Samoobslužné výdejní boxy začne v Česku stavět další hráč. DPD v nich umožní balíky přijímat i posílat

dpd-box4

Foto: DPD

Samoobslužný výdejní box DPD

0Zobrazit komentáře

Přijít k plechovému automatu, naťukat kód a vyzvednout zásilku. Výdejní boxy nám ukázaly, jak jednoduché může vyzvedávání zásilek být. Nově na tento doručovací systém naskakuje i přepravní společnost DPD, která už brzy umožní skrze své boxy zásilky nejen přijímat, ale také posílat. Přidává se tak do již řádně dlouhého zástupu firem, které v Česku podobná výdejní místa staví.

DPD patří mezi největší soukromé balíkové přepravce u nás, což znamená, že jeho rukama denně proteče obrovské množství balíků všech možných tvarů a velikostí. Aby bylo jejich vyzvedávání i odesílání pro zákazníky co nejjednodušší, sedlá i DPD na trend samoobslužných boxů a první dvanáctku automatů spustí v srpnu v Praze, později i v dalších českých městech.

Podobně jako celá řada dalších společností, mezi které patří například Zásilkovna, Alza, WeDo, Rohlík nebo nejnověji také IKEA, jde i DPD cestou nepřetržitě fungujících schránek, jejichž služby může využít každý, kdo nechce čekat na kurýra. U boxu, ve kterém bude zásilka uložena až 48 hodin, stačí zadat příslušný PIN kód, kterým se odemkne úložný prostor se zásilkou.

DPD však umožní prostřednictvím boxu zásilky také odesílat, což se provede načtením QR kódu vygenerovaného ve webové aplikaci pojmenované Z ruky do ruky. Po zadání kódu box vytiskne přepravní štítek, který poté jen stačí nalepit na balík a ten vložit do schránky. Celý tento proces by neměl trvat déle než 20 sekund.

dpd-box2

Foto: DPD

Samoobslužný výdejní box DPD umí balíky vydávat i přijímat

„S našimi boxy jsme si dali načas z toho důvodu, že jsme nechtěli na trh pouštět jen tak nějakou ‚krabici‘, ale naopak nabídnout našim zákazníkům a e-shopům technologicky vyspělou a plně automatizovanou službu. Jsem rád, že se nám to podařilo a společně s týmem z Creative Docku už ladíme jen poslední detaily,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD.

Službu přepravní společnost nejprve rozjede na 12 boxech umístěných v různých pražských lokalitách. Mělo by se jednat o místa v blízkosti obchodních center či administrativních budov. Na tyto pilotní boxy časem navážou další, které budou k dispozici ve městech s populací přesahující 50 tisíc obyvatel. Celorepublikového pokrytí svými výdejními automaty chce DPD dosáhnout do konce roku 2023.

Každý výdejní box nabídne 80 přihrádek různých velikostí, přičemž do největších z nich se vejde balík o rozměrech 75 × 60 × 45 cm a s hmotností až 15 kilogramů. Samoobslužný box bude mít také vlastní kamerový systém a zásilky v něm budou pojištěny na standardních 50 tisíc korun.

Boxy doplní stávající síť 1 300 výdejních míst DPD Pickup, na kterých bude nově možné zásilky také podávat. Automaty bude navíc možné využít i v okamžiku, pokud e-shop s objednávaným zbožím přímo nenabízí doručení do výdejního boxu, ale umožňuje přepravu prostřednictvím kurýrů DPD. V takovém případě totiž bude možné si v aplikaci DPD Kurýr nechat zásilku do boxu přesměrovat.

Na celém konceptu fungování sítě výdejních míst DPD spolupracuje se společností Creative Dock, přičemž dodavatelem samoobslužných boxů je rakouská firma KEBA. Ta už zajišťovala boxy například v Lotyšsku či Estonsku.

Možnost zásilky skrze výdejní box nejen přijímat, ale také odesílat, oznámila při představování vlastních Z-Boxů také Zásilkovna. V nich lze ale prozatím zásilky pouze přijímat. Podle informací CzechCrunche by nicméně mělo být již brzy spuštěné také odesílání zásilek, jež bude fungovat na podobném principu jako u DPD. Přesný termín ovšem zatím není znám.