Slavný youtuber prorazil s Teslou falešnou zeď a pobouřil fanoušky firmy. Ztratil reputaci, hlásí

Mark Rober rozdivočil internet svým posledním videem, ve kterém testuje bezpečnostní funkce v autech. Má to ale pár háčků.

Filip HouskaFilip Houska

mark-rober

Foto: Amazon / Mark Rober / Filip Houska/CzechCrunch

Mark Rober

0Zobrazit komentáře

Povede se to jen hrstce lidí  – a ještě na tom musí dlouhé roky tvrdě pracovat. Získat si celosvětovou pozitivní popularitu na internetu, mít desítky milionů fanoušků a vybudovat si jméno jednoho z nejrespektovanějších tvůrců není jen tak. Ovšem zatímco toto trvá několik let, ztráta kredibility může být otázkou třeba jen osmnácti minut. A pocítil to teď i uznávaný americký youtuber Mark Rober.

Býval inženýrem v NASA, pracoval jako produktový designér pro Apple, celý svět ho ale zná jako youtubera, který ve svých videích testoval často velmi bláznivé věci. Ať už šlo o souboje robotů, sestřelování dronů, spouštění vejce z vesmíru, ověřování schopností nejchytřejší vrány nebo zkoušení, jak si chobotnice poradí v podvodním bludišti. Měl netradiční nápady – a lidé to milovali.

Přesáhl hranici 65 milionů odběratelů na YouTube, kde jeho videa nasbírala skoro jedenáct miliard zhlédnutí. Několik milionů lidí ho sleduje i přes Instagram, TikTok nebo X. A jestli je možné ho s někým srovnat, tak s MrBeastem, nejsledovanějším youtuberem světa. Tak velký zásah pětačtyřicátník Mark Rober má. Ovšem čím větší vliv, tím větší lynč, když důvěru fanoušků naruší. Obzvlášť těch, kteří fandí Tesle.

Stalo se tak před pár dny, když si vzal na paškál dvě auta a testoval, které z nich je lepší v automatickém rozpoznání překážek na cestě, tedy v bezpečnostních funkcích postavených na snímání okolí. Vyzkoušel Model Y od Tesly, který umí detekovat objekty okolo pomocí kamer. Jako jejího soupeře zvolil Lexus RX se snímacími schopnosti postavenými na laseru, přesněji řečeno na systému lidar značky Luminar.

Rober podnikl pět testů s různými scénáři. Nejprve v obou autech ověřoval, jestli technologie rozpoznají stojící figurínu dítěte uprostřed silnice, poté je vystavil zkoušce s chlapcem vybíhajícím zpoza jiného auta na krajnici. Dále zjišťoval, jak snímání od Tesly a Luxusu funguje v hustém dešti nebo v oblacích dýmů. Nakonec s nimi plánoval vyjet vstříc pěnové stěně namalované tak, aby splynula s cestou. Chtěl totiž zjistil, zda poznají, že jde o podvrh – a zastaví.

Ostatně právě na automatickém zastavení auta celé toto testování stálo. Ať už byla použita jakákoliv technologie, cílem bylo, aby vůz sám od sebe zastavil, když se před ním zjeví překážka. Jak se ale ukazuje, Rober při testování nemusel být objektivní – a mohl ukazovat auto od Tesly jako to horší. Obzvlášť pak ve finální jízdě proti oné stěně, jak naznačují lidé ve virálním příspěvku na síti X.

Zatímco Lexus s aktivním systémem lidar před stěnou včas zastavil, Tesla s integrovanými snímacími kamerami projela přímo skrz ni. Fanouškům na sociálních sítích to ale přišlo zvláštní, a tak začali zkoumat, kde se stala chyba – a velmi konkrétně to začal popisovat Alex Finn na síti X, který mediální humbuk prakticky vyvolal.

