První dáma českého internetu. Šéfka českého Googlu Taťána le Moigne o umění leadershipu a firemní kultuře

Jiří SvobodaJiří Svoboda

lemoigne

Foto: ELAI

Taťána le Moigne

Taťáně le Moigne se právem přezdívá první dáma českého internetu. Byla to totiž právě ona, kdo si začátkem roku 2006 prosadil založení české pobočky Googlu, tedy entity, bez které by značná část dnešního internetu mohla jen sotva fungovat. V zemi, kde byl do té doby králem vyhledávání Seznam, tak začala nabourávat trh a postupně své pole působnosti přesunula do významné části střední Evropy. Nic v kariéře Taťány le Moigne však nevyrostlo z vody, i ona se musela do své současné pozice poctivě vypracovat.

Hned poté, co na sklonku minulého režimu vystudovala pražskou VŠE, se v rámci společnosti Akabus podílela na lokalizaci vůbec prvního softwaru pro československý trh, zároveň celý tento produkt i několik následujících napřímo prodávala. Už tehdy tak pracovala na širším spektru věcí než jen byznysové strategii a vývoji softwaru, tedy oblastech, které vystudovala.

Po dvouletém angažmá následovala stejně dlouho trvající práce v Hewlett-Packard. Na následujících devět let ale vedly její kroky do dalšího technologického gigantu, Microsoftu. Tam se vypracovala až na marketingovou šéfku pro region CEE a Spojené království a stála tak i za úspěšnou kampaní při spuštění legendárního Windows XP v roce 2001. Do toho podle svého LindkedInu vytvořila přímou marketingovou strategii pro Česko a Slovensko.

googlecz

Pražská pobočka Googlu

Zcela mimo její dosavadní kroky mířilo založení společnosti 4bambini, která vyrábí deskové hry učící děti důležitým životním hodnotám. Ve znění svého hesla „Dobrý byznys je více než jen byznys“ pokračovala ve vzdělávací a dobročinné lince své kariéry a stala se velkou propagátorkou zapojení žen do IT sféry. Ostatně v ní působila ještě v době, kdy některé ženy současného českého technologického byznysu byly v dětském věku.

Před dvanácti lety přišla na řadu poslední velká kariérní změna, když se Taťána le Moigne osobně zasadila o vytvoření české pobočky Googlu. Z jednotek služeb Googlu, které byly původně v češtině, jich pomohla lokalizovat více než 140. Co víc, z pozice nejpoužívanějšího vyhledávače v Česku pomohla vytlačit Seznam, který byl dlouho hegemonem zdejších internetových luhů a hájů.

Podpora žen v technologiích i digitálního vzdělávání

Stejně jako je český Google pestrý po produktové stránce, je aktivní i mimo svou hlavní oblast zájmu. Pod vedením Taťány le Moigne pomáhá rozjet projekty a neziskové organizace z oblastí jako je digitální vzdělávání, podnikání nebo ženy v technologiích. I to je důvod, proč le Moigne chodí do práce stále ráda a vlastně ji ani jako práci nebere „Já nechodím do práce. Já chodím do školy, kde doslova každý den vzniká něco nového a člověk nemá jinou šanci než se pořád učit. Odmala jsem byla tak trochu ředitelka, takže mi ta role sedne,“ říká.

Svou misi nedávno rozšířila i za hranice Česka a Slovenska a nyní je regionální ředitelkou také pro Maďarsko a Rumunsko. Jako každý trh mají i tyto dva svá specifika a pro rodačku z Prahy představovaly nové výzvy. Jednou z nich bylo ustanovení firemní kultury. Například zavedla rotování ve vedení All Hands – pravidelné hodinové konference se všemi googlery v regionu, které jsou důležité pro interní komunikaci.

dita-czechitas-boxed

Přečtěte si takéDita Přikrylová z Czechitas: Letos otevřeme první Czechitas House a naučíme programovat 10 tisíc lidíDita Přikrylová z Czechitas: Letos otevřeme první Czechitas House a naučíme programovat 10 tisíc lidí

Taťána le Moigne ale vidí příležitosti i výzvy pro Google všude, nezávisle na konkrétní ekonomice: „Ve všech ‚mých‘ zemích je fantastický potenciál růstu v oblasti technologických firem, retailu, cestovního ruchu, farmacie, online her a fintechu. Pro budoucnost malých ekonomik představuje digitál obrovský potenciál.“ V Rumunsku i Maďarsku se daří také digitálnímu vzdělávání od Googlu. „Každá země má své Czechitas. Je radost být u toho, má to obrovský smysl,“ říká le Moigne.

