Rok 2020 pohledem 10 osobností českého byznysu. V podcastu ho rekapitulují Kijonková, Dlouhý, Formánková či Smid

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Rok 2020 bude zřejmě jedním z těch, které si budeme pamatovat ještě hodně dlouho. Byl jiný pro všechny, pro český byznys, technologie i startupy jako takové. Oslovili jsme proto zástupce z různých oblastí s anketními otázkami, abychom vám nyní nabídli speciální díl CzechCrunch Podcastu s pestrými (a přitom prolínajícími se) poznatky z tohoto zvláštního období.

Téměř všechna odvětví si letos prošla velkými proměnami, některá spíše pozitivními, některá negativními. Sektory, kde důvody k radosti hledali těžko, jsou ty, které jsou přímo závislé na pohybu lidí: restaurace, hotely nebo cestování. Proměny v restauračním byznysu sledoval i Igor Třeslín ze startupu Storyous, který dodává restauracím řešení pro automatizaci provozů.

„Na jaře jsme společně s celým odvětvím procházeli největší krizí v naší existenci. Takže jsem na rovinu předstoupil před svůj manažerský tým a řekl, že možná nebudeme mít peníze,“ říká otevřeně šéf Storyous v podcastu, který je dostupný v přehrávači níže nebo ve vašich oblíbených podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů.

Storyous se snažilo na novou situaci adaptovat, třeba vytvořením projektu #kdesenajim, kde shrnulo fungující restaurace a lidé si na něm mohli jídla objednávat. Přes všechny trable některé podniky dokázaly na pandemii vydělat, protože dlouhodobě pečují o svou zákaznickou bázi, která je v těžkých časech nenechala ve štychu. A s velkou zprávu zakončující nelehký rok nakonec dnes přišlo i samotné Storyous.

Těžký rok má za sebou i letenkový startup Kiwi.com pod vedením Olivera Dlouhého. Kvůli nemožnosti rychle vracet peníze za zrušené lety se dostal do sporu s aerolinkou Ryanair a dodnes tak čekají na vratky desítky tisíc lidí, kteří chtějí v součtu desítky milionů eur.

I přesto CEO Kiwi.com neztrácí naděje. „Díky práci s omezenými zdroji jsme se začali soustředit na projekty, které jsou důležité, a zahodili ty, které nás rozptylovaly. Krize tedy Kiwi.com pomůže, a proto se na rok 2020 budeme z byznysového pohledu dívat spíš pozitivně,“ popisuje Dlouhý.

richard-valtr-mews

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Richard Valtr, zakladatel startupu Mews

Jako možnost pro sebereflexi využil rok 2020 i Richard Valtr, zakladatel startupu Mews, který digitalizuje hotely od rezervací až po check-in. Loni Mews oznamovalo investici ve výši 750 milionů korun a bylo na cestě za jednorožcem, tedy hodnotou přesahující miliardu dolarů, ale pak dostalo obří ránu. Na jaře ale muselo rychle jednat a propustit 40 procent ze svých 400 zaměstnanců.

„Nepřežijí ti největší, ale ti, kteří se dokáží co nejrychleji přizpůsobit nové situaci.“

„Rok 2020 nám přinesl hodně ponaučení a momentů, kdy jsme se mohli zastavit a podívat na to, jak stavíme náš byznys. Dalo nám to hodně vnitřní sebejistoty, uvědomili jsme si, že se dokážeme dobře a rychle rozhodnout,“ reflektuje Valtr uplynulý rok, na jehož konci se už Mews zase vydalo na nákupy.

Princip podnikatelského chameleona

Logistika a e-commerce byly naopak odvětvími, jež letos rozhodně netratily, ale naopak musely rychle reagovat na násobně zvýšenou poptávku po nakupování na internetu. Ostatně jen před letošními Vánoci podle některých dopravců lidé přijímali až dvojnásobek balíků oproti běžným rokům.

V centru dění se ocitla i Zásilkovna, respektive celá logistická skupina Packeta. Letos vyrostla o 121 procent a její šéfka Simona Kijonková nazvala rok 2020 tím nejnáročnějším, který z podnikatelského pohledu za posledních deset let zažila. Za klíčovou schopnost přitom považuje adaptabilitu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zastávám tzv. princip chameleona v podnikání. To znamená, že bychom na změny měli rychle reagovat. Nepřežijí ti největší, ale ti, kteří se dokáží co nejrychleji přizpůsobit nové situaci,“ popisuje Kijonková svůj dlouhodobý podnikatelský přístup.

