Napojí se na bankovní účet a automaticky identifikuje zbytečně drahé, ale i nebezpečné transakce, jako jsou rychlé půjčky, a svým uživatelům ideálně nabídne levnější řešení. Aplikace Patron GO takovým způsobem už podle svého vyjádření posloužila 150 tisícům uživatelů a prověřila přes třicet milionů transakcí v celkové hodnotě sedmnáct miliard korun. Kromě domácího Česka již rok působí také na Slovensku a nyní díky menší finanční injekci plánuje vstoupit do Polska.
Částku 7,5 milionu korun do Patron GO vkládá polský fond SpeedUp Venture Capital Group. Nejde přitom o prvního investora – prvních 14 milionů před třemi lety do startupu poslal český Lighthouse Ventures, dalších 15 milionů předloni P&J Capital a Ory Weihs, Izraelec žijící v Praze, jenž byl například jedním z prvních investorů startupu Mews. Loni pak přidal 40 milionů fond Zero Gravity Capital.
Podle vyjádření startupu je aktuální kolo menší a pomůže s expanzí do Polska, kde chce začít fungovat během léta. „Víme, že Poláci platí spousty předražených plateb a přeplácí desítky tisíc ročně, stejně jako Češi a Slováci. Proto věříme, že v Polsku bude naše aplikace stejně úspěšná a lidem užitečná jako u nás a na Slovensku,“ říká spoluzakladatel Patron GO Lukáš Vršecký.
Následně má dojít i ke vstupu na další zahraniční trhy. „O dalších zemích jednáme s investory už teď. K dvouletým narozeninám si přejeme dostat investici v řádu set milionů korun, abychom se mohli rozrůst i dále do Evropy. Věříme, že se nám to podaří, jednání s investory vypadají velmi nadějně,“ doplňuje druhý zakladatel startupu Jiří Paták.
Paták před působením v Patron GO založil a osm let vedl srovnávač finančních produktů. Nový startup pak zakládal společně s Vršeckým, jenž vybudoval věrnostní platformu Rondo.cz. Na trh pak po několika letech vývoje vstoupili v roce 2021. Aktuálně má aplikace podle svých tvůrců připojeno nejvíce bank ze všech českých aplikací, které stahují data od uživatelů formou otevřeného bankovnictví.
Skupinou, na kterou vládní plán jak zbrzdit prohlubující se státní schodek hodně dopadne, jsou úspěšní podnikatelé a jejich firmy. Míří na ně hned několik opatření. Kabinet Petra Fialy vyslyšel pirátské volání a chce jim zdanit příjmy z prodeje společností, zvednout daně i ztížit nákupy dražších aut.
Na podzim roku 2020 z toho bylo v byznysových kruzích velké haló: ve sněmovně prošel prvním kolem hlasování pirátský návrh, podle kterého by se sazbou 23 procent danily kapitálové výnosy. Tedy příjmy z prodeje cenných papírů a podílů ve firmách. Novela měla řadu much, spustila se kolem ní vlna kritiky a poslanci ji nakonec zamítli. K původní myšlence, z níž Piráti vyšli, se ovšem přihlásil známý internetový podnikatel a miliardář Jan Barta.
Nyní jeho idea ožila znovu – ve vládním konsolidačním balíčku je uveden bod s popiskem „Omezení osvobození při prodeji cenných papírů a podílů v obchodních společnostech“. A dále tam stojí: „Ponechává se současné osvobození příjmů z prodeje cenných papírů od zdanění z příjmů fyzických osob do výše 100 000 Kč za zdaňovací období a zároveň se nově ohraničuje osvobození příjmu z prodeje cenného papíru/podílu ve společnosti při splnění časového testu 3 roky, resp. 5 let mezi nabytím a prodejem na 40 000 000 Kč na poplatníka jako dostatečný limit pro prodeje podílů ve start-upech a rodinných firmách.“
Dosud platí, že když zakladatel prodá firmu, kterou budoval či spoluvlastnil aspoň tři roky v případě akciového podílu a pět let u společnosti s ručením omezeným, jeho příjem je osvobozený od daně. Česko je jednou z mála vyspělých zemí, kde jsou tak liberální podmínky, zároveň je fakt, že řada firem a jejich spoluvlastníků toho využívá pro daňovou optimalizaci a účinně se tak mohou vyhýbat třeba zdanění dividend.
