Roger Corman patřil k hlavním osobnostem Hollywoodu, které neznáte. Začínali u něj Scorsese, Coppola i Cameron
V 98 letech zemřel režisér a producent Roger Corman. Pomohl odstartovat kariéry hvězd jako James Cameron, Martin Scorsese, Ron Howard či Jack Nicholson.
Jméno Roger Corman není mimo hollywoodské a cinefilní kruhy příliš známé. A ani názvy filmů, které režíroval, moc důvěry nevzbudí. Útok krabích monster, Vědro krve, Příšera ze strašidelného moře, Muž s röntgenovýma očima nebo Obři se železnými pěstmi jsou na první pohled absolutní béčka, hodná nanejvýš ironické pozornosti. Jejich tvůrce ale patří mezi nejdůležitější osobnosti filmového průmyslu minimálně posledních 50 let, vyprodukoval totiž stovky nezávislých snímků, inspiroval bezpočet tvůrců a za svoji kariéru mu vděčí velikáni jako Francis Ford Coppola, Martin Scorsese nebo James Cameron.
Corman mezi lety 1955 a 1970 stihnul režírovat přes padesát filmů, což je v průměru více než tři každý rok. Ještě mnohem úctyhodnější je ale jeho producentská kariéra, podle odhadů má totiž zahrnovat více než 350 titulů. Jeho poslední zářezy se přitom datují do roku 2018, kdy mu bylo 91 let. Koncem minulého týdne se ale definitivně rozloučil – zemřel asi měsíc po svých 98. narozeninách.
Ve filmových kruzích mu patří hned několik přezdívek jako „papež populárního filmu“, „král kultu“ nebo „duchovní kmotr Nového Hollywoodu“, tedy éry v 60. letech, kdy nastupující generace mladých režisérů jako Coppola, Spielberg, Lucas a další zásadně proměnila Hollywood. Její ozvěny jsou silně cítit dodnes. Corman na jedné straně v praxi demonstroval, jak s minimálními prostředky konzistentně produkovat populární filmy, na druhé sloužil jako mentor budoucím významným umělcům z řad režisérů i herců.
Většinu svého mládí přitom předpokládal, že z něj bude průmyslový inženýr, stejně jako jeho otec. Tento obor i vystudoval a po dvou letech, které v době druhé světové války strávil jako kadet, se jím i živil. Vydrželo mu to ale doslova jen několik dnů. Raději začal pracovat jako poslíček ve filmovém studiu 20th Century Fox, dal se na studium umění a po roce se mu podařilo prodat první scénář za 3,5 tisíce dolarů – převedeno na dnešní poměry by šlo o zhruba 45 tisíc dolarů neboli milion korun.
Vydělané peníze okamžitě investoval do kompletně vlastního projektu, kterým se stal sci-fi horor Monstrum ze dna oceánu. Bylo to dílo značných kinematografických kvalit? Ani zdaleka, to ale ani nebylo záměrem. Minimálně Cormanovy rané filmy většinou obsahovaly soubor prvků, které zaručeně přitáhly tehdejší publikum: fyzicky atraktivní herci, nahota, trocha násilí a nějaké to společenské poselství. Poměry mezi nimi se samozřejmě měnily podle toho, jestli šlo o vyloženě zábavný projekt, nebo o něco, co bylo pro Cormana osobnější.
Všem projektům byly ale společné velice nízké rozpočty a velice rychlá natáčení. Nejextrémnějším příkladem je v tomto ohledu snímek z roku 1960 Malý obchod hrůz, jehož natáčení trvalo pouze dva dny a jednu noc. Tehdy už měl Corman za sebou režii pár desítek filmů, u nichž si sám bral i roli producenta, autora námětu, scenáristy a kaskadéra. Často si dokonce na plac sám vozil techniku, aby ušetřil čas a peníze. Před vznikem Malého obchodu hrůz už tedy měl na kontě řadu zkušeností a rozhodl se experimentovat jak se způsobem natáčení, tak s žánrem – po sérii hororů z 50. let šlo o černou komedii.
Šedesátá léta ale pro Cormana jinak znamenala hlavně přechod k tematicky zajímavější látce, adaptoval totiž hned několik povídek Edgara Allana Poea. Filmy jako Zánik domu Usherů, Jáma a kyvadlo, Předčasný pohřeb, Maska rudé smrti nebo Havran, přestože opět vznikaly s nízkými rozpočty a velmi rychle, mají legitimní umělecké kvality a představují zajímavé interpretace děl slavného hororového autora.