Radovan Vávra chce prodávat chytré elektroměry jako hrnce. Přes síť drobných investorů a s pomocí rizikového Xixoio
Do nenápadného areálu mezi pražskou Invalidovnou a Palmovkou ve středu dopoledne vjela nablýskaná červená Tesla. Seděl v ní finančník Radovan Vávra, který přijel představit svůj nový projekt, v němž se chystá stvořit síť drobných investorů a s jejich pomocí nabízet chytré elektroměry. Plán, který může v mnoha aspektech připomínat například nechvalně proslulé prodejce hrnců, má přitom pohánět společnost Xixoio. Právě ta ve zmíněném areálu sídlí a její zakladatel Richard Watzke v posledních měsících čelí značné kritice médií i odborníků, kteří upozorňují na rizika celého projektu. Otazníky nyní vzbuzuje i Vávrův záměr.
Způsobů, jak získat financování na byznysový záměr, je mnoho. Když nechcete využít vlastní peníze, můžete si jít půjčit do banky, vydat dluhopisy nebo se v některých případech vydat na burzu. To všechno byly možnosti, které měl před sebou i Radovan Vávra. Bývalý bankéř, který se během pandemie převtělil do role popularizátora investování, totiž dostal nápad pro svou firmu SimpleCell. Ta v Česku provozuje síť pro chytrá zařízení a teď by do ní ráda přidala jedno nové z vlastní dílny.
Vlastní peníze do SimpleCellu Vávra se svými společníky dává od začátku. Historicky emitoval i dluhopisy, které však podle něj při současných úrokových sazbách nedávají smysl. A tak se nakonec rozhodl spojit síly s tuzemským projektem, který hlásí, že se snaží vzít to nejlepší z tradičního světa financí a propojit to s moderními technologiemi spojenými s kryptoměnami a blockchainem. Vybral si Xixoio Richarda Watzkeho, kolem kterého se koncem loňského roku strhl velký mediální humbuk. Odborníci upozorňovali na vysokou rizikovost projektu, neprůhledné financování a další problematické aspekty.
Právě to ovšem zaujalo Radovana Vávru, který dříve působil jako generální ředitel Komerční banky či Union banky. O projektu zvaném Xixoio se k němu prý donášely různé informace, a tak se rozhodl si je ověřit u zdroje. Koncem roku se poprvé osobně potkal přímo s Watzkem, aby se celému projektu, o němž někteří včetně advokáta Jana Langmeiera či šéfa finanční skupiny Partners Petra Borkovce mluvili jako o možném podvodu, podíval na zoubek.
Přesvědčte ostatní, že je to dobré
„Udělali jsme si důkladnou technologickou analýzu Xixoia, a byť ještě není celý produkt hotový, je neplatná kritika, že jde o Ponziho schéma. Kdyby to tak bylo, je to nejdražší Ponziho schéma v dějinách,“ prohlásil Vávra. Jako Ponziho schéma je označována podvodná investiční strategie, v rámci níž představitel slibuje vysoké výnosy, na které láká zástupy investorů. Těm však jsou připisovány jen fiktivní zisky, protože jsou vypláceny nikoli z výnosů investic, které vůbec nemusí probíhat, ale z nově získaných vkladů od dalších vstupujících investorů.
Vávra tak rovnou adresoval nejdiskutovanější téma, které se v souvislosti s kryptoměnovým projektem objevuje – tedy zda jde o podvodné schéma, které má zpravidla neznalé investory připravit o peníze, či nikoliv. Podle předsedy představenstva společnosti SimpleCell a jeho analýz je nezpochybnitelné, že peníze Xixoio skutečně utrácelo za vývoj technologií. Watzke odhaduje, že dosavadní náklady se pohybují kolem 350 milionů korun. Kdo všechno projekt financuje, prozradit nechtěl. Odkázal jen na britský rejstřík, kde je registrována mateřská společnost Xixoio a v němž jsou uvedení jednotliví akcionáři. Mezi nimi jsou třeba Jiří Machalický a Pavel Podzemský, kteří jsou spojení s jiným problematickým projektem He3da slibujícím revoluční baterie.
Pro Radovana Vávru je ale prý důležitá především technologie, díky níž bude možné jeho společnost takzvaně tokenizovat. Financování samotného Xixoia neřeší. Například od tokenů XIX, které Xixoio rovněž vydává a které byly kritizovány za svou netransparentnost či nevýhodné obchodní podmínky, se ovšem distancoval. „K dalším komerčním aktivitám Xixoia se nevyjadřuji. Já osobně do tokenu XIX neinvestuji, nezajímá mě. Zajímá mě jen technologie, na které chceme rozjet tokeny naší firmy, za ty budu zodpovědný,“ uvedl Vávra.
Samotný proces tokenizace lze připodobnit například k úpisu společnosti na burze, avšak místo akcií se vydávají takzvané tokeny, které jsou zapsané v decentralizované databázi zvané blockchain. Oproti vstupu na klasickou burzu má jít o administrativně jednodušší a méně nákladnou možnost, avšak zároveň jde o zatím zcela neregulované odvětví. Celý koncept tokenizace Vávru zaujal i proto, že umožňuje na rozdíl od jiných instrumentů přímé zapojení jednotlivých investorů.
Právě to označuje za klíčový benefit celého procesu. Když vydával dluhopisy, jejich majitelé prý vůbec netušili, že si koupili cenný papír Vávrovy společnosti. Pokud by šel na burzu, což podle svých slov rovněž zvažoval, nemohl by s jednotlivými akcionáři jednoduše a napřímo komunikovat. Pro jeho chystaný produkt, chytrý elektroměr, který má umožňovat lépe měřit spotřebu elektrické energie a případně i vyjednávat lepší podmínky její dodávky, je prý zapojení investorů klíčové. Kdo si pořídí token společnosti SimpleCell, bude mít nárok jednak na určitou dividendu, ale zároveň se bude moci stát i jakýmsi obchodním zástupcem.
„Nehledáme peníze jako takové, ale hledáme peníze s příběhem, tedy lidi, kteří budou ochotni přistoupit na to, že část jejich příjmů a zhodnocení bude závislá na tom, jak sami budou dobří v přesvědčování ostatních, že to je dobré a dali do toho také peníze,“ naznačil Vávra jednu ze strategií, která připomíná principy multi-level marketingu. V rámci něj se účastníci zpravidla přímo podílí na distribuci vybraného produktu, za což získávají provize. Tímto způsobem se i v Česku nabízely třeba zmiňované hrnce či finanční produkty. Vávra nepopírá, že i síťový marketing je součástí jeho plánu.
Prostřednictvím emise tokenů chce postupně vybrat řádově nižší stovky milionů korun. Pro úspěch celého projektu však podle něj nejsou tak důležité peníze, ale hlavně rozvoj celé chytré sítě internetu věcí (takzvaného IoT) a do ní zapojených zařízení včetně zmíněných elektroměrů. A právě jednotliví investoři, kteří si zakoupí token jeho společnosti, se o růst sítě budou moci aktivně zasazovat. Osmapadesátiletý podnikatel se netají tím, že chce se svým tokenem mířit na menší retailové investory v regionech mimo velká města.