Projedla se Singapurem a pak si s přáteli otevřela vlastní podnik. Asii tu na talíři spojují i s jelítkem

Japonský ramen s kroupovým jelitem, zelňačka s misem a také sladký tančící králíček z Koreje. Nové Bango je úkaz na brněnské gastroscéně.

bango-nahled

Foto: Bango Brno

Za podnikem Bango stojí Natálie Benk (uprostřed), Josef Janečka a Anna Holešinská

0Zobrazit komentáře

Dva týdny uplynuly, což znamená jediné: je tady čerstvé vydání gastronomického newsletteru Deli, které se tentokrát nese takřka bez výjimky v asijském duchu. Radovat se můžou především obyvatelé Brna, jelikož ve zdejším novém podniku Bango prezentují japonskou kulinařinu ve velmi hravém podání. V Praze si pak na své přijdou milovníci čaje mačča, ale také ti, kdo rádi objevují dosud neprobádané způsoby vietnamského stolování.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání

V Brně vyrostlo Bango, nový přírůstek inspirovaný gastronomií země vycházejícího slunce. A jde o záležitost, kterou by si neměl žádný správný foodie nechat ujít. Za podnikem, ve kterém se potkává japonská kuchyně s tou evropskou, stojí kreativní trojice Natálie Benk, Josef Janečka a Anna Holešinská.

„Japonské kuchyni se věnuji už spoustu let. Začínala jsem v tehdejším Koishi, což byla moje první práce po střední škole. Zkoušela jsem i jiné směry, ale nakonec jsem se k Japonsku znovu vrátila. Pak jsem odjela na pár měsíců do Singapuru, kde jsem si projedla Asii a nasávala inspiraci k otevření vlastního podniku,“ přibližuje Natálie Benk.

bango-1

Foto: Bango Brno

Ramen tady například připravují s jelitem

V kuchyni s ní spolupracuje Josef Janečka, se kterým sdílí lásku k dobrému jídlu a potřebnou kulinářskou kreativitu. Díky tomu jim tak pod rukama vznikají nevídané pecky, jako třeba ramen s roládou z bůčku opečeného na ohni, kroupovým jelitem, smaženým kysaným zelím a majoránkovým olejem s česnekem. Nebo vafle s dokřupava smaženým kuřetem s teriyaki sirupem a miso-kuřecím máslem. Nebo k neuvěření nadýchané lívance.

„Většina našich receptů vznikala za běhu ze surovin kolem nás a z našich každodenních konverzací. Oba jsme velmi akční a kreativní a menu bychom klidně měnili každý týden. Naše první vypilovaná věc byla Miso tonkotsu zelňačka – kombinace ramenu a klasické zelňačky. S radostí můžu vypíchnout i naše domácí moči, které jsme vyladili k dokonalosti,“ dodává Benk.

Do Bango můžete vyrazit mezi desátou a druhou hodinou na brunch, od pěti pak na večeři, jejíž nabídku tvoří spousta malých jídel určených ke sdílení nebo naopak pár skutečně velkých pokrmů. Rozhodně byste tady neměli minout instagramový hit, který nyní ve velkém jedou korejské a japonské cukrárny: tančícího pudinkového zajíčka tosuni, kterého ale v Brně nazývají Bobík.

bango

Foto: Bango Brno

Velkou specialitou je tančící Bobík

„Bobíka na sociálních sítích sledujeme už pár měsíců a byl to pro nás produkt, který jsme chtěli na trh v Česku uvést jako první. Chceme, aby si to k nám lidé přišli vždy užít, a milujeme, když to pochopí a svezou se s námi. Pleskání třepajícího kokosového králíčka po zadku to zaručeně zajistí. Za sebou má ještě dva bobky z domácích tapiokových perel zvaných boba, proto mu říkáme Bobík,“ uzavírá Natálie Benk.

Další asijské novinky najdete v posledním vydání newsletteru Deli. A pokud chcete mít gastronomické zprávy ještě horké, můžete jej začít odebírat.

Zprostředkoval objednávky jídel za miliardu. Choice rychle dobývá Evropu a nabírá desítky milionů

Své zákazníky podle zakladatele českého startupu Alexe Ilyashe nezná 99 procent restaurací. Choice jim v tom pomáhá díky digitalizaci.

