Rok 2020 pohledem 10 osobností českého byznysu. V podcastu ho rekapitulují Kijonková, Dlouhý, Formánková či Smid
Rok 2020 bude zřejmě jedním z těch, které si budeme pamatovat ještě hodně dlouho. Byl jiný pro všechny, pro český byznys, technologie i startupy jako takové. Oslovili jsme proto zástupce z různých oblastí s anketními otázkami, abychom vám nyní nabídli speciální díl CzechCrunch Podcastu s pestrými (a přitom prolínajícími se) poznatky z tohoto zvláštního období.
Téměř všechna odvětví si letos prošla velkými proměnami, některá spíše pozitivními, některá negativními. Sektory, kde důvody k radosti hledali těžko, jsou ty, které jsou přímo závislé na pohybu lidí: restaurace, hotely nebo cestování. Proměny v restauračním byznysu sledoval i Igor Třeslín ze startupu Storyous, který dodává restauracím řešení pro automatizaci provozů.
„Na jaře jsme společně s celým odvětvím procházeli největší krizí v naší existenci. Takže jsem na rovinu předstoupil před svůj manažerský tým a řekl, že možná nebudeme mít peníze,“ říká otevřeně šéf Storyous v podcastu, který je dostupný v přehrávači níže nebo ve vašich oblíbených podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů.
Storyous se snažilo na novou situaci adaptovat, třeba vytvořením projektu #kdesenajim, kde shrnulo fungující restaurace a lidé si na něm mohli jídla objednávat. Přes všechny trable některé podniky dokázaly na pandemii vydělat, protože dlouhodobě pečují o svou zákaznickou bázi, která je v těžkých časech nenechala ve štychu. A s velkou zprávu zakončující nelehký rok nakonec dnes přišlo i samotné Storyous.
Těžký rok má za sebou i letenkový startup Kiwi.com pod vedením Olivera Dlouhého. Kvůli nemožnosti rychle vracet peníze za zrušené lety se dostal do sporu s aerolinkou Ryanair a dodnes tak čekají na vratky desítky tisíc lidí, kteří chtějí v součtu desítky milionů eur.
I přesto CEO Kiwi.com neztrácí naděje. „Díky práci s omezenými zdroji jsme se začali soustředit na projekty, které jsou důležité, a zahodili ty, které nás rozptylovaly. Krize tedy Kiwi.com pomůže, a proto se na rok 2020 budeme z byznysového pohledu dívat spíš pozitivně,“ popisuje Dlouhý.
Jako možnost pro sebereflexi využil rok 2020 i Richard Valtr, zakladatel startupu Mews, který digitalizuje hotely od rezervací až po check-in. Loni Mews oznamovalo investici ve výši 750 milionů korun a bylo na cestě za jednorožcem, tedy hodnotou přesahující miliardu dolarů, ale pak dostalo obří ránu. Na jaře ale muselo rychle jednat a propustit 40 procent ze svých 400 zaměstnanců.
„Nepřežijí ti největší, ale ti, kteří se dokáží co nejrychleji přizpůsobit nové situaci.“
„Rok 2020 nám přinesl hodně ponaučení a momentů, kdy jsme se mohli zastavit a podívat na to, jak stavíme náš byznys. Dalo nám to hodně vnitřní sebejistoty, uvědomili jsme si, že se dokážeme dobře a rychle rozhodnout,“ reflektuje Valtr uplynulý rok, na jehož konci se už Mews zase vydalo na nákupy.
Princip podnikatelského chameleona
Logistika a e-commerce byly naopak odvětvími, jež letos rozhodně netratily, ale naopak musely rychle reagovat na násobně zvýšenou poptávku po nakupování na internetu. Ostatně jen před letošními Vánoci podle některých dopravců lidé přijímali až dvojnásobek balíků oproti běžným rokům.
V centru dění se ocitla i Zásilkovna, respektive celá logistická skupina Packeta. Letos vyrostla o 121 procent a její šéfka Simona Kijonková nazvala rok 2020 tím nejnáročnějším, který z podnikatelského pohledu za posledních deset let zažila. Za klíčovou schopnost přitom považuje adaptabilitu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Zastávám tzv. princip chameleona v podnikání. To znamená, že bychom na změny měli rychle reagovat. Nepřežijí ti největší, ale ti, kteří se dokáží co nejrychleji přizpůsobit nové situaci,“ popisuje Kijonková svůj dlouhodobý podnikatelský přístup.
