Sámoška Od našich je místo plné zážitků. Nabízí nákup potravin v architektuře nabité technologiemi

Obchod na předměstí Bratislavy obsahuje jeden z největších vinných sklepů v zemi, dovnitř vás pustí i o půlnoci a v jeho uličkách můžete tančit.

od-nasich4

Foto: Tomáš Manina

Prosklené průčelí obchodu Od našich

0Zobrazit komentáře

Pohled na budovy řetězců potravin a samoobsluh v člověku povětšinou mnoho emocí nevyvolá – a pokud přece, většinou jde o emoce plné rozhořčení. Neplatí to však o samoobsluze Od našich nacházející se na předměstí Bratislavy. Ta již z dálky láká nejen na nákupy regionálních potravin v inovativním stylu, ale také na povedenou architekturu, která ukazuje, že prodej potravin může být i stylový.

Dříve tu stála klasická nevzhledná betonová samoobsluha, jejíž průčelí zdobil velký nápis „Potraviny“. Ta postupně chátrala a brzy začalo být jasné, že pokud nikdo nezasáhne, přijdou obyvatelé slovenského Devína o místo, kde nakupovat jídlo a drogerii.

Celou věc proto vzala do svých rukou firma Naši s.r.o. finančníka Patrika Tkáče, která na místě původní samoobsluhy vybudovala prodejnu 21. století, přinášející regionální a prémiové produkty, moderní technologie i architekturu s koncepcí, díky které tam mohou být nákupy o něco příjemnější.

Prodejna Od našich, kterou navrhli architekti A.M. Architekts, se snaží reagovat na historické prostředí Devína, nad kterým se tyčí stejnojmenný hrad, i na přírodu, která obec obklopuje. Pro architekty bylo důležité zachovat určité lidské rozměry celé prodejny, což bylo nakonec vyřešeno rozdělením návrhu na dvě části i zapuštěním její části do země.

od-nasich3

Foto: Tomáš Manina

Prodejnu tvoří dva objekty, kterou jsou si vzájemně v lehkém kontrastu

První část návrhu tvoří vyšší budova se šikmou střechou s přesahy v průčelí, do kterého byl umístěn hlavní vstup do obchodu. Průčelí je celé prosklené až po štít, přičemž sklo je zde kombinováno s dřevěným obkladem kompletně celé fasády. Na tento objekt navazuje nižší budova se zelenou střechou a černým velkoformátovým obkladem, která taktéž dostala částečné prosklení čelní stěny.

Při návrhu muselo být dbáno na veškeré předpisy spojené s prodejem potravin. Dispozici objektu také ovlivnilo vnitřní uspořádání vycházející vstříc zákonitostem potravinářského provozu, ovšem v daleko vzdušnějším duchu, než na jaký jsme zvyklí z klasických řetězců.

Regály umístěné do prostoru většinou nepřesahují úroveň očí, uličky si zachovávají velký prostor a najdeme zde i prostor pro pohodlné posezení, pokud by během nakupování začaly bolet nohy. Během odpočinku se tak mohou návštěvníci pokochat celkovým vzhledem interiéru, který sází na přírodní materiály, především pak kresbu dřevěných CLT panelů v kombinaci s ocelí a betonem.

Hned po vstupu zákazníky láká lahůdkářství s vlastní pekárnou. K dispozici je také kavárna s odděleným posezením. V suterénu objektu se nachází prodejní sklad vín, do kterého se dá dostat skleněným výtahem. Po otevření jeho dveří se před návštěvníky rozprostře jedna z největších vinoték na Slovensku, která obsahuje přibližně 1 500 druhů vín skladovaných v dokonalých podmínkách z hlediska teploty, vlhkosti a světla.

od-nasich2

Foto: Tomáš Manina

Suterén ukrývá jednu z největších vinoték na Slovensku

V tak velkém množství lahví by se mohl jeden lehce ztratit, proto jsou k dispozici služby speciálního robota, který zákazníkům pomůže s výběrem správného vína a orientací ve sklepě na základě předchozích nákupů a ochutnávek. V momentě, kdy zákazník vybere to správné víno, se ve sklepě ztlumí světla a nasvícena zůstává pouze konkrétní vybraná lahev.

Tím ovšem výčet vychytávek této sámošky zdaleka nekončí. Díky technologii rozpoznávání obličeje zde mohou registrovaní zákazníci nakupovat, i když je zavřeno. Na nákupy tak lze vyrazit v neděli nebo ve tři ráno, pod dohledem kamer naplnit košík a následně přijít k automatické pokladně. I ta dokáže rozpoznat obličej a odbavit tak zákazníka, aniž by musela být přítomna jakákoliv lidská obsluha.

Od našich navíc k prodeji potravin začala nabízet také carsharingové služby, čímž i jasně potvrzuje, že moderní technologie začínají výrazným způsobem měnit styl našeho nakupování potravin, které může být rychlé, příjemné a dokonce i malým zážitkem.