TLM_workshop

Ve vedoucích pozicích již strávila mnoho let a nyní se rozhodla své zkušenosti přetavit do 4,5hodinového workshopu, který pořádá společnost ELAI. Klíčovým pojmem zde bude leadership, což nemusí znamenat prázdný buzzword tak, jak je mnohdy v dnešní době používán. Místo toho se bude workshop zabývat otázkami jak vést kolegy k dosažení lepších výsledků, jak uplatňovat etiku při vedení lidí nebo jak přistoupit na férovou a motivující firemní kulturu.

Zásady, kterých se Taťána le Moigne v tomto směru drží, jsou aplikovatelné na startup o deseti lidech i tisícihlavé korporáty. Toto vše je totiž leadership a ostatně jeho metody mohou přispět k větší kreativitě a výkonu zaměstnanců: „Lukáš Sedláček z ELAI po mně chtěl workshop o leadershipu, tak jsem ho napsala. Baví mě to a pokaždé je to jiné. Poctivě se připravuji a vždy se něco nového naučím. Navíc jak říká Jack Ma: Po padesátce je učit povinnost. A lidi to baví. Zkrátka ‚learning is the new fitness‘.“

Workshop Taťány le Moigne se uskuteční 29. 5. 2019 od 8.30 hodin a cena za osobu činí 11 900 Kč bez DPH. Registrace je pro zájemce možná přímo na webu ELAI.

Foto: Aukett Architects (Foto: Aleš Jungmann)

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spider-Man se v novém traileru ukázal na Karlově mostě. Film vynesl Praze i Liberci desítky milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Peter Parker (Tom Holland) a MJ (Zendaya) na Karlově mostě

0Zobrazit komentáře

„Pokud jste ještě neviděli Avengers: Endgame, přestaňte se koukat, protože v tomto traileru uvidíte velké spoilery.“ Tak by mohl začínat článek, v němž se chystáme prozradit děj filmu, který ještě mnozí z vás neviděli, ale chystají se na něj do kin. Tentokrát však těmito slovy začíná netradičně už samotný trailer a k divákům promlouvá Tom Holland, filmový Spider-Man. Marvelovské univerzum totiž vrcholí a tři filmy v rozmezí čtyř měsíců zkrátka vychází až příliš rychle.

Zatímco v březnu do kin dorazila Captain Marvel jako předkrm a zatím tu největší smetanu slízávají Avengers: Endgame jako hlavní chod, v červenci se mohou komiksoví fanoušci těšit na Spider-Man: Daleko od domova. Kdo filmy ze světa Marvelu sleduje, ví, jak jsou všechny díly propojené. A poslední Spider-Man, který do kin přijde na začátku července, je navíc speciální, že půjde o zakončení obrovsky úspěšné Infinity Sagy.

spider-man-homecoming-tom-holland

Foto: Sony

Tom Holland jako Spider-Man

Infinity Saga se skládá z třiadvaceti filmů marvelovského univerza, kterou načal v roce 2008 Iron Man a nyní ji zakončí jeho chráněnec Spider-Man v podání Toma Hollanda. Byť mnozí považovali za ukončení Infinity Sagy již Avengers: Endgame, které aktuálně útočí na titul nejúspěšnějšího filmu všech dob, bude to nakonec právě pavoučí muž a jeho další kapitola, v níž se se svými spolužáky vydá do Evropy a navštíví také Prahu, jež některé zásadní dějové linky vyjasní a ukončí.

Desítky milionů pro Prahu i Liberec

Snímek Spider-Man: Daleko od domova tak uzavře třetí fázi v rámci Infinity Sagy, což potvrdil i prezident Marvel Studios Kevin Feige, který celý obří příběh, kde je prakticky každý film nějakým způsobem propojený se všemi ostatními, vytvořil. Je tedy pravděpodobné, že se diváci dočkají v celkově 23. filmu za 11 let ještě některých doplnění toho, co se stalo právě ve zmíněných Avengers: Endgame, ale další podrobnosti nebudeme prozrazovat.

