Volkswagen má Golf, Škoda Fabii a Ford Fiestu. Řeč je o modelech, které se pro celou řadu rodin staly nepostradatelným členem, které vždy dojely tam, kam měly, do jejich kufru se zázračně vešlo vše, co bylo potřeba odvézt a dětem se staly spolehlivými tutory v jejich řidičských začátcích. Ford však s výrobou Fiesty končí, k čemuž přichystal i dojemné video.
Fiestou Ford reagoval na ropný šok, který v 70. letech nastal. Rozhodl se proto vytvořit kompaktní rodinný vůz s nízkou spotřebou. První Fiesty se dostaly na trh v roce 1977 a velmi rychle se staly jedním z nejpopulárnějších modelů automobilky v evropských státech v čele s Velkou Británií.
Celkem se Fiesta dočkala sedmi generací, přičemž po celém světě bylo prodáno zhruba na 20 milionů jejích exemplářů. Z toho jen pět milionů právě v Británii. Více Ford prodal jen Escortů a zástupců své F-Series.
Důvodem, proč s Fiestou končí, by měl být přechod automobilky k elektromobilitě, přičemž s elektrickou verzí Fiesty modrý ovál nepočítá. Reaguje tak na změnu preferencí zákazníků. „Fiesta byla oblíbenou ikonou a věrným přítelem pro miliony řidičů, vkus se ale mění,“ měl říct britskému deníku TheSun zdroj z automobilky. Podle něj nyní zákazníci preferují SUV vozy, respektive menší crossovery.
Do přechodu k elektromobilitě chce Ford investovat přes 50 miliard dolarů, tedy přibližně 1,2 bilionu korun, a to do roku 2026. Tuto změnu ostatně naznačuje i samotný závěr dojemného videa, které Ford připravil jako rozlučku s Fiestou. Na konci se objevuje model Puma, tedy právě crossover postavený na stejné platformě jako poslední generace Fiesty, který nehlučně vyrazí ven z garáže.
Ford tak jasně naznačuje, že právě Puma bude jednou z elektrických novinek značky. Automobilka chce do roku 2024 nabídnout čtyři nové elektromobily, takže se mimo Pumy dočkáme například i elektrického Focusu. Výroba Fiesty by měla být ukončena příští rok v létě.
Konec světa zní jako science fiction, jenže to ještě před několika lety platilo i o globální virové pandemii, otevřeném ozbrojeném konfliktu na území Evropy a cenách energií, které by položily na lopatky jeden podnik za druhým. Není proto divu, že si někteří lidé vytvářejí zásoby na horší časy, případně si rovnou pod domem budují kryty. Co ale dělat v případě, pokud je v nouzi nejvyšší nutné před vším ujet? Volkswagen nabízí řešení.
Německá automobilka dokáže svou modelovou paletou vyjít vstříc většině potřeb zákazníků, přičemž ty nejoffroadovější uspokojí model Amarok. Tenhle pick-up nabízí Volkswagen již od roku 2009, v roce 2016 si sice prošel faceliftem, ten ovšem po dalších šesti letech nedokáže maskovat stáří vozu tak, jak by bylo zapotřebí.
Proto Volkswagen letos v létě odhalil druhou generaci, která by měla do Evropy dorazit začátkem příštího roku. Automobilka však nezapomněla ani na první generaci, se kterou se rozhodla rozloučit skutečně stylově. Dopřála jí totiž úpravu z dílny společnosti Delta 4×4, díky které se z ní stalo vozidlo schopné ustát téměř vše.
Když jsem Amarok v úpravě Delta uviděl na našem parkovišti poprvé, okamžitě jsem dostal chuť vytáhnout tohle černé monstrum na nějaké parádní dobrodružství. Ideálně lov klokanů či útěk před hordou hladových zombií. Právě takové situace by mu totiž slušely nejvíce.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Extrémní Amarok se nejlépe cítí ve volné přírodě
Díky celé řadě terénních úprav dostal Amarok Delta do vínku charakter Krokodýla Dundeeho říznutý náturou Predátora. Již tak velice schopnému vozu byl ve jménu vyšší průchodnosti terénem nadzdvihnut podvozek a nadělena mu byla také větší, pořádně terénní kola. Průchodnost se navýšila o 80 mm, což zaručuje, že se s ním můžete rochnit v blátivých cestách zcela beze strachu, že se v nich utopíte.
Po vyžehleném asfaltu byste s terénními pneumatikami neměli uhánět rychlostí přesahující 110 kilometrů v hodině. Pokud tedy chcete zběsile prchat ve stylu Šíleného Maxe, prchejte před nepřáteli, kteří mají podobné rychlostní limity.
Aby si vůz nenamočil to, co není potřeba, dostal nové lemy blatníků a také vyhrnuté nárazníky, které odhalují podstatně více než jen laškovný kotníček. Nabízejí výhled na řadu ochranných krytů z šest milimetrů silného hliníku, které brání palivovou nádrž, motor, převodovku či diferenciál srdceryvněji než rytíř čest své vyvolené panny.
