Rok 2020 pohledem 10 osobností českého byznysu. V podcastu ho rekapitulují Kijonková, Dlouhý, Formánková či Smid
Rok 2020 bude zřejmě jedním z těch, které si budeme pamatovat ještě hodně dlouho. Byl jiný pro všechny, pro český byznys, technologie i startupy jako takové. Oslovili jsme proto zástupce z různých oblastí s anketními otázkami, abychom vám nyní nabídli speciální díl CzechCrunch Podcastu s pestrými (a přitom prolínajícími se) poznatky z tohoto zvláštního období.
Téměř všechna odvětví si letos prošla velkými proměnami, některá spíše pozitivními, některá negativními. Sektory, kde důvody k radosti hledali těžko, jsou ty, které jsou přímo závislé na pohybu lidí: restaurace, hotely nebo cestování. Proměny v restauračním byznysu sledoval i Igor Třeslín ze startupu Storyous, který dodává restauracím řešení pro automatizaci provozů.
„Na jaře jsme společně s celým odvětvím procházeli největší krizí v naší existenci. Takže jsem na rovinu předstoupil před svůj manažerský tým a řekl, že možná nebudeme mít peníze,“ říká otevřeně šéf Storyous v podcastu, který je dostupný v přehrávači níže nebo ve vašich oblíbených podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů.
Storyous se snažilo na novou situaci adaptovat, třeba vytvořením projektu #kdesenajim, kde shrnulo fungující restaurace a lidé si na něm mohli jídla objednávat. Přes všechny trable některé podniky dokázaly na pandemii vydělat, protože dlouhodobě pečují o svou zákaznickou bázi, která je v těžkých časech nenechala ve štychu. A s velkou zprávu zakončující nelehký rok nakonec dnes přišlo i samotné Storyous.
Těžký rok má za sebou i letenkový startup Kiwi.com pod vedením Olivera Dlouhého. Kvůli nemožnosti rychle vracet peníze za zrušené lety se dostal do sporu s aerolinkou Ryanair a dodnes tak čekají na vratky desítky tisíc lidí, kteří chtějí v součtu desítky milionů eur.
I přesto CEO Kiwi.com neztrácí naděje. „Díky práci s omezenými zdroji jsme se začali soustředit na projekty, které jsou důležité, a zahodili ty, které nás rozptylovaly. Krize tedy Kiwi.com pomůže, a proto se na rok 2020 budeme z byznysového pohledu dívat spíš pozitivně,“ popisuje Dlouhý.
Jako možnost pro sebereflexi využil rok 2020 i Richard Valtr, zakladatel startupu Mews, který digitalizuje hotely od rezervací až po check-in. Loni Mews oznamovalo investici ve výši 750 milionů korun a bylo na cestě za jednorožcem, tedy hodnotou přesahující miliardu dolarů, ale pak dostalo obří ránu. Na jaře ale muselo rychle jednat a propustit 40 procent ze svých 400 zaměstnanců.
„Nepřežijí ti největší, ale ti, kteří se dokáží co nejrychleji přizpůsobit nové situaci.“
„Rok 2020 nám přinesl hodně ponaučení a momentů, kdy jsme se mohli zastavit a podívat na to, jak stavíme náš byznys. Dalo nám to hodně vnitřní sebejistoty, uvědomili jsme si, že se dokážeme dobře a rychle rozhodnout,“ reflektuje Valtr uplynulý rok, na jehož konci se už Mews zase vydalo na nákupy.
Princip podnikatelského chameleona
Logistika a e-commerce byly naopak odvětvími, jež letos rozhodně netratily, ale naopak musely rychle reagovat na násobně zvýšenou poptávku po nakupování na internetu. Ostatně jen před letošními Vánoci podle některých dopravců lidé přijímali až dvojnásobek balíků oproti běžným rokům.
V centru dění se ocitla i Zásilkovna, respektive celá logistická skupina Packeta. Letos vyrostla o 121 procent a její šéfka Simona Kijonková nazvala rok 2020 tím nejnáročnějším, který z podnikatelského pohledu za posledních deset let zažila. Za klíčovou schopnost přitom považuje adaptabilitu.