Rohlík bude v Německu prodávat na Amazonu. Je to obří, dodá nám to distribuční sílu, říká Tomáš Čupr

Český online supermarket našel recept, jak vydělávat na západních trzích, a teď se chystá svůj růst v Německu výrazně akcelerovat. Pomůže Amazon.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr-knuspr

Foto: Knuspr.de / CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik Group

0Zobrazit komentáře

Až si příště půjdou němečtí zákazníci v několika velkých městech nakoupit potraviny na Amazonu, budou ve skutečnosti nakupovat na tamním Rohlíku. Online supermarket Tomáše Čupra oznámil, že uzavřel s obřím globálním hráčem významné partnerství, díky kterému získá na webu Amazonu prominentní místo. A samozřejmě také příliv nových zákazníků. „Na partnerství s Amazonem jsme velmi hrdí. Díky němu dokážeme ještě rychleji transformovat německý online trh s potravinami,“ říká zakladatel Rohlik Group, do níž patří i německý Knuspr.de. Právě ten rychle roste a nyní má díky novému partnerství ještě akcelerovat.

Rohlík se v Německu začal pod značkou Knuspr.de poměrně rychle usazovat a Tomáš Čupr před létem v našem podcastu Money Maker popisoval nalezení klíčového receptu, jak na západních trzích na doručování potravin vydělávat peníze. V loňském roce celá skupina online supermarketů vyrostla v obratu na 700 milionů eur (17,8 miliardy korun), což představovalo meziroční růst o pětadvacet procent. Ten přitom pohánělo převážně Německo, kde firma meziročně vyrostla o 94 procent, a to zatím operuje jen v Mnichově, Berlíně a Frankfurtu. Na celkovém obratu skupiny se tento trh nyní podílí zhruba ze dvaceti procent.

Další nakopnutí rozvoje má nyní zajistit spolupráce s Amazonem, ke které má Tomáš Čupr jednoduchý komentář: „Je to obří.“ Amazon je totiž u našich západních sousedů skutečným hegemonem e-commerce trhu. Jeho loňské tržby činily 34 miliard eur (860 miliard korun). V přepočtu na počet obyvatel je tak ještě výrazně dominantnější než u nás největší český e-shop Alza.cz, která předloni vygenerovala zhruba 1,6 miliardy eur (přes 42 miliard korun). Aby byla jejich pozice v tomto ohledu srovnatelná, musela by u nás Alza generovat v obratu 4,4 miliardy eur (přes 110 miliard korun), tedy skoro třikrát víc než teď.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dodá nám to velkou distribuční sílu. Je to podobné, jako kdyby nás Apple propagoval ve svém obchodě s aplikacemi. To jsou známé příběhy, kdy pak vývojářům najednou za pár hodin přibudou desítky milionů stažení,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Čupr. Jakmile si budou zákazníci Amazonu s předplatným Prime objednávat potraviny, vyskočí na ně logo a nabídka Knuspru. Možnost využít jeho služeb přijde nejprve do Berlína, ještě letos se rozšíří do Frankfurtu a začátkem příštího roku do Mnichova. Společně pak Knuspr a Amazon v příštím roce plánují zahájit provoz v Hamburku.

„Máme velkou radost, že členům Amazon Prime v Německu můžeme nabídnout doručování potravin od Knuspru, který přináší širokou, lokální nabídku produktů a rychlé, flexibilní možnosti doručení. Díky tomuto partnerství můžeme učinit další krok směrem k našemu cíli – nabízet nízké ceny, široký výběr a rychlé doručení, na které jsou zákazníci Amazonu zvyklí,“ říká Ganesh Rao, zástupce generálního ředitele Amazon Grocery International. Knuspr se přitom na Amazonu postaví po bok jeho vlastní služby na rozvoz potravin Fresh a zatím není jasné, jaká je její budoucnost.

amazon-knuspr2

Foto: Knuspr.de

Online supermarket Knuspr.de získá na německém Amazonu prominentní pozici

Tomáš Čupr nicméně nechává nahlédnout do pozadí, proč taková spolupráce vůbec vzniká. „Obecně většina hráčů v e-commerce pochopila, že model tržiště je lepší než držet obrovské zásoby a sklady. V potravinách je právě Amazon jediným hráčem, který má takovou sílu, že je schopen podobná partnerství navázat. A zároveň je málo hráčů, se kterými se je ochoten spojit, protože potřebuje svým zákazníkům dodávat stále stejnou kvalitu – a to je například doručení ve stejný den. Knuspr to splňuje,“ vysvětluje šéf Rohlik Group.

Vedle Amazonu a Knuspru funguje v Německu na trhu s online prodejem a doručováním potravin ještě například nizozemská společnost Picnic nebo tradiční retailoví hráči jako Rewe. Doručení ve stejný den – podobně jako v dalších německých e-shopech – přitom stále zdaleka není standardem. „Všichni, co přijdou na Amazon z měst, kde rozvážíme, uvidí naše logo. Navíc nás bude Amazon ukazovat i třeba ve svých newsletterech a dalších marketingových kampaních. Je to win-win spolupráce pro všechny,“ dodává Tomáš Čupr.

