Richard Branson po vesmírném letu prodává další podíl ve Virgin Galactic. Penězi podpoří své jiné firmy

Filip HouskaFilip Houska

virgin-galactic-under-armour-richard-branson

Foto: Virgin Galactic

Richard Branson v nové vesmírné kombinéze od Under Armour

0Zobrazit komentáře

Je tomu už měsíc, co vesmírná společnost Virgin Galatic vypustila na hranici kosmu svou loď, na jejíž palubě seděl i samotný zakladatel firmy, britský magnát Richard Branson. Aby ovšem Branson podpořil své další podnikatelské aktivity, znovu se ve společnosti, která patří k průkopníkům vesmírného turismu, zbavuje podílu. Tentokrát prodal přes deset milionů akcií.

Prodaný objem akcií činí v přepočtu zhruba 6,5 miliardy korun (300 milionů korun), což odpovídá podílu přibližně čtyři procenta. I tak však Branson přes svou skupinu Virgin Investments zůstává největším akcionářem Virgin Galactic a aktuálně drží osmnáct procent. Prodej měl podle oficiálních dokumentů proběhnout mezi 10. a 12. srpnem.

Jak uvádí server CNBC, nejde o ojedinělé rozhodnutí ze strany 71letého miliardáře. Od vstupu vesmírné společnosti na burzu, který proběhl v roce 2019, už Branson prodával podíl třikrát – loni v květnu se zbavil akcií v hodnotě přes 500 milionů dolarů a letos v dubnu prodal podíl vyčíslený na 150,3 milionu dolarů.

Jedním z důvodů těchto prodejů není skutečnost, že by Virgin Galactic nadále nevěřil. Jde spíše o zajištění výdělků, aby mohl podpořit další firmy ze svého byznysového impéria, kam patří například zábavní řetězec Virgin Megastores nebo aerolinka Virgin Airlines, která během pandemie utrpěla velké rány. Peníze by mohly posloužit i pro financování nových podniků, které Branson údajně chystá.

virgin-galactic-space-second-top

Foo: Virgin Galactic

VSS Unity během letu

V návaznosti na to v pátek spadly akcie Virgin Galactic na newyorské burze o zhruba tři procenta, později ale část ztrát smazaly. Aktuálně se pohybují na hranici 25,4 dolaru za jednu akcii, což je zhruba 547 korun. Vedle toho ale přišly i zprávy ze stran bank Morgan Stanley a Credit Suisse, které vývoj akcií firmy taktéž mohly ovlivnit.

Obě banky totiž zhoršily hodnocení akcií a očekávají, že jejich kurz bude zaostávat za vývojem celého trhu. Konkrétně Morgan Stanley ve své zprávě uvedlo, že očekává úpadek nadšení okolo Virgin Galactic, jelikož letový plán vstupuje do klidnějšího období. To znamená, že se obecně bude méně létat. Bransonova vesmírná firma ale vyhlíží především rok 2022.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na příští rok totiž Virgin Galactic plánuje další turistické cesty do vesmíru, a dokonce kvůli nim obnovuje i prodej letenek, které si může běžný smrtelník (s patřičným výcvikem a dobrým zdravotním stavem) koupit za v přepočtu 10 milionů korun. Éra vesmírného turismu je nicméně teprve na svém začátku. A zdaleka v ní není jen Virgin Galactic

O pár dní později, co Richard Branson vystoupal na hranici vesmíru, se okraje kosmu „dotkl“ také Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon a její dlouholetý šéf, a to v lodi od vlastní firmy Blue Origin. Výhledově pak podobný typ cestování chystá i Elon Musk se SpaceX, byť jeho ambicí jsou i lety například okolo Měsíce.

Tenisky, které si nejprve musíte poskládat. Footshop uvádí vlastní exkluzivní adidasky z dílků LEGO

Filip HouskaFilip Houska

footshop-adidas-superstar-lego-2x

Foto: Footshop

Footshop spolu s firmou LEGO vyrobily proslulé tenisky Adidas Superstar z kostiček

0Zobrazit komentáře

Tenisky Adidas Superstar patří k jedněm z nejzásadnějších modelů, se kterými kdy německá značka přišla, a proto není divu, že za svou více než padesátiletou historii prošly řadou kreativních obměn. Vášeň k této legendě, která se nejprve objevila na amerických basketbalových palubovkách a pak zcela proměnila módu hiphopové subkultury, má i český Footshop. Ten nyní přichází s další exkluzivní variací Superstarů, namísto odolné kůže a gumy ale vsadil na kostičky LEGO.