Peter BrejčákPeter Brejčák

alex-ilyash_ceo_2-min

Foto: Choice

Zakladatel startupu Choice Alex Ilyash

0Zobrazit komentáře

Po celém světě eviduje již šestnáct tisíc partnerských restaurací, kterým loni pomohl zprostředkovat dva miliony objednávek jídla za téměř miliardu korun. Startup Choice, jenž digitalizuje gastro podniky, působí v osmi zemích, rozbíhá své aktivity v dalších čtyřech a cílí na pozici lídra v regionu střední a východní Evropy. V jeho misi jej teď opět podpořily zdejší startupové fondy v čele s J&T Ventures, ke kterému se přidaly i Reflex Capital a Presto Ventures. Podívejte se na shrnutí všech podstatných informací.

Zainvestovaný startup: Choice 

Kdo, kolik a v jakém kole: 2,5 milionu dolarů (58 milionů korun) v tzv. late-seed kole pod vedením zdejšího J&T Ventures, zúčastnili se také předchozí investoři, fondy Reflex Capital a Presto Ventures.

Kolik již startup získal celkem: 4,1 milionu dolarů (96 milionů korun), naposledy šlo o 37 milionů korun v srpnu 2022.

Co startup dělá: Choice je online B2B služba pro restaurace, která funguje na bázi předplatného. Restauracím umožňuje vytvořit si vlastní webové stránky a nastavit potřebné nástroje pro restaurační podnikání na jediné platformě s centrální správou pro web, aplikace na rozvoz jídel a take-away, kde je i online menu s QR platbou, možnost rezervace stolů či CRM systém. Platforma je také integrovatelná s pokladními systémy a online tržišti jako Wolt, Bolt a Foodora.

Zakladatel: Alex Ilyash

investors-founder_kocik-rubes-ilyash-fryc-min

Foto: Choice

Adam Kočík (J&T Ventures), Přemysl Rubeš (Presto Ventures), Alex Ilyash (Choice) a Ondřej Fryc (Reflex Capital)

Jaká je vize: „Své zákazníky nezná 99 procent restaurací. To je pro jejich majitele velká výzva, protože nevědí, kdo jsou jejich nejvěrnější hosté, jak často restauraci navštěvují, jaké mají preference a alergie nebo kolik lidí do podniku chodit přestane a z jakých důvodů. Choice jsme založili s cílem pomáhat restauracím digitalizovat jejich zákaznické portfolio a zvýšit tak zákaznickou retenci a spokojenost,“ přibližuje zakladatel Alex Ilyash.

Sídlo startupu a kde působí: Kromě domácího Česka již působí v sedmi zemích (Slovensko, Polsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Ukrajina a Kazachstán) a aktuálně rozbíhá čtyři nové trhy (Rumunsko, Chorvatsko, Maďarsko a Gruzie). Mezi známé gastro podniky, které Choice využívají, patří například skupina Zátiší, Fruitisimo, Modrý zub, Las Adelitas, Červený Jelen, Café Imperial, Los Capolitos nebo Jsme Kolektiv.

Jak je startup velký: Choice eviduje 16 tisíc partnerských restaurací po celém světě, počet aktivních platících zákazníků dosahuje pěti tisíc. Během loňského roku zprostředkoval dva miliony objednávek o celkové hodnotě 42 milionů dolarů (983 milionů korun) a vyrostl trojnásobně. Aktuálně ve startupu působí 120 lidí, do konce roku chce vyrůst na dvojnásobný počet.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Proč je to zajímavé: „Od začátku v Prestu věříme v Alexovy schopnosti obklopit se skvělými lidmi a dovést je k úspěchu. Navíc má výjimečný obchodní talent a umí najímat, vychovávat a řídit obchodníky, a to i na úplně nových a těžkých trzích. Díky tomu také dovedl Choice na další metu, firma stále zrychluje tempo růstu a stává se hvězdou CEE trhu ve svém sektoru. Ještě o nich hodně uslyšíme,“ říká Přemysl Rubeš, zakládající partner fondu Presto Ventures.

Na co startup plánuje využít investici: Kromě náboru lidí a expanze je cílem stát se lídrem v regionu střední a východní Evropy, poté se zaměřit na celou Evropu.

Vše o startupových investicích