 

Reagoval především na to, že Rober neměl před nárazem do falešné zdi aktivovaný systém Autopilot, respektive ho měl těsně před nárazem vypnout. Z krátkého úryvku videa je patrné, že barevný indikátor Autopilota opravdu z palubního displeje zmizel, což nasvědčovalo tomu, že se vypnul, nemusel to ale udělat Rober sám.

Už poměrně dlouho se řeší, jestli se funkce sama nevypíná, pokud se blíží nevyhnutelná nehoda. V roce 2022 zveřejnil Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vyšetřování desítek případů, kdy řidiči vozů Tesla při používání systému Autopilot narazili do stojících záchranných vozidel, která stála na kraji silnice, jak uvádí Andrew J. Hawkins z magazínu The Verge, který situace konkrétněji popisuje.

Auta od Tesly ovšem mají umět detekovat překážky a patřičně před nimi brzdit i bez zapnutých pokročilých systémů Autopilot nebo Full Self-Driving (FSD). Stačit k tomu mají kamery, které ve srovnání s lidarem nejsou tak přesné a spolehlivé. Na což začal upozorňovat druhý tábor, který se Robera zastává, že video nezmanipuloval.

Po naléhání lidí na sociálních sítích Rober zveřejnil jinou, nesestříhanou část videa, kde se blížil ke stěně. U ní si ale někteří všimli, že se liší v rychlosti, takže se začalo spekulovat o tom, že bylo video nahráváno na několik pokusů, což na legitimitě testu také nepřidávalo. Na druhou stranu je Rober zkušený youtuber a šance, že by cokoliv nahrával na jeden pokus, je skoro nereálná, jak podotýká Hawkins.

Nic to ale nemění na faktu, že se okolo videa strhla mela, což vygradovalo i nařknutím Robera z toho, že na videu přímo „potají“ spolupracoval s technologickou firmou Luminar, která používaný Lexus osadila lidarovou technologií. Ostatně během natáčení bylo logo firmy několikrát vidět. Podle Robera ale nemělo jít o placenou propagaci, technologie mu ovšem pro testování zapůjčila.

Kontroverze se ale objevily nejen okolo testování aut. Lidem přišlo zvláštní i to, že pro některé záběry uvnitř auta používal iPhone, ačkoliv ho vydával za Pixel, což je viditelné z jednoho konkrétního záběru na záda telefonu, která upravil tak, aby vypadala právě jako telefon od Googlu. To sice s testem jako takovým nemá přímo nic společného, ale v očích fanoušků Tesly to na legitimitě nepřidává.

Zda Rober ztratil svou důvěryhodnost coby internetového tvůrce, je něco, co se mezi oběma tábory v posledních dnech řeší. Video má přes šestnáct milionů zhlédnutí a nijak zásadním způsobem se neotřásla jeho základna odběratelů, na druhou stranu si ale proti sobě poštval zejména příznivce automobilky Elona Muska, která je teď vlivem kroků administrativy Donalda Trumpa na trní.

Aktualizováno (20. března): Článek byl doplněn o větší objektivitu a upraven o informaci ohledně funkčnosti Autopilota.

Čínská automobilka BYD chce dobýt Evropu. Plánuje tu další továrnu a představila superrychlé nabíjení

Společnost BYD představila v Londýně několik lákadel pro Evropany. Zaujmout může hlavně platforma pro rychlé nabíjení nebo drony zabudované na střeše aut.

byd-sealion-7-performance-01-xl-1-1

Foto: BYD

BYD Sealion 7

0Zobrazit komentáře

Stella Li si nemohla vynachválit, jak se její automobilce daří. Viceprezidentka čínského BYD představila na londýnské tiskové konferenci nejen elektromobil Sealion 7, který vstupuje na britský trh, ale hlavně několik technologických novinek. Těmi chtějí Číňané dobýt Evropu.

