Samorost a Amanita slaví 20 let i koncertem v Praze. Daří se nám, ale byznys je druhořadý, říká zakladatel

Jakub Dvorský a jeho herní studio Amanita Design si užívají krásné kulatiny. Součástí oslav bude i koncert v pražské MeetFactory.

Michal MančařMichal Mančař

jakub-dvorsky-amanita

Foto: Amanita Design

Jakub Dvorský, zakladatel studia Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Vzpomínáte na Samorost? Tehdy ještě flashovou hru jste si ve webovém prohlížeči mohli prvně zahrát před dvaceti lety. Začal tak příběh českého studia Amanita Design, které se mainstreamové videoherní tvorbě dodnes vymyká. Jak svými hrami, tak přístupem vývojářů. Ale v jednom jsou přece jen tradiční – v tom, že 20. výročí je potřeba oslavit. Hry od Amanity tak pořídíte se slevami a v říjnu můžete v Praze zajít na amanití koncert.

Samorost patří mezi kultovní české hry. Tedy spíš hříčky, vždyť kouzelné kreslené dobrodružství o trpaslíkovi a jeho planetce jste dohráli za pár minut. Jenže i tak krátká doba vyslala tvůrce hry na úspěšnou pouť, která trvá už dvě dekády. Samorost a Amanita Design tak nyní slaví krásné kulatiny. „Za těch dvacet let se v herní sféře stalo strašně moc věcí, ale z našeho pohledu se vše ubírá po už dávno nastoupené pěšince,“ říká pro CzechCrunch zakladatel Amanity Jakub Dvorský.

„Technologie se posunuly úplně jinam, nastoupily mobily, množství firem vyvíjejících hry se zvýšilo snad tisícinásobně. Ale my stále děláme kreslené, ručně animované a příběhové hry. A příliš se nenecháváme ovlivnit šumem okolí. Samozřejmě řešíme technickou stránku věci a nové platformy, ale tvorba samotná se drží našich starých principů,“ popisuje nastavení svého studia Dvorský.

Nechceme firmu prodat nebo rozjet věci ve velkém. Finančně se nám daří od začátku, ale nestojíme o to. Chceme si dělat svoje srdcové projekty.

Při pohledu na portfolio Amanity lze jedině souhlasit. Vždyť po Samorostu přišly tituly jako Machinarium, Botanicula, Chuchel nebo Creaks a Happy Game. Všechny s jedinečnou, místy pohádkovou, jindy tajuplnou (či až hororovou!) atmosférou a výjimečným audiovizuálním zpracováním. Které kolikrát hrálo důležitější roli než samotná hratelnost založená obvykle na hádankách nebo délka hry.

Prakticky všechna díla Amanity byla navíc vřele přijata hráči i recenzenty. Což u videoher, které vybočují z mainstreamu, nebývá pravidlem. Ale pro domácí firmu to pravidlo bylo vlastně už od dvacet let staré prvotiny, jež vznikla coby Dvorského diplomová práce na UMPRUM. „První Samorost nevydělal žádné peníze, protože byl zadarmo. Ale i tak to byl průlom, protože jej hrály miliony, nebo dokonce desítky milionů lidí po celém světě.“

samorost-1

Foto: Amanita Design

První samorost byl flashová hříčka v prohlížeči. Ale dal vzniknou úspěchu, který trvá dvacet let

Jak zakladatel a vývojář vzpomíná, větší průlom – a tím pádem svobodu – přineslo Machinarium. Hry s roztomile robotickým hlavním hrdinou Josefem se prodalo přes 5,5 milionu kopií. Dosud jde o nejprodávanější hru studia. A byť vysoká hodnocení i solidní prodeje se staly tradiční známkou i další práce českých vývojářů, po celých dvacet let si Amanita zachovává punc nezávislosti. Jak té tvůrčí, tak finanční.

„My jsme nikdy nebyli startup. Myslím, že cílem startupu je něco rozjet v malém a pak firmu prodat. Nebo získat velkou investici a rozjet věci ve velkém. My nechceme ani jedno z toho. Finančně se nám daří prakticky od začátku a možnost věci rozjet ve velkém máme, ale nestojíme o to,“ vysvětluje Dvorský. „Chceme si dělat svoje srdcové projekty co nejlépe a podle vlastního uvážení. Byznys nás vždy zajímal až druhořadě jako prostředek k pokračování v tom, co děláme,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Poslední roky vkládáme část vydělaných peněz do akcií firem, včetně herních, které právě tu byznysovou ambici mají a chtějí exponenciálně růst. Je fajn, že tyhle firmy dělají velký byznys za nás a my si můžeme v klidu kutit naše hry,“ vysvětluje svůj přece jen ne úplně obvyklý pohled Dvorský. Ale neobvyklý neznamená neúspěšný, jak ukázala spousta let a spousta povedených her od dob Samorostu. Anebo i výsledky firmy za loňský rok s tržbami 66 milionů korun.

