Rychlé doručování potravin jede. Dáme jídlo s ním z Prahy míří do dalších českých měst

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

damemarket

Foto: Dáme jídlo

Kurýr služby Dáme jídlo doručí i potraviny

0Zobrazit komentáře

Když potřebujete koupit třeba jen pár základních potravin, vystačíte si s návštěvou večerky na rohu. I do Česka však přichází trend co nejrychlejšího doručování zboží všeho druhu objednaného online a největším tahákem jsou aktuálně služby na způsob online večerky. V Praze je před časem spustila tuzemská společnost Dáme jídlo, která přidala doručování potravin k rozvozu obědů, a teď jde se svou službou Dáme market do dalších měst.

Ve světě se tomuto trendu říká quick commerce, tedy rychlé doručení všeho, co si objednáte na internetu. Zpravidla se jedná o dovoz maximálně do třiceti minut, přičemž některé služby jsou schopné doručit potraviny i další zboží klidně ještě několikanásobně rychleji. Ke snídaním, obědům a večeřím z restaurací postupně přidalo potraviny, drogerii či květiny i Dáme jídlo.

„Každý, kdo jednou vyzkouší doručení nákupu do pouhých 30, 20, nebo dokonce 15 minut od objednání, už nechce měnit. Volný čas je pro lidi čím dál důležitější a oceňují, když mohou sami rozhodovat, jak ho využijí. Právě proto neustále rozšiřujeme pokrytí a šíři sortimentu v rámci quick commerce tak, aby si porci života navíc mohli dopřát další a další zákazníci u co nejpestřejšího sortimentu,“ říká výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

V nedávném velkém rozhovoru pro CzechCrunch hovořil o tom, že výhledově chce Dáme jídlo rozvážet zkrátka vše, co bude dávat smysl, a ve své misi teď dělá další kroky. Online večerku nazvanou Dáme market, v níž nabízí vybrané čerstvé i trvanlivé potraviny, po úvodním pražském startu nedávno rozšířilo do Olomouce, kde postavilo první sklad, a zamíří v nejbližších týdnech také do Brna a Plzně. V září pak budou následovat České Budějovice a Liberec.

fingl-dj2

Foto: Dáme jídlo

Filip Fingl, výkonný ředitel Dáme jídlo

„Díky optimalizaci logistiky a strategickému rozmístění našich vlastních skladů a partnerských provozoven plánujeme brzy zkrátit průměrný čas doručení objednávek v rámci quick commerce pod 15 minut a to rozhodně není konec. Zkušenosti naší mateřské společnosti Delivery Hero ze zahraničních trhů ukazují, že je možné se dostat i pod 10 minut,” říká Filip Fingl.

V Česku je oblast rychlého doručování zboží všeho druhu poměrně na začátku, ale mateřská skupina Delivery Hero, jíž je Dáme jídlo součástí, rozvíjí quick commerce už od roku 2019. V letošním prvním čtvrtletí přitom zaznamenala meziroční nárůst počtu objednávek o 400 procent, a přestože Dáme jídlo nechce prozradit konkrétní čísla, také u nás cítí značný růst poptávky. Vedle vlastních skladů navíc rozšiřuje nabídku produktů také díky spolupráci s různými obchody.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle klasických potravin ze sortimentu Dáme market si tak zákazníci mohou objednávat také zboží z obchodů jako Tesco Expres, Žabka, Sklizeno, květinářství Kytky od Pepy nebo hračkářství Hamleys. S těmito i dalšími obchody už Dáme jídlo spolupracuje napříč celou zemí od Plzně přes Ústí nad Labem, Děčín či Jihlavu až po Opavu nebo Havířov. „Zájem zákazníků v regionech o tuto službu předčil naše očekávání, což nás ještě více motivuje rozšiřovat pokrytí na nová a nová místa,“ dodává Fingl.

Na Dáme jídlo čeká stejně jako v oblasti doručování jídel z restaurací náročný boj. Prakticky totožné služby totiž postupně představily také konkurenční Wolt a Bolt a se svými sklady na strategických místech, z nichž budou rychle doručovat potraviny a další zboží, se chystají rozšířit po českých městech v následujících měsících. Oba hráči mají navázaná i podobná partnerství s různými obchody, přičemž Bolt tento týden oznámil, že míří také do Plzně.

Síť multikin AMC vstala díky drobným investorům z mrtvých. Teď chystá platby bitcoinem a exkluzivní premiéry na plátně

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Síť multikin AMC

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv se to tak nemusí zdát, stále jsme jen v počátečních fázích nové éry uvádění filmů po pandemii. Hollywoodská studia experimentují s různými modely dostupnosti nových titulů, kinaři se snaží udržet projektory dlouhodobě v provozu a herecké hvězdy se soudí kvůli ušlým ziskům z premiér blockbusterů online. Kontury budoucnosti kinematografie se ale snad konečně trochu zostřují.

Zaprvé se zdá, že minimálně na nějakou dobu se stane standardem podstatně kratší doba, kdy lze novinky zhlédnout jen na velkém plátně. Zatímco mnoho let to bylo minimálně 90 dnů, loni v červenci uzavřelo studio Universal s řetězcem kin AMC smlouvu, která umožňuje filmy poslat na internet po pouhých 17 dnech na plátně. Okamžitě se tak začalo mluvit o bezprecedentním vývoji a nástupu nové doby.

