Revoluce v nabíjení elektromobilů? Indukční cívky uložené pod asfaltem dokáží nabíjet vůz během jízdy

electreon1

Foto: ElectReon

Renault Zoe na zkušební trati ElectReonu

0Zobrazit komentáře

Pokud současné prognózy nelžou, pak bude elektromobil v garáži za 30 let naprostou samozřejmostí. Vnímání elektromobility ve společnosti se totiž díky masivní lobby automobilek a dalších zainteresovaných stran značně mění. Odpovídala tomu i atmosféra posledního autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se to elektromobily jen hemžilo.

Elektromobil přináší svému majiteli celou řadu výhod, ale zároveň i některé zcela nové peripetie, na které nebyli řidiči doposud zvyklí. Jednou z nich je i dlouhá čekací doba během nabíjení. Někteří automobiloví výrobci již nyní představují možné způsoby řešení toho problému jako například Byton, Audi či Honda, kteří své elektrické novinky vybavují soustavou obřích displejů, jejichž úkolem je bavit posádku během čekání.

Jenže tento způsob trávení času není vyhovující pro každého. Pokud spěcháte na pracovní schůzku, nemáte zrovna náladu trávit, byť půl hodiny, u dobíjecího stojanu sledováním Toma a Jerryho.

electreon2

Foto: ElectReon

Vizualizace sítě indukční vozovky ElectReonu ve městě

Do budoucna bude tedy nutné přijít na způsob, jak nabíjení zefektivnit a urychlit. Řešením jsou rychlonabíječky, které naplní kapacitu baterie v řádu několika minut, jak je slibováno například u nového Porsche Taycan. Ovšem izraelská společnost ElectReon přišla s trochu jiným řešením, díky kterému by dokonce nemuselo být nutné u dobíjecího stojanu zastavovat vůbec.

ElectReonu se podařilo nabít elektrický model Zoe od Renaultu pomocí indukčních cívek zabudovaných do 20 metrů dlouhého úseku vozovky v izraelském pobřežním městě Bejt Janaj. Během jízdní zkoušky byl vůz nabíjen výkonem 8,5 kW s účinností přesahující 90 %. Tím však izraelský startup zdaleka nekončí a již v několika příštích týdnech se chystá svůj pokus opakovat s navýšením výkonu na 15 kW.

electreon4

Foto: ElectReon

Nabíjení rovnou za jízdy by přinášelo mnohem efektivnější způsob přepravy pomocí elektromobilu

Podle společnosti jsou pozitivní výsledky tohoto testování klíčovým úspěchem v rámci celého projektu, jehož součástí bude i rozsáhlý test ve Švédsku. Zde by měla vzniknout 1,6 kilometru dlouhá zkušební dráha mezi letištěm a centrem města Visby, na západním pobřeží ostrova Gotland v Baltském moři. Do projektu bylo investováno 116 milionů švédských korun, tedy přibližně 280 milionů českých korun, a otevření nabíjecího úseku je naplánováno na listopad tohoto roku.

Základem celé technologie ElectReonu jsou výše zmíněné indukční cívky uložené osm centimetrů pod povrchem komunikace. Pro řidiče jsou tak zcela neviditelné a aktivují se pouze v momentě, kdy nad nimi přejíždí vozidlo. Takto nabíjet lze každý typ elektromobilu všech velikostí, který je vybaven příslušným zařízením pro optimalizaci nabíjecího procesu.

elektrokolo-pariz

Přečtěte si takéPaříž jde vstříc mikromobilitě. Každému obyvateli poskytne až 13 tisíc na nákup elektrokolaPaříž jde vstříc mikromobilitě. Každému obyvateli poskytne až 13 tisíc na nákup elektrokola

První dvě taková optimalizační zařízení budou nainstalována do dvou elektrobusů a elektrického tahače. Testování efektivity samotného procesu nabíjení bude ve Švédsku zahájeno v prvním čtvrtletí příštího roku a časem by měla vzniknout další testovací dráha i u univerzity v Tel Avivu. V budoucnu tak možná bude pro nabití vozu stačit jen změnit jízdní pruh, snížit rychlost a nechat akumulátor plnit energií získávanou z vozovky.

ElectReon je v oblasti dynamického indukčního nabíjení vozidel průkopníkem, a proto má o jeho techniku zájem celá řada velkých partnerů v čele s automobilovou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi, dále s izraelskou autobusovou společností Dan a francouzským Hutchinsonem.

Spotify, Netflix či plošinovka Cuphead. Tesla dává novou aktualizací sbohem nudě za volantem

tesla-cuphead

Foto: Tesla/YouTube

V Tesle si půjde zahrát i plošinovku Cuphead

0Zobrazit komentáře

Mrknout na díl oblíbeného seriálu od Netflixu, zhlédnout nejnovější video od oblíbeného youtubera či si zahrát hardcore plošinovku není výčet toho, co můžete dělat doma v obýváku, ale malá ochutnávka toho, co všechno bude nyní možné dělat za volantem vozu Tesla. Kalifornská automobilka totiž vydává velký softwarový update, díky kterému se kokpit Tesly promění v malé zábavní centrum.

