První startup prodali za stovky milionů. Sotva spustili druhý, už mají peníze od Cendry

Zakladatelé startupu Avocode teď budují Langtail, který firmám pomáhá vyvíjet produkty využívající velké jazykové modely.

Peter BrejčákPeter Brejčák

rv8_8329-min

Foto: Langtail

Tým startupu Langtail

0Zobrazit komentáře

Pokud jste někdy zkoušeli ChatGPT nebo podobné generativní modely umělé inteligence, pravděpodobně jste narazili na opravdu nepovedené odpovědi či nesmyslné vygenerované obrázky. Zatímco běžný člověk se tomu zasměje, firmám takové situace mohou přinést problémy, jako když například chatbot Chevroletu zákazníkům rozdával poukázky na nové auto za jeden dolar. Aby mohli vývojáři takovým situacím předcházet, vznikl startup Langtail.

Za Langtailem stojí zakladatelé Avocode, který prodali za stovky milionů. Svůj nový nástroj teď představili na portálu Product Hunt a zároveň oznámili první investici od jednoho z nejznámějších technologických podnikatelů Česka Zdeňka Cendry.

Zainvestovaný startup: Langtail

Kdo investuje: Firmu spoluzakládalo a podpořilo startup studio Budeto Petra Kováčika, nyní do ní peníze posílá Zdeněk Cendra, zakladatel miliardové CDN77.

Kolik a v jakém kole: Jeden milion eur (25 milionů korun) v pre-seed kole.

Co Langtail dělá: Tvůrcům webů, aplikací či e-shopů pomáhá s implementací velkých jazykových modelů (LLMs) třetích stran, když do nich chtějí přidat funkcionality generativní umělé inteligence jako chatboty, inteligentní vyhledávání produktů i zpracování textu. Langtail zároveň monitoruje provoz a chrání před nechtěným chováním těchto modelů.

rv8_8243-min

Foto: Langtail

Zakladatelé Langtail Tomáš Rychlik, Petr Brzek a Martin Ďuriš

Jak funguje: „Pro firmy je snadné, efektivní i efektní nasadit chatbota, aby komunikoval se zákazníky. Jenže časem zjišťují, že se nechová tak, jak si přejí, a například dá zákazníkovi zdarma voucher na nové auto, jako se to stalo Chevroletu. Chatbot reaguje na vstupy od lidí různě, a pokud není správně instruovaný a otestovaný, může se chovat všelijak,“ vysvětluje spoluzakladatel Petr Brzek.

„Langtail včas odhalí nežádoucí reakce chatbota, aby ho mohl důkladně otestovat a průběžně kontrolovat. A taky aby firma věděla, kolik ji to všechno stojí. Zároveň v sobě Langtail v nejbližší době bude integrovat různé poskytovatele jazykových modelů, nejen ten nejznámější od OpenAI, takže firmy nebudou závislé na cenách a kvalitě jednoho poskytovatele,“ doplňuje Brzek.

Sídlo startupu: Praha

Zakladatelé: Petr Brzek, Martin Ďuriš a Tomáš Rychlik. Trojice v roce 2015 (ještě s Vu Hoang Anhem) založila startup Avocode, který využívali například i v Tesle a jejž před třemi lety za stovky milionů korun prodala americké společnosti Ceros. Svoji misi nakonec ukončil loni, kdy už původně vyvíjené nástroje přestaly dávat smysl. Samotný Ceros je přitom jedním z prvních zákazníků Langtailu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak je startup velký: Langtail je v úplných začátcích, kdy o sobě dal vědět světu díky spuštění veřejné bety na portálu Product Hunt. Z českých firem jej už používá například Deepnote nebo Collabim.

Proč je to zajímavé: „Rád investuji do nových firem, které založí lidé se zkušenostmi z předešlých startupů. Prostor pro generativní umělou inteligenci je a bude rostoucí. Věřím, že Petr a jeho tým už teď vidí budoucnost dříve než ostatní,“ vysvětluje Zdeněk Cendra, proč se rozhodl investovat do Langtailu.

„Snažím se objevovat paralely z minulosti, které se dají aplikovat na současné technologie a moderní trendy. Vidím zde obrovskou příležitost v kompletním řízení a monitorování komunikace s externími modely a optimalizace jejich provozu a nákladů,“ doplňuje Kováčik.

Na co startup plánuje využít investici: Na potvrzení tzv. product-market fitu prostřednictvím akvizice prvních zákazníků a na vývoj tomu odpovídajících funkcí. Zaměří se zejména na rozšíření podpory hlavních jazykových modelů jako Mistral, Anthropic, Google Gemini, Llama 3 a další.

Vše o startupových investicích

Měl stamilionovou firmu, Češi kupovali z jeho regálů v supermarketech. Teď přišel s vratnými stojany

Ladislavu Olšbauerovi vadilo, kolik papírového odpadu vzniká v supermarketech. A protože má s byznysem zkušenosti, vyvinul stojan na speciální akce.

