První rok u něj nikdo nenakoupil, loni prodal zdravé pochutiny za 650 milionů. Grizly roste, i když trh padá
Olomoucký e-shop se zdravými potravinami hlásí, že loni vyrostl o čtvrtinu a že stejný plán má i letos. V Česku chce zároveň otevřít prodejnu.
Zakladatel e-shopu Grizly Dominik Píchal
Když v lednu Dominik Píchal oslavoval jednatřicáté narozeniny, jako dárek si mohl nadělit i podařené výsledky svého byznysu. Jeho e-shop Grizly, který prodává ořechy a další zdravé potraviny, totiž v tržbách vyrostl o pětadvacet procent na celkových 656 milionů korun, více než osmdesát procent z toho navíc tvoří prodeje jeho vlastní stejnojmenné značky.
Píchal e-shop původně se zaměřením na sportovní výživu rozbíhal ještě jako student vysoké školy s cílem najít si boční příjem. Tento plán se úplně nepovedl, téměř rok na něm totiž nikdo reálně nenakoupil. Situaci změnilo až to, že Píchal objevil reklamní kampaně PPC a dokázal na web s jejich pomocí přivést první zákazníky. Zlomovým momentem pak bylo rozšíření portfolia o zdravou výživu a oříšky, které nakupoval ve velkém objemu a balil je u sebe doma v pokoji.
Grizly tím naskočilo na trend rostoucího zájmu o zdravé potraviny a jeho byznys od té doby neustále roste. Ještě v roce 2018 dosáhl na obrat ve výši bezmála sto milionů korun, v roce 2020 to bylo tři sta milionů a loni již zmiňovaných 656 milionů korun. E-shop díky těmto číslům podle žebříčku CzechCrunche patří mezi sto největších v zemi. Ve své nabídce má již přes sedm tisíc produktů, a to i z dalších segmentů, jako je sušené ovoce, semínka či kosmetika.
Prozkoumejte žebříček 100 největších e-shopů v Česku
Zároveň se firma dlouhodobě udržuje v zisku a v jejím budování Píchalovi pomáhají také investoři – menšinový podíl v ní drží investiční skupina eRockets, do jejíhož portfolia patří i další e-shopy jako Sportega, Ovečkárna, Astratex a Vuch.
I když Grizly loni rostlo, celkový trh e-commerce naopak poklesl o šest procent. Podle Píchala se ale tržní trendy e-shopu úplně netýkají. „Trh s potravinami je v tomto specifický,“ vysvětluje. Přiznává ale, že z dat pozoruje rostoucí citlivost zákazníků na slevy, respektive výhodnost nákupu.
„Zákazníci porovnávají i levnější produkty, které by dříve neřešili. Pozorujeme i efekt zásobování v akcích,“ přibližuje Píchal. V segmentu trvanlivých potravin zároveň vnímá vyšší konkurenci způsobenou růstem marketplaců, které u nás loni rozběhlo polské Allegro či německý Kaufland.