S větrem o závod, emblémem Bugatti na přídi a malými kolečky pod sebou. Slavná automobilka představila e-koloběžku

bugatti-kolobezka

Foto: Bugatti

Francouzská modř je odkaz na charakteristickou barvu značky

0Zobrazit komentáře

Své elektrické koloběžky má dnes v nabídce celá řada automobilek. U značek, jako je Ford či Seat, není jejich zařazení do sortimentu ničím překvapivým. Oko se dá přimhouřit i v případě koloběžek od BMW či Mercedesu. Ovšem nyní svou vlastní elektrickou koloběžku představila automobilka, u které by to čekal jen málokdo. Své vlastní dvoustopé přibližovadlo nabídne i Bugatti. Parametry Chironu však nečekejte.

Bugatti je synonymem pro rychlost, závodní úspěchy, technologickou dokonalost a bezbřehý luxus. Produkce vlastní koloběžky je tedy něco, co by od značky, která se nedávno dostala pod křídla chorvatského Rimacu, očekával jen málokdo. Přesto se charakteristické oblouky, francouzská modř a hlavně legendární emblém dostaly i na stroj s koly o průměru devět palců.

Hned na úvod je nutné říci, že přestože zde mluvíme o pouhé koloběžce, v porovnání s ostatními modely jiných automobilek se jedná o poměrně propracovaný kus kovu. Tedy lépe řečeno kus hořčíkové slitiny, díky které celá koloběžka váží lehce přes 15 kilogramů.

bugatti-electric-scooter

Foto: Bugatti

Bugatti vytvořilo vlastní elektrickou koloběžku

Kupředu ji pohání 700W motor, který umožňuje vyškrábat se do kopce se sklonem až 15 stupňů. Energii jí poskytuje baterie o výkonu 360 Wh, která na jedno nabití zvládne přibližně 35 kilometrů, a potom koloběžka klekne. Díky vyjímatelnosti je ovšem možné rychle vystřídat vybitou baterii za plně nabitou, případně ji připojit do standardní elektrické zásuvky, která ji nabije zhruba za čtyři hodiny.

Aby se scénář s kleknutím neodehrál neočekávaně kdesi za městem u testovacího polygonu, kde jezdí skutečné bugatky, je koloběžka vybavena digitálním ukazatelem rychlosti a výdrže baterie. Mimo to jí nechybí ani efektní koncové světlo tvarované do oblouku a blinkry, kdyby bylo potřeba předjíždět ty, kteří mají svou kolobrndu od méně nadupané automobilky. A aby jim bylo naprosto jasné, kdo jim právě ukázal záda, promítá koloběžka za zadní kolo i charakteristický znak EB, tedy iniciály zakladatele Ettore Bugattiho.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je potřeba, protože z dynamiky předjížděcího manévru nemusí být hned na první dobrou jasné, s kým mají ostatní na komunikaci tu čest. Koloběžka je totiž schopná jet rychlostí 14,4 nebo 20,1 či 29,7 kilometru v hodině v závislosti na aktivovaném módu Economy, City nebo Sport.

Takové parametry jsou spíše průměrné a třeba takový stroj od Seatu ze sebe dokáže vymáčknout rychlost okolo 25 km/h. Stačí tedy, aby se na koloběžku od Bugatti postavil o něco těžší jezdec, a magie slavného jména je tatam. Koloběžka je přitom schopna uvézt i pořádné pořízky, jejichž hmotnost sahá ke 110 kilogramům.

bugatti-elektricka-kolobezka3

Foto: Bugatti

Koloběžky jsou dodávány také v černé a stříbrné

Společnost Bytech, která pro Bugatti bude jednostopou novinku vyrábět, ji chce odívat nejen do charakteristické francouzské modři, která je oficiální barvou automobilky, ale také do dynamicky stříbrného a decentně černého laku. Tím vůbec nejzajímavějším na tomto stroji však bude jeho cenovka, kterou Bugatti prozatím neprozradilo.

Právě cena totiž ve velkém rozhodne, zda se toto první elektrické Bugatti stane masově prodávaným modelem, nebo se bude jednat o stejnou exkluzivitu jako ostatní modely, které sjíždí z linek automobilky. Vsázíme však na druhou variantu a připomínáme, že k dostání je možná o něco sofistikovanější hračka s emblémem Bugatti na přídi v podobě autíčka Bugatti Baby II za lidových 1,5 milionu korun.

Bílá stopa může být i elektrická. Na zasněžené pláně si hledají cestu motocykly a sněžné skútry s elektromotory

hory4

Foto: Taiga Motors

Elektrifikované skútry Taiga Motors

0Zobrazit komentáře

Azurové nebe, sluneční paprsky a hlavně haldy prašanu, které lze sjíždět na sto způsobů. Tak vidí zimní dovolenou turisté, kteří do hor houfně najíždí s první vločkou. Jenže sněhová nadílka nemusí naplňovat štěstím každého, kdo se v horských masivech pohybuje. Především místním usedlíkům může připravit krušné chvilky, zejména pokud se potřebují efektivně přepravovat po hřebenech hor.

V některých případech je jediným řešením sněžný skútr či rolba. Ale kde najít šerpu, který nahoru vyvleče potřebné litry benzínu? Odpověď přináší společnost Taiga, která představila svůj první sněžný skútr, jehož palivo na vrcholky dopravuje elektrické vedení.

Firma se sídlem v kanadském Quebecu oznámila přípravu výroby sněžného skútru v roce 2018 a nechala se slyšet, že chce vyvinout stroj, který vystřelí z 0 na 100 km/h za tři sekundy. To se jí povedlo, a ještě přidala další dva modely, které se pyšní podobně zajímavými parametry, díky nimž jsou daleko efektivnější než poma na vleku.

hory8

Foto: Taiga Motors

Zaměstnanci Taiga Motors oslavující první vyrobené kusy motocyklů

Nyní z výrobní linky společnosti sjely první kusy a Taiga Motors se pomalu chystá k zahájení dodávek předobjednaných modelů. Zákazníci mohou sáhnout hned po třech nabízených v několika verzích. Ekko a Atlas jsou koncipovány jako sportovnější a slouží především pro zábavu se svižným zrychlením.

Třetí model Nomad má naopak představovat nástroj určený především k přepravě a práci. Jeho nejsilnější verze s výkonem 120 koní dokáže utáhnout zátěž až 510 kilogramů, je robustnější a také uveze dva pasažéry. Všechny tři modely v závislosti na svých konfiguracích dovedou na jedno nabití ujet od 100 do 140 kilometrů.

Cena startuje na 15 tisících dolarech, tedy přibližně 320 tisících korunách. Bude chvilku trvat, než si naleznou své pevné místo na trhu a horách, ovšem alespoň v těch quebeckých chce Taiga Motors jejich rozšíření pomoci prostřednictvím výstavby rychlonabíjecích stanic u lesních stezek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Skútr ovšem není řešením pro každého. Je relativně velký a těžký. I proto jako rychlé přibližovadlo mezi zapadanými chaloupkami na svahu přichází v úvahu malý sněžný motocykl MoonBike, který se ve formě prototypu představil zhruba před rokem. Jeho tvůrci nyní oznámili cenu a specifikace produkční verze, která by se měla dostat velmi brzy na trh.

Na tomto francouzském hybridu mezi motocyklem a sněžným skútrem může jezdit pouze jeden pasažér, který na řídítkách ovlivňuje, jakou rychlostí bude pás stroj hnát kupředu. Namísto předního kola končí odpružená vidlice lyžinou, a jízda tak musí být skutečnou zábavou.

Motocykl je díky elektromotoru o výkonu 3 kW schopen jet rychlostí až 42 kilometrů v hodině. Vyměnitelná baterie o kapacitě 2,5 kWh dokáže na jedno nabití posloužit až hodinu v režimu Sport a až 1,5 hodiny v režimu Ekko. Její nabíjení by přitom mělo zabrat necelých šest hodin. Tedy za předpokladu, že není použita rychlonabíječka, se kterou se doba nabíjení smrskne přibližně na tři hodiny.

hory9

Foto: MoonBikes

Sněžný motocykl Moonbikes

Zajímavostí je, že tato čísla lze zdvojnásobit, pokud se připojí druhá baterie, na kterou se ve vyhřívaném bateriovém boxu též myslelo. Díky vyhřívání dokáže motocykl bez problému fungovat v teplotách klesajících až 25 stupňů pod bod mrazu. Je ovšem otázkou, zda je v takové zimě schopen fungovat samotný jezdec.

vw

Přečtěte si takéVolkswagen zvažuje čtyřdenní pracovní týden jako nouzové řešeníVolkswagen zvažuje čtyřdenní pracovní týden. Není to mytický work-life balance, ale nouzové řešení

Na motocykl však mohou usednout i ti, kteří si po vzoru medvědů vytvářejí na zimní měsíce dostatečné tukové zateplení. Motocykl je totiž schopen uvézt jezdce o hmotnosti až 120 kilogramů, přičemž dokáže šplhat po svazích až s 40stupňovým sklonem a brodit se prašanem o hloubce 30 centimetrů.

Cena této hračky je vyčíslena na 8 500 dolarů, tedy něco málo přes 180 tisíc korun. První dodávky by měly být zahájeny již v polovině tohoto měsíce.