Prsteny, které ukrývají okamžik zapsaný vesmírným časem. Český Helioring propočítává šperky na míru

Iva BrejlováIva Brejlová

helioring-betonStory

Foto: Helioring

Prsteny Helioring z betonu

0Zobrazit komentáře

Byl to ten druh nápadu, o kterém máte dojem, že za chvíli držíte hotové dílo v ruce. Alespoň Ondřej Basler to tak vnímal. Když po nocích dojížděl za svou přítelkyní, vymyslel, že by jí daroval prsten s tajným symbolem, konkrétním datem zaznamenaným podle planet. Jakožto nadšenec pro astronomii měl jasno.

Oslovil proto kamarády, se kterými se pustil do propočtů pohybů planet, a vymyslel, jak sluneční soustavu vmáčknout do znázornění na jednom kroužku o pár milimetrech a jak z toho celého udělat značku. Nějak tak to vypadá, když se tři technici pustí do šperkařiny. A dosáhnou s ní na obrat kolem dvou milionů korun.

„Měsíc až dva, to byl náš odhad, než projekt zrealizujeme. Když se zpětně podíváme na celý vývoj, který nám zabral zhruba 22 měsíců, možná jsme byli trochu naivní,“ říká Basler. Spolu s ním na myšlence začal pracovat Roman Kozák, dnes šéf IT, a Pavel Hovádek, který získal funkci provozního ředitele a stará se ve firmě o finance. Spolu založili značku Helioring.

Všichni se znali z předchozích projektů: každý měl jiné zaměstnaní, ale různě se potkávali. Basler hlavně jako průmyslový a grafický designer, Kozák designoval a vyvíjel weby a Hovádek řešil výrobu a realizaci. „Každý děláme to, co ten druhý potřebuje,“ shrnuje Hovádek.

Helioring spoluzakladatelé

Foto: Helioring

Ondřej Basler, Roman Kozák a Pavel Hovádek, spoluzakladatelé Helioringu

Prsteny, které pod značkou Helioring nabízejí, jsou vyráběny pro konkrétního majitele. Zájemce zadá jedno datum, které pro něj má význam: den, kdy potkal svou polovičku, datum svatby, narození dítěte nebo jakýkoliv jiný významný okamžik v životě. To projde poněkud složitým výpočtem pomocí Keplerových rovnic a ukáže polohu planet, kterou v tu chvíli měly.

Na webu si můžete rovnou naklikat, jak by vámi zvolený prsten a rozvrstvení planet v něm vypadal. Vesmírná tělesa na něm představují malé jamky, dírky nebo kamínky a jsou uspořádané podle úhlu, případně i výšky. Takže šperk, který získáte, bude jedinečný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby však bylo takové kódování pro normálního člověka také zpětně čitelné, má každý prsten odlitý nebo vyrytý čtyřmístný kód. Přes něj si v online aplikaci jde ověřit jeho pravost. Pokud s ním chcete dělat před známými opravdu parádu, můžete prsten položit na mobil, natočit správným směrem a po kliknutí na planetky ukazovat, která dírka nebo kámen představuje jakou planetu.

Na výběr jsou vedle prstenů navíc i další šperky. Klasické kovy, různé odstíny zlata a stříbro. A nově také beton. Ten s Helioring dává dohromady firma Gravelli, designérské studio proslavené výrobky z betonu. Na spolupráci s velkou firmou je Helioring náležitě pyšný, u ní ale nekončí. Do budoucna chce vyrábět z meteoritu, ale také třeba ze skla, vltavínů či dřeva.

helioring

Foto: Helioring

Prsteny symbolizují polohu planet

V týmu je aktuálně sedm lidí a dalších devět zlatníků a šperkařů pro Helioring tvoří. Loni takových prstenů prodali kolem 150 a dostali obrat na 1,5 milionu korun. Letos cílili na dvojnásobek a nebýt covidu, nebyl by to problém. Nakonec se ale pro tentokrát „spokojí se dvěma miliony.

Ani neskrýval úsměv

V roce 2015 to ovšem na miliony nevypadalo. Nakreslit si na kus papíru šperk s nápadem a reálně ho vytvořit jsou dvě hodně odlišné věci, jak se trio zakladatelů ostatně přesvědčilo. Nejvíc času zabralo vymyslet algoritmus, který vypočítá, kde planety v daný moment byly.

„Museli jsme sehnat data o oběhu každé planety. Jakou rychlostí osciluje, rotuje, to byl základ všeho. Z toho vypočítat, kde v daný okamžik planeta byla. Algoritmus navíc upravit tak, aby se planety nepřekrývaly. A vymyslet, jak přesně přenést konstelaci planet na vyklenutý kov, to zabralo další půlrok,“ popisuje Hovádek.