Partnerství s Amazonem by navíc mohlo Rohlik Group otevřít dveře k další expanzi, a to nejen v Německu, ale také do dalších zemí. V Evropě působí americký internetový obr také například ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Nizozemsku. Celá rohlíkovská skupina má v letošním roce v tržbách atakovat hranici jedné miliardy eur (přes 25 miliard korun) a v první polovině letošního roku měla dosáhnout meziročního růstu ve výši 42 procent. Vedle Česka a Německa působí také v Rakousku (Gurkerl), Maďarsku (Kifli) a Rumunsku (Sezamo). V červnu získala od investorů další čtyři miliardy korun, celkově už téměř osmnáct miliard.

Trump je pro finanční trhy lepší řešení a Musk něco očekává. Akcie Tesly bych nekupoval, říká Kejla

Investor Filip Kejla tvrdí, že americké volby jsou jen taková krátkodobá show. Finanční trhy si půjdou vlastní cestou – nehledě na to, kdo vyhrál.

kejla

Foto: CzechCrunch / Depositphotos / Midjourney

Jak investor Filip Kejla přemýšlí o výsledcích amerických prezidentských voleb?

0Zobrazit komentáře

Během uplynulých pětadvaceti let sbíral zkušenosti v předních investičních společnostech jako Wood & Company, Raiffeisenbank či BH Securities. Za svou kariéru uskutečnil Filip Kejla tisíce transakcí a obchodů – a získal cenné poznatky z řady otřesů, kterými kapitálové trhy prošly. Zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem v roce 2016 však takovým otřesem nakonec nebylo. A nejspíš tomu tak nebude ani nyní, říká.

Na investiční konferenci Money Maker, kterou pořádá CzechCrunch, Kejla hovořil o tom, jak staronový americký prezident Trump ovlivní trhy. Podle něj je zdaleka největším překvapením letošních voleb to, že republikáni nejspíš nakonec ovládnou celý Kongres. Trump by tak mohl následující minimálně dva roky vládnout celkem pohodlně. „A to, že vyhrál? Pro finanční trhy je to nakonec, dle mého názoru, lepší řešení,“ domnívá se spoluzakladatel investičního butiku Next Wealth, se kterým pomáhá movitým klientům spravovat jejich finance.

Americké volby jsou podle něj spíš taková show, která je důležitá jen z krátkodobého hlediska. „Přibližně po roce od voleb si trh stejně půjde svou vlastní cestou nehledě na to, kdo vyhrál. A bude sledovat různé vlivy, které již nesouvisí s volební kampaní,“ tvrdí Kejla. A rovnou připomíná, že se v roce 2016 říkalo, že tehdejší prezidentský kandidát Trump bude pro finanční trhy takovým Mordorem. To se ale nakonec nepotvrdilo. Trump vyhrál – a index S&P 500 rostl i přes všechny krize včetně pandemie covidu.

usa-2

Přečtěte si takéHarrisová prohrála. Spojené státy nechtějí bořit skleněné stropySpojené státy nejsou tak progresivní, jak se očekávalo. Skleněné stropy zatím bořit nechtějí

Když byl Trump poprvé prezidentem, benefitovaly z toho podle Kejly informační technologie, zdravotní sektor a firmy jako Amazon či Tesla. „Z druhého Trumpova období teď může mít prospěch zejména bankovní sektor, který je v současné době velmi regulován demokraty. A dál třeba i ropný průmysl,“ předvídá spoluzakladatel Next Wealth. Současně předpokládá, že dojde ke snížení daňové zátěže, což široce ocení tradiční americké firmy i trh s realitami.

Zároveň upozorňuje na zásadní problém, který může s návratem Donalda Trumpa do Bílého domu nastat. Jde o jeho plán uvalit vysoké – až 60procentní – clo na zboží z Číny. Tento krok by mohl vést k růstu cen a vyšší inflaci. Americká centrální banka Fed by tak musela začít opět zvyšovat základní úrokovou sazbu. „Až opadne optimismus z toho, že volby byly transparentní a nikdo nezpochybňuje výsledky, bude potřeba si spočítat, jak velké dopady by uvalení takto vysokých cel na čínské zboží mělo,“ míní investor.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z výrazných podnikatelů, kteří Trumpa podpořili, byl i miliardář Elon Musk, který stojí za automobilkou Tesla, technologickou společností SpaceX a sociální sítí X (dříve Twitter). „Proč se tak Musk rozhodl? Je to obchodník, který je nepředvídatelný úplně stejně jako Trump. V rámci nepsaných dohod asi očekává subvenci na některé své projekty, třeba na robotaxíky,“ zamýšlí se Kejla.

Sám by do Tesly neinvestoval, akcie automobilky nicméně po Trumpově vítězství raketově vzrostly. V předobchodní fázi, tedy před otevřením amerických burz, posílily o více než 13 procent. A i akcie na evropských trzích zahájily středeční obchodování silným růstem. Investoři tím reagují na vítězství republikánského kandidáta.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb