Roman Sysel z Taxify a Ondřej Krátký z Liftaga: Globální vs. lokální startup a budoucnost dopravy v Česku
Na minulém Offlajnu se představil Ondřej Krátký z Liftaga a Roman Sysel z Bolt (Taxify)
Téma dopravní situace nejen v Praze, městské mobility obecně a konkurence v podobě několika přepravních služeb je stále více diskutované. Proto jsme si ho vybrali i jako téma naší další akce CzechCrunch Offlajn, na níž jsme si pozvali nejvýznamnější přepravní startupy, které v Česku konkurují tradičním taxislužbám. Poslechnout si šéfa českého startupu Liftago Ondřeje Krátkého a Romana Sysla z konkurenčního Taxify dorazilo do sídla pražské vývojářské firmy STRV, kde jsme CzechCrunch Offlajn pořádali, přes dvě stovky diváků.
Diskutovalo se o budoucnosti dopravy v Praze i celém Česku, o rozdílech mezi globálním a lokálním startupem, o ekologii a také o tom, co je to vlastně digitalizace dopravy. Dnes se ve městech spolu s klasickými auty kombinují i různé alternativní dopravní prostředky v podobě elektrických koloběžek, sdílených kol a samozřejmě také městské hromadné dopravy, přičemž každý způsob si hledá své místo a využití.
Abychom měli pohled na situaci mezi největšími přepravními startupy, které v tuzemsku působí, co nejlepší, zvali jsme k diskuzi na CzechCrunch Offlajn také americký Uber, který je v Česku z trojlístku Uber, Taxify, Liftago zřejmě stále zatím vůbec největší, byť oficiální čísla k dispozici nejsou. Jeho zástupci účast ovšem odmítli.
Úvod rozsekla jednoduchá otázka na oba účastníky: „Čím jste dnes přijeli?“ Pokud byste očekávali, že oba muži na dotaz šéfredaktora CzechCrunche Ondřeje Holzmana odpoví, že přijel každý autem zavolaným přes „svou“ aplikaci, mýlili byste se. Ondřej Krátký totiž dorazil tramvají a Roman Sysel dokonce pěšky. Oba šéfové přepravních startupů ale jinak standardně kombinují chůzi, městskou hromadnou dopravu a samozřejmě i služby, které zastupují. A nejen ty, oba prozradili, že čas od času využijí i konkurenční aplikaci, aby si vyzkoušeli, kde jsou na tom lépe a kde hůře.
Global vs. local
Pokud bychom se však podívali na oba startupy z větší perspektivy, nejde je příliš srovnávat. Zatímco estonský startup působí již ve více než padesáti městech po celé Evropě, včetně Prahy, Vídně, Paříže, Rigy či Záhřebu, Liftago je prozatím především lokální hráč, který funguje mimo Prahu také v Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Ostravě, Plzni a dalších krajských městech. Oba startupy mají ale jedno společné – své služby aktuálně provozují v Praze a také v Bratislavě, což je ostatně prozatím jediný zahraniční trh pro české Liftago.
Liftago tak trochu předběhlo svá očekávání a nakonec možnou zahraniční expanzi potlačilo ve prospěch rozšiřování po Česku, kde chce vybudovat komplexní digitální platformu. „Úplně původně navíc Liftago mělo vznikat jako platforma pro řízení samořízených taxíků, ani tam ale ještě nejsme,“ podotkl s úsměvem Ondřej Krátký.
Taxify proti tomu vybralo na investicích již více než 4 miliardy korun při valuaci přesahující 1 miliardu dolarů, což z něj dělá jednoho z evropských jednorožců. Investice do tuzemského Liftaga jsou zatím v řádu nižších stovek milionů korun, ale když se pohledem zaměříme pouze na český a slovenský byznys, procentuální podíl na trhu už tak rozdílný nebude.
Šéfredaktor CzechCrunche Ondřej Holzman, šéf Liftaga Ondřej Krátký a šéf Taxify pro Česko a Slovensko Roman Sysel
„Taxify zaměstnává pro Česko a Slovensko zhruba 28 lidí, nepočítaje vývojáře, kteří sedí v estonské centrále,“ prozradil Roman Sysel, zatímco Liftago jich má dle Ondřeje Krátkého celkem kolem čtyřicítky. V poměru na trhu, pokud bychom do hry přibrali i Uber, je dle Sysla v počtu celkových jízd na první místě v Česku právě Uber a sekunduje mu Taxify. Oficiální čísla nicméně k dispozici nejsou. Ondřej Krátký nicméně prozradil, že Liftago v Česku realizuje 100 až 200 tisíc jízd měsíčně – zda to však stačí na zahraniční konkurenci, to nekomentoval.