Příjemným doplňkem tohoto offroadového monstra je naviják, který může pomoci v momentě, kdy se do skutečně vážných trablů dostanete vy nebo někdo ve vašem okolí. A opomenout bychom neměli ani světelnou rampu na střeše, se kterou i v noci uvidíte dál, než by dohlédl Bystrozraký. Tradiční světla byla navíc doplněna o LED mlhové světlomety s přisvěcováním. Na zádi pak najdete další sadu LED světlometů, které mohou ozářit korbu a okolí zadní části automobilu. To když budete potřebovat na kuchání ulovené vysoké trochu lépe posvítit.
Kdo by čekal, že se uvnitř vozu nachází prostor na umístění trofejí či držáky na zbraně, je na omylu. Interiér byl v podstatě nedotčen, a tak se před řidičem rozehrává naprosto stejná scéna, jako kdyby usedl do klasického Amaroku či jiných modelů značky vyráběných dekádu nazpět.
Dělník Amarok
Místo pro svalovce v úpravě Delta 4×4 je venku v přírodě. Tohle auto je jako čuvač, který potřebuje být neustále v zápřahu, k čemuž má ty nejlepší výkonnostní předpoklady. Pod kapotou dřímá přeplňovaný třílitrový šestiválec generující 190 kW. Ten je spárovaný s osmistupňovým automatem, přičemž síla motoru je přenášena na všechna čtyři kola.
Nebudu lhát, když jsem vozem uháněl po dálnici, motor byl velmi hlučným spolujezdcem. S tím se ovšem v případě takového auťáku musí počítat, stejně jako s celou řadou jízdních neduhů, které jsou zcela přirozené. Automobil je dynamický, dobře akceleruje, ale nedotáčivost a tuhost při řízení prostě cítíte. Do podzemních garáží je nutné vjíždět s maximální obezřetností a na parkovišti se mezi dalšími zaparkovanými vozy rozhodně nebudete proplétat jako malá laňka. Rejd auta je totiž veliký.
Jenže to všechno jsou nedostatky, které vás budou trápit především ve městě. A pokud si tohle auto pořídí někdo, kdo ve městě žije, nejspíše není úplně normální nebo se skutečně připravuje na apokalypsu. Přirozeným teritoriem Amaroku Delta 4×4 jsou lesy, louky a ty nejrozbitější venkovské silnice, na kterých však výtluky sotva pocítíte.
Určitě si kladete otázku, jakou spotřebu může takové oplechované brontosauří mládě vlastně mít. Na cestách po okreskách v kombinaci s uháněním po dálnici se spotřeba ustálila mezi 10 a 11 litry, což je na šestiválec relativně slušná hodnota. I přesto platí, že se současnými cenami pohonných hmot u pumpy peněženka zapláče.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Prostupnost rozbahněným terénem nedělá vozu absolutně žádný problém
Když už jsme u nákladů, pojďme si něco říct i o pořizovací ceně tohoto „drobka“. Podle Volkswagenu úpravy zvedají cenu základního Amaroku o necelého půl milionu. Pokud byste tedy chtěli od Delty upravit zbrusu nový vůz, vše by vás vyšlo na téměř dva miliony korun. Problém je ovšem v tom, že nového Amaroka v první generaci od Volkswagenu již neseženete. Budete tak muset sáhnout po ojetině, což věci trochu komplikuje. Najít totiž exemplář ve skutečně dobrém stavu je nelehký úkol.
Ve zkratce však bylo těch pár dní s Amarokem Delta 4×4 příjemně stráveným časem. Na zvídavé pohledy lidí, okolo kterých projíždíte, si zvyknete velice rychle. Při jízdě s rodinou jsem nikdy neměl větší pocit bezpečí a vlastně mě bavilo i samotné řízení vozu, které je přeci jen trochu jiným zážitkem než u klasického osobáku.
To nejlepší však samozřejmě přišlo v momentě, kdy jsme se vydali zcela mimo zpevněné cesty. Zde se Amarok cítí vůbec nejlépe a nejdůstojněji. Terénem prochází jako nůž máslem a nebojí se téměř ničeho. Co mě na něm bavilo snad ještě víc, je možnost jeho využití při „běžných“ pracích kolem domu. Potřebujete dostat nařezané dříví co nejblíže k chalupě? Žádný problém, korba je tu od toho. Chcete pohnout těžším břemenem? Pomoci může naviják. Chcete očesat jabloň, ale žebřík není k nalezení? Zaparkujte pod ní s tímhle vozem a přepravku máte rychle plnou.
Amarok Delta 4×4 je zkrátka pomocníkem, který se může dostat kamkoliv a zároveň se umí stát i kvalitním pracovním nástrojem. A kdyby náhodou přišla ona apokalypsa, s tímhle autem jsou šance na přežití poměrně vysoké.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.