Reality show o vydání vlastní hry má třetí sérii. Den deskovek od Albi mění nápady fanoušků ve skutečnost

Minule zvítězil Vládce kočičího stromu, před ním zase Atol. Obě díla od fanoušků se tak ve spolupráci se známou českou firmou dostanou na trh.

Michal MančařMichal Mančař

albi-den-deskovek-porota

Foto: Albi

Nejzajímavější hry deskoherních fanoušků bude hodnotit i Kateřina Čáslavová ze serveru Deskofobie

1Zobrazit komentáře

Nastoupíte před porotu složenou z úspěšných odborníků, představíte jim svůj nápad. A oni ho sestřelí… Anebo je nadchne a dovedou vás až k realizaci a vlastnímu úspěchu na trhu. Odlehčená reality show Den deskovek sází na formát známý třeba z podnikatelského Dne D, který běžel i na českých obrazovkách. Ale na rozdíl od pořadu, ve kterém předchůdci dnešních startupistů hledali investory pro své byznysy, dává Den deskovek nadšencům do stolních her možnost jejich výtvory dostat do výroby.

Den deskovek je dílem herního vydavatelství Albi a tato veselá reality show nyní vstupuje do své třetí série. Princip je jednoduchý a brnká na hravou strunu každého člověka, který měl někdy nápad na vlastní hru. Pokud mezi ně patříte a přihlásíte se, projdete předvýběrem a před herními znalci svůj prototyp odprezentujete. Když v konkurenci ostatních zaujmete, ve spolupráci s Albi deskovku vypilujete a v komerční verzi zamíří i mezi české hráče.

Do nové řady online pořadu, který vychází pravidelně na YouTube, vstupuje osmička nejzajímavějších projektů. Z nich porota – zástupce Albi Michal Šmíd, redaktorka Kateřina Čáslavová z oblíbeného serveru Deskofobie, herní tvůrce a ilustrátor Michal Peichl (Divočina, Akvárko) a taktéž deskoherní autor Petr Vojtěch (Velryby ničí svět, Terra Futura) – vybere čtyři finalisty. O celkovém vítězi třetí řady Dne deskovek pak rozhodne divácké hlasování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oproti předchozím sériím svou úvodní prezentaci soutěžící předvádějí rovnou na prototypu hry. Odpadlo tedy představení v PowerPointu a na prezentaci mají účastníci více času,“ říká pro CzechCrunch David Rozsíval, jenž má v Albi deskové hry na starost. Předchozí řadu Rozsíval také moderoval – a mohl tak zblízka sledovat triumf titulu Vládce kočičího stromu od nadšeneckého designéra Lukáše Buršíka. Ten se pomaličku, ale jistě posouvá k vydání.

„Momentálně vznikají ilustrace, s Lukášem se věnujeme pročištění herního mechanismu. Pokud všechno půjde dobře, mohla by hra vyjít v příštím roce,“ přibližuje osud vítěze Rozsíval. Náročnější proces však doprovází šampiona první řady, hru Atol od Jana Štěpánka: „Letos už měla vyjít, ale vývoj jsme museli výrazně překopat. I to se v deskoherním vývoji, stejně jako v tom videoherním, stává. Na titulu se dále pracuje, rádi bychom ho už konečně dotáhli, ale těžko soudit, jak dlouho to ještě potrvá.

Srovnání vývoje digitálních i stolních her je na místě, stejně jako videohry se deskovky obvykle dostávají na trh prostřednictvím vydavatele. Prorazit bez něj je samozřejmě možné, ale o to náročnější. Iniciativa od Albi je tak vedle oslovení herní firmy s vlastním prototypem či vedle snah zaujmout s prezentací hry na deskoherních akcích další – a divácky vděčnější – příležitostí k vytvoření vlastního titulu.

Deskové hry z Česka budí i globální zájem. Například designér Vladimír Chvátil získal pomyslného Oscara mezi stolními hrami za svůj světový hit Krycí jména. Ta vydává domácí firma Czech Games Edition, která mimochodem také produkuje vlastní seriál o vzniku deskovek. Nikoliv však reality show s tvůrci z řad nadšenců, ale dokumentární pohled do zákulisí herní tvorby. Série Making Board Games je stejně jako Den deskovek ke zhlédnutí na YouTube.

Bomb has been planted! Pokračování legendy Counter-Strike 2 je tady, potkáme se na Infernu

Novinka od Valve zcela nahrazuje současný Counter-Strike: Global Offensive. Zůstává ale stále stejnou hrou s AWP, kouřovými granáty a teroristy.

Michal MančařMichal Mančař

counter-strike-2-valve-steam

Foto: Valve

Counter-Strike 2 nepřináší revoluci, ale mírnou evoluci oblíbené střílečky. Counter-terrorists win!

0Zobrazit komentáře

Jen málo her bylo pro online soupeření tak stěžejních jako týmová střílečka Counter-Strike. Naprosto legendární titul, jenž za třiadvacet let v různých podobách prakticky vždy tvořil základ esportů, nyní začal nové dějství své existence. Právě vyšel Counter-Strike 2, k dostání je tradičně zdarma na Steamu.

Na nejpopulárnější videoherní platformě Steam vychází i ty největší tituly pro PC, nenajdete tam ale oblíbenější hru než Counter-Strike. Tak tomu alespoň bylo doposud. Slavná online střílečka ve své dosavadní podobě, tedy jako Counter-Strike: Global Offensive, končí. Jenže platí, že král je mrtev, ať žije král. V knihovnách hráčů se CS:GO po bezplatné aktualizaci změní na nově vydaný Counter-Strike 2.

CS2 je první velkou proměnou hry po jedenácti letech od vydání CS:GO. V jádru ale sází na stále ty stejně dobré a tradiční ingredience v podobě online klání dvou týmů, teroristů a zásahové jednotky, jež se snaží buď vzájemně zlikvidovat, nebo splnit cíl třeba v podobě umístění výbušniny. Proto ta v titulku zmíněná a mezi hráči zlidovělá hláška: „Bomb has been planted!“ Anebo zmínka o Infernu, jedné z mnoha ikonických map, kde protiteroristická akce probíhá. A která se (podobně jako třeba Dust) i ve dvojce objeví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka je především technologickou evolucí titulu, přenáší jej do nového enginu Source 2. To znamená vylepšení grafiky či realističtější chování kouře z dýmovnic. Kompetitivní hráče potěší ale spíš zlepšené spojení mezi hrou na vašem počítači a serverem, na který jste se spolubojovníky i soupeři připojeni. V praxi to má znamenat ještě přesnější zaznamenání času, kdy jste stiskli virtuální spoušť. I milisekunda navíc může totiž rozhodovat o výhře.

Na úspěchu a popularitě hry její posun na vyšší úroveň samozřejmě nic nezmění. Ať už si statistiky Steamu otevřete víceméně kdykoliv, u „céeska“ najdete kolem milionu právě aktivních uživatelů. Counter-Strike je prostě fenomén – a to už od roku 2000, kdy se objevil jako fanouškovská modifikace pro slavný Half-Life. Tu následně koupilo Valve a vybudovalo z CS titul, který i v pokročilém věku v posledních letech dokázal nabírat nové a nové hráče.