Rekordní vlna solidarity. Češi vybrali na pomoc zničené jižní Moravě za necelý den přes 110 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Několik jihomoravských obcí zpustošilo tornádo

0Zobrazit komentáře

Zcela nevídaná vlna solidarity se rozjela napříč celou Českou republikou poté, co několik jihomoravských obcí bezprecedentním způsobem zasáhlo ničivé tornádo. V tuzemsku ojedinělý přírodní úkaz za sebou nechal desítky rodin bez střechy nad hlavou, k nimž nyní míří podobně nevídaná pomoc od spoluobčanů. V rámci sbírky na Darujme.cz se za necelých 24 hodin vybralo více než 110 milionů korun.

„Ještě nikdy se v historii české filantropie nevybralo tolik peněz za tak krátkou dobu,“ říká Zdeněk Mihalco, ředitel Nadace Via, která platformu Darujme.cz provozuje. V pátek v půl desáté večer svítila u sbírky nazvané Pomozme zničeným obcím na jihu Moravy částka přesahující už 115 milionů korun od téměř 100 tisíc lidí.

Během dnešního dne, kdy zbytek republiky sledoval, jakou spoušť v několika obcích na jižní Moravě za sebou zanechalo tornádo, Zdeněk Mihalco hlásil, že na zmíněnou sbírku Nadace Via chodilo 500 tisíc korun každý pět minut a servery byly na hraně svých kapacit. Za prvních 12 hodin se vybralo 25 milionů a částka rychle stoupá.

„Ukazuje to především neuvěřitelnou štědrost Čechů, kteří se dokázali semknout již při podobných přírodních katastrofách v minulosti a také během koronavirové pandemie. Rekordní výtěžek sbírky je umožněn i technologickým posunem, k němuž došlo v poslední době v oblasti online dárcovství,“ doplňuje Mihalco s tím, že mezi největší výhody patří možnost založit podobnou sbírku ve velmi krátkém čase.

mihalco

Foto: Nadace Via

Zdeněk Mihalco, výkonný ředitel Nadace Via stojící za platformou Darujme.cz

Za celý loňský rok přitom platforma Darujme.cz pomohla pro téměř 800 organizací vybrat celkem 232 milionů korun. Aktuální a dál rychle rostoucí suma na pomoc zpustošeným jihomoravským obcím a tamním obyvatelům tak udělá v historickém grafu s objemem darovaných peněz dárcovské služby pořádně vysoký zub. A to i proto, že Mihalco byl mezi prvními, kteří ve čtvrtek zareagovali a podobnou kampaň spustili.

V následujících hodinách se k němu připojila prakticky celá země a již teď je (vycházíme-li z veřejně oznámených aktivit) jasné, že na pomoc zasaženým obcím míří minimálně stovky milionů korun a další velké objemy peněz v materiální pomoci, ať už jde o stavební materiál, ale i potraviny, oblečení či léky, protože ničivé tornádo mnoho rodin připravilo úplně o všechno.

Pomoc materiální i psychická

Pomocnou ruku nabízí celá řada společností. Své dodávky s potravinami, léky a dalším vybavením již vypravily například online supermarkety Rohlik.cz a Košík.cz a také lékárna Pilulka.cz. Alza zase plánuje darovat poškozeným domácnostem domácí spotřebiče a výpočetní techniku v hodnotě pěti milionů korun a jeden z nejbohatších Čechů Karel Komárek oznámil, že do míst, odkud pochází, pošle pro začátek minimálně 150 milionů korun.

S různým druhem pomoci se postupně připojuje celá řada dalších firem, podnikatelů i dobrovolníků. Vypsáno je vedle té zmíněné na Darujme.cz i mnoho dalších sbírek. Samotná Nadace Via již oznámila, že v první fázi uvolní na okamžitou akutní pomoc 20 milionů korun a v další fázi sladí postup pomoci také právě s dalšími neziskovými organizacemi a nadacemi, které rovněž vyhlásily charitativní sbírky na pomoc zpustošenému regionu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Obce i lidé teď řeší akutní následky katastrofy a nejsou ve stavu, kdy mohou okamžitě přijmout peníze. Chceme pomoci rychle, ale uváženě a koordinovaně s ostatními aktéry, tak aby pomoc byla správně zacílená a šla do správných rukou,“ dodává Mihalco.

Klíčová bude v následujících dnech a týdnech pro zasažené obyvatele však nejen materiální podpora, ale také psychická. Startup Hedepy, který vede Lukáš Krčil a nabízí online terapie, se proto rozhodl pomoci a nabízí 100 sezení pro lidi z postižených oblastí zdarma. Sezení s certifikovaným terapeutem si mohou lidé dohodnout už na druhý den.

