S temnou stranou internetu je to trochu jinak. Nová kniha Dominika Stroukala boří mýty o dark webu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

stroukalInsider

Foto: Archiv DS/CzechCrunch

Ekonom a expert na kryptoměny Dominik Stroukal představil novou knihu

0Zobrazit komentáře

Pravděpodobně jste o ní už slyšeli. Jakási temná a tajemná strana internetu, několikanásobně větší než ta klasická a plná černých trhů, nájemných vrahů na objednávku, zbraní, drog a hackerů. Prostě něco, od čeho by se měl každý rozumný uživatel internetu držet dál.

Asi tak v současné době vypadá veřejné povědomí o takzvaném dark webu. Jenže jako ve všem je realita trochu složitější a právě pro ujasnění toho, co je skutečnost a co se blíží v tomto tématu konspirační teorii, vznikla nová kniha Dominika Stroukala, českého ekonoma a experta na kryptoměny (s nimiž se na dark webu ve velkém operuje).

Název publikace Dark Web: Sex, drogy a bitcoiny je jen poutavou zkratkou k tomu, co se nachází uvnitř. Deklarovaným cílem autora totiž je vytvořit první ucelenou knihu o dark webu v Česku – počin, který se mu daří na výbornou.

Na 208 stranách představuje zásadní témata dark webu pomocí dobře zdokumentovaných příběhů. Převypravuje je navíc tak, že chvílemi zapomínáte, že čtete literaturu faktu. Možná i proto, že například kriminální případy odehrávající se ve spojitosti s temnou stranou internetu, jsou opravdu jako sci-fi.

Čtenáři se tak dozvědí třeba podrobnosti o temných tržištích, jako byl slavný Silk Road vedený člověkem pod pseudonymem Dread Pirate Roberts. FBI ho v roce 2013 uzavřela, ale vzápětí bylo nahrazeno dalším. Prožijí i epický příběh Alexe Cazese, zakladatele tržiště AlphaBay, který ve svém temném království zajišťoval anonymitu možností použít nikoliv Bitcoin, ale kryptoměnu Monero.

Skoro všechno je podvod

Zajímavé ovšem je, že autor se víc než tím, čím dark web je, zabývá minimálně v začátku knihy tím, co není. Všechny známé mýty ohledně nájemných vrahů, prodeje zbraní a livestreamovaného mučení, co jste nejspíš slyšeli, by se daly shrnout pod jedno slovo: podvod.

Jak totiž Stroukal popisuje, v drtivé většině případů se ukazuje, že zmíněné fenomény často neexistují, zkrátka protože prodejci nebo iniciátoři je nemají po zaplacení motivací dokončit obchod. A nebo ještě lépe prodávanými věcmi vůbec nedisponují.

dominikstroukal1

Foto: Archiv DS

Ekonom a expert na kryptoměny Dominik Stroukal

Co ale bohužel skutečně na dark webu je, je spousta dětského porna. Přesněji řečeno, je ho nechutné množství. Autor tuto problematiku řeší v separátní kapitole, a i když jste odolnější povahy, skutečně vezměte dvakrát v potaz jeho varování před velmi explicitním obsahem. Ne snad nutně proto, že by vám z toho mohlo být blbě, ale možná i proto, že po přečtení této kapitoly budete chtít dark web bez milosti zavřít, ať už se na něm děje i cokoliv dobrého či neškodného.

Stroukal sám zmiňuje, že si těžko obhájí, kam přesně tuto kapitolu v knize zařadil, ovšem přesto je kostrbaté, když se vzápětí snaží přesvědčit čtenáře, že na této části internetu lze najít i něco dobrého. Dark web popisuje také jako místo, které se „brání drakonickým opatřením opresivních a despotických vlád“.

Dark web za doby koronavirové

Jistým znakem dnešní doby je i všudypřítomná pandemie koronaviru a ani na ni Stroukal v knize nezapomíná. Zaměřuje se na zajímavý fenomén změn toků na trhu s drogami, kdy běžné nakupování na ulici v podstatě vymřelo a stejně jako většina každodenních činností se i tato aktivita přesunula na internet – v tomto případě na dark web. Kniha cituje průzkum, podle něhož od Vánoc do dubna 2020 vzrostla nabídka drog na dark webu o 495 %. Nejvíc rostl kokain, který vyskočil o 1 000 procent, marihuana vzrostla o 555 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nedílnou součástí celého fungování na dark webu je i soukromí, ovšem zdaleka ne jen kvůli prodeji drog. Svým úvahám o této problematice věnuje autor podstatnou část knihy a jak vidno, je v ní otisknuta stopa jeho otevřeně liberálního smýšlení.

Že neděláte nic špatného? I tak chcete mít soukromí. Lišíme se a někdo má rád v posteli to a ten zas tohle. Proč by o tom měl vědět nějaký úředník, ještě navíc placený z vašich daní? Nejde jen o kriminálníky. Jde o soukromí všech,“ píše třiatřicetiletý Stroukal.

S tím, jak stránky ubíhají, si čtenáři budou všímat čím dál tím ucelenějších predikcí o tom, kam se dark web bude ubírat v dalších letech. Je totiž třeba si uvědomit, že všechny příběhy a kauzy, jež jsou zde popsány, se takřka bez výjimky udály v posledních deseti letech.

Dark web jako jeden balíček služeb

„Dark web se stane přístupnějším jako ucelený balíček služeb. V současnosti musíme nainstalovat prohlížeč Tor a elementárně mu porozumět. (…) Je otázkou času, než se všechny části, které dělají dark web dark webem, spojí v jeden balíček, u kterého ani nebudeme vědět, jak funguje, ale fungovat bude,“ nastiňuje autor budoucnost s tím, že možná ani pojem dark web už používat nebudeme kvůli jeho spojitosti s nelegálními věcmi.