Podobnou zkušenost sdílel i Petr Kasa, spoluzakladatel skupiny lékáren Pilulka, která letos vstoupila na pražskou burzu, kde se její tržní kapitalizace aktuálně dotýká hranice 1,5 miliardy korun. A přestože už v onlinu se svým e-shopem Pilulka byla, musela taktéž rychle svůj byznys přeskládat, aby dokázala úspěšně čelit vysoké poptávce.

petrkasa-pilulka

Foto: Pilulka

Petr Kasa, spoluzakladatel a spolumajitel Pilulky

„Viděli jsme nejen ve zdravotnictví, ale i v našem oboru, jak je důležité, aby firmy byly flexibilní a byly schopné škálovat. Situace, které nastaly, totiž často vyžadovaly reakce v rámci dní až hodin,“ vzpomíná Petr Kasa.

Potřebu digitalizace pociťoval i Michal Menšík z logistické startupu Dodo. Ten se letos umístil na druhém místě žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE, který řadí nejrychleji rostoucí podniky střední Evropy.

„Rok 2020 nám ukázal, jaká je ve společnosti neuvěřitelná síla pomáhat druhým.“

„Hlavní ponaučení celého trhu je důležitost kompletní digitalizace. Každá firma, která na ni v krizi nebyla překvapená, to jasně pocítila. Nám to ukázalo, že jsme v DoDu připraveni více, než jsem si myslel,“ popisuje Menšík

Rok jako na houpačce zažilo i vývojářské studio STRV, které muselo s příchodem jarní pandemie začít lepit měsíčně ztráty ve výši dvanácti milionů korun. Na konci roku už ale nakonec bylo na rekordních číslech a zpět na koni. Také šéf STRV Lubo Smid klade důraz na důležitost krizových scénářů.

michal-mensik3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

„Rok 2020 nám ukázal, že život se může ze zajetých kolejí velmi rychle změnit. Být připravený na všechno se ukázalo jako obrovská výhoda. Byl to extrémně těžký rok, ale je obrovským ponaučením pro dnešní generaci, která nic takto globálního zatím nezažila,“ ohlíží se Smid.

Hybridní výuka a solidarita v občanské společnosti

Pandemie se ale samozřejmě projevila i jinde než v samotném byznysu. Všímá si toho třeba Dita Formánková, zakladatelka vzdělávací platformy Czechitas, která letos nastoupila i do Avastu, kde bude řešit inkluzi a komunitní projekty. Ta upozorňuje na úskalí nejen ve zmíněné inkluzi, ale také v online výuce.

„Budoucností je hybridní výuka. Myslím si, že největší výzvou bude najít správný balanc mezi prezenční a distanční formou. Výzvou bude také nová forma inkluze, protože vznikly rozdíly podle různé digitální vybavenosti škol, domácností a třeba i digitální gramotnosti učitelů.“

ceskodigital_1

Foto: Natalia Bubochkina/ Česko.Digital

Eva Pavlíková, COO Česko.Digital (uprostřed)

Formánkovou potěšila i vlna občanské solidarity, která se objevila v první vlně pandemie. Z první ruky ji měla možnost zažít také Eva Pavlíková, provozní ředitelka platformy Česko.Digital, která se letos zasloužila o několik projektů, které usnadnily průchod pandemií – například vzdělávacím projektem Učíme Online i spuštěním informačního webu Covid Portál.

„Rok 2020 nám v Česko.Digital ukázal, jaká je ve společnosti neuvěřitelná síla pomáhat druhým. Někdy to bylo fakt náročné, třeba když nám komunita vyrostla doslova přes noc na dvojnásobek. Ale našich více než 3 500 expertních dobrovolníků nám ukazují, že pomáhat je normální,“ reflektuje Pavlíková.

Psychické zdraví na pranýři

Ať už měli Češi trable se zavřením své restaurace, náporem na rozvážku, nemocí blízkého nebo s online výukou, všechny tyto situace měly jednu věc společnou – více než kdy jindy při nich dostávalo zabrat psychické zdraví. Stres byl jednoduše všude a že je po terapeutické péči poptávka, potvrzují i milionové investice do startupů, jako je Hedepy nebo Terap.io.

Během celého roku jsme také víc než kdy jindy spoléhali na technologie, s nimiž jsme možná trávili více času, než bychom sami chtěli. I to pochopitelně přineslo řadu výzev, kterých se všímala Karolína Presová, socioložka a zakladatelka iniciativy Replug.me, která pomáhá lidem hledat balanc v digitálním světě.

karolinapresova1_2

Foto: Replug.me

Karolína Presová je socioložka a zakladatelka projektu Replug.me

„Měli jsme možnost v plném rozsahu vidět jak pozitivní, tak negativní dopady technologií na náš život. Pozorovali jsme vzrůstající mentální problémy u všech věkových kategorií, spojené třeba s nadužíváním sociálních sítí. Byla to ukázka toho, jak se celá situace může vyvíjet a jak je potřeba se s technologiemi sžívat zdravěji,“ uzavírá Presová.

