Rakousko nenalákalo jen Pilulku. České firmy do země míří každoročně, cítí se tam jako doma
České firmy se můžou spolehnout na podobnou mentalitu a paradoxně míň rozvinutou konkurenci v online prostoru. Což je velká výhoda.
Cesta mezi oběma hlavními městy netrvá ani čtyři hodiny, ale blízkost není to jediné, co Vídeň a Prahu spojuje. Právě proto některé rozdílnosti překvapí. Třeba skutečnost, že trh pojímaný jako západní může být taky velmi konzervativní – tak jej popisuje skupina Pilulka, která právě oznámila expanzi do Rakouska. Je to pro ni výhoda. Skupina, která si dala za cíl přesunout lékárnu do mobilu, věří, že se tu rychle stane jedním ze tří největších online hráčů ve farmacii.
Jen co se týče online nákupů v zemi, Pilulka uvádí, že loni jejich celkový objem dosahoval 9,6 miliardy eur s meziročním nárůstem o 20 procent. Díky tomu se Rakousko stává velmi lukrativním trhem pro vstup nových hráčů z oblasti e-commerce.
Ať už do onlinu nebo mimo něj, jedná se o celkem obvyklý směr, kterým se tuzemské firmy vydávají. Rakousko je blízko, stejně jako mentalita tamních zákazníků i způsob práce. A země funguje jako vstupní brána do regionu DACH, tedy německy mluvících zemí, které nabízejí potenciálně až 100 milionů zákazníků.
Zájem tuzemských společností, které do Rakouska směřují, dlouhodobě neutichá. Ukazují to i čísla těch, kterým zdarma pomáhá rakouská investiční agentura Austrian Business Agency. Loni i letos jich bylo jedenáct a organizace si pochvaluje, že firmy jsou stále velmi motivované. Přitom právě dva poslední roky byly ty, kdy mnoho firem svou expanzi odkládalo.
Region střední a východní Evropy je ale v Rakousku stále viditelnější. V roce 2019 z něj podle agentury ABA pocházela každá pátá firma, která do země s její podporou vstoupila. Loni to byla už každá čtvrtá. Česko se dlouhodobě řadí k zemím, které tato čísla pohánějí. Společností s českými akcionáři je v rakouském obchodním rejstříku už skoro 540.
„České společnosti jsou velice konkurenceschopné. Vidíme, že tu uplatní své technologie a pomáhají posouvat zdejší digitální služby. Ale zájem je z mnoha oborů. Firmy v turbulentní době využívají Rakouska jako stabilního trhu,“ vysvětluje Birgit Reiter-Braunwieserová, ředitelka Austrian Business Agency (ABA) pro oblast střední a východní Evropy.
Vstup na rakouský trh funguje i navzdory všem aktuálním negativům, ať už jde o přetrvávající problémy kvůli pandemii koronaviru, útlum e-commerce, která po rychlém růstu hlásí pokles zájmu, nebo ochlazení některých investic do mladých firem, které s těmito penězi za hranice obvykle vyrážejí.
Služby, které táhnou
Dochází možná jen k malým zdržením. Tak to bylo právě i s lékárenskou Pilulkou. Do Rakouska měla původně vstoupit loni, ale pokles e-commerce její plány odsunul. I přes úsporná opatření v jiných částech byznysu však expanzi nehodlala dál oddalovat.
„Situace na online trhu není v současné době zdánlivě optimální pro expanzi, ale vstupu na nový trh předchází rok až dva příprav. Takový krok neplánujete s ohledem na měsíce, ale roky – a po odeznění současné nepříznivé tržní situace nastane opět růst sektoru e-commerce,“ okomentoval krok Martin Kasa, jeden ze zakladatelů a člen představenstva firmy.
Na zdejším trhu ale nejde jen o digitální služby ani výhradně o technologie. Svůj vlajkový obchod tu má společnost Well Pack, scale-up zaměřený na obalové služby pro logistiku, který v zemi působí od roku 2013 a teď tu plánuje už třetí pobočku. Expanzi sem plánuje Fruitisimo. Působí tu Cyrkl, který pomáhá firmám lépe nakládat s odpady. A začala i Opravárna, která těží z toho, že namísto, aby lidé automaticky staré věci vyhodili, je stále častěji nechávají opravit.
Což je taky důležitý moment. Právě Opravárna expanzi naplánovala v souvislosti s miliony od investorů, se kterými se pochlubila v září, a zatím stihla projít oficiálním založením společnosti, takže tu teprve začíná působit. Její šéf Jan Charvát vysvětluje, že byznys založený na opravách má u našich jižních sousedů velmi dobrou odezvu.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.