Důraz na zákaznickou zkušenost
Oba šéfové se nicméně shodli na tom, že počet stažení aplikací v Google Play a App Storu nemá o počtu jízd a situaci na trhu příliš vypovídající hodnotu. Ondřej Krátký nicméně při té příležitosti připomenul, že Liftago má jednu z vůbec nejlépe hodnocených přepravních aplikací v celé Evropě. Diskutovalo se totiž také o uživatelské spokojenosti, kterou se snaží Taxify podobně jako Uber řešit systémem komplexního hodnocení, tedy výběru od jedné do pěti hvězdiček po ukončení každé jízdy.
„Pokud má řidič méně než 4,5 hvězdičky, Taxify ho pošle na proškolení, pokud se ani poté situace nezlepší, je z platformy vyřazen. Samotný systém zohledňuje především chování řidiče a jeho vlastnosti – zbrklost, plynulost jízdy, prudké brzdění či rychlá jízda – a samozřejmě i stav automobilu,“ komentoval systém hodnocení Taxify Roman Sysel.
V reakci na to Krátký z Liftaga dodal: „Problémem zmíněného systému, na kterém samozřejmě zčásti fungujeme i my, je, že ne zdaleka všichni cestující opravdu hodnotí. Někteří jednoduše zapomenou nebo automaticky zvolí plné hodnocení i přesto, že nejsou spokojeni, protože jednoduše nechtějí nad vyplněním zpětné vazby trávit tolik času.“ Liftago proto svůj systém doplňuje ještě o dalších 10 nebo 15 systémových upozornění, které vyhodnotí jízdu i v případě, že ji sám zákazník nehodnotil.
Aplikace pro přepravu, ať už na poli taxíků nebo alternativních prostředků, využívá podle Sysla zhruba 70 % všech uživatelů, další volí například přímé zavolání přes dispečink nebo „mávnutí“ na ulici. Tradiční taxislužby ale pravděpodobně pořád vedou v celkovém měřítku všech automobilových přepravních prostředků, především kvůli absenci nutnosti stahovat lokální aplikace, což je například pro turisty bez internetu na místě značně komplikované.
„V budoucnosti se velmi pravděpodobně dočkáme toho, že se různě roztříštěné služby spojí v maximálně dva nebo tři hráče a poskytnou mimo automobilů komplexní mobilitu ve městech, od aut přes elektrické koloběžky až po sdílená kola, a navíc budou fungovat globálně,“ je přesvědčen Sysel z Taxify. V příští dekádě tak i na tuzemském trhu dojde velmi pravděpodobně k zásadní akviziční hře a je otázkou, kdo z aktuálních hráčů přežije, na čemž se shodli oba diskutující.
Narovnání poměrů
Jedním z důležitých bodů k diskuzi byla samozřejmě i novela zákona o silniční dopravě, která se nyní diskutuje na vládní a parlamentní úrovni a může přinést značné změny do zastaralého systému. V základu se jedná především o to, že by nově přepravní služby, ať už jde o tradiční taxi či nikoliv, nemusely mít světelné označení na střechách, pokud by fungovaly přes aplikaci, a zároveň by nemusely mít taxametr. To opět v případě, že by se cena za jízdu dopředu sjednala přes aplikaci.
Stát si od novelizace zákona o silniční dopravě slibuje určitou unifikaci přepravy a především narovnání podmínek pro všechny strany. Podle Ondřeje Krátkého z Liftaga je škoda, že chystané změny neobsahují také povinnost sdílení dat z jednotlivých platforem, což by mohlo vést k dalšímu zlepšování dopravy ve městech. S novelizací zákona obecně souhlasí i Roman Sysel z konkurenčního Taxify, který zmínil, že před časem již podobný zákon přijalo také Slovensko a o narovnání trhu a akceptaci moderních mobilních platforem se postaraly podobné změny v Chorvatsku nebo Estonsku, odkud Taxify pochází.
Alespoň tak by se dal ve stručnosti popsat první letošní Offlajn, na který už v dubnu navážeme další akcí, která se opět ponese v duchu diskuze na aktuální a ve společnosti rezonující témata, která je zajímavé sledovat. Dění kolem CzechCrunch Offlajn a informace o nadcházejících akcích můžete sledovat i na Facebooku a pochopitelně také na našem webu.
Několik dalších střípků z pondělního večera:
Foto: alesco.cz