Hlavním tahákem je takzvaná super e-platforma pro rychlé nabíjení. Podle automobilky umožní dobít elektromobil stejně rychle, jako trvá natankování benzinu či nafty. „Každá vteřina nabíjení zvýší dojezd našeho elektrického auta o dva kilometry. Stačí tedy počkat několik minut – a můžete ujet až 400 kilometrů,“ prohlásila Li.

Super e-platforma by měla tedy dosahovat rychlosti nabíjení 1000 kW, tedy dvakrát víc než u supernabíječek Tesly. BYD zatím plánuje vybudovat tisíce ultrarychlých nabíjecích stojanů v Číně, které budou kompatibilní s novou platformou. Zatím ale není jasné, kdy bude hotovo ani kolik bude celý projekt stát.

Li také představila spolupráci s výrobcem dronů DJI. Společně vyvinuli program nazvaný Lingyuan, který integruje dron do střechy vozidla. Dron pak může vůz sledovat, pořizovat fotografie nebo natáčet videa a poté zase bezpečně přistát zpět na automobilu. Během letu navíc přenáší obraz v reálném čase na centrální displej ve vozidle.

Automobilka chce rovněž vybavit téměř každý svůj elektromobil systémem automatického řízení. Neomezuje se přitom jen na prémiové modely, počítá i s těmi dostupnějšími. Systém zahrnuje funkce, jako je automatická navigace na dálnicích nebo samočinné parkování ovládané přes mobilní aplikaci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kvůli těmto inovacím – a také clům od Evropské unie – se BYD snaží nebýt v Evropě vnímán jako ryze čínská automobilka. Do konce roku chce dokončit továrnu v maďarském Segedíně, další výrobní závod vzniká v Turecku. Společnost navíc plánuje v Evropě otevřít další továrnu.

Celková kapacita závodů v Maďarsku a Turecku má dosáhnout 500 tisíc vozů ročně. Zatím ale není jasné, kde by nová fabrika měla vyrůst. „Na stole je více možností, momentálně jsou ve výběrovém procesu všechny evropské země,“ tvrdí Alfredo Altavilla, zvláštní poradce BYD pro Evropu.

stella

Stella Li, viceprezidentka BYD

Automobilka zažívá v poslední době silný růst – jen loni zvýšila svůj celkový globální prodej o 41 procent na téměř 4,3 milionu vozů, z toho 1,76 milionu elektromobilů. V segmentu čistě elektrických aut tak nyní soupeří o vedoucí pozici s americkou Teslou, která loni prodala 1,79 milionu těchto vozidel.

Ostatně první místo na světě je teď vším, oč jde, doplňuje Li. „Chceme přinést revoluci do světa aut, stejně jako iPhone změnil svět telefonů. Dříve byly lídry Nokia nebo Motorola, dneska už si na ně skoro nikdo nevzpomene. A s naší konkurencí je to vlastně snadné – neumí to, co my,“ tvrdí čínská manažerka.

Zaujmout Evropany chce například modelem Sealion 7, který přímo konkuruje vozu Tesla Model Y. Jde o středně velké elektrické SUV, které v pokročilejší verzi nabízí rychlé nabíjení, maximální rychlost 214 kilometrů za hodinu a zrychlení z nuly na stovku za 4,5 vteřiny. Má přední i zadní kufr a na českém trhu, kam má BYD vstoupit v řádu týdnů, by měl stát méně než milion korun. Celkově má automobilka v nabídce více než deset modelů.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Když BYD před 30 lety vznikl, vůbec nešlo o automobilku, ale o výrobce fotovoltaických panelů a úložišť energie. Ostatně dodnes se prezentuje jako technologická společnost, která kromě aut vyrábí i elektroniku, baterie, akumulátory, polovodiče, autobusy, kamiony nebo vysokozdvižné vozíky. Podle Li začínala firma s několika desítkami zaměstnanců, dnes jich má milion, z toho 120 tisíc inženýrů.

S přispěním ČTK