První posádkový let Blue Origin odstartuje v červenci. Jedno místo v lodi jde do charitativní dražby
Společnost Blue Origin je sice zatím na míle daleko postupu, jaký má za sebou v soukromých kosmických aktivitách Elon Musk se SpaceX, nicméně i zatím méně viditelná firma patřící do portfolia nejbohatšího muže planety Jeffa Bezose má před sebou významný milník. A navíc se zajímavou příležitostí, kterou nyní dává veřejnosti. Už na 20. července totiž Blue Origin plánuje vůbec první let s posádkou v raketě New Shepard.
Datum nezvolil Bezosův tým náhodně – právě v tento den v roce 1969 totiž přistála na Měsíci legendární posádka mise Apollo 11. Název stroje pak odkazuje na Alana Sheparda, jenž se 5. května před šedesáti lety jako první Američan dostal do vesmíru.
Byť krok, který Blue Origin chystá, se s vesmírným pionýrstvím hrdinů NASA může rovnat jen těžko, pro ideu komerčních letů do vesmíru i samotného Jeffa Bezose je to důležitý milník. Mise s pořadovým číslem 16 nicméně nepoletí tak úplně do kosmu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Projekt New Shepard se soustředí na takzvané suborbitální lety, což znamená, že raketa posádku vynese do výšky zhruba 100 kilometrů, odkud poté pomalu začne padat k zemi. Celková délka letu je tak plánovaná zhruba na deset minut. To ale neznamená, že nenabídne naprosto unikátní zážitek.
Každý z pasažérů speciálně vyvinutého šestimístného modulu totiž bude mít vlastní okno, a tedy i jedinečný pohled na zakřivenou modrou planetu. Posádka, která usedne do pěti křesel, zatím není známá. K obsazení zbývajícího místa si pak společnost připravila zajímavou akci. Zaplní jej zájemce, jenž bude ochotný zaplatit nejvíc v online aukci.
Výtěžek následně poputuje do nadace Club for the Future, která právě pod taktovkou Blue Origin chce inspirovat budoucí generace, aby své vzdělání i profesionální kariéru směřovaly do takzvaných STEM oborů (věda, technologie, inženýrství a matematika).
Je tak sice téměř jasné, že místo v prvním posádkovém letu Blue Origin připadne některé milionářce či milionářovi, výtěžek by ale měl putovat na dobré účely. Zatím také není známé, kolik si za místo v posádkovém modulu bude Blue Origin účtovat v budoucnosti.
Každopádně ale platí, že první astronauti Blue Origin se nemusí obávat nevyzkoušeného. New Shepard má za sebou už patnáct testovacích misí v průběhu posledních šesti let a s výjimkou úplně prvního testu byly všechny úspěšné.
Společnost Jeffa Bezose také i při letech ke hranici vesmíru hraje na strunu udržitelnosti a její rakety i lodě jsou stejně jako v případě SpaceX zcela znovupoužitelné. Booster, tedy samotná raketa New Shepard, se vrací na zem a těsně před přistáním zažehne své motory, aby zpomalil. Kapsle, která se odděluje, se o pár minut později snese k zemskému povrchu na padáku.
Celý tento mechanismus ostatně New Shepard už několikrát demonstroval, jen letos na testovacích letech v lednu a v dubnu. Jelikož vše fungovalo přesně podle plánu, rozhodli se konstruktéři pustit do dalšího kroku. Zajímavostí je, že v červenci se v akci objeví právě tentýž stroj, který už na hranici vesmíru dvakrát letěl při testech. Například SpaceX v těchto případech obvykle využívá zcela nový.
Související témata:Blue OriginPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.