Luboš KrečLuboš Kreč

olsbauerStory

Foto: POSpooling

Ladislav Olšbauer se skládacím kolem

0Zobrazit komentáře

Do vinohradské kavárny přichází Ladislav Olšbauer s párminutovým zpožděním a zdráhá se na pozdrav podat pravici – má ji totiž od šmíru. „Po cestě mi spadl řetěz a musel jsem ho nasadit,“ usmívá se a v levé ruce drží skládačku Brompton. Britská legenda městské cyklistiky, kterou milují i bankéři v londýnském City, je jeho vášní. Kola, která se během pár vteřin dají složit do velikosti kabely na laptop, dokonce s jednou ze svých společností Circu nabízí jiným firmám jako zaměstnanecký benefit či jako způsob, jak podpořit udržitelné cestování v ulicích.

Právě udržitelnost je něco, co Olšbauera hodně zajímá. Možná i proto, že byznysově vyrostl v oboru, který nemá v tomto směru nejlepší reputaci: ve FMCG, tedy prodeji rychloobrátkového zboží. V roce 1995 založil s partnerem společnost ZOK – System, která obchodním řetězcům dodává regály.

Z první řady tak sledoval rozvoj supermarketů v Česku, dnes jich je tady v přepočtu na hlavu nejvíc v Evropě. Mezi jeho klienty bylo Tesco, Carrefour či Albert a postupně z firmy vybudoval podnik s tržbami na úrovni tři čtvrtě miliardy. Po prodeji majority je už ale jen pasivním podílníkem, a tak se vrhnul na příbuzný obor, ovšem – s nadsázkou řečeno – s mnohem lepší karmou.

„Náš startup vyvíjí skládací a vratné stojany pro jednorázovou propagaci v prodejnách,“ říká Olšbauer nad croissantem a cappuccinem. Při práci se supermarkety a jejich dodavateli si totiž všiml, kolik papírů končí v popelnicích: „Sice míří na recyklaci, ale co si budeme povídat, recyklace papíru je hodně energeticky náročná. V kartonech je zároveň hodně chemikálií.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Olšbauer nemluví o ledajakém papíru, nýbrž o tvrdých kartonových stojanech, které slouží k propagaci zboží v mimořádných akcích. Bývají celé obrandované značkami výrobků, které si z nich zákazníci berou. Zaměstnanci obchodů je pak sešlápnou a vyhodí, na klíč jim je do prodejen dodávají přímo výrobci typu Unilever, Procter & Gamble nebo Nestlé. A právě švýcarský potravinářský kolos nyní s Olšbauerovou firmou POSpooling testuje její vratné ocelové stojany.

„Chceme otevřít a zjednodušit cestu k využívání těchto stojanů všem dodavatelům z řad potravinářských a FMCG firem. Čím více dodavatelů bude stojany sdílet, tím bude nižší dopad na životní prostředí i nižší náklady,“ uvádí Lenka Soal, trade marketing manažerka Nestlé.

„Pilotně jsme to nasadili v supermarketech Penny, osvědčilo se to,“ popisuje zakladatel startupu, že spolupráce bude pokračovat a měla by se rozšířit na více obchodů. Stojany, které jeho firma vyvinula a které si zákazníci de facto pronajímají na určitou dobu, jsou vyrobené z kovových materiálů, dají se po skončení akce snadno složit a mají typizované rozměry, aby se daly dobře uchytit například na paletách.

stojany-1920-x-1280-px

Foto: POSpooling

Vratné stojany startupu POSpooling

U toho to ale prý nekončí: „Vyvíjíme ve spolupráci se Sony Displays i chytré stojany. Jednak by na nich nebyly papírové štítky s obrázky a jmény výrobků, ale digitální displeje. Jednak by tam mohla být i kamera, která by přizpůsobovala to, co se na displeji ukazuje, tomu, kdo před ním stojí.“ Tento koncept je podle Olšbauera teprve v relativně rané fázi, celkově už ale do startupu POSpooling poslal několik milionů korun.

JURASSIC WORLD REBIRTH

Přečtěte si takéRecenze: Jurský svět: Znovuzrození vykrádá starší filmy i VetřelcePo novém Jurském světě budete závidět dinosaurům, že vymřeli. Vykrádá Vetřelce i předchozí díly

„Ve hře je vstup strategického investora, uvidíme, jak se to vyvine,“ říká padesátiletý Olšbauer s tím, že vývoj a prototypování skládacích regálů trvaly zhruba rok a půl. V plánu je firmu posunout ale o pár kroků dál, aby nebyla jen tím, kdo klientům dodá vratné a skládací regály na mimořádné akce do supermarketů, ale aby spolu s tím zajišťovala i logistiku. Ta je totiž zatím v režii přepravních firem, na nichž jsou tak Olšbaeur a spol. závislí.

„Během těch let, co jsem v byznysu, mi došlo, jak moc se tam plýtvá. A tohle je cesta, jak aspoň částečně pomoct udržitelnosti. Cirkulární ekonomika, která minimalizuje odpad, mi dává čím dál větší smysl,“ loučí se Ladislav Olšbauer, rozkládá svůj Brompton a vyráží do vinohradských ulic.