Všichni výše zmínění mluví ve větším detailu právě v novém, speciálním dílu CzechCrunch Podcastu. Najdete ho jak v úvodu článku, tak ve vašich oblíbených podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Česku jsme skryté tajemství, říká v podcastu David Chmelař. V jihovýchodní Asii stavíme největší srovnávač cen

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-chmelar-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel největšího srovnávače cen v jihovýchodní Asii

0Zobrazit komentáře

Když si chcete srovnat ceny v jednotlivých e-shopech, jdete na Heureku. Uživatelé v Malajsii, Indonésii či na Filipínách zase míří na iPrice. Na tom by z našeho pohledu nemuselo být nic zase tak zajímavého, kdyby za největším srovnávačem cen v jihovýchodní Asii nestál Čech. „V Česku jsem tak trochu nejlépe skryté tajemství,“ usmívá se v podcastu David Chmelař.

Osmatřicetiletý spoluzakladatel startupu iPrice se do malajsijského hlavního města Kuala Lumpur vydal téměř před šesti lety. Tehdy odcházel z vysoké pozice v tuzemské bance, a když svým kolegům oznámil, že si balí kufr a letí dělat vlastní byznys kamsi do Asie, klepali si na čelo. „Zvenčí to mohlo vypadat jako ztřeštěný nápad, ale měl jsem k tomu silné důvody,“ říká Chmelař.

V novém díle CzechCrunch Podcastu mluví o tom, jak ho vůbec napadlo, že si založí vlastní byznys v Asii, jak poznal svého byznysového parťáka, se kterým dnes iPrice řídí, a jak se česko-německé dvojici daří dobývat trh, na němž je obří konkurence. Pustit si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Davidem Chmelařem řeč?

***

Pro představu, v regionu jihovýchodní Asie, na který iPrice míří, žije zhruba 690 milionů obyvatel. Přes tento cenový srovnávač každoročně protečou transakce v hodnotě 3,5 miliardy korun, což z něj dělá největšího hráče široko daleko, přičemž Chmelař podotýká, že to nejlepší ještě přijde. V zemích jako Malajsie, Indonésie či Vietnam k největšímu boomu e-commerce a souvisejících oborů teprve dochází.

„Nebyli jsme samozřejmě jediní, kdo takový nápad měl. Spolu s námi začínalo minimálně pětadvacet hráčů, kteří dělali to stejné a o kterých jsme věděli. My jsme ale na rozdíl od některých měli koule na to dosednout v Asii, začít tam žít, nasávat trh a zároveň přitáhnout know-how a talent z celého světa. Pak ani tolik nevadilo, že nejsme místní,“ popisuje svou asijskou misi Chmelař.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V podcastu mluví také o tom, jak si tehdy vzal v bance na týden dovolenou a odletěl objíždět Singapur, Kuala Lumpur a Bangkok, aby poznal tamní podnikatele a investory. „Když jsem pak dával výpověď v bance, šéf mě hned upozorňoval na konkurenční doložku a ptal se mě, do jaké banky jdu,“ vzpomíná Chmelař s tím, že si o něm asi mnoho kolegů myslelo, že je blázen.

david-chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

V jihovýchodní Asii se však společně s Heinrichem Wendelem trefili do trendu rychle rostoucí e-commerce a masivního nástupu mobilních telefonů, který se do regionu přeléval z okolních, již rozvinutějších zemí. Během let dokázali do iPrice přilákat také investory, od nichž dnes mají nabráno již 20 milionů dolarů, což je necelá půl miliarda korun.

„Na začátku jsme plánovali dost. Myslím, že první plán byl, že firmu za dva roky vystřelíme do nebes a prodáme. Pak nám došlo, že tak rychlé to nebude,“ usmívá se Chmelař, avšak dodává jednu důležitou věc: „Naštěstí jsme se nespletli v potenciálu trhu, ale v rychlosti, v jaké do něj trh dojde.“

V podcastu hovoří o tom, jaký je život v Kuala Lumpur, proč pro něj byla po škole consulting jasná volba a jak ve 29 letech dostal nabídku z banky, která nešla odmítnout. A zevrubně rozebíráme i jeho asijskou misi, která je naším očím trochu skryta, ale rozhodně stojí za pozornost. Nový díl CzechCrunch Podcastu najdete online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.