Pak tu byla samotná problematika výběru šperkařského oboru. „Jsme tři technici, kteří se šperkařinou nemají nic moc společného. Spoustu věcí jsme se museli naučit. Mysleli jsme, že si kroužky budeme vyrábět sami, začali jsme stavět CNC stroj, nakoupili komponenty. Naštěstí jsme si v nějakém okamžiku řekli, že to možná není dobrý nápad,“ vzpomíná s úsměvem Hovádek.

helioring

Foto: Helioring

Jamky, dírky nebo kameny se vztahují k poloze planet

Rozhodli se proto najít si zlatníka, se kterým budou moci prsteny vymýšlet, a ten je bude vyrábět znatelně profesionálněji. Místo levnější výroby v zahraničí zvolili zlaté české ručičky a začali v Jablonci, v kraji, který je věhlasnou československou šperkařskou oblastí.

Teď už s nimi spolupracuje celá širší zlatnická rodina. „Nejdřív viděl tři mladé kluky, kteří sice vědí, co je prsten, ale netuší třeba to, jaký má být vnitřní rádius, na čem všem záleží. Jakmile jsme mu poprvé ukázali vzorky, ani neskrýval údiv a úsměv,“ říká Hovádek.

„Stačí i jedna setina a rázem je poloha planety o několik desítek tisíc kilometrů jinde.“

CNC stroj si nakonec v Helioringu koupili, dali ho ale k dispozici zlatníkovi, který s nimi šperky vyrábí. Sice tu zůstává poctivá ruční práce (válcování, broušení hran, opracování a podobně), jenže zaznamenat polohu planet je potřeba naprosto přesně. A tu přesnost ukazuje stroji počítač, respektive program připravený právě zakladateli.

„Pokud si vezmeme planety a protneme je do něčeho, co je v průměru dva centimetry široké, nesmíme mít odchylku. Stačí i jedna setina a rázem je poloha planety o několik desítek tisíc kilometrů jinde,“ vysvětluje Kozák. A pak, aby bylo jasno, dodává: jedna setina milimetru je třeba u Merkuru posun o 70 tisíc kilometrů, u Země už o 180 tisíc a u Neptunu o 5 milionů.

Prsteny s příběhem jdou i online

Stovky prstenů ročně samy o sobě jsou na šperkařském trhu sotva znatelné. Helioring přesto se svým konceptem dokázal zlomit hned několik zavedených pořádků. Kromě toho, že prsteny firmy stojí na softwarových výpočtech, je také dokáže prodávat téměř výhradně online. To není úplně obvyklé.

„I velcí šperkaři jsou z toho překvapení. Nevěřili, že můžeme prodávat takové množství jen po internetu. Navíc to platí i pro drahé kusy. Původně jsme ani nepředpokládali, že se budou po webu kupovat prsteny kolem 30 tisíc. Teď třeba i s naším šperkařem uvažujeme, že bychom jemu i sobě pomohli a rozjeli online prodej dalších jeho kolekcí. Nebo rozšířili nabídku o klasickou šperkařinu a zlatničinu a pomohli dalším zlatníkům,“ říká Hovádek.

helioring

Foto: Helioring

Prsteny Helioring

Prodejům online pomáhá i postup, díky němuž před vyhotovením prstenu Helioring posílá hned tři velikosti kroužků na vyzkoušení, geometricky shodných s nadefinovaným přáním. To proto, aby si je lidé zkoušeli třeba ráno, v poledne i večer – během dne se totiž velikost může zásadně měnit. Teprve pak se definitivně vybírá velikost pro prsten a požadavků na její změnu je tak minimum.

Přesto teď má Helioring dva showroomy, a to v Praze a Brně, a jeden ještě přímo ve vlastním brněnském sídle. „Lidé mají pocit, že chtějí vidět příběh, zakladatele, domluví si schůzku a poslouchají celou historii,“ říká Hovádek. Takový přístup má ohlas a lidé s nasazenými prsteny posílají fotky, popisy životních událostí i vstupenky na akce coby poděkování.

martyisdead

Přečtěte si takéHistorický úspěch. #martyisdead od Mall.tv je prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu EmmyHistorický úspěch. #martyisdead od Mall.tv je prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu Emmy

„Takhle jsme dostali vstupenky na výstavu Vesmíru. Byli jsme tam přes půl dne. Roman je opravdu fanoušek do všeho vesmírného, troufnu si říct, že je v tomto ohledu i odborník. Nemohli jsme pryč, dokud všechno neobejde,“ usmívá se Hovádek a reaguje na fakt, že někteří zákazníci umí vybrat vskutku trefný dar.

Prsten místo karty

Ze všech činností zakladatelů prý nejvíc času zabere zřejmě vývoj nových prstenů. Kromě přidávání materiálů jsou tu totiž další plány, které počítají s původním technickým zaměřením. Ať už jde o zlepšení aplikace ukazující polohu planet nebo přidání prstenu s digitálním zápisem.