Exkluzivní okno pro kina nedlouho poté začala zkracovat i další studia – naposledy Warner Bros., druhé největší v Hollywoodu. Letos v březnu totiž podepsalo novou smlouvu s Regal Cinemas a teď se k ní přidala další s AMC Theatres, největším řetězcem kin na světě. V obou případech budou moci nové filmy zamířit online po 45 dnech na velkém plátně. Jak zmiňuje magazín Variety, pro kinaře se tím alespoň potvrzuje budoucnost exkluzivního okna.

Jak známo, Warner Bros. všechny své filmy pro letošní rok vydává v kinech a online zároveň, což znamená nižší příjmy z prodeje lístků. Ačkoliv studio už déle ujišťovalo, že od počátku roku příštího od tohoto modelu opustí, sliby ve filmovém světě (zvlášť za poslední rok) mnoho neznamenaly. Na vlastní kůži to zažila třeba herečka Scarlett Johansson, které příliš nepomohla ani podepsaná smlouva se společností Disney. Na studio tak podala žalobu kvůli údajné ztrátě desítek milionů dolarů způsobené premiérovým uvedením Black Widow na streamovací službě.

black-widow

Foto: Falcon

Black Widow v kinech uvidíme už v létě

V mnohem horší situaci, než v jaké byla bohatá hollywoodská hvězda, byly AMC Theaters. Obří řetězec s tisíci kin po celém světě se už před pandemií ocitl na pokraji bankrotu a globální karanténa znamenala jen špatné zprávy. Tedy alespoň zpočátku. Letos v lednu se totiž akcie firmy dostaly do středu zájmu malých investorů z Redditu, kteří jejich cenu nakupováním skokově několikanásobně navýšili.

AMC díky tomu nejen smazala 600milionový dluh, ale nabrala stovky milionů nového kapitálu. V červnu se pak podobná situace opakovala v ještě větším měřítku a dnes stojí jedna akcie firmy kolem 30 dolarů, což je oproti konci roku 2020 více než desetinásobek. Spolu s ohlášením finančních výsledků za druhé letošní čtvrtletí proto šéf AMC Adam Aron nové drobné investory potěšil oznámením, že v kinech řetězce půjde ještě letos platit i bitcoinem, nejhodnotnější kryptoměnou současnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost je nyní kvůli stále nízké návštěvnosti sálů pořád ve ztrátě, je ale podstatně nižší, než předpokládali analytici. Středem pozornosti hovoru o výsledcích ovšem byli i dále investoři z řad obyčejných lidí, kteří AMC podpořili jako internetový vtípek částečně z legrace, částečně jako boj s vlivem Wall Street. Aron jim dokonce navrhl, že by mohli navázat spolupráci s další hvězdou „memového investování“, firmou GameStop. Možná se tak blíží akce, které budou zaměřené na fanoušky filmů i her zároveň.

Šéf AMC nezapomněl zmínit ani smlouvu s Warner Bros., jehož rozhodnutí pro hybridní distribuci letošních hitů typu Duna nebo Matrix 4 vnímal jako nešťastné. „Je skvělé vidět, že Warner Bros. opět přijímá okno pro kina,“ řekl Aron. „Na toto téma vedeme aktivní dialog se všemi významnými studii. Slyšeli jsme, že exkluzivní promítací okna jsou důležitým způsobem, jak vybudovat úspěšnou filmovou franšízu,“ dodal.

Kratší exkluzivita pro kina může být budoucností filmu

Málokdo dokáže říct, jaký má paralelní uvádění v kinech a online vliv na celkové výdělky filmu, jak velký je dopad na kinaře nebo co by to mohlo znamenat pro budoucnost diváctví. Jelikož se ale Warner Bros. smluvně zavázalo k opuštění tohoto modelu, přinejmenším v kratším časovém horizontu asi žádný z těch aspektů nebude tolik důležitý.

Také u Disneyho se zdá, že podobnou strategii bude s ústupem pandemie využívat spíše méně. Jak Black Widow, tak Expedice: Džungle vydané hybridním způsobem v kinech nakonec příliš nezazářily. Výhradně na plátna by pak měl zamířit nejen bojovník Shang-Chi, ale i Eternals s Angelinou Jolie. Zkrátit exkluzivní distribuční okno by také u nich dávalo dobrý smysl.

Margot Robbie jako Harley Quinn v nové The Suicide Squad

Zvlášť u blockbusterů totiž většina výdělků z kin pochází z prvních několika týdnů. Když se pak po měsíci a půl od premiéry vydají na internet, mohou stále těžit z živého zájmu mnoha diváků a prodloužit tak dobu, kterou film stráví v centru kulturního dění. To může platit i v případě možné další vlny koronaviru očekávané na podzim.

Hybridní uvedení naproti tomu musí čelit jednak faktu, že si značná část publika vybere buď jen kino, nebo jen streamovací službu, jednak pirátství. Black Widow, Expedice: Džungle i nedávno vydaný Sebevražedný oddíl naprosto dominují torrentovým trackerům. Exkluzivní okno pro kina vliv šíření neoprávněných digitálních kopií výrazně omezí.

Už dříve jsme zmiňovali jeho potenciálně negativní vliv na tzv. středněrozpočtové filmy, které se mohou potýkat s větším tlakem na výdělek a odsunutím na streamovací služby. Ať už to s nimi bude jakkoliv, spolu s blockbustery si podle všeho budou z hlediska financí muset najít nový způsob fungování. S přijetím ze strany kinařů, Warner Bros., Disney, Universalu nebo Paramountu vypadá zkrácená exkluzivita pro kina jako zásadní součást budoucího normálu.