Tesla a její vozy jsou známé pro svou schopnost softwarových změn, prostřednictvím kterých může automobilka efektivně měnit nastavení automobilů, řešit jejich případné softwarové neduhy a také učit automobily zcela novým kouskům.

V komunitě majitelů automobilů, za nimiž stojí jméno Elona Muska, jsou velice oblíbené tzv. easter eggy, tedy vtipné softwarové doplňky, které mění vizualizaci prostředí infotainmentu vozů, přidávají do něj zábavný obsah nebo učí automobil zatancovat třeba vánoční taneček.

Právě zábava je pro Teslu důležitým elementem, který by podle ní neměl za volantem chybět. V minulosti to dokázala updatem, díky kterému je ve vozech možné hrát některé ze starých dobrých pecek od Atari, a právě na tento zábavní update navazuje prozatím jedna z největších aktualizací, co se infotainmentu vozů týče. Ta přináší balík novinek, jejíž cíl je jediný, zabavit posádku vozu kdykoliv to jen bude potřeba.

Verze 10.0 softwaru vozů Tesla se podle zpráv z elektromobilky již začíná pomalu šířit napříč celou flotilou. Dočkají se jí majitelé Modelu S, Modelu X a také Modelu 3 s tím, že prioritu mají majitelé vozů s předplacenou konfigurací Full Self-Driving, tedy s hardwarem, který je připraven se softwarovou aktualizací v budoucnu poskytovat plně autonomní jízdu.

laura-skoda-auto

Přečtěte si takéOkay, Lauro. Škodovka spouští vlastní hlasovou asistentku, která hovoří plynně českyOkay, Lauro. Škodovka spouští vlastní hlasovou asistentku, která hovoří plynně česky

Tito řidiči se jako první dočkají možnosti poslechnout si songy ze Spotify Premium a sledovat videa na některé z platforem YouTube, Netflix či Hulu. Písničky ze služby Spotify, o které byl mezi majiteli vozů Tesla obrovský zájem, bude možné poslouchat za jízdy. Ovšem videoplatformy bude možné zapínat pouze tehdy, bude-li automobil stát na místě. Řidiči si jimi budou moct zkrátit čas během čekání při nabíjení vozu, v zácpách nebo na semaforech.

tesla-model3-interier-dashboard

Foto: Tesla

Tesla Model 3 a její obří obrazovka, která doslova láká k sledování filmů a videí

Ti, kteří mají zlato v hrdle, nebo si to o sobě alespoň myslí, zajisté potěší mód Caraoke. Díky němu si bude možné zazpívat sólo či se zbytkem posádky, aniž byste museli pátrat v paměti po správných slovech a přesném rytmu. Caraoke přináší rozsáhlou knihovnu písní a jejich textů s podporou více jazyků.

Tento mód doplňuje také nová hra, kterou je hardcore plošinovka Cuphead. Ta díky svému oku lahodícímu retro zpracování může působit jako výzva nanejvýše pro dětskou posádku vozu, ve skutečnosti však u ní lze zažívat podobná muka jako u některého z titulu z herní série Dark Souls.

Řízení auta přes aplikaci na dálku

Tesla do infotainmentu přidala i možnost náhodného vyhledávání zajímavých míst a restaurací v okolí. Stačí jen zadat větu „I’m feeling lucky“ či „I’m feeling hungry“ a navigace vozů vás zaveze na náhodně vybrané místo ve vašem okolí. Pokud máte pocit, že jste něco podobného již nikde viděli, pak se nemýlíte. Tesla v tomto případě našla inspiraci u Googlu.

Nová aktualizace se dotkla také některých dalších schopností vozu a mobilní aplikace Tesly komunikující s vozy. Za zmínku stojí Smart Summon, tedy vylepšení stávající funkce Summon, která umožňuje pomocí aplikace popojet s vozem na vzdálenost několika metrů, což se hodí především na parkovištích s úzkými parkovacími místy.

tesla-tri-modely

Foto: Tesla

Update je dostupný pro všechny osobní vozy značky Tesla. Tedy Model S, Model X a Model 3

Vylepšená verze této funkce, která je dostupná pouze pro majitele vozů s koupenou výbavou Full Self-Driving a Enhanced Autopilot, umožní vozu nejen vyjet z parkovacího místa, ale zároveň vyhledat svého majitele stojícího v dohledu, a přitom se vyhnout všem překážkám.

Skrze aplikaci bude možné ovládat také okénka vozu. Další novinkou je také ukládání pořízených videozáznamů z hlídkového Sentry mode do vlastní složky a úplnou novinkou je i nový mód Joe. Jeho aktivací se ztlumí výstražné zvuky, aby nebudily některého ze spících členů posádky vozu.

Tesla tuto aktualizaci označuje za největší, jakou kdy majitelům svých vozů nabídla. Aby si vůz mohl update stáhnout, stačí se jen připojit k síti a aktualizace se sama nainstaluje, až bude pro daný vůz dostupná.