„Chceme, aby si zákazníci každý rok mohli ukládat fotky spojené s výročím, slibem při uzavírání sňatku a podobně,“ říká Hovádek. Nebo také data narození svých blízkých, která by jim aplikace připomínala. Prsten by se mimo jiné měl umět sám o sebe starat, připomínat nabídku své renovace a nechat si třeba i vytisknout štítek pro dopravce, jak a kam je třeba jej odeslat.

helioring

Foto: Helioring

Znázornění planet na šperku Helioring

Technologicky by se však šperk měl posunout hlavně se zapracovaným NFC čipem. Díky němu by se s prstenem dalo platit i komunikovat s telefonem, mimo jiné by nahrazoval i karty při otevírání dveří. To má už ostatně Helioring vyzkoušené. Přes takovou komunikaci pak plánují spoluzakladatelé rozšířit nabídku prstenu také o rozšířenou realitu. Stačilo by jej spárovat s mobilem, namířit foťák a pozorovat vesmírné divadlo. Blíže už ale plány popisovat nechtějí.

„Víme, jak by to fungovalo. Máme postahovaná data o principech, víme, jaké jsou bezpečnostní možnosti, máme znalosti o tom, co je a není možné. Ale jsme ve fázi hardwaru. Máme několik zkušebních čipů, máme vyzkoušeno, že se do šperků vejdou. Ale jak udělat dutý prsten? Zlato nám dělá problém. Vlny se přes něj šíří jinak,“ říká Hovádek. Přesto věří, že by vysněný princip měl být funkční maximálně do jednoho roku. „Intenzivně na tom pracujeme,“ slibuje.

Jakub Chvosta spojil znalosti z farmacie a chtíč po produktivitě. Tabletky Mindflow používají tisíce lidí a míří do světa

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mindflow-focusStory

Foto: Mindflow

Mindflow používají na zlepšení produktivity už tisíce stálých zákazníků

0Zobrazit komentáře

Parta kamarádů okolo Jakuba Chvosty před lety hledala přípravek, který by jim dodal lepší výkonnost a pomohl zvládat náročná studia. Nic vhodného ovšem nenašli, a tak se rozhodli, že vyrobí vlastní produkt. Vymysleli proto tobolky na přírodní bázi zvané Mindflow, které mají pomáhat se soustředěním, produktivitou i lepším spánkem.

„Žili jsme všichni hodně aktivní život, sportovali jsme a věci se začaly kupit. Kolikrát jsme přišli z přednášek a už nezbývala energie na další činnosti. Také jsme kolem sebe měli spoustu spolužáků, kteří se uchylovali k různým nezdravým alternativám, ať už energetickým nápojům nebo dokonce lékům na předpis,“ popisuje Chvosta.

Spolu s Janem Popem, Ondřejem Mrkusem a Petrem Šulcem proto začal pracovat na speciálních tobolkách založených na přírodních surovinách a bez cukru, přičemž primární cílovkou by byli lidé z podnikatelského a studentského prostředí. Právě na „akademické půdě“ Mindflow před čtyřmi lety začalo vznikat.

mindflow1

Foto: Archiv JCH

Jakub Chvosta, CEO Mindflow

Přípravků, které slibují podobné účinky jako Mindflow, je na českém trhu celá řada a obecně se nazývají nootropika. Díky klasifikaci jako doplňku stravy nemusí podléhat silné regulaci v porovnání s léčivy, a tak je může vyrábět téměř kdokoliv. Jakub Chvosta ovšem přeci jen měl k tomuto odvětví blíže – vystudoval totiž farmacii na pražské VŠCHT.

Podle jeho slov mu to umožnilo nahlédnout jak do technologie výroby takového přípravku, tak do teorie funkcí jednotlivých látek. Na základě svých vědeckých poznatků ostatně neustále upravuje složení jednotlivých tobolek a testuje nejlepší koktejl účinných látek, jako je ženšen, L-theanin, ginkgo biloba nebo guarana.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chtěli jsme od začátku postupovat jinak a mít skutečně vědecky podložený produkt,“ říká Chvosta, který s Mindflow dnes obsluhuje už tisíce stálých zákazníků a chystá geografickou i produktovou expanzi. Při hledání nových formulí tak společně s kolegy pročte desítky studií daných látek a vždy z nich vybere takovou kombinaci, která fungovala při výzkumu.

V Mindflow zároveň kladou důraz na množství účinné látky. Chvosta tvrdí, že v konkurenčních přípravcích bývají sice často ty „správné“ látky, jenže ve stopovém množství nebo v nekvalitní formě. I to má být důvod, proč je s jeho tobolkami spokojeno údajně 86 procent zákazníků.

midnflow3

Foto: Mindflow

Mindflow chce pomáhat nejen studentům

Samozřejmě ale existují případy, kterým produkt žádné účinky nepřinesl. Firma ostatně neslibuje zázraky. Záleží totiž například na tom, jak je daný jedinec (ne)citlivý na kofein nebo jiné zahrnuté látky. Proto zákazníkům v případě nespokojenosti nabízí garanci vrácení peněz.

