartál roku 2021 je nárůst hodnoty našeho podílu ve společnosti Rivian Automotive na úrovni 11,8 miliardy dolarů,“ stojí v dokumentu, který Amazon ve čtvrtek večer zveřejnil. O něco později pak společnost založená Jeffem Bezosem ještě doplnila, že v roce 2022 svůj podíl v Rivianu drobně navýšila, a to na 18,1 procenta. To při dodatečném obchodování poslalo akcie Rivianu nahoru.

rivian-r1t_1

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

Jenže i tak se obchodují výrazně pod částkami, kde byly loni v listopadu a v prosinci. Aktuálně je jejich cena mírně nad 60 dolary, takže při celkové valuaci elektromobilní značky, která zatím na trh dodala jen stovky svých pick-upů, na úrovni 58 miliard dolarů činí momentální hodnota podílu Amazonu 10 miliard dolarů. Pokud by se od nich odečetlo oněch zářijových 3,8 miliardy, vyjde skoro poloviční suma, než jakou Amazon započetl do svého zisku z konce loňského roku.

Mimochodem, automobilka Ford, další výrazný akcionář Rivianu, zveřejnila kvartální výsledky také ve čtvrtek, ovšem analytiky svými čísly, která zůstala za očekáváním, nepotěšila. Loňský nárůst hodnoty Rivianu jí k ničemu nebyl a cena akcií Fordu se v noci na pátek propadla.

Je to paradoxní, protože nebýt Rivianu, závěrečné výsledky Amazonu z posledního kvartálu by vypadaly o dost hůř. Kolos totiž skončil celkově v plusu právě díky podílu v automobilce a také díky své cloudové divizi AWS. Ta mezi zářím a prosincem vydělala v čistém 5,3 miliardy dolarů. Ostatní aktivity – tedy internetová nákupní galerie nebo služby typu Amazon Prime – skončily necelé dvě miliardy dolarů v minusu.

Blbá nálada z akcií Facebooku

Akcie Amazonu byly před oznámením výsledků v útlumu podobně jako mnoho dalších. Dolů je poslal především Mark Zuckerberg, respektive jeho společnost Meta, která ve středu zveřejnila výsledky, jež zůstaly daleko za očekáváními a hodnota mateřské společnosti Facebooku se následně propadla o rekordních 200 miliard dolarů. Šlo o největší jednorázový výmaz z hodnoty firmy v dějinách amerických burz. Blbá nálada se ovšem přelila i do dalších technologických titulů.

O částečný zvrat sentimentu se postaral jednak Amazon, jednak sociální síť Snapchat. Amazon tím, že vykázal vyšší zisk, než se čekalo, že se pochlubil optimistickým výhledem na rok 2022 a také svým oznámením, že kromě drobného příkupu akcií Rivianu získal pětiprocentní podíl v dalším elektromobilním jednorožci, ve společnosti Aurora, v níž už velké podíly drží Uber a Toyota.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Snapchat byl druhým titulem, který dokázal trhům dodat energii a po kvartálním fiasku Facebooku naznačil, že ne všechny sociální sítě jsou na odpis. Mateřská společnost Snap se pochlubila prvním kvartálem, v němž dosáhla nejen na provozní, ale i na čistý zisk – sice činil jen 23 milionů dolarů, ale investory podnik vedený Evanem Spiegelem stejně nadchnul. Tržby mezi zářím a prosincem totiž měl 1,3 miliardy dolarů, ovšem čekaly se 1,2 miliardy, počet denních uživatelů narostl na 319 milionů a celoroční obrat stoupl o 64 procent na 4,1 miliardy dolarů.

Zatímco akcie Amazonu posílily po povzbudivých výsledcích firmy (a především optimistickém výhledu) o 14 procent, což byl největší jednodenní nárůst jejich hodnoty po roce 2012, cenné papíry Snapu vyletěly o více než 60 procent. Pravda, Facebook je předtím vzal s sebou dolů o čtvrtinu, ale i tak šlo o impozantní skok vzhůru.

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku

Fabian Gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

Klíčovým hráčem v posunech u Mety i Snapu byla ovšem jiná kalifornská společnost – Apple. Změny v operačním systému iOS, které udělaly mnohem těžší sledování uživatelů a jejich preferencí, byznysově hodně poškodily Facebook. Meta kvůli tomu přijde během roku 2022 nejspíš až o 10 miliard dolarů. Mezi Zuckerbergem a šéfem Applu Timem Cookem proto nyní panuje velké napětí. To znovu připomíná otázku, zda Facebook, hlavní kasička společnosti Meta, není pomyslným dinosaurem, jemuž hrozí – byť vzdálené – vyhynutí. Facebooku se dlouhodobě zpomaloval nárůst uživatelů, teď jejich počet dokonce poklesl a do toho přišel zásek od Applu.

Snapchat přitom ukazuje, že i s tím se dá žít, aplikace je operačním systému iPhonů podobně závislá jako Facebook. Jenže vývojáři Snapchatu se zjevně lépe na změny v iOS připravili a dokázali je obejít či nahradit jinými měřícími prostředky. „Ze změn v iOS jsme se vzpamatovali rychleji, než jsme čekali. Péče o soukromí nám byla vlastní už předtím, zakomponovali jsme ji do našich produktů, takže změny v iOS na nás dolehnou méně citelně než na jiné,“ řekl finanční ředitel Snapu Derek Anderson. Narážka na Facebook, který proslul jako společnost, jež tyje z vysávání všemožných dat o svých uživatelích, je zjevná.