Pokud i přes všechny řádky výše myslíte, že o dark webu toho už víte dost, knize byste měli dát šanci. Stroukal upozorňuje také na to, že zprávy o temné straně internetu jsou v médiích podávány systematicky zkresleně a sám si prý při psaní knihy zbořil vůči některým případům mylné úvahy.

K dobru čtenáře přispěje i velmi pečlivé zdrojování. Ke každé kapitole Stroukal přikládá seznam dalšího čtení a zájemci tak mohou knihu použít i jako rozcestník ke všem tématům, která se byť jen trochu dark webu dotýkají.

Jednoduše řečeno, Stroukalův počin pomůže v porozumění dark webu jak laikům, tak odborníkům. „Jedním z velkých cílů této knihy je ukázat, jak odlišný ve všech směrech svět dark webu je. Naše pravidla ze surface webu nebo dokonce z offline světa v něm často nefungují nebo nedávají smysl. (…) Dark web je fascinující a děsivé místo, ale není to místo magické, kde by bylo všechno možné. I to, co možné je, stojí rozhodně za pozornost,“ píše v samotném závěru autor.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zásilkovna znovu posiluje. Kupuje projekt Trayto, se kterým chce usnadnit e-shopům expanzi do zahraničí

Peter BrejčákPeter Brejčák

dsc02549-copyInsider

Foto: Zásilkovna

Zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková a Rostislav Urbánek, CEO Trayto

0Zobrazit komentáře

Logistická skupina Packeta, pod kterou patří Zásilkovna, oznámila další akvizici menší české společnosti, která ji má pomoci v dalším růstu a rozvoji služeb. Tentokrát jde o ostravskou technologickou firmu Trayto, donedávna známou jako BiddingTools Group. Hlavním smyslem spolupráce obou společností má být zjednodušení a zrychlení vstupu českých e-shopů na zahraniční trhy.

„Česká republika je e-shopová velmoc a řadě e-shopů je český trh malý. Stále více z nich má zahraniční ambice a my jim již nyní v dobývání nových trhů pomáháme, protože logistika do zahraničí je jedním ze základních kamenů úspěchu exportu. Koupí Trayta a využívání jeho unikátního know-how bude naše podpora expanze e-shopů ještě efektivnější,“ věří Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

Akvizice je pro skupinu Packeta dalším krokem k naplňování své vize stát se globální logistickou platformou, jak ambiciózní třiačtyřicetiletá podnikatelka opakovaně hlásí. Dnes firma doručuje zásilky do 33 zemí světa včetně letos spuštěných Spojených států a zanedlouho by mělo dojít také k rozšíření do oblasti Středního východu.

Trayto se v rámci svých tří produktů, BiddingTools, BiddingManager a Xemel, specializuje na automatizaci nabídek ve srovnávačích zboží jako Heureka nebo Zboží.cz v Česku a na Slovensku. Vedle takzvaného biddingu šestiletá ostravská firma vyvinula vlastní technologii na zpracování objemných datových souborů, jež pro e-shopy upravuje na míru dle jejich potřeb pro dosažení automatizace, zvyšování efektivity a prodejů.

simona-kijonkova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

„Obě společnosti vnímají řadu společných synergií, a to především v pomoci e-shopům v pronikání na zahraniční trhy. Zároveň také výrazně roste celý segment e-commerce nejen v Česku, ale v celé Evropě. Trayto aktivně řeší vstup na zahraniční trhy se svými produkty, které umožňují klientům Zásilkovny rychlejší a snadnější expanzi. Právě nyní je tedy ideální doba se spojit,“ vysvětluje Simona Kijonková.

Výši transakce pro CzechCrunch nechtěla komentovat ani jedna ze stran, podle našeho odhadu se pohybovala v řádu nižších desítek milionů korun. V roce 2018 Trayto (pod oficiálním názvem BiddingTools) utržilo přibližně 6,5 milionu korun se záporným výsledkem hospodaření ve výši 400 tisíc korun.

„Trayto je mladá technologická firma a výši obratu každým rokem navyšuje. V roce 2019 dosáhla, ještě pod názvem BiddingTools Group, obratu 10,2 milionu korun,“ doplnila aktuálnější výsledky Kijonková. Firma má ve svém portfoliu 500 e-shopů, svým klientům loni zprostředkovala dvě miliardy korun v obratech a spravuje jim výdaje na online reklamu ve výši téměř 100 milionů korun ročně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celý tým Trayto v čele se CEO Rostislavem Urbánkem bude ve firmě působit nadále a spolupracovat s obchodními a marketingovými týmy v Zásilkovně. „Do Packety jsme transakcí získali skvělé odborníky, kteří pomohou naplnit ambice skupiny být technologickým lídrem trhu,“ říká Kijonková s tím, že ve struktuře holdingu Packeta se nic nemění.

„Našli jsme synergie po osobní i pracovní stránce, až to přerostlo v prodej firmy Packetě. Jako Trayto máme zahraniční ambice a Packeta má letité zkušenosti s fungováním v zahraničí, takže si vzájemně pomůžeme v růstu,“ doplňuje Urbánek. „Obě naše technologicky zaměřené firmy mají společnou cílovou skupinu, a tou jsou e-shopy. Packetě proto dávalo smysl udělat z Trayta plnohodnotného člena skupiny.“

Pro Packetu, která během prvního pololetí vyrostla dvojnásobně a v obratech jen těsně minula miliardu, nejde o první podobnou akvizici. Koncem loňského roku matka Zásilkovny přebrala službu Zavezu zaměřující se na „spolujízdu“ zásilek.