Není to pilulka na všechno

První dva roky fungování si hoši z Mindflow vystačili s jedním produktem, nazvaným jednoduše Mindflow Focus. Šestadvacetiletý Chvosta už nicméně nechtěl, aby jej lidé mylně vnímali jako jakousi zázračnou pilulku na všechno. Proto se tým uchýlil k vývoji dalších produktů se zaměřením na zdravý lifestyle.

„Nemyslím si, že je dobrá cesta mít jeden produkt, do něhož bychom nacpali účinné látky na všechno možné. Chtěli jsme řešit vždy konkrétní problém a já si opravdu nejsem jistý, jestli by taková tobolka v účinné formě vůbec šla udělat,“ říká absolvent pražské VŠCHT.

Postupně se tak Mindflow zaměřilo i na ostatní aspekty aktivního života a vyvinulo nové produkty – vyšlo vstříc třeba vášnivým kávovým uživatelům, na které měla první tobolka logicky menší účinek. Vznikla i bezkofeinová verze, nazvaná Mindflow Focus Decaf, nebo tobolka s obsahem hořčíku.

mindflow

Foto: Mindflow

Tobolky Mindflow pro zlepšení soustředění, spánku i výkonnosti

„Zjistili jsme, že hořčík je v populaci velmi nedostatkový minerál, přitom v jiných přípravcích bývá ve formě, která se tak dobře nevstřebá,“ vysvětluje mladý podnikatel s tím, že právě hořčík často stojí za lepším spánkem či soustředěním, a tak je v jeho pilulkách hned ve čtyřech formách.

Přemýšlel ale i nad dalšími aspekty aktivního života, a proto vznikla i pilulka, která díky kombinaci extraktů z několika rostlin bojuje proti kocovině. Mindflow Advanced Mind zase slouží na dlouhodobé zlepšení paměti, omezení pocitu úzkosti a podpory funkcí mozku.

„Všechny naše produkty se vážou na celkovou produktivitu a zdravý životní styl. Do budoucna nám proto dává smysl i třeba tobolka na lepší spánek. Všechny vyvíjíme tak, aby se vzájemně doplňovaly, nikoliv rušily,“ popisuje strategii jablonecký rodák Chvosta.

mindflow7

Foto: Mindflow

Mindflow Hangover pomůže i po těžších večerech k produktivitě

Zaměřit by se chtěl i na menší skupiny lidí, které často hledají ještě větší přísun účinných látek, v plánu má proto i jakousi silnější verzi Focusu. „Je to ale složité, pak už jdeme do extrému a nechceme rozhodně vyvíjet něco, co by mohlo lidem spíše uškodit,“ vysvětluje šéf Mindflow citlivost celého výrobního procesu.

Žádná pilulka ovšem není všemocná, a tak je pro správnou funkci třeba dodržovat základní pravidla zdravého životního stylu. „Pokud někdo bude spát dlouhodobě čtyři hodiny denně, tak mu to je opravdu k ničemu. Není to tableta, která dovolí odvrátit odpočinek nebo nahrazovat pestrou stravu,“ upozorňuje Chvosta.

Pandemie i cesta za hranice

Mindflow aktuálně tvoří sedmičlenný tým a jeho produkty si koupilo už 20 tisíc unikátních zákazníků, přičemž zhruba 30 % z nich se pravidelně vrací. Po stránce obratu v roce 2018 vyrostl celý byznys o 170 % oproti předchozímu roku. Ovšem s tím, jak na studenty, kteří tvoří zhruba 60 % zákaznické báze, letos dopadla koronavirová krize, se zpomalil i růst Mindflow.

Důvodem byl především fakt, že lidé v první vlně pandemie nebyli tak produktivní a podobné přípravky nevyhledávali. I tak ale Chvosta věří v lepší budoucnost a příští rok jeho tým čeká i expanze mimo Česko a Slovensko v rámci Evropské unie. Má vytipovaných zhruba pět strategických trhů, které chce nadále rozvíjet, konkrétnější však ve svých plánech nebyl.

Značek, jako je Mindflow, je v Česku několik. Například Madmonq se zaměřuje hlavně na hráče videoher a pomocí jejich cucavých tabletek chce pomoci k lepšímu soustředění výkonu. Celou řadu osmi produktů nabízí třeba Mentis Lab. Přípravky z této kategorie cílí často i na sportovně vytížené jedince, jako například značka WeFood, která vyrábí nootropikum WeFood Focus.