„Lidé ztratili základní jistoty: bezpečí, místo, materiální potřeby. Budou muset znovu hledat zdroje, smysl svého života. Situace ale může mít dopad na jejich duševní zdraví i v budoucnu. Hrozí jim posttraumatický stresový syndrom, někteří se budou muset vyrovnat i se ztrátami blízkých,“ vysvětluje Lukáš Krčil. První a druhé sezení mohou lidé z postižených oblastí uhradit vouchery s kódem CB60C334, respektive A8DD3D4.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lidé na home office trpí nedostatkem socializace. Flexibilní pronájmy to řeší, říká Lubomír Šilhavý z WorkLounge

Filip HouskaFilip Houska

worklounge-7Speciál

Foto: WorkLounge

Coworkingové centrum WorkLounge v pražském Karlíně

0Zobrazit komentáře

Sdílená pracoviště, kde si firmy i freelanceři za měsíční poplatek pronajímají kancelářský prostor s potřebným vybavením, mají dnes svou nezastupitelnou roli. Ví to i Lubomír Šilhavý, jenž se v kancelářském byznysu pohybuje přes dvacet let a založil coworking WorkLounge, v rámci něhož prezentuje trend takzvaných flexi offices. Pro náš kancelářský speciál objasňuje, jak se budou kanceláře v budoucnu vyvíjet.

„Flexibilní pronájem je výhodný v tom, že klientům dává dobrý pocit a klid při podpisu smlouvy tím, že mimo jiné minimalizuje jejich rizika související se zodpovědností při dlouhodobém pronájmu. Freelanceři ani firmy pak dále nemusí řešit výdaje spojené s pořizováním nábytku či kancelářského vybavení,“ říká Šilhavý pro CzechCrunch v našem speciálu Kanceláře budoucnosti.

V něm jsme se spojili s předními firmami z oboru a zjišťovali, jaká budoucnost kanceláře čeká, v čem se za posledních několik let zásadně proměnily a jak do celé branže zapadnou trendy jako open space, home office, oddělené pracovní prostory nebo coworking. A právě coworking byl jedním ze stěžejních témat, které jsme řešili s Lubomírem Šilhavým.

kancl-special

Přečtěte si takéCzechCrunch spouští speciál Kanceláře budoucnostiJak se promění kancelářské prostory a co je dnes v kurzu? CzechCrunch spouští speciál Kanceláře budoucnosti

Důležitost coworkingů a rozmach flexi office

Sdílené kancelářské prostory se staly oblíbenými před deseti lety ve Spojených státech, kdy lidé hledali nová prostředí k práci. Vycházelo to hlavně z ekonomické krize, kdy se společnosti bály zaměstnávat mnoho pracovníků, a proto se část z nich vydala na volnou nohu. A protože kavárny a home office příliš nevyhovovaly, hledala se jiná místa.

„Lidé na home office většinou naráželi na nedostatek socializace. To považuji za nesmírně důležitý aspekt spokojeného pracovního života. Potřebují potkávat, mít potřebu se hezky obléct, vyjet do své kanceláře či pracovního prostoru, kde mohou pracovat v klidu, ale zároveň být obklopeni jinými zajímavými lidmi,“ dodává Šilhavý.

Velkou roli v tom hraje i kreativita – když jsou lidé obklopeni dalšími zajímavými osobami, mohou se inspirovat a přicházet s novými nápady. Dnešní coworkingové kanceláře ovšem nemusí znamenat, že se sdílí jeden prostor se všemi ostatními. Dokazuje to i samotný WorkLounge, který Šilhavý založil.

worklounge-5

Foto: WorkLounge

Coworkingový prostor od WorkLounge

„Ve WorkLounge jsme vytvořili hybrid mezi coworkingem a privátními kancelářemi, kde se vlastně každý může najít. Sdílíme recepci, lounge, meeting roomy, konferenční prostory, ale každý náš člen může mít i vlastní kancelář od té nejmenší, takzvané jedničky (kanceláře pro jednoho), až po desetimístné a zároveň čerpat sdílené vybavení okolo,“ popisuje.

Velký potenciál vidí Šilhavý také ve flexibilních pronájmech, které nejsou tak svazující jako dlouhodobé kontrakty. Ty se mohou vyplácet hlavně z pohledu menších startupů, jež rychle rostou (nebo naopak rychle klesají) a musí adekvátně reagovat na změny, které nemusí být u dlouhodobých, tradičních pronájmů snadno proveditelné.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Výhodou je také přesun starostí a odpovědnosti za vlastní kancelářský provoz na profesionální firmy – tím klienti získávají i větší prostor na soustředění se na vlastní činnost, která je pro ně tím podstatným. Když jsem tvořil základní koncept WorkLounge, možnost zrušit smlouvu do jednoho měsíce byla jeden z mých prioritních benefitů,“ doplňuje Šilhavý.

***

Jak ve WorkLounge nahlíží na digitalizaci, proč tradiční společnosti nevyužívají trendu tzv. flexi offices a jak je na tom dnešní kancelářská architektura? Všechna témata, které jsme s Lubomírem Šilhavým probírali, najdete přímo na webu speciálu Kanceláře budoucnosti, kde jsou k dispozici i názory dalších předních firem z oboru.

Kanceláře budoucnosti podporují firmy WorkLounge, Capexus, LD Seating a Premier Interiors.

kancelarsky-special-partneri