Pro předního hráče na evropském poli streetwearové módy, jenž před několika měsíci koupil i český konkurenční obchod Queens, byly tenisky odjakživa alfou a omegou. I když už dnes naplno proniká také do oblečení, na prémiové boty od světových značek nehodlá zanevřít. Potvrzuje to i vydání vlastní edice zmíněných Superstarů, na které použil technologii modrotisku a dal jim originální retro vzhled.

Právě na tuto exkluzivitu, na níž Footshop dělal přímo s Adidasem, navazuje dalším unikátem. Společnost pod vedením Petera Hajdučka totiž sjednala kreativní spolupráci s tradiční dánskou firmou LEGO a společně z modro-bílých Superstarů vytvořily stavebnici, která z bot dělá sběratelský kousek pro nadšené zákazníky. Zároveň s nimi slaví výročí deseti let od založení Footshopu.

„LEGO pro mě znamená další milník rozšiřování sortimentu Footshopu, kde jsme se už dávno dostali od tenisek také k oblečení a doplňkům, kterých jsme mimochodem minulý měsíc prodali více než bot. LEGO pro nás má smysl, protože ho máme rádi my i naši zákazníci, stavebnice dokonce i mí kolegové aktivně sbírají,“ říká pro CzechCrunch zakladatel firmy Peter Hajduček.

footshop-adidas-superstar-lego-2

Foto: Footshop

Tenisky Adidas Superstar od Footshopu versus jejich stavebnicový model

„Jsme hrdí na to, že původní tenisku, kterou jsme my navrhli a Adidas nám ji nechal vyrobit, nyní můžeme představit ve formě stavebnice LEGO. Je to pro nás jakési uzavření kruhu a potvrzení, že myslet takříkajíc out-of-the-box může mít i takový výsledek. Nemůžeme se dočkat, až ji v obchodech Footshopu nabídneme v originální krabici od Lega,“ doplňuje Hajduček.

Stavebnicové Superstary se do prodeje dostanou 1. září a budou dostupné exkluzivně na Footshopu v počtu 200 kusů. Každé balení v originální krabici firmy LEGO nabídne jak samotnou tenisku k sestavení, tak dodatečných 243 dílků, pomocí kterých si ji majitel bude moci vyladit do edice Blueprinting, tedy té, na které Footshop s Adidasem spolupracoval. Novinka bude stát 2 399 korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv pro Footshop jde o první takovou zkušenost, LEGO tvorbu stavebnicových tenisek už zná. Není tomu tak dávno, co firma z dánského Billundu uvedla na svůj e-shop právě Superstary od Adidasu v původní bílo-černé kombinaci. I to inspirovalo Footshop, aby něco podobného zrealizoval také, jelikož vnímá, že LEGO je čím dál oblíbenější záležitostí mezi dětmi i dospělými.

„Myšlenka se zrodila už dřív, nicméně na samotné exekuci jsme začali pracovat začátkem letošního roku. Se společností LEGO jsme dlouho diskutovali, co je možné a co naopak proveditelné není. Šlo o nespočet telefonátů, mítinků a vyměněných schvalovacích e-mailů, které nás dovedly až sem,“ objasňuje Johana Kučerová, která měla celý projekt ve Footshopu na starosti.

footshop-adidas-superstar-lego-3

Foto: Footshop

Stavebnicové tenisky Adidas Superstar od Footshopu a firmy LEGO

„Největší výzvou bylo převážně to dát celé dokupy tak, aby vše vyšlo podle plánu. Museli jsme řešit, jak získat speciálně vyrobené kostičky z kladenské továrny (v ní vznikl i model Lamborghini Sián a další supersporty, pozn. red.), jak chytit správný odstín tkaniček a samolepek, jak v krátkém čase dojet do dílny modrotisku na Slovensku,“ dodává.

Samotný design kostičkových tenisek jde za Radovanem Pekárkem ze spolku Adult Fan of LEGO (AFOL), který s Legem oficiálně spolupracuje. Ten přestavěl model do finální podoby, aby ho následně designér Footshopu Peter Kováč doplnil o tkaničky a samolepky, jež botu dotvářejí. Nejsložitější pak na celé tvorbě byla podrážka.

Jak dále zástupci Footshopu pro CzechCrunch doplňují, nepůjde o poslední takovou spolupráci – se společností LEGO mají nadále v plánu pokračovat a již mají venku pár nových nápadů, byť nemohou zatím specifikovat, co z nich ve výsledku vznikne.