To byla ostatně jedna z motivací zakladatele investiční skupiny Pale Fire Capital, proč o nějakou formu zdanění usiloval a předestřel ji pirátské straně (která se ji pak ale pokusila uvést v život dost nešťastným způsobem). V rozhovoru pro Hospodářské noviny tehdy Barta mimo jiné řekl: „Filozoficky se dlouhodobě přikláním k tomu, že je morálně správné o trochu méně danit práci a o trochu více kapitál. To je cesta, která zaručuje dlouhodobou udržitelnost kapitalismu. Bez toho se vám rozklíží společnost a v konečném důsledku utrpí fatální ztráty i ti nejbohatší.“
Návrh, který do seznamu rozpočtových úprav zařadil ministr financí Zbyněk Stanjura, proto Jan Barta přivítal. „Mám radost,“ odpověděl na dotaz CzechCrunche, jestli zdanění kapitálových výnosů stále považuje za žádoucí krok. Otázkou podle něj samozřejmě je, jak bude řešení vypadat v praxi – tedy jestli se příjem z prodeje akcií či majetkových podílů bude danit 15, nebo 23 procenty, jestli se bude týkat i společností s ručením omezeným, zda se bude danit celá částka, nebo jen to, co půjde nad hranici 40 milionů, jak to bude s časovým testem…
Na to, že zatím je kolem návrhu spousta neznámých, upozorňuje i advokátka Martina Bechynská: „Z dostupných informací zatím není zřejmé, zda vláda hodlá v otázce účinnosti této změny navrhovat stejný postup jako například při změně časového testu u prodeje nemovitostí z 5 na 10 let, která proběhla s účinností od 1. ledna 2021. U té platí, že na nemovitosti nabyté před účinností novely se stále použije staré znění zákona – tedy kratší časový test.“
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Jan Barta z investiční společnosti Pale Fire Capital
„Původní záměr snížit administrativu malým akcionářům se vytratil, nyní je možné skrze tento nástroj účinně optimalizovat daňovou zátěž fyzických osob,“ píše se ve stručném zdůvodnění návrhu z pera vlády. Ta ale byla vlastně ještě méně radikální než původně Jan Barta – ten totiž před lety zmiňoval, že daň by se měla platit z jakékoli sumy, nikoli od určité částky výš.
Podobně jako Barta iniciativu vítá i další úspěšný startupista, který má za sebou prodej firmy, a to Jan Řežáb. Ten před lety s kolegy vybudoval a prodal společnost Socialbakers – a když se před dvěma lety řešil pirátský návrh, byl jeho hlasitým kritikem: „Tehdy mně vadilo, že by se to danilo vyšší sazbou, nikoli tou základní 15procentní. Pokud tohle nový plán nebude obsahovat, nemám s tím problém a myslím, že to je správně.“
Martina Bechynská přesto ty, kteří zvažují prodej firmy – a nemusí jít jen o startupisty, opatření se dotkne jakéhokoli byznysu –, vybízí k určité ostražitosti: „Pokud momentálně zvažujete exit v rámci své společnosti, kterou vlastníte po více než pět let v případě společnosti s ručením omezeným nebo tří let v případě akciové společnosti a očekávaná kupní cena přesahuje 40 milionů korun, určitě sledujte schvalování této části konsolidačního balíčku. Plánované daňové zatížení příjmu z takového prodeje a podmínky účinnosti takového zatížení můžou totiž zásadně ovlivnit konečný příjem, který z prodeje budete mít.“
Zdanění kapitálových příjmů ale není jediný pirátský nápad, který se do úsporného balíčku dostal a který dopadá na majitele firem (z nichž, je třeba připomenout, řada zdůrazňuje, že je připravená odvádět státu v těžších časech solidárně větší daně). Poprvé v novodobé historii je na stole zvýšení podnikových daní – dosud se většinou snižovaly. A když se náhodou posouvaly nahoru, jako například v případě mimořádné daně pro energetické společnosti a banky, šlo o dočasnou úpravu, která navíc zasahovala jen určitý sektor.
Od roku 2025 by se podle vládního návrhu měla daň z příjmu právnických osob zvednout z 19 na 21 procent, což má do rozpočtu přinést kolem 22 miliard korun. Aby se podnikům zvedly daně, prosazovali spolu s Piráty i hlavně Starostové. Od Pirátů pochází také idea, že by si firmy mohly kupovat jen osobní auta do ceny dvou milionů. Jde o snahu zabránit tomu, aby si podnikatelé nebo top manažeři kupovali se zvýhodněním příliš luxusní vozy a firmy si je pak dávaly do nákladů.
Zbyněk Stanjura si před novináři pomohl statistikou týkající se vozů Ferrari: „Máme tu registrovaných 101 aut značky Ferrari a 96 jich je v majetku nějaké firmy.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.