Pokud jste film ještě neviděli, rozhodně se nekoukejte ani na trailer, jak radí sám Tom Holland, protože se v něm minimálně zčásti dozvíte, jak poslední Avengers vlastně skončili. Pokud už ale máte tuto fanouškovskou povinnost splněnou, můžete se přesvědčit, že Spider-Man v novém pokračování skutečně dorazí do Prahy, kde se bude mimo jiné spolu se svou kamarádkou Michelle (Zendaya) procházet po Karlově mostě.

Přestože se však hlavní hrdinové ve filmu objeví v Praze (a také v Benátkách a Londýně), velká část natáčení v České republice probíhala v Liberci. V severočeském městě v loňském roce filmaři strávili celkem 21 dní a jednalo se o dosud nejnáročnější projekt liberecké filmové kanceláře, která do města filmaře láká. Odhadovaný příjem do ekonomiky města je přibližně 30 milionů korun.

„Přípravy na natáčení probíhaly několik měsíců, protože se jednalo o opravdu náročný projekt, na který bylo nutné se dobře připravit. Výsledky pro město Liberec byly skvělé. Mediální zájem, kdy jsme byli několikrát denně v TV, v rádiích i v tištěných médiích. Takovou skvělou kampaň bychom si těžko objednávali. Věříme, že nám popularita filmu pomůže v další propagaci, protože s tématem filmu aktivně pracujeme,“ prozradila pro CzechCrunch Pavlína Sacherová z Liberec Film Office.

darth-vader-episode-v

Přečtěte si takéDo aukce míří původní kostým Dartha Vadera z roku 1979. Vyšplhat se může až na 2 miliony dolarůDo aukce míří původní kostým Dartha Vadera z roku 1979. Vyšplhat se může až na 2 miliony dolarů

Konkrétní čísla z pražského natáčení, kde s hollywoodskými hvězdami probíhalo právě například na Karlově mostě nebo v Divadle na Vinohradech, jak jsme mohli vidět v předchozím traileru, nejsou známa. Podle informací ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové nicméně měl štáb v České republice utratit celkově kolem čtvrt miliardy korun. Důvodem, proč je Praha nakonec ve filmu skutečně vidět, zatímco Liberec se využil jen jako kulisa, je i pětimilionový příspěvek od Nadačního fondu Praha.

Pro Toma Hollanda to bude již pátá role v obleku pavoučího muže (ať už ve vlastních filmech nebo v rámci Avengers), nikdo jiný se před ním vícekrát jako Spider-Man na filmových plátnech neobjevil. Speciální bude chystaný film i již zmíněnou skutečností, že právě on zakončí velkolepou sérii, která v kinech vydělala přes závratných 21 miliard dolarů a hned pět snímků z ní je mezi desítkou nejvýdělečnějších filmů historie.

Divadlo na Vinohradech v novém filmu se Spider-Manem

Důvod, proč nakonec Spider-Man: Daleko od domova neotevře novou kapitolu marvelovského univerza, takzvanou čtvrtou fázi, je i fakt, že Kevin Feige je spolu se svými kolegy maximálně tajemný. Již před časem oznámili, že až do premiéry nového Spider-Mana nebudou vůbec nic prozrazovat o tom, jak bude celý superhrdinský vesmír pokračovat, a tak dává smysl, aby pavoučí muž uzavřel současný velký příběh a ten nový vykopl až nový film, o němž zatím v Marvelu mlčí. Ostatně děj nového Spider-Mana má přímo navazovat právě na poslední Avengers.

Zatím tedy není jasné, zda můžeme už ve Spider-Manovi očekávat nějaké náznaky, jak se budou další filmy vyvíjet nebo na které hrdiny se v nich můžeme těšit, ale jasné je to, že už nyní je ve výrobě několik dalších filmů i seriálů. Pokračování tedy rozhodně bude, je jen otázka, jak ho v Marvelu poskládají. Trailer na Spider-Man: Daleko od domova naznačuje minimálně to, že se můžeme těšit i na celou řadu nových padouchů, pro které si bude Marvel, potažmo Disney sahat do své nekonečné studnice komiksových postav.