První česká cloudová kuchyň spojuje vaření a technologie. Chystá druhou pobočku i systém pro rozvozy
„Vždy jsem tvrdil, že jsme food-tech společnost, v níž bude polovina byznysu z technologií,“ říká spoluzakladatel Jan Siuda.
Podnikatelská dvojice Tomáš Lev a Jan Siuda dobývá gastroscénu poněkud jiným způsobem, než je běžné. Jako bývalí top manažeři z oblasti consultingu měli s restauračním byznysem zkušenosti jedině díky letním brigádám ze svého mládí. V Česku však před třemi lety pod názvem MyFoodPlace rozběhli vůbec první koncept takzvané cloudové kuchyně, jež se specializuje čistě jen na vaření jídla pro rozvoz – takže se u nich jako návštěvníci nenajíte. Teď začínají expandovat do dalších lokalit, chystají franšízy a ostatním restauracím nabídnout nový technologický produkt, který dokáže spravovat rozvozy.
Shodou náhod Lev a Siuda při rozběhu svého byznysu trefili vhodnou dobu. Nařízení vlády o uzavření provozoven kvůli pandemii koronaviru výrazně podpořilo roznáškový byznys a jejich firma tak během tří let na trhu v tržbách vyrostla z nuly na více než 40 milionů korun (číslo nezahrnuje hodnotu jídel partnerských restaurací). Jen loni se tento ukazatel zdvojnásobil. „A to při značně pozitivní EBIT (zisk před zdaněním a úroky) marži,“ pochvaluje si Siuda pro CzechCrunch.
Kuchyň MyFoodPlace zatím přitom funguje jen v jedné lokaci v Praze, odkud provozuje třicítku vlastních i partnerských konceptů, které má ve správě. Konkrétně jde například o koncept americké pizzy Raketou.cz, z partnerských pak o Mama’s Burger, který blízce spolupracuje se Zdeňkem Pohlreichem.
Těsně před otevřením je další cloudová kuchyň na Palmovce, kde nyní probíhá nastavování a testování vybraných technologií a postupů. Původně měla být druhá pobočka firmy otevřená již loni, kvůli výpadkům spojeným s pandemii koronaviru ale došlo k posunutí na první kvartál letoška. Z tohoto důvodu MyFoodPlace loni nedokázal přesáhnout ani svůj původní plán a překonat v tržbách 50 milionů korun, ty se zastavily nad zmiňovanou hranicí 40 milionů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Ve spoustě věcí jsme se radikálním způsobem posunuli a rozrostli. Pro letošní rok bychom rádi zopakovali růstové tempo na straně tržeb a ještě více zvýšili celkovou ziskovost firmy. Cítíme, že je tam ještě hodně potenciálu, hlavně skrze další procesní a IT optimalizaci a samozřejmě škálování provozoven,“ popisuje Siuda.
Nová pobočka na Palmovce má pomoci dalšímu rozšiřování byznysu. MyFoodPlace si v ní otestuje model franšíz i škálování, a to jak vlastních provozů, na které se chce zaměřit v Praze, tak partnerských spoluprací ve zbytku Česka i dále v zahraničí. Spolupracující partneři od firmy získají kombinaci značek optimalizovaných na rozvoz a technologie na řízení rozvozů. Právě vývoj IT řešení je druhým pilířem rozvoje MyFoodPlace.
„Vždy jsem tvrdil, že jsme food-tech společnost, ve které bude brzy 50 procent byznysu z technologií,“ říká Siuda s tím, že firma je na dobré cestě k naplnění tohoto cíle. V loňském roce totiž začala do IT vývoje hodně investovat a výsledkem je nové řešení, které dokáže na jednom místě a v beztabletové formě ovládat všechny největší roznáškové platformy na trhu, tedy Dáme jídlo, Bolt i Wolt.
„Umožňuje nám to mnohem jednodušeji obsluhovat všechna menu profilů, tedy skrývat, přeceňovat a upravovat jednotlivé položky. V případě spolupráce s Wolt jsme dokonce druzí na světě, kdo tohoto stavu dosáhl. Jsme obecně rádi průkopníky v těchto nových možnostech,“ popisuje Siuda.
Doteď běžná praxe v restauracích vypadá tak, že když navážou spolupráci s jednou z rozvozových služeb, dostanou od ní tablet, kam jim chodí objednávky. MyFoodPlace jednak tyto tři platformy spojila do jednoho, ale navíc k tomu nabízí administraci na řízení prodejních kanálů z jednoho místa. Například když restauraci dojde jedna surovina nebo je nutné změnit cenu jednoho jídla, stačí tento fakt zadat do jednoho rozhraní.
Nápad na vytvoření podobného řešení vznikl přímo v cloudové kuchyni, kde denně spravují 120 „meníček“ od třicítky značek, což s sebou nese značné operativní potíže. Každé menu má totiž 20 až 30 položek a 250 až 350 subpoložek, jež je potřebné aktivně spravovat.
Produkt dokáže odhalit nekonzistence v menu napříč platformami. A bude schopen nastavovat dynamickou cenotvorbu nebo parametry rozvozových zón – mimo špičku se zóna roztáhne a změní tak, aby to lépe vytížilo kuchyň a naopak. To vše je doplněno o analytiku výkonnosti prodejů, nákladů, času vaření, efektivitu marketingu, logistiky či zákaznické hodnocení.
„Nástroj je aktuálně funkční pouze pro nás, ale připravujeme verzi, která už bude nasaditelná do jakýchkoliv restaurací. Pilot s prvními zájemci chceme udělat ve druhém letošním kvartálu,“ doplňuje Siuda s tím, že pro restaurace, které používají jen jednu z roznáškových platforem a rozvoz jídla pro ně není strategická část byznysu, využití takového produktu nedává smysl.
„Covid v tom ale výrazně změnil chování lidí i restaurací. Roste počet těch, které rozvoz vnímají jako důležitou část podnikání, jsou přítomni na více platformách a aktivně se tam snaží působit, investují do marketingu, vytváří akce, aktualizují menu… V tomto případě se takový nástroj stává téměř podmínkou,“ uzavírá Siuda.