Dvacáté narozeniny je samozřejmě nutné pořádně oslavit, a tak Amanita Design jako narozeninový dárek svým příznivcům (či potenciálním budoucím fanouškům) přichystala dvoutýdenní slevovou akci na Steamu, Google Play i App Storu. Ve velkém výprodeji seženete všechny hry české firmy doslova za pár desetikorun. A to včetně zatím nejnovější Happy Game, která navzdory veselému jménu umí být pořádně psychedelicky strašidelná.

machinarium-amanita

Foto: Amanita Design

Robotická adventura Machinarium od českého studia Amanita Design

Tím ale připomínky dvou dekád jedinečných her nekončí. O obrazové a zvukové stránce titulů od Amanity už byla řeč – a oslavy přinesou právě i výjimečný audiozážitek. Už 3. října v pražské MeetFactory proběhne koncert hudebníka Tomáše „Floexe“ Dvořáka a kapely DVA, mimo jiné i dodavatelů hudby pro amanití hry. Zahrají průřez svou původní tvorbou i skladby z herních soundtracků. Vstupenky jsou v předprodeji na stránkách MeetFactory a v síti GoOut.

Po oslavách ale bude čas vrátit se zpátky do práce. „Momentálně máme aktivní čtyři týmy, které pilně pracují na svých projektech. Jediný z nich, který je oznámený, je z kartonu vyráběná adventura Phonopolis,“ připomíná Dvorský dílo trojice vývojářů Petr Filipovič, Eva Marková a Oto Dostál. Phonopolis bude i v kontextu kreativních inovací studia neobvyklým počinem, vůbec poprvé bude hra vyvedená v trojrozměrné grafice. Ačkoliv většinu obsahu tvůrci předem připravují ručně z papíru.

Ve Phonopolis se hráči postaví režimu autoritářského Vůdce, což se odráží i ve zpracování hry. To se totiž inspiruje uměním futurismu, konstruktivismu a suprematismu, tedy směry, které byly totalitním režimům historicky často blízké. Na výsledek neobvyklých spojení si ale budeme muset ještě počkat, hru čeká minimálně rok intenzivního vývoje. „Další projekty budeme oznamovat postupně, až přijde čas. Ale pochopitelně jsou to samé pecky,“ slibuje však s úsměvem Dvorský.

A jak vůbec sám zakladatel vnímá posun Amanita Design za dvacet let od Samorostu – který je mimochodem ke stažení zdarma? „Tehdy by mě samozřejmě ani nenapadlo, že bychom se mohli stát jedním z nejznámějších českých studií. Jinak už je to tak dávno, že na to skoro nevzpomínám. Mnohem raději se soustředím na aktuálně rozdělaný projekt. Vzpomínání je pro důchodce a tam ještě nejsem,“ uzavírá Jakub Dvorský.

Dračí doupě míří z papíru do PDF. Oblíbená česká hra z devadesátek vyšla poprvé elektronicky

Ještě donedávna byla pravidla k Dračímu doupěti poměrně raritní věc. Nově se dají koupit elektronicky za necelých sto korun.

Michal MančařMichal Mančař

draci-doupe-boxed

Foto: Altar

Zapomeňte na roztrhaná papírová pravidla. Dračí doupě si konečně můžete koupit v PDF

0Zobrazit komentáře

Když jste hráli Dračí doupě, ve své představivosti (a na papíře) jste se proměnili na elfí kouzelníky, barbarské válečníky a další neohrožené dobrodruhy na cestě za pokladem a slávou. Do historicky první české hry na hrdiny jste se mohli pustit už v roce 1990, kdy se sešity pravidel od vydavatelství Altar premiérově dostaly do prodeje. Teď, po třiatřiceti letech, si Dračí doupě poprvé můžete pořídit v elektronické podobě.

Pokud jste si někdy v posledních mnoha letech chtěli pořídit pravidla Dračího doupěte, mělo to dvě překážky. Nikoliv nepřekonatelné, ale pro někoho možná ne úplně očekávané. Zaprvé byste pravidlové knížky museli najít v antikvariátech a bazarech. Neexistují žádná skladiště, ve kterých by od devadesátých let ležely palety plné neprodaných kusů. DrD je dlouhodobě nedostupné zboží.

Zadruhé byste si museli připravit částku, kterou dnes zaplatíte i za úplně nová pravidla těch nejmodernějších her na hrdiny – třeba za nejnovější příručky pro celosvětově známé Dungeons & Dragons. Za jeden sešit klidně i přes tisíc korun. A těch pravidel bylo vícero, pokud jste chtěli co nejhrdinštější zážitek. O to víc nyní fanoušky fantasy potěšilo vydavatelství Altar, které Dračí doupě znenadání a bez jakýchkoliv fanfár zpřístupnilo v elektronické verzi.

Ano, to prapůvodní Dračí doupě, které jste s kamarády hráli na základní škole, si vůbec poprvé můžete koupit ve formátu PDF na webu Altaru. Konkrétně Pravidla pro začátečníky ve verzi 1.6. V jednom souboru najdete jak Průvodce hrou, tak Příručku pána jeskyně, tedy komplet pravidla pro hraní DrD. Stačí jen schrastit kostky, kamarády, tužku a papír a můžete se vydat za dobrodružstvím. A taky ještě zaplatit pouhých 99 zlaťáků korun.

dd-cc__1_

Přečtěte si takéDal jsem kolegům zbraně a zavřel je do kobky v RPG Jeskyně a draciDal jsem kolegům zbraně a zavřel je do kobky. Vyzkoušeli jsme Jeskyně a draky, české Dungeons & Dragons

Jen u Pravidel pro začátečníky navíc snahy Altaru neskončí. „Aktuálně pracujeme na Příručce pro pokročilé. Ta je trochu složitější kvůli několika diagramům v dnes již nepodporovaných formátech, ale do konce října by mohlo být vymalováno. Pak už bude záležet na Altaru, jak se s tím popere. A později by mělo vzniknou i PDF Pravidel pro experty,“ říká pro CzechCrunch Radim Havlíček, který pro nakladatelství pravidla digitalizoval.

„Elektronická verze byla hotová už delší dobu, ale byly nutné ještě ruční úpravy od Altaru. Nicméně letos to naštěstí už vyšlo. Museli jsme předělat staré tiskové podklady do nového formátu, celkem to byla práce na pár desítek hodin,“ popisuje proces Havlíček, který je sám v komunitě her na hrdiny aktivním autorem či překladatelem. „Dokonce jsem měl k dispozici i původní kresby v digitální podobě. U nich mě překvapilo, jak moc jsou kvalitní,“ dodává k elektronicky vydanému dílu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I díky jeho práci si tak můžete připomenout finální podobu hry, která prvně vyšla v roce 1990 a o jedenáct let později se dopracovala do verze 1.6. Za tu dobu si Dračí doupě mezi fanoušky získalo bez nadsázky status legendy. Zlidovělý název „dračák“ je dodnes v herní komunitě (k nelibosti příznivců modernějších titulů) používán jako synonymum pro hry na hrdiny, též známé jako rolové hry. Anebo prostě coby RPG z anglického role-playing games.

Princip her jako Dračí doupě spočívá ve sdíleném vyprávění příběhu, ve kterém jsou některé situace – například boj – řešeny pomocí pravidel a hodů kostkou. A to nejen ve fantasy světech inspirovaných třeba Pánem prstenů či Zaklínačem, ale klidně i ve sci-fi, historických anebo i současných kulisách. Jak se rolové hry hrají, jsme si sami v CzechCrunchi několikrát vyzkoušeli.

Nostalgie žije. Ale Dračí doupě je už překonané

Zdaleka nejpopulárnějším titulem, který inspiroval knihy, komiksy, videohry i filmy (ten nejnovější je mimochodem nesmírně zábavný), jsou Dungeons & Dragons. Právě americké D&D bylo v devadesátých letech inspirací pro tým nadšenců kolem Martina Klímy, současného producenta videoherních Warhorse Studios, kteří stojí za Kingdom Come: Deliverance. Následnou tvorbu papírového „dračáku“ koordinoval Martin Kučera, který nakladatelství Altar stále provozuje.

Po prvním DrD vzniklo také Dračí doupě plus a Dračí doupě II, obě hry se ale pojetím pravidel od svého předchůdce výrazně odklonily. Duchovním nástupcem původního Dračího doupěte se před pár lety stala Dračí hlídka od Pavla Ondrusze, který se k odkazu altařího díla hrdě hlásí. Z podobného soudku krátce po Hlídce následoval projekt Jeskyně a draci vedený Petrem Mazákem. Ten však nešel ve stopách DrD, ale byl přímo českou lokalizací Dungeons & Dragons.

Female Game Developer Has Discussion with Male Project Manager W

Přečtěte si takéHerní firma Unity vyděsila vývojáře. A schytala výhrůžky smrtíPanika a výhrůžky smrtí v herním průmyslu. Zaplaťte nám za každou instalaci hry, požaduje známý nástroj Unity

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

V devadesátých letech nakladatelství Altar patřilo k nejvýraznějším značkám v komunitě fantasy a sci-fi fanoušků. Kromě Dračího doupěte a her na hrdiny domácím hráčům představilo i futuristické taktické souboje obřích obrněnců s názvem BattleTech. Také jejich popularita přetrvává dodneška, a to jak v Česku, tak především v celosvětovém měřítku. Nedávno se nové vydání BattleTechu stalo jednou z nejúspěšnějších kickstarterových kampaní v historii.

Nostalgie je prostě nesmírně mocná síla. Byť ne všemocná. „Například i seriál Stranger Things, úspěch počítačových Bulánků nebo nový film Barbie ukazují, že osmdesátková a devadesátková nostalgie žije. Ale jinak je dnes Dračí doupě už právě jen o nostalgii. Jako hra na hrdiny bylo dávno překonáno designově pokročilejšími hrami. Rozhodně bych ho nedoporučoval nováčkům. Elektronická verze tak může posloužit k nostalgickému zahrání anebo pro sběratele a badatele, které zajímají počátky RPG v Česku,“ uzavírá Radim Havlíček.