Aby řešení osobních financí nebyla nuda. Zakladatelé Chytrého Honzy a Ronda se pouští do vývoje finančního antiviru

Peter BrejčákPeter Brejčák

patak-vrsecky

Foto: Archiv JP

Jiří Paták a Lukáš Vršecký připravují nový fintech, jeho pracovní název je zatím „finanční antivirus“

Výrazem stealth startup se obecně označují projekty, které se chtějí udržet v tajnosti a zbytečně o sobě nešířit moc informací. Takovým doteď byla i nová a aktuálně připravovaná fintech služba, která již získala investici 14 milionů. Zatím přitom ještě ani nedokončila vývoj produktu, ten s dávkou štěstí na trh vstoupí v listopadu letošního roku.

O co tedy jde? Tvůrci nové aplikace, Lukáš Vršecký a Jiří Paták, svůj projekt zatím nazývají jako „finanční antivirus“. Ten pomocí umělé inteligence a pokročilého strojového učení dokáže na bankovním účtu klienta rozpoznat zbytečně vysoké výdaje a nabídne mu nejvýhodnější řešení.

Identifikovat virus a vyléčit ho

„Vše probíhá plně digitální cestou z pohodlí domova uživatele. S oblibou aplikaci pracovně nazýváme finanční antivirus, protože lidem odstraníme viry z jejich výdajů a zároveň aktivujeme nepřetržitou ochranu jejich osobních financí,“ popisuje pro CzechCrunch Vršecký.

fin-kan

Foto: Archiv LV

Kanceláře nového startupu, za kterým stojí dvojice Lukáš Vršecký a Jiří Paták

„Náš základní předpoklad je, že v mnoha službách, typicky ve financích a telekomunikacích, se běžný zákazník vůbec neorientuje. Díky zavedení PSD2, které umožňuje napojení třetích stran na bankovní účty uživatelů, dokáže antivir hrozby pro klientovu peněženku sám rozeznat a vyléčit,“ pokračuje dále Paták.

Unikátnost finančního antiviru tak vidí ve dvou oblastech – v přesném identifikování viru (předraženého výdaje) a schopnosti tento vir vyléčit (tedy snížit uživateli platbu). To vše v plně digitálním prostředí, bez nutnosti fyzické návštěvy pobočky i u služeb, u kterých je to pořád zvykem.

Oba spoluzakladatelé přitom mají ze světa financí a služeb bohaté zkušenosti. Jiří Paták založil a osm let vedl úspěšný startup ChytryHonza.cz s půlmiliardovými tržbami, Lukáš Vršecký vybudoval věrnostní platformu využívající rozsáhlou gamifikaci Rondo.cz, do které se za dva a půl roku zaregistrovalo na 1,3 milionu lidí v Česku a na Slovensku.

Nápad na novou fintech službu nevznikl spontánně, hledat úspory ve výdajích není ničím novým a snaží se o to stovky různých firem u nás i v zahraničí. Spoluzakladatelé však spojili svoje pracovní zkušenosti, a věří, že dokážou přinést opravdu jedinečné řešení.

Investice 14 milionů korun

V budování startupu se opírají o tři hlavní předpoklady. Prvním je přesvědčení, že jediné místo, kde se dá s úsporami začít, je bankovní účet koncentrující informace o výdajích automaticky, bez nutnosti uživatele cokoliv zadávat.

Druhým předpokladem jsou mobily, na které se stahuje většina moderních služeb a finance nebudou výjimkou. Do třetice pak jde o využití digitální cesty tam, kde dosud dominovaly pobočky a osobní setkání s poradci nebo obchodníky.

Do vlastních průzkumů a analýz trhu se Vršecký s Patákem pustili v létě loňského roku, aby mohli službu dobře zacílit. Na podzim pak rozjeli fundraising, v rámci kterého získali finanční podporu ve výši 14 milionů od investičního fondu Lighthouse Ventures.

img_0520-min

Foto: LV

Jiří Paták, Lukáš Vršecký a investor Michal Zálešák

„Fintech rozhodně považujeme za velmi zajímavý a perspektivní obor a Jirka Paták patří k jednotkám lidí v České republice, které s budováním fintech startupů mají prokazatelné zkušenosti a úspěchy. Lukáš Vršecký, CEO, má zase unikátní zkušenosti s B2C projekty na českém internetu. Také si myslíme, že ve stávající situaci bude aplikace pro hledání rodinných úspor dozajista přínosná,“ říká k investici Michal Zálešák, Managing Partner Lighthouse Ventures.

„Kdo říká, že člověk nemůže ročně ušetřit desítky tisíc, a ještě se u toho bavit?“

Na trh přitom dříve než koncem roku určitě nevstoupí. „Vývoj, a především integrace na banky a obchodníky zabere dost času. Samotný vývoj začal v únoru a optimistický termín spuštění je listopad 2020,“ popisuje Paták.

Následně bude pro firmu klíčové během prvního roku na trhu získat alespoň dvacet tisíc aktivních uživatelů aplikace. Pro lidi bude finanční antivir vždy zdarma, všechny příjmy plánuje startup získávat z poplatků a provizí od obchodníků, kteří se do platformy zapojí.

„Finanční antivirus nejlépe vystihuje princip služby, avšak bude mít své vlastní jméno, které odhalíme při spuštění,“ říká Vršecký a doplňuje: „Chápeme, že řešit svoje osobní výdaje je nuda. My si klademe za cíl tuhle stránku vyřešit. Kdo říká, že člověk nemůže ročně ušetřit desítky tisíc, a ještě se u toho bavit?“