Podobnou zkušenost sdílel i Petr Kasa, spoluzakladatel skupiny lékáren Pilulka, která letos vstoupila na pražskou burzu, kde se její tržní kapitalizace aktuálně dotýká hranice 1,5 miliardy korun. A přestože už v onlinu se svým e-shopem Pilulka byla, musela taktéž rychle svůj byznys přeskládat, aby dokázala úspěšně čelit vysoké poptávce.
„Viděli jsme nejen ve zdravotnictví, ale i v našem oboru, jak je důležité, aby firmy byly flexibilní a byly schopné škálovat. Situace, které nastaly, totiž často vyžadovaly reakce v rámci dní až hodin,“ vzpomíná Petr Kasa.
Potřebu digitalizace pociťoval i Michal Menšík z logistické startupu Dodo. Ten se letos umístil na druhém místě žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE, který řadí nejrychleji rostoucí podniky střední Evropy.
„Rok 2020 nám ukázal, jaká je ve společnosti neuvěřitelná síla pomáhat druhým.“
„Hlavní ponaučení celého trhu je důležitost kompletní digitalizace. Každá firma, která na ni v krizi nebyla překvapená, to jasně pocítila. Nám to ukázalo, že jsme v DoDu připraveni více, než jsem si myslel,“ popisuje Menšík
Rok jako na houpačce zažilo i vývojářské studio STRV, které muselo s příchodem jarní pandemie začít lepit měsíčně ztráty ve výši dvanácti milionů korun. Na konci roku už ale nakonec bylo na rekordních číslech a zpět na koni. Také šéf STRV Lubo Smid klade důraz na důležitost krizových scénářů.
„Rok 2020 nám ukázal, že život se může ze zajetých kolejí velmi rychle změnit. Být připravený na všechno se ukázalo jako obrovská výhoda. Byl to extrémně těžký rok, ale je obrovským ponaučením pro dnešní generaci, která nic takto globálního zatím nezažila,“ ohlíží se Smid.
Hybridní výuka a solidarita v občanské společnosti
Pandemie se ale samozřejmě projevila i jinde než v samotném byznysu. Všímá si toho třeba Dita Formánková, zakladatelka vzdělávací platformy Czechitas, která letos nastoupila i do Avastu, kde bude řešit inkluzi a komunitní projekty. Ta upozorňuje na úskalí nejen ve zmíněné inkluzi, ale také v online výuce.
„Budoucností je hybridní výuka. Myslím si, že největší výzvou bude najít správný balanc mezi prezenční a distanční formou. Výzvou bude také nová forma inkluze, protože vznikly rozdíly podle různé digitální vybavenosti škol, domácností a třeba i digitální gramotnosti učitelů.“
Formánkovou potěšila i vlna občanské solidarity, která se objevila v první vlně pandemie. Z první ruky ji měla možnost zažít také Eva Pavlíková, provozní ředitelka platformy Česko.Digital, která se letos zasloužila o několik projektů, které usnadnily průchod pandemií – například vzdělávacím projektem Učíme Online i spuštěním informačního webu Covid Portál.
„Rok 2020 nám v Česko.Digital ukázal, jaká je ve společnosti neuvěřitelná síla pomáhat druhým. Někdy to bylo fakt náročné, třeba když nám komunita vyrostla doslova přes noc na dvojnásobek. Ale našich více než 3 500 expertních dobrovolníků nám ukazují, že pomáhat je normální,“ reflektuje Pavlíková.
Psychické zdraví na pranýři
Ať už měli Češi trable se zavřením své restaurace, náporem na rozvážku, nemocí blízkého nebo s online výukou, všechny tyto situace měly jednu věc společnou – více než kdy jindy při nich dostávalo zabrat psychické zdraví. Stres byl jednoduše všude a že je po terapeutické péči poptávka, potvrzují i milionové investice do startupů, jako je Hedepy nebo Terap.io.
Během celého roku jsme také víc než kdy jindy spoléhali na technologie, s nimiž jsme možná trávili více času, než bychom sami chtěli. I to pochopitelně přineslo řadu výzev, kterých se všímala Karolína Presová, socioložka a zakladatelka iniciativy Replug.me, která pomáhá lidem hledat balanc v digitálním světě.
„Měli jsme možnost v plném rozsahu vidět jak pozitivní, tak negativní dopady technologií na náš život. Pozorovali jsme vzrůstající mentální problémy u všech věkových kategorií, spojené třeba s nadužíváním sociálních sítí. Byla to ukázka toho, jak se celá situace může vyvíjet a jak je potřeba se s technologiemi sžívat zdravěji,“ uzavírá Presová.
Všichni výše zmínění mluví ve větším detailu právě v novém, speciálním dílu CzechCrunch Podcastu. Najdete ho jak v úvodu článku, tak ve vašich oblíbených podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů.