Projeli jsme se Enyaqem. První ryze elektrické auto od Škodovky je přesně takové, jaké by mělo být

Patrik SvatošPatrik Svatoš

skodaenyaqInsider

Foto: Škoda Auto

Projeli jsme se elektromobilem Škoda Enyaq

0Zobrazit komentáře

Jestli jste v poslední době seděli v nějakém větším voze od Škodovky, možná vás toho na první pohled v Enyaqu příliš nepřekvapí. Nejvíce do očí trkne velký středový displej, který je tím největším, jaký doposud automobilka ve svých modelech představila, a také skutečnost, že jakmile nastartujete, nic neuslyšíte. Škoda Enyaq je totiž první ryzí elektromobil z Mladé Boleslavi, který v nás po prvních desítkách kilometrů zanechal velmi pozitivní dojmy.

Enyaq iV byl zcela od základu vyvíjen jako elektromobil, který využívá modulární platformu MEB podobně jako například Volkswagen ID.3. To by se mělo pozitivně odrazit ve všech aspektech, a tak když jsme od něj dostali klíčky, jeli jsme si to vyzkoušet. Pro ty, co jezdí elektromobilem pravidelně, to nebude nic nového, ale když nasednete do Enyaqu a po „nastartování“ neslyšíte spalovací motor, je to ve voze značky Škoda pořád přece jen trochu netypický zážitek.

Netypický však v tomto případně rozhodně neznamená negativní. Pocity z prvních pohledů na elektrickou budoucnost Škodovky i následné první ujeté kilometry ukazují, že to inženýři v Mladé Boleslavi mysleli se svým prvním od základů elektrickým motorem poháněným vozem vážně – a že se ani tuzemská automobilka nechce nechat v koncernové elektrické ofenzívě VW zahanbit.

V útrobách námi testovaného vozu byla ukrytá baterie o kapacitě 82 kWh, která má stačit (dle cyklu WLTP) na 510 kilometrů. Takové jsou laboratorní výsledky, které se však oproti realitě přece jen liší. Ještě než ale šlápneme do pedálů, je třeba se podívat na auto jako takové.

enyaq

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq iV

V Enyaqu se budete cítit dobře ve chvíli, kdy máte postavu basketbalisty, stejně tak i v případě, že potřebujete v autě vozit celou vaši rodinu. Já se svými 173 centimetry jsem si naprosto v pohodě sedl a dostatek místa jsem měl jak nad hlavou, tak před koleny. Zavazadlový prostor pojme 585 litrů a po sklopení zadních sedadel naroste na 1 710 litrů. Zkrátka všude plno místa, jak bývá u Škodovky zvykem.

Velký je také středový displej infotainmentu, který dostal Enyaq do vínku. Na dotykové obrazovce o úhlopříčce třináct palců můžete ovládat většinu vozu, přičemž zmínit musíme i pozitivní zkušenost s Apple CarPlay, které se umí roztáhnout do všech rohů, což není u všech vozidel zvykem. Podobně jako u jiných nových aut se většina ovládacích prvků přesouvá právě na displej, ale minimálně pro nejzákladnější úkony v Enyaqu zůstala fyzická tlačítka.

Parkovacího asistenta, jízdní režim, výstražná světla, zamknutí dveří nebo vyhřívání předního či zadního skla aktivujete klasickým tlačítkem. Zbytek – včetně podrobného nastavení klimatizace – už musíte hledat na velkém displeji výše, což je už prakticky běžný standard. Při řízení to chce tradičně trochu cviku, než si zvyknete, kam máte sahat, ale v Enyaqu si alespoň můžete pohodlně položit ruku na koženou část pod displejem, takže se vše ovládá jednodušeji.

Naopak velkou novinkou pro elektrické vozidlo s okřídleným šípem na přídi je head-up displej s rozšířenou realitou, který se velmi rychle stane vaším oblíbeným asistentem během jízdy. Bez nutnosti sklánět oči na displej totiž neustále vidíte „před sebou“ – tedy před volantem v zorném poli – informace o rychlosti, navigačních pokynech, ale také o maximální povolené rychlosti v daném úseku. Šipky vám ukazují, kam zrovna zatočit, takže v mnoha případech ani nemusíte očima sjíždět k velkému displeji navigace.

skoda-enyaq2

Foto: Škoda Auto

Interiéru dominuje velká třináctipalcová obrazovka

skoda-enyaq1

Foto: Škoda Auto

Větší displej, než má Enyaq, ve škodovkách ještě nebyl

Naopak velký vůbec není displej před volantem a na první pohled vás možná překvapí. Zatímco u ostatních modelů od Škodovky ukazuje digitální budíky či jiný druh zobrazení, v Enyaqu je jeho úhlopříčka pouhých 5,3 palce. Nejspíše jde o koncernové rozhodnutí, jak elektrická auta odlišit, protože podobné řešení využívá i Volkswagen ID.3. Na druhou stranu i tak zobrazí vše, co potřebujete, takže problém to není. A pro zjištění rychlosti si pravděpodobně rychle zvyknete na head-up displeji „před vámi“.

Také z interiéru budete mít dobrý pocit. Nikde nic nevrzalo a používají se materiály, které sedí do cenové relace, v níž se Enyaq iV pohybuje. A jak už to tak u Škody Auto bývá, řešit nebudete ani to, kam si odložit peněženku, klíče, kávu nebo mobilní telefon, který si můžete i bezdrátově nabíjet. Jestli však preferujete kabel, pak počítejte s přítomností výhradě standardu USB-C. I tady jde Enyaq s dobou.

Možná vůbec nejdiskutovanějším tématem se však po loňském představení stala křišťálová příď, kterou Škoda nazývá Crystal Face. Skládá se ze 131 LED diod, jež osvětlují vertikální lamely, a Enyaqu ještě více dodává na osobitosti. Námi testovaný kus křišťálovou přední maskou vybaven nebyl, což nicméně na mohutných rysech auta příliš neubírá. Jde ostatně o volitelnou položku výbavy, kterou budete pravděpodobně buď milovat, nebo nenávidět.

Návyková elektřina

Po prvních pár kilometrech se mi nesmírně líbilo nastavení podvozku. Je poměrný plavný, ačkoli je cítit velká hmotnost, kterou mají samozřejmě na svědomí téměř půltunové baterie. A to nejen, když jdete před ostřejší zatáčkou na brzdy, ale poznáte ji také při akceleraci, kdy především ve vyšších rychlostech je znát, že elektromotor musí rozhýbat více než dvě tuny a zároveň si poradit s horší aerodynamikou, která je zase daná karosérií.

enyaq2

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq iV

enyaq01

Foto: Škoda Enyaq

Displej za volantem ve Škodě Enyaq je malý, ale ukazuje vše důležité

Při jízdě panuje v interiéru klid, který je pro elektromobily tolik typický. Cestování v autech, které pohání pouze elektřina, je velmi návykové. Reakce na plynový pedál je okamžitá, ovládání auta snadné, a to vše za zvuků odvalujících se pneumatik a rozrážení vzduchu.

Už z podstaty věci není Enyaq na silnici nejhbitější štírek, ale jízda dokáže být i tak poměrně zábavná. Obzvlášť když přesednete třeba ze spalovacího Kodiaqu, který je typově podobným vozem, a začnete si hrát s pádly pod volantem, které v Enyaqu neřídí řazení, ale určují sílu rekuperace. Při jízdě pak kolikrát ani vůbec nevyužijete brzdu. Pro elektromobilisty opět známá věc, pro škodovácké příznivce zajímavá novinka.

Po necelých 80 kilometrech, které jsme s Enyaqem absolvovali, se spotřeba zastavila na 22,3 kWh. Jednoduchou matematikou si spočítáme, že maximální dojezd by v tu chvíli byl okolo 350 kilometrů. Elektromotor pohání zadní nápravu, na kterou zvládne poslat výkon 150 kW, a vyvine maximální rychlost 160 km/h. Víc z něj nedostanete ani na dálnici. Pohon všech kol, stejně jako verze RS, dorazí ve druhé polovině letošního roku.

enyaq0

Foto: Škoda Auto

Do Škody Enyaq jedině elektřinu

Byť nás prvními desítkami najetých kilometrů nový Enyaq pozitivně oslovil, mnoho případných zájemců dá na druhou misku vah jistě nabíjení. To může být stále pro mnoho řidičů z různých důvodů překážkou, ať už jde o dojezd (byť ten má Enyaq slušný) či nemožnost nabíjet přes noc doma.

Maximální nabíjecí výkon Enyaqu je každopádně 125 kW, což papírově znamená, že námi testovanou variantu s baterií o kapacitě 82 kWh nabijete z 5 na 80 procent za 38 minut. Takových nabíjecích stanic však v České republice mnoho není, takže se budete muset spokojit s nižším výkonem, který délku nabíjení protáhne. V případě stanice s výkonem 11 kW jde pak zhruba o šest hodin, což je ideální právě pro nabíjení přes noc.

Jakmile se přes nutnost nabíjení přenesete, pak je tady ještě jedna věc. A to je cena, která startuje na 1 072 900 korunách. Za námi testovaný kus si Škoda Auto z vašeho účtu už vezme minimálně 1,2 milionu korun. Stačí však objednat příplatkový lak, 21palcová kola, pár jízdních asistentů, navigaci a head-up displej a cenovka je rázem nad hranicí 1,4 milionu korun.

skoda-enyaq3

Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch

Elektrická Škoda Enyaq iV

skoda-enyaq7

Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch

Elektrická Škoda Enyaq iV

skoda-enyaq5

Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch

Elektrická Škoda Enyaq iV

skoda-enyaq4

Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch

Elektrická Škoda Enyaq iV

S přispěním Ondřeje Holzmana.